Tetragrammin alkuperä
Valvoja: Moderaattorit
-
Nimrod
Re: Tetragrammin alkuperä
VT-seuran kannalta tämän ajattelinkin aloittaa. Mutta kuten mainitsin, aloituskyssäri piti olla tämä UMK / KR / Jehova nimen "palauttaminen" siihen.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
-
Veli-Hopea
Nimrod kirjoitti:VT-seuran kannalta tämän ajattelinkin aloittaa. Mutta kuten mainitsin, aloituskyssäri piti olla tämä UMK / KR / Jehova nimen "palauttaminen" siihen.
En itse ainakaan lähtisi palauttelemaan tuota nimeä millään epävarmalla vokalisoinnilla.
Herra&Jumala sopivat minun lukutaitoon ja ymmärrykseen vallan hyvin, josko näiden perään voisi hakasulkeissa heittää tetragrammin [YHWH] selventämiseksi. Se voisi olla ihan hyvä diili kaikkia kohtaan ainakin toistaiseksi.
Se tuskin loukkaa ketään ,ei edes raamatun jumalaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
Nimrod
Eli Jehova nimi on siis lisätty vartiotorniseuran raamattuun omin päin? 
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
-
Veli-Hopea
No ei se sinne UT:n puolelle ole ilmestynyt ainakaan pyhän hengen voimastaNimrod kirjoitti:Eli Jehova nimi on siis lisätty vartiotorniseuran raamattuun omin päin?
Onhan tuosta vokalisoinnista vt-seuraa aikaisempaakin ilmestymistä, joten ei se heidän keksimä ole. Tetragrammilla onkin pitempi historia. Miksi muistelisin että Jehova vokalisoinnista löytyisi historiaa johonkin 1500-1600 luvulle?
Viimeksi muokannut Veli-Hopea, 20.02.2014 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Markku Meilo
Kun UMK julkaistiin 1950-nurkalla, niin Jehova-erisnimen lisääminen UT:n puolelle perusteltiin toistaiseksi löytymättömillä kässäreillä. Ovat edelleen löytymättä ja ilmeisimmin pysyvätkin.Nimrod kirjoitti:Eli Jehova nimi on siis lisätty vartiotorniseuran raamattuun omin päin? :D
-
Veli-Hopea
Joskus olen miettinyt miksi tuo salli tetragrammin lyömisen joihinkin kolikoihin. (mitä nyt googlen kuvahaulla löytyy , mikäli haluaa kurkistaa)
Eiköhän se niin ole, että raha on ihan saatanan juttuja ja mitä sinne nyt jumalan nimiä sotkemaan.
Ihmisten, kuninkaiden ja muiden herrojen nimet kolikoissa ymmärrän, nämähän olivat ihmisiä.. kunnianhimoisia ja vallanhaluisia yms. Miksi sitten taivahan rakkaudellinen "tosi"jumala lähti tällaiseen?
Eiköhän se niin ole, että raha on ihan saatanan juttuja ja mitä sinne nyt jumalan nimiä sotkemaan.
Ihmisten, kuninkaiden ja muiden herrojen nimet kolikoissa ymmärrän, nämähän olivat ihmisiä.. kunnianhimoisia ja vallanhaluisia yms. Miksi sitten taivahan rakkaudellinen "tosi"jumala lähti tällaiseen?
-
Markku Meilo
Lieköhän kyse lainkaan sallimisesta, eihän Jahve/Jehova -nimikään säilynyt Raamatussa ja sinne löysi tiensä Danielinkirjan nimellä tunnettu jälkikäteisennustus jne....Veli-Hopea kirjoitti:Joskus olen miettinyt miksi tuo salli tetragrammin lyömisen joihinkin kolikoihin. (mitä nyt googlen kuvahaulla löytyy , mikäli haluaa kurkistaa)
Niin, kuinkahan paljon Jehovan maanpäälliseksi äitijärjestöksi tituleeratun yhteisön loputon rahanahneus perustuu Jehovan toimivan voiman ohjaukseen, kun ko. järjestöllä on kuulema Jehovan siunaus?Eiköhän se niin ole, että raha on ihan saatanan juttuja ja mitä sinne nyt jumalan nimiä sotkemaan. Ihmisten, kuninkaiden ja muiden herrojen nimet kolikoissa ymmärrän, nämähän olivat ihmisiä.. kunnianhimoisia ja vallanhaluisia yms. Miksi sitten taivahan rakkaudellinen "tosi"jumala lähti tällaiseen?
