Annan arvoa rehellisyydellesi. Itse asiassa euferismi ei tarkoita yhtään mitään, ellei nyt aivan viime vuosina joku ole keksinyt sille mitään käyttöä. Lähimmäs tulisivat: euforismi, siis jonkinlainen euforian tavoittelu. Euforia on lääkeaineilla (esim. morfiini) keinotekoisesti aikaansaatu hyvän olon tunne. Näin euforismi (parempi lienee eufomania) olisi pyrkimys kemiallisten aineiden kautta pyrkimys hyvän olon tunteeseen. Toinen mahdollisuus on eufemismi. Tämä on puolestaan kielitieteen termi, millä ilmaistaan häveliäisyyden, arkuuden, tai muun vastaavan korvaamista huomattavasti lievemmällä kiertoilmaisulla (esim. isotätini oli huora = isotäini oli hyvin avarakatseinen miesten suhteen).sinner74 kirjoitti:Totuus on, etten itsekään tiedä. Ne tuntuivat vaan sointuvan noihin tekstini kohtiin.
Korreloi: kantasanana on korrelaatio, eli todennäköisyyslaskennassa ja tilastotieteessä käytetty käsite, joka kuvaa kahden muuttujan välistä riippuvuutta (esim. Minulla on sokeritauti. Jos käytän sokeria, nämä kaksi seikkaa korreloivat keskenään -siten, että sokerin syönti lisää vereni sokeripitoisuutta tai sokerin syömättömyys ei sitä lisää.).
Mikä olikaan opetus minulle ja Sinulle! Kukaties meidän kannattaisi käyttää selvää Suomen kieltä sivistyssanojen sijaan.
Tämä kysymykseni ja huomautukseni tuntuu tietenkin nololta meistä kummastakin, mutta älä huoli. Tähän tapaan mm. politikot näitä sanoja käyttävät.
Kaikkein tärkeintä oli kuitenkin rehellisyytesi ja näin sen palkitsin, mutta -ja tämä on tärkeää- muitakin mielipiteitä saattaa olla. Kiitokset Sinulle "Sinner74". Teit miehen työn ja arvostukseni Sinua kohtaan ei ainakaan vähentynyt.