Vapautunut kirjoitti:On asiasta sitten Vartiotorni-kirjallisuudessa kirjoitettu mitä tahansa niin eivät nuo sairaaloissa ja vastaanotoilla todistamiset taida ihan yleisimpiä toimintatapoja kuitenkaan olla, ainakaan Suomessa.
En huomannut tuollaista yleisyyttä esitetynkään, vaan huomaan Leinosen Veikkoa lainatun näin: "...emmekä pyri lähestymään silloin, kun ihmisille on sattunut vastoinkäymisiä tai menetyksiä." On Veikko sitten lausunut mitä tahansa, niin tuo lainauksen ajatus ei ei ole Vt-ohjeen mukainen.
Ainakaan minä en koskaan törmännyt moiseen, mitä nyt lehtiä on ollut laareissa silloin tällöin. Katutodistamisen painopiste oli aivan muilla julkisilla paikoilla kuin noissa.
Ei se painopiste puoli vuosisataakaan sitten ollut luupuistoissa, mutta tasan tarkkaan silloinkin pyrittiin myös lähestymään silloin kun ihmisille on sattunut vastoinkäymisiä tai menetyksiä. Ohjeistuksen perusrunko ei tuolta osin liene muuttunut mihinkään suuntaan. Tuo Veikon sanomaksi esitetty on ristiriidassa todellisuuden kanssa ja jos lainaus on oikein, niin Veikko valehtelee (mikä ei ole uutinen).
Hautuumaa ehkä noista on mahdollisin eikä sielläkään todistaminen nyt varsinaisesti tarkoita, että erityisesti oltaisiin akuutissa elämänkriisissä olevia sieluja metsästämässä.
En osaa hahmottaa miten "eikä...nyt varsinaisesti tarkoita, että erityisesti" olisi tulkittava, mutta minulle olisi aivan uutta, että jt:t poukkoilee luupuistoissa vain juttelemassa slopestylestä, pörssikursseista ja SOTE-uudistuksen nykytilasta. Eikä heille tulisi pieneen mieleenkään raportoida käyttäämäänsä aikaa, koska varovat visusti puhumasta mitään uskoonsa liittyvää, siis sitä raportoinnin edellyttämää juttupuolta, jota Jeesus nimitti käännyttämiseksi.
Oman kokemukseni mukaan se kyllä vaan menee Veikon sanojen vastaisesti. Jehovantodistaja on Vt-seuran mukaan verivelkainen jos ei yritä haalia ihmisiä samaan kulttiansaan, jossa jo itse on. Ennen tuohon ansaan akkreditointia on erottava mahdollisesta aiemmasta uskonnosta sekä tarpeen vaatiessa NN- ja/tai NMKY:stä, avustusjärjestöistä, puolustusvoimista, poliittisesta puolueesta jamitänäitäonkaan. Se on ihan sama millä nimikettä haluaa kiertää, eihän enää kehoteta edes esittäytymään kuten nuoruudessani, jolloin ekassa lauseessa piti jossain muodossa olla sana jehovantodistaja. Ovelleni tuli tytteli "keskustelemaan Raamatusta" ja viimeisin havaitsemani emämaan ohje on välttää Raamatun esilletuontia. Vuosia sitten emämaan ohje oli jakaa kooenniä ilman kenttälaukkua.
Hautuumailla liikkuvat ihmiset nyt ylipäätään saattavat olla otollisemmassa mielentilassa uskonnollisen sanoman vastaanottoon kuin vaikkapa kauppakeskuksessa kohdattavat kanssatoverinsa.
Olen samaa mieltä, hautuumaalla elämänkriisissä olevan, tai muuten vaan herkistyneen löytämisen tehokkuusluku on aivan omaa luokkaansa. Kyse on tässä vaan siitä, että Veikon sanomaksi on laitettu, ettei noita otollisemmassa tilassa olevia lähestytä.