Paranormaalit lapset
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Re: Paranormaalit lapset
""vonDäniken näki todisteiksi maan ulkopuolisesta elämästä eli lähinnä UFOista"" -ja julkaisi asiastaan kirjoja joita käännettiin ja painettiin suomeksikin, maksettaviksi tuolloin suomalaisilla markoilla, joista taas tekijänoikeusosa vaihdettiin sveitsiläisiksi frangeiksi sekä tilitettiin herra tiedemies vonDänikenin tilille sveitsiläiseen pankkiin.
""Tieteen tulokset itsessään saattavat muuttua aikakausittain"" -Kaiketi tulokset muuttuvat vain havaitut virheet poistamalla. Tiede kun on tiedonhankintatapa ja siinä eroaa uskonlahkosta, jossa jollakin on valta ja vastaavasti määräysvalta totuudesta.
""Tieteen tulokset itsessään saattavat muuttua aikakausittain"" -Kaiketi tulokset muuttuvat vain havaitut virheet poistamalla. Tiede kun on tiedonhankintatapa ja siinä eroaa uskonlahkosta, jossa jollakin on valta ja vastaavasti määräysvalta totuudesta.
-
Vieras
""ei osata selittää tällä hetkellä voidaan nähdä yliluonnollisena,"" -hyvä määritelmä olisi tunnettujen luonnonlakien vastaisuus. Asiat joita ei tiedetä eikä tunneta eivät ole yliluonnollisia. Vaikka nimim. vieras on nimeltään tuntematon, ei hän ole, oikeastaan tarvitse olla yliluonnollinen.
""vaistoavat sen kun heitä tuijotetaan"" -Ei pidä paikkaansa. Erittäin helppo testata. Käy vaistomestarin selän taakse ja tuijota häntä 5 kertaa 3 sekunnin jakso 5 minuutin aikana, ja huomaat että vaisto onkin ruosteessa.
""ajatelleet jotain ihmistä"" -usein ajatellaan tuttua, ja hän on tuttu koska liikkuu samoilla kulkuväylillä jolloin tähän törmääkin. Tutut myös soittavat ehkäpä useammin kuin uppo-oudot. Ei pidä hyväksyä yliluonnollisuutta "hyvältä kuulostavilla jutuilla".
""Lukemattomat ihmiset kertovat"" -niinpä. puhumattakaan että valehtelevat niin perkeleesti.
""tapahtumiin liittyy aina joku keskushenkilö,"" -paitsi että ei ole yhtään todistetta.
""Mitä yliluonnollisia kokemuksia sinulla on "pehmoluopio"?"" -poikkeuksellisesti vastaan toisen puolesta. Ei yhtään. Ei yhtään todellista. Ei yhtään todistettavaa. Ei niitä ole.
""vaistoavat sen kun heitä tuijotetaan"" -Ei pidä paikkaansa. Erittäin helppo testata. Käy vaistomestarin selän taakse ja tuijota häntä 5 kertaa 3 sekunnin jakso 5 minuutin aikana, ja huomaat että vaisto onkin ruosteessa.
""ajatelleet jotain ihmistä"" -usein ajatellaan tuttua, ja hän on tuttu koska liikkuu samoilla kulkuväylillä jolloin tähän törmääkin. Tutut myös soittavat ehkäpä useammin kuin uppo-oudot. Ei pidä hyväksyä yliluonnollisuutta "hyvältä kuulostavilla jutuilla".
""Lukemattomat ihmiset kertovat"" -niinpä. puhumattakaan että valehtelevat niin perkeleesti.
""tapahtumiin liittyy aina joku keskushenkilö,"" -paitsi että ei ole yhtään todistetta.
""Mitä yliluonnollisia kokemuksia sinulla on "pehmoluopio"?"" -poikkeuksellisesti vastaan toisen puolesta. Ei yhtään. Ei yhtään todellista. Ei yhtään todistettavaa. Ei niitä ole.
-
Markku Meilo
Tekniikan edistyessä näistä "vaistoajista" löytyy yhä uusia lajikkeita. Sähköyliherkkiä istutettiin koepenkkiin matkapuhelimen kanssa ja samassa silmänräpäyksessä vaisto ruostui. Vaikka he "vapaalla" kärsivät jopa etäällä olevan tukiaseman sähkömagneettisesta energiasta, niin he eivät enää koetilanteessa tunnistaneetkaan samantaajuista energiaa, jonka kenttävoimakkuus ylitti kenttävoimakkuuden, jonka hiemankaan etäällä oleva oleva tukiasema aikaansaa.Vieras kirjoitti:""vaistoavat sen kun heitä tuijotetaan"" -Ei pidä paikkaansa. Erittäin helppo testata. Käy vaistomestarin selän taakse ja tuijota häntä 5 kertaa 3 sekunnin jakso 5 minuutin aikana, ja huomaat että vaisto onkin ruosteessa.