-
Veli-Hopea
se nyt vaan on niin ja se pitää hyväksyä. Kaikki rahavirta, bisnes ja kiinteistökaupat ( joitako oli esim viimeaikojen kiinteistöjen myynneistä yli 800milj?) , tulee Jehovasta muusta mahdollisesta puhumattakaan, kun taas kaikkien muiden uskontojen rahankeruut , kolehdit sun muut on täysin jumalatonta toimintaa. On käynyt hyvä tsägä tällä 100 vuotiaalla lahkolla, että JUURI tässä uskonnossa ja sen rahapeleissä on Jehovan siunaus ja sormet pelissä.Niin, kuinkahan paljon Jehovan maanpäälliseksi äitijärjestöksi tituleeratun yhteisön loputon rahanahneus perustuu Jehovan toimivan voiman ohjaukseen, kun ko. järjestöllä on kuulema Jehovan siunaus?
Tosin ulkopuolinen saattaa katsoa puolueettomana asiaa hieman toisin suhteessa siihen ,että lahkon sisällä noihin siunatteluihin uskotaan ihan tosissaan.
Bisnes on bisnes.. Paitsi vt-seuralla. bisnesmaailma kyllä haistaa että myös YHWHlla voi tehdä bisnestä
Viimeksi muokannut Veli-Hopea, 20.02.2014 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Veli-Hopea
Lieköhän kyse lainkaan sallimisesta, eihän Jahve/Jehova -nimikään säilynyt Raamatussa
Jeesus kyllä tuli tekemään isänsä nimen tunnetuksi. Siinä vain kävi pikku moka, kun tuo pikkutärkeä juttu unohdettiin kirjata muistiin. Tosin moni muu vähemmän tärkeä juttu joistakin lampaiden peräpukamista tai jotain muuta sinneppäin säilyi aina tänne meidän aikaan asti.
En minä voi kovin hyviä pojoja tuosta nimen tunnetuksi tekemisestä antaa.
Ehkä Jeesus vain unohti sanoa : " Hei kirjota ny ylös tää juttu, oikeesti.."
-
Markku Meilo
Vt-seuran mukaan Jehova hoiteli ja valvoi raamatunkirjoituksen, Vt-seura kertoo olevansa Jehovan johdatuksessa ja ohjauksessa. Minulle opetettiin, että vuonna 4025 eaa. itse Adam kirjoitteli 1. M. ekojen jakeiden tekstit ja sitä rataa aina jakeeseen 1. M. 5:2, josta Nooa jatkoi jakeeseen 6:9. Sen jälkeen kirjoitusvuorossa olivat Seem, Haam, Jaafet, Terah, Ismael, Iisak, Eesau ja Jaakob. Nykyään Vt-seura nojaakin juutalaiseen perimätietoon esittää Mooseksen hoidelleen 1. M. kokonaan vuoteen 1513 eaa. mennessä. No sama kai se on millaisia taruhahmoja juoksutetaan kirjoittajiksi, ei lättymaata ja taivaanvahvuutta ole vielä minnekään tekstistä (kokonaan) häivytetty. Vt-seuraa paremmin asian hahmottavilla aikuisten oikeilla oppineilla on 1. M. kirjoittamisesta ja ajankohdasta Vt-seurasta poikkeava näkemys.Veli-Hopea kirjoitti:Ehkä Jeesus vain unohti sanoa : " Hei kirjota ny ylös tää juttu, oikeesti.."
Jo ylläolevan jälkeen on turha kysyä miksi Jehova ei laittanut ketään kirjoittamaan talteen Jeesuksen puheita saman tien. Toisaalta voi kysyä miten esimerkiksi veljesparin kukkulajutustelu (Jeesus ja Saatana kukkulalla, josta näkyi koko maailma ja kaikki sen valtakunnat) on saatu talteen kun kirjoitusajankohta oli kymmeniä vuosia Jeesuksen ajan jälkeen.
