Raamattu ja esiaviollinen seksi

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kovanyrkki
Viestit: 270
Liittynyt: 06.05.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki »

a
Viimeksi muokannut Kovanyrkki, 19.08.2008 00:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Kovanyrkki kirjoitti: Ei sitä valistusta ja ehkäisyä ole USA raamattuvyöhykkeellä (Bible Belt) kielletty, vaan sitä on rajattu niin, ettei ehkäisystä liiemmin kerrota julkisissa koululaitoksissa.
Niin, siellä valistus on sitä, että täysi kieltäytyminen on ainoa ehkäisykeino... Telkusta tuli yks dokkari (en muista kanavaa tai sen nimeä nyt), jossa käsiteltiin tätä "ongelmaa", ja siihen perustui mun kommenttini.

EDIT: muokkasin hieman väärinymmärrysten välttämiseksi... :roll:
Viimeksi muokannut Marilyn, 27.07.2007 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Esiavioillisen seksin kieltäminen on varmaan raamatullisina aikoina ollut ihan perusteltavissa oleva asia. Nyt, kun maailma on muuttunut, nainen ei enää ole miehen omaisuutta, on tietoa taudeilta suojautumisesta ja raskauden ehkäisystä, ei samanlainen sääntö ehkä olisi välttämätön. Aikuiselle ihmiselle säännöksi pitäisi riittää se, että "käyttää järkeään" eikä vahingoita tai loukkaa ketään. (Ja kestää mahdolliset morkkikset :roll: ).

VT-seurahan ei kuitenkaan tällaisissa asioissa koskaan ajattele niin, että Raamatun periaatteet sovellettaisiin vallitseviin olosuhteisiin, joten muutosta tuohonkaan asiaan ei ole odotettavissa.

Kyllä ne "esiliina" -vaatimukset ym. epäluottamuksenosoitukset aikoinaan suoraan sanottuna v*tuttivat niin paljon, että pakkohan niitä oli rikkoa. Yritä siinä seurustella, kun aina joku kolmas osapuoli paikalla???
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Kapteeni
Viestit: 221
Liittynyt: 15.06.2007 14:49
Paikkakunta: Mindanao, Lanao del Norte
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Näin hiljattain englantilaisen dokumenttifilmin kahdesta aikuisesta miehestä, jotka olivat onanisteja. Dokumenttifilmin sankari veti käteen 25 kertaa päivässä. Hänellä oli jatkuvia kroonisia kipuja alapäässä, koska kroppa joutui kehittämään spermaa noiden siemensyöksyjen takia ylitöillä. Jos ei käteenvetäpaikkaa löytynyt esim.kaupassa köydessä. niin hänestä tuli täysi sekopää joka karjui muille asiakkaille, että missä vessa.

Tässä me jälleen näemme esimerkin siitä, kuinka pahasti olisi voinut käydä, jos nuorena olisi langennut itsesaastutukseen. Mutta kokouksissa käynti ja vanhempien veljien kanssa keskusteleminen tästä ongelmasta auttoi pysymään tästäkin tavasta erosta.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raamattu ja esiaviollinen seksi

Viesti Kirjoittaja Witless »

Utelias_123 kirjoitti:Kuten varmaan kaikki tämän foorumin lukijat tietävät jehovan todistajat eivät salli jäseniensä harrastaa esiaviollista seksiä. Kysymys nyt kuuluukin, että missä kohtaa raamatussa kielletään esiaviollisen seksin harrastaminen. Vai johtuuko sen kieltäminen ainoastaan lahkon vanhoillisten (amerikkalaisista) säännöistä:?:
Vastaan b).

Kaikki Jehovan todistajien järjestön säännöt ovat joko Vartiotorni-seuran aiempien itsevaltaisten presidenttien luomuksia, hallintoelimen enemmistöllä voimaan äänestettyjä, tai Jehovan todistajien perinteeseen nojaavia ("Näin meillä on aina tehty -tyyppisiä.")

