Kaikki varmasti muistavat sen Me olemme Jehovan Todistajat!-laulun? Jossakin hieman vanhemmassa versiossa kohta "Korkein kun lausuu ennukstuksen / varma on täyttymys sen" laulettiin "Jah/Jahve kun lausuu ennustuksen". Isoäitini joskus hifisteli isoisäni laulukirjaa ja lauloi niinkuin ennenvanhaa. Minä kuulin aina, että mummo lauloi "Ahven kun lausuu ennustuksen". Ei se lapsenkaan mielestä kuulostanut ihan oikealta, mutta ajattelin sen olevan juuri sitä paljon puhuttua fariseusten ulkokultaisuutta: ihmisen ei ole sallittua luulla itsestään liikoja ja tulisi olla nöyrä Jehovan luoman suuren luomakunnan ja sen olentojen edessä. Niinkin nöyrä, että on valmis ottamaan ennustuksia vastaan ahvenilta. Vaikka ne ovatkin rumia.
Kerran sitten joissakin juhlissa/illanvietossa/tms oli musiikkia käytössä ja lauluja laulettiin niin minä onnesta soikeana ajattelin näyttää kaikille muille miten "hyvä" olen kun muistan vanhankin version! Mutta siinä vaiheessa kun kajautin omalla, hyvin kuuluvalla äänellä "Ahven kun lausuu ennustuksen / kai se on täyttymys sen (en yhtään muista, miksi muutin tuonkin kohdan! Ehkä epäilyksen siemen oli jo kylvetty
Laulu nro. 144 oli minusta maaginen. Sävelmä vetoaa vieläkin.
Sen ihan tuoreimman (n. vuoden sisällä tms. ilmestyneen) laulukirjan laulut ovat kyllä ihan mahdottoman imeliä ja mahtipontisia. Ajat ovat muuttuneet