-
andromeda
Uuden maailman käännös käyttää Jehova nimeä ei ainoastaan VT:n vaan myös UT:n puolella. Seura itse puhuu mielellään Jumalan nimen "palauttamisesta" Uuden testamentin tekstiin.Nimrod kirjoitti:Alkuperäinen kysymykseni muuten piti olla: Onko Jehova, JHWH mikä lie, poistettu raamatusta ja UMK on sitten palauttanut sen paikoilleen ainoastaan vt-seuran mukaan?
Ilmaus edellyttää että tetragrammi olisi alunperin esiintynyt UT:n kreikkalaisessa alkutekstissä. Seura väittää asian olleen niin, kunnes joskus toisella tai kolmannella vuosisadalla UT:n tekstien kopioitsijat, jotka eivät arvostaneet Jumalan nimeä, korvasivat sen kreikkalaisilla Kyrios tai Theos-sanoilla.
(The Kingdom Interlinear, esipuhe ss.10-11)
Vartiotorniseuran väite on parhaimmillaankin vain väite, vailla konkreettista näyttöä.
Varhaisilta vuosisadoilta säilyneet yli 5300 Uuden testamentin kreikkalaista tekstiä tai tekstikatkelmaa todistavat juuri päinvastaista. Yhdessäkään niistä ei esiinny tetragrammia tai edes transliitteroitua kreikkalaista vastinetta. Kaikissa käytetään Jumalasta muotoa Theos (Jumala) tai Kyrios (Herra).
Niissä tapauksissa, joissa VT-seura on lisännyt pyhiin kirjoituksiin Jehova-nimen, se sanoo seuranneensa Uuden testamentin kreikkalaisista alkuteksteistä laadittuja hepreankielisiä käännöksiä, jotka käyttävät tetragrammia kyseisissä kohdissa.
(New World Translation of the Holy Scriptures s.1564, WTBTS, 1984)
Käytettyjä käännöksiä on Uuden maailman käännöksen isotekstisessä viitelaitoksessa (New World Translation of the Holy Scriptures ,1984) lueteltu kaikkiaan 27 kappaletta.
Uuden testamentin hepreankielisten käännösten käyttäminen ei kuitenkaan tue Vartiotorni-seuran pyrkimyksiä. Kaikki 27 heprealaista käännöstä ovat näet vuosilta 1385-1979. Ne ovat käännöksiä kreikkalaisista alkuteksteistä, joissa tetragammia, kuten todettua, ei esiinny!
Tetragrammin sijoittaminen noihin 27 heprealaiseen UT:n versioon on ollut kääntäjän/ kääntäjien harkinnan varassa, eivätkä ne näin ollen voi antaa mitenkään vakavasti otettavaa tukea Seuran näkemyksille.
Todellinen syy lisätä Pyhiin kirjoituksiin Jehova-nimi on mitä ilmeisimmin ollut estää UT:n lukijaa näkemästä muutoin ilmiselvä totuus Jeesuksen jumaluudesta.
Käyttämällä Jehova nimeä Seura tekee eron Jeesuksen ja Jehovan kesken, Jehova on Jumala mutta Jeesus ei. Jehova on Herra. Myös Jeesus on seuran opetuksen mukaan Herra. Käyttäähän Paavali (ja muutkin UT:n kirjoittajat) hänestä tätä ilmaisua.
Hämärtääkseen lukijoita näkemästä Jeesuksen jumaluuden, käyttää UM 237 kertaa nimeä Jehova. Näin eivät mene Herrat sekaisin, mikä olisi varsin kiusallista Seuran opin kannalta.
Tällainen sekaannuksen vaara olisi vaikkapa. Room.10:9-13 KR-38
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä , pelastuu".
Paavali oli juutalainen ja uskoi varmasti joka solullaan juutalaisuuden keskeisempään totuuteen.:" Herra meidän Jumalamme, Herra on yksi."(5.Moos.6:4). Hän tiesi Kirjoituksista Jumalan sanat: "Minä olen Herra, eikä toista ole, paitsi minua ei ole yhtään Jumalaa".(Jes.45:5).
