Uskotko Jumalaan?
Valvoja: Moderaattorit
-
SuurinBabylon
Re: Uskotko Jumalaan?
En usko. Usko jumaluuksiin meni samoihin aikoihin kuin usko Vt-seuraan. Minulle tuli helpotuksena todeta, ettei jumalan olemassaolosta ole mitään todisteita. Ikuisesta elämästä luopuminen oli paljon helpompaa, kuin sen ajatuksen kanssa eläminen, että joku yläilmoissa tarkkailee minua kaiken aikaa, odottaen hetkeä jolloin sortuisin synnintekoon.
-
HannaJo
No itseasiassa tää on lähellä mun käsitystä jumalasta, vaikka mä käännän sen toisinpäin: maailma on täynnä asioita, mitä ihmisäly ei käsitä ja ymmärrä ja kaikki se on ne jumalat ja sen takia mä olen pitkän "olen ateisti" kauden jälkeen kääntyny sanomaan että uskon jumaliin, en Jumalaan.Vieraas kirjoitti:en tarvitse maailmanselitykseeni minkäänlaista jumalaa, mutta älylliset kykyni eivät vaan riitä häntä (tai heitä) myöskään lopullisesti tyhjäksi todistamaan, siitä valinta.
-
artoodetoo
Itse en tällä hetkellä usko kristinuskon jumalaan, enkä myöskään täysin niele evoluutioteoriaa. Onko mitään vinkkejä kirjoista mitä lukemalla voisi saada jotain hyviä ajatuksia? Pidän kuitenkin uskonnollisen kirjallisuuden lukemisesta.
-
YksinäinenSusi
Evoluutioteoria on tietysti puutteellinen siksi kun kaikkia asioita ei vielä ole voitu todistaa, mutta esmes mikromaailmassa - siellä bakteerien ja virusten maailmassa - evoluutio näkyy, koska asiat ja sukupolvet siellä kehittyy niin nopeasti.artoodetoo kirjoitti:Itse en tällä hetkellä usko kristinuskon jumalaan, enkä myöskään täysin niele evoluutioteoriaa. Onko mitään vinkkejä kirjoista mitä lukemalla voisi saada jotain hyviä ajatuksia? Pidän kuitenkin uskonnollisen kirjallisuuden lukemisesta.
Vai kehtaako joku uskonhehkukiilusilmä väittää, että Jehova tahi joku muu Jumala loi aids-viruksen ja siitä aina uuden mutaation, niin ettei sitä voitaisi kukistaa.
Samoin muiden sairauksien virukset ja bakteerit.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
artoodetoo
Toi on erittäin hyvä pointti, mikä vetää monen hiljaiseksiJarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Evoluutioteoria on tietysti puutteellinen siksi kun kaikkia asioita ei vielä ole voitu todistaa, mutta esmes mikromaailmassa - siellä bakteerien ja virusten maailmassa - evoluutio näkyy, koska asiat ja sukupolvet siellä kehittyy niin nopeasti.artoodetoo kirjoitti:Itse en tällä hetkellä usko kristinuskon jumalaan, enkä myöskään täysin niele evoluutioteoriaa. Onko mitään vinkkejä kirjoista mitä lukemalla voisi saada jotain hyviä ajatuksia? Pidän kuitenkin uskonnollisen kirjallisuuden lukemisesta.
Vai kehtaako joku uskonhehkukiilusilmä väittää, että Jehova tahi joku muu Jumala loi aids-viruksen ja siitä aina uuden mutaation, niin ettei sitä voitaisi kukistaa.
Samoin muiden sairauksien virukset ja bakteerit.
-
SuurinBabylon
Richard Dawkinsin Jumalharha auttoi pahimmassa irtautumisvaiheessa minua selkiyttämään maailmankuvaani. Pasi Turusen Vartiotorni - valtakunta uudessa valossa taas auttoi lopullisesti luopumaan jehovantodistajuuden uskomuksista.artoodetoo kirjoitti:Itse en tällä hetkellä usko kristinuskon jumalaan, enkä myöskään täysin niele evoluutioteoriaa. Onko mitään vinkkejä kirjoista mitä lukemalla voisi saada jotain hyviä ajatuksia? Pidän kuitenkin uskonnollisen kirjallisuuden lukemisesta.
Evoluutioteoriaan suosittelen perehtymään ihan koulukirjojen välityksellä. Oma käsitykseni evoluutiosta oli "hieman" vääristynyt. Olinhan saanut lähes kaiken evoluutiota koskevan tietoni Vt-seuralta. Vt-seuran mukaan evoluutio on "elämää elottomasta" tai "sattumaa", mikä ei kumpikaan pidä paikkaansa. Vt-seura yrittää muiden fundamentelististen tahojen tavoin myös niputtaa elämän alkua koskevan kysymyksen evoluution yhteyteen, mihin se ei kuulu.
