Kokonaan toinen asia on, täyttääkö henkiseen ja hengelliseen väkivaltaan pakottaminen ja yllytäminen rikoksen tunnusmerkit. Karttaminen ei ole kenenkään JT:n henkilökohtainen päätös, vaan hänen on PAKKO tehdä niin Järjestön sääntöjen mukaan, ellei halua itselleen myös sanktioita. Vartiotorniseura pakottaa jäsenensä henkiseen väkivaltaan!!! Olen tehnyt 11.09.2010 tästä asiasta selvityspyynnön Oikeusministeriöön. Mitään vastausta en ole vielä saanut, mutta olen toiveikas että minulle vastataan. Tapasin alkukesällä Ihmisoikeusliiton palaverissa henkilökohtaisesti tämän korkean virkamiehen, jolle selvityspyynnön lähetin, ja sain sen kuvan, että oikeusministeriössä on mielenkiintoa myös tällaisten asioiden selvittämiseen.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Karttaminen ei ole rikos, ei liioin yhteyksien katkaiseminen.
Koulukiusaaminen on selvästi yhteiskunnassa tuomittu menettely, samoja piirteitä on karttamisessa: eristäminen, ei puhuta, ei tervehditä, ei oteta mukaan mihinkään toimintaan jne...
Miksi "seurakuntakiusaamista" ei ole Suomessa paheksuttu? Viranomaiset ovat lepsuja...