Siksi Paavali sanoi että "yksi ja sama on kaikkien Herra".
(Paavalille Vartiotorni-seuran "kahden Herran teologia" olisi todennäköisesti ollut jumalanpilkkaa). Vain tähän Herraan uskomalla voi pelastua. Paavali, kuuluisan rabbi Gamalielin opissa kasvanut juutalainen tunsi Jumalan sanat:" Minä, minä olen Herra (JHVH), eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä".(Jes.43:11). Paavali sanoi, että "tunnustamalla Jeesuksen Herraksi" pelastuu.
Paavalin sanoja on mahdoton ymmärtää tekstiyhteydessä muuten kuin siten, että hän Jeesukseen viitatessaan pitää Häntä juuri sinä Yhtenä Herrana, jonka VT ilmoittaa ainoaksi pelastajaksi. Paavali jopa lainaa Jooelin kirjaa ja sanoo: "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran (JHVH) nimeä pelastuu".
Roomalaiskirjeen luku 10 ja jakeet 9-13 ovat kokonaisuus, jossa puhutaan yhdestä ja samasta henkilöstä Herrana - Jeesuksesta.
Jokainen ajatteleva lukija kykenee tämän helposti tajuamaan lukemalla Roomalaiskirjeen katkelman.
Vartiotorni-seura yrittää kuitenkin hämmentää sen mikä muuten olisi ilmeistä, sijoittamalla Jehova- nimen tekstiin pyrkien näin tekemään eron Jeesuksen ja Jehovan välillä. Sillä "jokainen, joka huutaa avukseen Jehovan nimeä pelastuu", (UM/Room.10:13).
(Lähde: Pasi Turunen, Vartiotorni, Valtakunta uudessa valossa)
Tässä lisää itse aiheesta:
http://raamattu.cante.net/
-
Nimrod
Andromeda, kiitos hyvästä vastauksesta. Tästä tulee sitten mieleen kysymys, miten sekaisin ihmisen täytyy olla, ollakseen JT ?
-
andromeda
Se edellinen kappale oli kokonaan Pasi Turusen käsialaa.Nimrod kirjoitti:Andromeda, kiitos hyvästä vastauksesta. Tästä tulee sitten mieleen kysymys, miten sekaisin ihmisen täytyy olla, ollakseen JT ?
Täytyy vielä kertoa, ettei VT-seura eikä kukaan muukaan voi sanoa minua luopioksi, koska en ole koskaan ollut Jehovan todistaja, eikä kukaan sukulaisistani ole Jehovan todistaja.
Muutenhan kaikki mitä suustani päästän voitaisiin hylätä luopiopuheena eli valheena.
-
Markku Meilo
Ei tartte olla sekaisin, riittää kun on epärehellinen.
-
Ariadna
Uskovan osa ei ole helppo, sillä aina jonkun mielestä olet ymmärtämätön ja harhaoppinen.Nimrod kirjoitti: Tästä tulee sitten mieleen kysymys, miten sekaisin ihmisen täytyy olla, ollakseen JT ?
Se mitä ja mihin Turunen uskoo liittyy 300 luvun näkemykseen, 200 luvulla ei vielä uskottu Jeesuksen olleen sama kuin Jumala. Käsittääkseni kristikunnassa ollaan palaamassa tuohon 200 luvun näkemykseen.
Tuo mitä andromeda yllä kirjoitti Paavalin Roomalaiskirjeen osalta, niin 200 luvulla elänyt Tertullianus kumosi sen harhaoppiseksi ja todisteli sitä Paavalin Timoteus kirjeellä.
Tuo mikä nykyisessä kristinuskossa sotkee ja mutkistaa asioita on se, että VT osalta ei käytetä Septuagintaa, jota alkukristityt käyttivät ja josta Paavalin lainaustenkin tulisi olla, sen sijaan käytössä oleva VT nojaa hebrealaisiin kirjoituksiin, kääröt kun koottiin nykyisen kaanonin muotoon vasta 100 jKr luvulla, silloin kun kristinusko oli jo muotoutunut omaksi uskonnokseen.