-
HannaJo
Anthony de mellon kirja Havahtuminen on tosi hyvä kirja hengellisyydestä -ei uskonnollisuudesta, vaikka kirjoittaja onkin jesuiitta pappi. Siinä käsitellään myös jossain määrin tuota jumaluuden ongelmaa.artoodetoo kirjoitti:Itse en tällä hetkellä usko kristinuskon jumalaan, enkä myöskään täysin niele evoluutioteoriaa. Onko mitään vinkkejä kirjoista mitä lukemalla voisi saada jotain hyviä ajatuksia? Pidän kuitenkin uskonnollisen kirjallisuuden lukemisesta.
Budhalaisissa teksteissä taas korostuu maailman kierokulku, uudet alut ja loput seuraavat toisiaan, voin suositella niitäkin. Buddhalaisuus lähtee siitä että evoluutio ohjaa noita alkuja ja loppuja, ei ole luoja jumalaa. Simppeli kirja on Kulanandan Budhalaisuuden perusteet.http://www.like.fi/kirjat/buddhalaisuuden-periaatteet.
Dalai Laman kirjoituksia on ihan kiva lukea kun rakentaa omaa maailmankuvaa, ne ovat hyvin yleismaailmallisia.
Paolo Coelhon kirjat, varsinkin Alkemisti, Zahir ja Pyhiinvaellus on puhuttelevia, mutta varsinkin tuo Pyhiinvaellus oli mulle jo sillätasolla vaikea, että mä en oikein meinannu ymmärtää, mikä oli vertauskuvallista, mikä kirjaimellista. Alkemisti on ehdottomasti paras. Eikä nuo Coelhon kirjat nyt suoranaisesti ole uskonnollisa kirjoja, tuota Pyhiinvaellusta lukuunottamatta.
Voi elämä, mä luulin että noita kirjoja on pilvin pimein, mutta nyt en muista muita ja päälimmäiseksi ja ehdottomimmaksi luettavaksi nousee ehdoittomasti tuo Mello.
-
HannaJo
Musta tärkein oivcallus evoluution suhteen kaikessa yksinkertaisuudessaan on se, että vastoin kaikkia seuran oppeja evoluutio jatkuu edelleen ja on juuri maailman kiertokulkua ohjaava tekijä (eikä sen havaitsemiseksi tarvi edes mahdottoman syvällisiä opuksia lukea, muutama mukava luonto-dokkari televisiosta riittää ja jossain määrin sitä näin maalla elävänä ehtii jopa havaita ymnpäristössä -luonto osaa luoda itsestään tarkoituksenmukaista ja toimivaa, vaikka ihminen miten sorkkis!)SuurinBabylon kirjoitti: Evoluutioteoriaan suosittelen perehtymään ihan koulukirjojen välityksellä. Oma käsitykseni evoluutiosta oli "hieman" vääristynyt. Olinhan saanut lähes kaiken evoluutiota koskevan tietoni Vt-seuralta. Vt-seuran mukaan evoluutio on "elämää elottomasta" tai "sattumaa", mikä ei kumpikaan pidä paikkaansa. Vt-seura yrittää muiden fundamentelististen tahojen tavoin myös niputtaa elämän alkua koskevan kysymyksen evoluution yhteyteen, mihin se ei kuulu.
-
Vieraas
Monen evoluutiota käsittelevän opuksen vika taitaa olla, että menevät liikaakin yksityiskohtiin. Bill Brysonin "Lyhyt historia lähes kaikesta" (A Short History of Nearly Everything) on mainio kirja, joka ei rajaudu pelkkään evoluutioon. Sen avulla saa aika hyvin kiinni tieteellisen maailmankuvan historiallisesta kehityksestä ja tieteen toimintatavoista.artoodetoo kirjoitti:Itse en tällä hetkellä usko kristinuskon jumalaan, enkä myöskään täysin niele evoluutioteoriaa. Onko mitään vinkkejä kirjoista mitä lukemalla voisi saada jotain hyviä ajatuksia? Pidän kuitenkin uskonnollisen kirjallisuuden lukemisesta.
Täytyy myöntää, että "Elämä maan päällä" -logiikalla kasvatettuna kesti yllättävän pitkään tajuta evoluution perusperiaate, vaikka se ei mitään rakettitiedettä ole. Yksi kreationistien perusmoka tai hämäys tuli sekin tajutuksi aika myöhään: JT-kirjallisuudessa sotketaan maailmankaikkeuden synty, elämän synty maan päällä ja ihmisen kehitys nykymuotoonsa yhdeksi sopaksi, jonka äärimmäisen pieniä todennäköisyyksiä sitten laskeskellaan. Nämä ovat kuitenkin ihan omia prosessejaan. Toinen kreationistien väärinkäsitys on se, että ihminen olisi nykyisten kädellisten jälkeläinen.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
p0ter0
Jumala ja evoluutio eivät ole maailmankuvallisesti toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja, vaikka kreationistit näin haluavatkin kärjistää; evoluutio kun ei käy yksiin fundamentalistisen kreationismin kanssa. Evoluutio ja Jumala eivät edes kuuluisi samaan kysymykseen, koska toinen on tiedettä ja toinen uskomus. Yhtä mielivaltaisesti voisi valita minkä tahansa luonnonilmiötä kuvaavan teorian vastakohdaksi Jumalalle.artoodetoo kirjoitti:Itse en tällä hetkellä usko kristinuskon jumalaan, enkä myöskään täysin niele evoluutioteoriaa. Onko mitään vinkkejä kirjoista mitä lukemalla voisi saada jotain hyviä ajatuksia? Pidän kuitenkin uskonnollisen kirjallisuuden lukemisesta.