Kuuntelin ton Alueveljen linkkaaman Lauerman esitelmän, joka on todella mahtava. Eräs helmistä oli se kun nimeltä mainitun, ihmeparanemisia tutkineen käteen jäi ainoastaan lisääntyneet itsemurhat.""Lukemattomat ihmiset kertovat"" -niinpä. puhumattakaan että valehtelevat niin perkeleesti.
Em. esitelmässä tulee tuokin kuvaavasti esille "keskushenkilö" Mesmerin tapauksessa. Näitä maa- ja muusäteilyenergiatihentymäevankelistoja syntyy tasaiseen tahtiin.""tapahtumiin liittyy aina joku keskushenkilö,"" -paitsi että ei ole yhtään todistetta.
Itse taas voin poikkeuksellisesti vastata puolestani ja kertoa oman "yliluonnollisimman" kokemukseni. Se kertoo hyvin sen mitä yliluonnollisuus monille merkitsee - omien korvien väliä.""Mitä yliluonnollisia kokemuksia sinulla on "pehmoluopio"?"" -poikkeuksellisesti vastaan toisen puolesta. Ei yhtään. Ei yhtään todellista. Ei yhtään todistettavaa. Ei niitä ole.
Kohdakkoin viisi vuosikymmentä sitten olin Karvialla putkassa ja faija tuli yöllä tapaamaan mua, tapaaminen oli lyhyt. Olin yöllä makuulla ja faija tarrasi olkapäähäni (jonka tunsin) ja sanoi (jonka kuulin) ”kyllä sä kundi pärjäät”. Kokemus oli hämmentävä ja siksi en sitä käsitellyt aikanaan. Näin jälkikäteen hämmennystä ei lainkaan vähentänyt se, että faija tuli kesäiseen aikaan talvirotsi päällä ääneti oven läpi, eikä sekään, että faija katosi rotsinsa kanssa ääneti seinän läpi.
Jo mainitsemassani esitelmässä Lauerma tuo esille, että tällaiset kokemukset ovat yleisempiä nuorilla ihmisillä. Nuorien voisi olettaa myös helpommin tulkitsevan tällaiset kokemuksensa yliluonnollisiksi.
Kuten jo totesit, yliluonnollinen on nykyisin tunnettujen luonnonlakien vastaista, ei toistaiseksi selittämätöntä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Vieras
""Ei tuntematonta tarvitse pelätä"" -kuka sitä sitten pelkää ?
""Olen myös itse reagoinut siihen että minua tuijotetaan."" -luuviitosta ?
Onhan tutkimuksia tehtykin, esim. se on tunnettu jossa tiedettiin kadonneet henkilön sijainti. Syyksi selvisi, että mestari oli kulkenut paikan ohi ja haistanut (mätääntynyt) mutta haju oli niin lievä että jäi alitajuntaan "kypsymään", kunnes "tiesi" sijainnin.
""reagoinut siihen että minua tuijotetaan."" -Kun kerran sanot, mutta et näytä tajuavan, niin tässä on Sinulla avaimet tienata isot kasat rahaa.
""Jaa, en minä valehtele"" muuten, ei ole "lukemattomaksi ihmiseksi" epäiltykään. Onhan valehtelemattomuus ihailtava piirre. Mutta jos kiistellään että onko jokin asia kaunis, niin vielä vaikeampaa on kiistellä jonkun henkilön menneistä tunnetiloista. Toki suotava, sanoisiko oikeus, omiin tunteisiin. Harkitkoon kukin ensin että minkälaiseen kaavalausekkeeseen pukee yliluonnollisuuden, jos sille kannalle taipuu.
Palstalla tulisi tajuta lahkon vaarallinen luonne, tajuta lopulta huijausluonteiset erehdykset, virheet, harhaanjohtamiset ja muut epärehellisyydet. Jep.
""Olen myös itse reagoinut siihen että minua tuijotetaan."" -luuviitosta ?
Onhan tutkimuksia tehtykin, esim. se on tunnettu jossa tiedettiin kadonneet henkilön sijainti. Syyksi selvisi, että mestari oli kulkenut paikan ohi ja haistanut (mätääntynyt) mutta haju oli niin lievä että jäi alitajuntaan "kypsymään", kunnes "tiesi" sijainnin.