Raamatulliset perustelut tulevat mukaan joko ennen päätöstä, sen aikana tai sen jälkeen, riippuen tilanteesta. Näin olen ymmärtänyt.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kapteeni kirjoitti: Tässä me jälleen näemme esimerkin siitä, kuinka pahasti olisi voinut käydä, jos nuorena olisi langennut itsesaastutukseen. Mutta kokouksissa käynti ja vanhempien veljien kanssa keskusteleminen tästä ongelmasta auttoi pysymään tästäkin tavasta erosta.
Joo... vois kuvitella, että ukkoporukassa seilatessa, viikkojen pituisilla laivamatkoilla heikompi yksilö saattaisi siemenensä laskea vaikka meren aalloille (mitä ei sinänsä ole Raamatussa käsittääkseni edes kiellettykään :idea: ). Kohta kasvais käsiin karvoja ja vaikka ties mitä!
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Kapteeni kirjoitti:Tässä me jälleen näemme esimerkin siitä, kuinka pahasti olisi voinut käydä, jos nuorena olisi langennut itsesaastutukseen. Mutta kokouksissa käynti ja vanhempien veljien kanssa keskusteleminen tästä ongelmasta auttoi pysymään tästäkin tavasta erosta.
Kapteeni, minun täytyy ikäväkseni tunnustaa että lankesin nuoruudessani itsesaastutukseen. Samoin kävi hyvälle ystävälleni. Rukoilimme yhdessä hänen kanssaan vapautusta tästä synnistä. Itse olen jatkanut samaa häpeällistä tapaa vielä aikuisenakin, vaikka olen ns. "saanut". Ystäväni on epäilemättä päässyt siitä irti, koska on Suomen Beetelissä hyvässä asemassa. En jaksa ainakaan uskoa että hän olisi kertaakaan enää saastuttanut itseään sen jälkeen kun pääsi Beeteliin. Hän on epäilemättä keskustellut ongelmastaan veljien kanssa ja sitä kautta päässyt siitä eroon. Näin ainakin uskon.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Utelias_123

Viesti Kirjoittaja Utelias_123 »

StereoX kirjoitti:Heprealaisille 13:4
Pidettäköön avioliitto kunniassa kaikkien keskuudessa ja aviovuode saastuttamattomana
Esiaviollinen seksi kai saastuttaisi aviovuoteen.
Mutta siis tämähän on vain tulkinta. Miten esiaviollinen seksi saastuttaa aviovuoteen. Itse käsittäisin tämän raamatunkohdan niin, että pettäminen on kielletty, koska se mielestäni saastuttaa aviovuoteen.

Tässä threadissa ei ole vielä kerrottu yhtään kohtaa ramaatusta, jossa kiellettäisiin esiaviollinen seksi.

Itse olen sitä mieltä kuten joku jo aiemmin mainitsi että tällä säännöllä saadaan pidettyä lampaat kurissa. Myös masturbaation kieltäminen on eräs tapa pitää lampaat kurissa. Faktaahan on, että jos ihminen on "normaali" hän on mastruboinut elämässään useasti ja jos tämä "normaali" ihminen sattuu olemaan jehovan todistaja hän on varmasti jossain vaiheessa tuntenut tunnon tuskia asiasta.

Mutta jokaisen tulisi muistaa masturboida ja ehkä jopa toisinaan harrastaa seksiä :wink: ne ovat luonnollisia asioita.

Ei muuta.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Kysehän on hyvin pitkälti tulkinnoista. Seksuaalisuus on ihmisen yksi syvimmistä ja vaikeimista asioista. Samalla se on yksi elämän tärkeimpiä osa-alueita.

Seksuaalisuudella kiristäminen on oiva tapa pitää ihmiset kurissa, kuten jo aikaisemmilta vuosikymmeniltä muistamme, Jehovan todistajat kieltivät mm. suuseksin ja anaaliseksin avioliitossa.