-
SisarHento
Minusta jumala, sanottakoon häntä vaikka nimellä Jahve, on erittäin epäoikeudenmukainen. Hänhän oli aluksi juutalaisen heimokansan jumala. Mikä sitten oli niiden kohtalo, jotka eivät kuuluneet tähän heimokansaan? Oliko heidän kuoleman jälkeinen rangaistuksensa se tulinen helvetti vai oliko se ikuinen kuolema, niin kuin Jehovan todistajat uskovat. Oikeudenmukaisesti ajateltuna, silloinkin olisi kaikkien kansakuntien ihmisten pitäny saada sama tieto ja pelastuksen mahdollisuus. No, sitten kun Jeesus astui kuvaan, tuli pelastusen mahdollisuus uskosta häneen. Taas jumala oli epäoikeudenmukainen. Samaan aikaan eli muitakin kansoja, mutta eivät ollet kuulleet sanakaan pelastuksesta Jeesuksen kautta. Mikä oli heidän kohtalonsa? Minun oikeudentajuun kuuluu, että kaikilla pitäisi olla yhtäläinen pelastusen mahdollisuus aikakaudesta tai asuinpaikasta riippumatta.
Mutta minähän olen vain ihminen; jumalan aivoitukset lienevät korkealentoisempia.
Mutta minähän olen vain ihminen; jumalan aivoitukset lienevät korkealentoisempia.
-
Kaarmis
Jumala ei vain siedä tiettyjä ihmisrotuja. "Ja katso, kaikki oli sangen hyvää, paitsi vinosilmät."SisarHento kirjoitti:Minusta jumala, sanottakoon häntä vaikka nimellä Jahve, on erittäin epäoikeudenmukainen. Hänhän oli aluksi juutalaisen heimokansan jumala. Mikä sitten oli niiden kohtalo, jotka eivät kuuluneet tähän heimokansaan? Oliko heidän kuoleman jälkeinen rangaistuksensa se tulinen helvetti vai oliko se ikuinen kuolema, niin kuin Jehovan todistajat uskovat. Oikeudenmukaisesti ajateltuna, silloinkin olisi kaikkien kansakuntien ihmisten pitäny saada sama tieto ja pelastuksen mahdollisuus. No, sitten kun Jeesus astui kuvaan, tuli pelastusen mahdollisuus uskosta häneen. Taas jumala oli epäoikeudenmukainen. Samaan aikaan eli muitakin kansoja, mutta eivät ollet kuulleet sanakaan pelastuksesta Jeesuksen kautta. Mikä oli heidän kohtalonsa? Minun oikeudentajuun kuuluu, että kaikilla pitäisi olla yhtäläinen pelastusen mahdollisuus aikakaudesta tai asuinpaikasta riippumatta.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Mag Mell
Pakko heittää tähän liittyen yksi mielenkiintoisehko elokuvavinkkiSisarHento kirjoitti:Minusta jumala, sanottakoon häntä vaikka nimellä Jahve, on erittäin epäoikeudenmukainen. Hänhän oli aluksi juutalaisen heimokansan jumala. Mikä sitten oli niiden kohtalo, jotka eivät kuuluneet tähän heimokansaan?
http://en.wikipedia.org/wiki/God_on_Trial, jossa pohditaan hyvin pitkälle samoja teemoja. Vaikka kyseisessä filkassa käsitellään aihetta pääasiassa juutalaisnäkökulmasta, toimii se myös (ex)todistajanäkökulmasta katsoen.
Tai sitten voi olla niinkin päin, että todistajien pikkumainen ja kateellinen jumala onkin meitä ihmisiä matalalentoisempi mieleltään.SisarHento kirjoitti:Minun oikeudentajuun kuuluu, että kaikilla pitäisi olla yhtäläinen pelastusen mahdollisuus aikakaudesta tai asuinpaikasta riippumatta.
Noin niinkun jos nyt puhtaasti teoreettiselta pohjalta haluaa ylipäänsä spekuloida (Jumalan) olemassaoloaan saati mietteitään, sikäli mikäli kumpiakaan oikeasti on olemassa.
Viimeksi muokannut Mag Mell, 20.11.2012 23:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
-
Kaarmis
Ehkä elämä onkin vain LSDn puutteesta johtuva harha?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
- Jaakko Ahvenainen
Minun nähdäkseni järjellä ja logiikalla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.ajoulupukisti kirjoitti:Usko kaatui järkeen ja logiikkaan...