""reagoinut siihen että minua tuijotetaan."" -Kun kerran sanot, mutta et näytä tajuavan, niin tässä on Sinulla avaimet tienata isot kasat rahaa.
""Jaa, en minä valehtele"" muuten, ei ole "lukemattomaksi ihmiseksi" epäiltykään. Onhan valehtelemattomuus ihailtava piirre. Mutta jos kiistellään että onko jokin asia kaunis, niin vielä vaikeampaa on kiistellä jonkun henkilön menneistä tunnetiloista. Toki suotava, sanoisiko oikeus, omiin tunteisiin. Harkitkoon kukin ensin että minkälaiseen kaavalausekkeeseen pukee yliluonnollisuuden, jos sille kannalle taipuu.
Palstalla tulisi tajuta lahkon vaarallinen luonne, tajuta lopulta huijausluonteiset erehdykset, virheet, harhaanjohtamiset ja muut epärehellisyydet. Jep.
-
Kalastaja Pekka
Mieti kuinka useasti ajattelet jotain ihmistä? Taitaa tulla aika monta hutia. Sellaiset tilanteet jäävät paremmin mieleen jossa törmäät johonkin ihmiseen juuri häntä mietittyäsi, kuin että ajattelet jotain ihmistä, etkä häntä näekkään juuri sillä hetkellä.Vieras kirjoitti:Ihmisillä on runsaasti kokemusta mm. tilanteista joissa he ovat ajatelleet jotain ihmistä, ja hetken kuluttua tämä soittaa tai törmäävät tähän vaikka kadulla.
-
Markku Meilo
Samoin kannattaa miettiä miettiikö kuinka usein sellaisia tuntemattomia, joihin ei oleta törmäävänsä.Kalastaja Pekka kirjoitti:Mieti kuinka useasti ajattelet jotain ihmistä?
Bingo! Ihmismieli on valikoiva, kuka sellaisia huteja muistelee, joissa ei ole mitään erikoista.Sellaiset tilanteet jäävät paremmin mieleen jossa törmäät johonkin ihmiseen juuri häntä mietittyäsi, kuin että ajattelet jotain ihmistä, etkä häntä näekkään juuri sillä hetkellä.
Tuli tietty tekniseen mieleeni esimerkiksi ne useat maininnat siitä kuinka katuvalaistus tuntuu sammuvan juuri siinä missä henkilö liikkuu jalan tai autolla. Jos sattumanvarainen sammuminen suljetaan suosiolla pois, eli se, että ikääntyneen korkeapainelampun kuvun sisäpintaan höyrystynyt metalli nostaa palotilan lämpötilan yli kriittisen pisteen ja lamppu sammuu. Vuosia sitten lamppujen nähtiin yrittävän sinnikkäästi syttyä, mutta modernissa korkeapainevalaisimessa on suojapiiri, joka sallii lampun syttymisen vasta asetetun ajan jälkeen.
Korkeapainelamppu on myös herkkä tärinälle, joten sopivan höttöisessä maastossa hölkkäävä saattaa saada aikaan lopuillaan olevan lampun sammumisen. Sammumisherkkyyttä voi kokeilla vaikka potkimalla tolppaa tai talvella lumipallolla. Elinkaarensa rajalla olevan lampun on väitetty sammuneen erityisen matalasta moottoriajoneuvon pakoäänestä. Sekään ei ihmetytä kun ajattelee, että itse lamppu on kupunsa polttopisteessä.
-
Vieras
Teksti-tv:n uutisissa vilahti äskettäin Uri Gellerin nimi.
Hän oli kuulemma erikoistunut temppuihin joissa hän näköjään katseellaan ja keskittymisellään sai lusikan taipumaan kädessään, mutta myös pysähtyneen ranne- tai taskukellon käymään. Tuosta kellosta ovat kellosepät tienneet kertoa, että mekaanisten kellojen öljy sitkistyy tms ajan myötä, mutta lämpöä, käden lämpökin riittää, saa sen "juoksevammaksi" jolloin kello voi ruveta taas käymään.
Hän oli kuulemma erikoistunut temppuihin joissa hän näköjään katseellaan ja keskittymisellään sai lusikan taipumaan kädessään, mutta myös pysähtyneen ranne- tai taskukellon käymään. Tuosta kellosta ovat kellosepät tienneet kertoa, että mekaanisten kellojen öljy sitkistyy tms ajan myötä, mutta lämpöä, käden lämpökin riittää, saa sen "juoksevammaksi" jolloin kello voi ruveta taas käymään.
