Viljo kirjoitti:Olen varma siitä, että muut tienkäyttäjät antaisivat tietä vitostason kuljettajille.
Jos unohdetaan se miten takaa tuleva vitostason tienkäyttäjä saadaan erottumaan ja havaittua, niin jonkin verran tietä käyttäneenä olen taipuvainen ajattelemaan ettei ajatus toimi. Ongelmat keskittyvät paljolti pieniin ryhmiin, joita ei sitten kiinnosta kyseinen ongelma. Rattijuoppouden uusijat ovat hyvä esimerkki, säännöllisesti ylinopeussakkoja saavat (mulla sakkoja tuli aktiiviaikaan ainaostaan 1/100000 km, eli pääsääntöisesti kerran vuodessa, kun oli elektroniikka apuna) ja autoja virittelevät.
Liikenne on pitkälle omanlaistaan pyskologiaa ja lisäksi se perustuu sääntöihin ja toimintoihin, jotka havaitaan pääsääntöisesti etualalta. Eräs alan proffa kuvasi liikennettä kunkin kuljettajan sisäistämäksi malliksi ja minusta se kertoo oleellisen.
Noin kahden miljoonan ajamani kilometrin pohjalta ajattelen kuljettajien luokittelun rikkovan nykytilanteen entistä vaikeammin hallittavaksi. Jo nyt liikenteessä on sekunneissa tehtävä toimintapäätelmiä, joiden oikeutusta käräjäoikeus sitten saattaa punnita pitkään ja rauhallisesti.