Nykyään avioliiton sisällä tapahtuviin seksileikkeihin ei tarvitse enää puuttua. Hyvin huvittavaa, että "Jumalan mittapuut" olivat tässäkin asiassa muuttuneet ;)

Jokatapauksessa, kun tällaisilla seikoilla rajoitetaan elämää, saadaan Ainoa Oikea Totuus pysymään mielessä myös intiimihetkinä. Toimii hyvin "hengellisenä muistuttimena".
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Utelias_123 kirjoitti:Tässä threadissa ei ole vielä kerrottu yhtään kohtaa ramaatusta, jossa kiellettäisiin esiaviollinen seksi.
Esiaviollisen seksin kielto perustuu yhtä vankasti Raamattuun kuin Vt-seuran 607+2520=1914-opetus.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
StereoX
Viestit: 143
Liittynyt: 28.04.2007 08:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja StereoX »

Tohon viittaamaani raamatun kohtaan.. Muistelisin että tämä oli yksi niistä kohdista joita minulle opetettiin tulkittavaksi myöskin näin.

Jos masturbaatio yms. esiaviollinen seksi on todistajien mielestä epäpuhdasta niin kyllä se silloin voisin ymmärtää sen myös noin. Ihan samahan se loppupeleissä siis on.. raamattua voi tulkita ainoastaan niikuin itse haluaa.. Monelle se on kertomus rakkauden Jumalasta minulle semmoisesta julmasta henkiolennosta.
"hedelmistään puu tunnetaan"
Pahasti huijattu

jehovantodistaja ja seksi

Viesti Kirjoittaja Pahasti huijattu »

Naurettavaa: seurustelin jehovan todistajan kanssa puolitoista vuotta ja suhteeseemme kuului myös sukupuolinen kanssakäyminen. Naurettavinta oli, että julkisesti emme olleet pari, koska itse en ole jehovan todistaja, mutta suljettujen ovien takana mitään rajoja ei ollut. Kun uskalsin ääneen todeta tämän kaksinaismoraalin naurettavuuden, minut jätettiin avioliittolupauksista ja kaikesta yhdessä suunnitellusta huolimatta "vääräuskoisena" kuin rukkanen.
Jehovantodistajien maailma on täynnä kaksinaismoraalia ja naurettavia sääntöjä,jotka kummasti unohtuvat, kun eletään seinien sisäpuolella.
huijattu

Viesti Kirjoittaja huijattu »

Kun pidetään avioliiton ulkopuoliset kanssakäymiset kiellettyinä, tajutaanko kuinka moni mies harrastaa itsetyydytystä? Onko se hyvä ratkaisu kenellekään? Jehovan todistaja tyydyttää itseään, kun kaikki muu on kielletty, vaikka suhde olisi vain lopullista sinettiä vailla. Naiselta vaaditaan aika paljon, kun tietää miehen tyydyttävän itseään ja siirtävän luonnollisen sukupuolikäyttäytymisen avioliittoon. Sitä on karua katsella ja siinä tunteet todella punnitaan.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

huijattu kirjoitti:Jehovan todistaja tyydyttää itseään, kun kaikki muu on kielletty
Haluaisin muistuttaa, että myös itsetyydytys on kielletty. :lol:

:twisted:
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Seuran kuvannoillinen armada eli jehovan todistajat toimivat kuin Pavlovin koirat. Seuran koulutus on kuvainnollisesti mielestäni samanlaista ehdollistamista.

Seurusteleva pari vähän intoutuu ja käy sänkykammarin puolella. Kukaan ei ole todistamassa tapahtunutta tai sitä mitä siellä todella tapahtui.

Ehdollistaminen saattaa joillekin todistajille aiheuttaa sen, että tapahtuneesta(mitä sitten todellisuudessa tapahtuikaan) itse (tai toinen) ilmoitetaan vanhimmille. Seurauksena mahdollisesti kuuleminen tapahtumista (ehkä jopa kaikkine yksityiskohtineen). Tämän jälkeen tiettyjen etuisuuksien poistuminen ja ehkä mahdollinen julkinen nuhtelu.

Ehdollistaminen on mielestäni se määräävä tekijä tässä asiassa.

Tietysti perinteeseen (eli ehdollistamisen palkitsemispuoleen) pätee se, että etuisuudet sitten vähän ajan kuluttua palautetaan.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Vastaa Viestiin