-
Vieras
Tädilläni, joka oli ERITTÄIN maanpäällä oleva ihminen, oli yliluonnollinen kokemus. Tyttärensä paritalolla keskellä yötä hänen käydessään jääkaapilla, ulkoa alkoi vilkkua valot ja hän meni piiloon ajatuksella, että nyt ne rosvot tulee. Valot kävivät sisällä asunnnossa ympäriinsä. Pihalla oli joku selittämätön valo, joka kiersi sisätiloihin asti. Vihertävä valo. Täti oli paniikissa jääkaapin kulmalla. Sitten valo pihalla nousi yläilmoihin ja katosi aikansa kierrettyään. Täti sanoi aamulla, että kukaan ei usko hänen kertomustaan. Äiti oli sitä mieltä, että se oli kuumailmapallo. Pihalla ei ollut mitään jälkiä laskeutumisesta. Asia ei selvinnyt koskaan.
-
Vieras
""oli yliluonnollinen kokemus""
""tilanteista joissa he ovat ajatelleet jotain ihmistä""
Onhan näistä tehty laulujakin, esim. "olen nähnyt Helga-neidin kylvyssä....
""tilanteista joissa he ovat ajatelleet jotain ihmistä""
Onhan näistä tehty laulujakin, esim. "olen nähnyt Helga-neidin kylvyssä....
- Johanneksen poika
- Viesti:
Kyllä minä melkein luokittelisin yliluonnollisiksi ilmiöiksi mm. nämä seikat:Vieras kirjoitti:Mikä luokitellaan yliluonnolliseksi, ja onko sellaista olemassakaan? Kaikki mitä ei osata selittää tällä hetkellä voidaan nähdä yliluonnollisena, mitä se sitten oikeasti onkin.
- Juna joka ei ole myöhässä
- poliitikko joka ei valehtele
- Windows, joka ei jumita
- asiakaspalvelupuhelin, mihin vastataan heti ilman ilmoitusta: "meillä on nyt juuri ruuhkaa"...
- pörssiyhtiö, mikä ei suunnittele toimintojen siirtämistä Kiinaan
- jne.
-
RaM
Kiitos Jopo. Viimein minäkin kykenen hyväksymään ja ymmärtämään yliluonnollisen. 
Tämä typerä tekosana 'paranormaali' olisi parempi korvata oikeammin asiaa kuvaavalla alkuperäisellä sanalla 'parasyykkinen'. Nuo kokemuksen kun pääasiassa löytyvät ihmisen psyykkeestä eikä niissä ole mitään yliluonnollista.
Tämä typerä tekosana 'paranormaali' olisi parempi korvata oikeammin asiaa kuvaavalla alkuperäisellä sanalla 'parasyykkinen'. Nuo kokemuksen kun pääasiassa löytyvät ihmisen psyykkeestä eikä niissä ole mitään yliluonnollista.
-
Vieras
Katselin aiheen tiimoilta kirjallisuutta kirjakaupassa. Siellä hylly oli otsikoitu "rajatieto". Ehkä sana on osuva, jos liikutaan tietämisen, uskomisen, mahdollisen ja mahdottoman rajamaastossa. Unikirjoja, Tarot-oppaita, UFO-juttuja ym. Ilmeisesti näitä ostetaan, kun oli aika iso tila niille varattu Akateemisessa kirjakaupassa.
Kirjoista tuli mieleen, että JT-kirjoja olen nähnyt julkisessa kirjastossa vain kerran: Rkhardinkadun kirjaston uskonto-aiheisessa hyllyssä. Aika jännä, etteivät levitä kirjojaan kirjastojen kautta. Mikähän se syy siihen lienee?
Jos lähtee mukaan JT-touhuihin, tällainen rajatietokirjallisuushan on hävitettävä. JT:t puhuvat asoista sanalla "spiritismi".
Kirjoista tuli mieleen, että JT-kirjoja olen nähnyt julkisessa kirjastossa vain kerran: Rkhardinkadun kirjaston uskonto-aiheisessa hyllyssä. Aika jännä, etteivät levitä kirjojaan kirjastojen kautta. Mikähän se syy siihen lienee?
Jos lähtee mukaan JT-touhuihin, tällainen rajatietokirjallisuushan on hävitettävä. JT:t puhuvat asoista sanalla "spiritismi".
-
RaM
Lisäänpä tähän vielä tuoreen kokemukseni unen ja todellisuuden hämärtymisestä. Tämä asia palautui juuri mieleeni. Viime yönä näin unta, jota en saa enää millään palautettua mieleeni. Muistan kuitenkin kuinka yöllä heräsin täällä mökkini pilkkopimeässä yössä. Hetken mieleni oli edelleen mukana tuossa unessa, joka oli jotenkin... ei niinkään pelottava vaan jotenkin jännittävä. Tunsin tuon jännityksen kiihkon vielä herätessäni sekä sängyllä maatessani ja olettaessani hetken olevani edelleen noissa unien tapahtumissa mukana. Kunnes tiedostin että minulla oli armoton kusihätä joka oli herättänyt minut kesken unen. Tuo hätä kertoi jostain syystä myös mielelleni sen, että äskeisessä kyse oli unesta sillä siihen tuo kusihätä ei missään määrin syystä tai toisesta sopinut eikä kuulunut. Aivoni teki siinä herätessäni päätelmiä siitä, että äskeinen oli unta ja nyt olen hereillä. Tämä päättely ja todellisuuden erottelu tuli jotenkin tiedostamattomana ja kummastelin sitä hieman mennessäni unenepöpperössä ulos kuselle. En oikein muista, onko minulla ennen ollut moista kokemusta mutta nyt jälkikäteen sitä tunnustellessani olen entistä enemmän vakuuttunut mielen ja unien voimasta ihmisen todellisuudentajun tai sen hämärtymisen suhteen.
Hauska sattuma.
Hauska sattuma.
-
Vieras
Ihmisellä on hämmentäviä tiedostamattomia tai alitajuisia toimintoja, kyllä. Kuten tuo uni. Tai "päiväunet" mielikuvituksen ja kuvittelun muodossa. Kuinka paljon kuviteltu todellisuus säätelee ihmisen elämää? Onko enneunia olemassa?
Eräs psykologi sanoi minulle, että uni kerää aineksia eri lähteistä ja muistista. Olen itse nähnyt samaa unta toistuvasti muutamin variaatioin jo lapsesta saakka. Halusin tietää, miksi näen sitä unta, mutta kukaan ei ole osannut sitä selittää.
Uni vääristää ajan kestoa: voi tuntua vuosien tapahtumilta se, minkä uneksii muutamassa sekunnissa. Jotkut pitävät unipäiväkirjaa, kirjoittavat unensa säännöllisesti ylös. Oppiikohan ihminen itsestään sitä kautta jotakin?
Uni samaistetaan jossain määrin houreeseen, joka on eräs tietoisuuden taso.
Onko mahdollista, että se ns. "yliluonnollinen" tulisi jotenkin ihmisen tietoisuuteen näillä eri tietoisuuden / tiedostamattoman tasoilla?
En ole koskaan uneksinut olevani JT-kokouksessa, vaikka olen joskus täältä lukenutkin, että JT-menneisyys tulisi uniin.
Eräs psykologi sanoi minulle, että uni kerää aineksia eri lähteistä ja muistista. Olen itse nähnyt samaa unta toistuvasti muutamin variaatioin jo lapsesta saakka. Halusin tietää, miksi näen sitä unta, mutta kukaan ei ole osannut sitä selittää.
Uni vääristää ajan kestoa: voi tuntua vuosien tapahtumilta se, minkä uneksii muutamassa sekunnissa. Jotkut pitävät unipäiväkirjaa, kirjoittavat unensa säännöllisesti ylös. Oppiikohan ihminen itsestään sitä kautta jotakin?
Uni samaistetaan jossain määrin houreeseen, joka on eräs tietoisuuden taso.
Onko mahdollista, että se ns. "yliluonnollinen" tulisi jotenkin ihmisen tietoisuuteen näillä eri tietoisuuden / tiedostamattoman tasoilla?
En ole koskaan uneksinut olevani JT-kokouksessa, vaikka olen joskus täältä lukenutkin, että JT-menneisyys tulisi uniin.
-
Markku Meilo
Kaikenlaisten hauskojen sattumien leimaaminen yliluonnollisiksi kumpuaa paljolti siitä, että leimaajilla ei ole alkeellisisntakaan tietoa asiaan vaikuttavista tekijöistä, mutta sitä vilkkaampi mielikuvitus. Ihmeparanemiset ovat oiva esimerkki, pääsääntöisesti niissä lääketiedettä tuntematon potilas diagnosoi sairautensa sekä sen paranemisen. Haluaisin nähdä sellaisen paperin, jossa lääkärikollegio vakuuttaa vakavissaan, että jokin paraneminen on tapahtunut jumalan (tai muun yliluonnollisen voiman) ansiosta. Kyseessä saisi mielellään olla vaikka menetetyn raajan tilalle kasvanut uusi raaja.RaM kirjoitti:Hauska sattuma.