Lahkosta lahkoutunut lahko

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

Re: Lahkosta lahkoutunut lahko

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ote foorumin säännöistä:
Tämän keskustelufoorumin päätarkoitus on palvella vertaistukipalstana eronneille tai eroa harkitseville Jehovan todistajille tai jehovantodistajuudesta kiinnostuneille.

Mielestäni näin on hyvä. On aivan ymmärrettävää, että joskus kuohahtaa yli itse kullakin, eikä yhteisöään, joka on kaltoin kohdellut jäseniään tai tästä eronneita ja erotettuja voi erityisellä kaiholla muistella.

Eroa harkitsevat ovat kahden vaiheilla ja punninnevat tarkkaan hyödyt eroamisen ja hiipumisen välillä. Kaikesta huolimatta on Jehovan todistajista kiinnostuneita. Itselleni on useampaankin otteeseen opetettu ottamaan kaikesta selvää. Ei siis ole edellytetty, vaikkakin toivottu, liittymistä Jehovan todistajiin, ei ainakaan suin päin, vaan harkiten.

On niitäkin, joiden läheisiä on Jehovan todistajissa ja joita nämä läheiset vierastavat ja kaihtavat, vaikkeivät suoraan katrakaan. Foorumin tarkoitus toteuttaa monenlaisia tarpeita. Jehovan todistajien tuottama haitta ulottuu kauas, ei vain järjestössä oleviin tai olleisiin.

Tietenkin on totta, että Jehovan todistajien ollessa julkisesti mediassa, foorumille tulee runsaasti uusia jäseniä. Uusien on toisinaan hieman vaikea tulla mukaan omine mielipiteineen. Tämä on vallan muuta, mitä meidän, jotka alusta asti olemme mukana olleet.

En näe tilannetta noin kärjistetysti mitä hieman provosoivakin otsikko antaa ymmärtää. Tuollaisiahan otsikoiden sopii ollakin. Hieman aikaa ja kärsivällisyyttä, niin hyvin tämä tästä. Asiallinen keskustelu asiasta on aina paikallaan.
mikkuitti

Viesti Kirjoittaja mikkuitti »

Suurenmoinen etu kirjoitti:Nabanderilla oli hyviä ajatuksia. Tällä palstalla voi tosiaan olla ikään kuin pohjaoletuksena, että kirjoittaja suhtautuu kielteisesti Jehovan todistajiin. Minä kuitenkin haluaisin, että tämä foorumi toimisi vertaistukena entisille Jehovan todistajille, jotka tuskailevat uskonnon jättämien traumojen kanssa. Ehkä tämän palstan ei olekaan tarkoitus olla ensisijaisesti vertaistukipalsta. Jos palstan sulkisi ja jäsenistö rajoitettaisiin vain entisiin Jehovan todistajiin ja heistäkin mielellään niihin, jotka suhtautuvat kielteisesti Todistajiin, vertaistuen idea voisi toteutua. Vähän kuin facbook-ryhmässä (vaikka sielläkin on nykyään yli 200 jäsentä, joista osa ei varmaan oikein tykkää, jos Todistajista puhutaan "pahaa")

Mikkuitille huomauttaisin, että koska sinulla ei ole esittelysi mukaan JT-historiaa ja tämän lisäksi arvomaailmasi on väkevästi latautunut uskonnollisen heräämisesi takia, ei ole tyylikästä antaa entisille Jehovan todistajille ohjeistusta siitä, millä tavalla näiden olisi sopivaa lähestyä omaa JT-menneisyyttään tai varsinkaan millä tavalla näiden tulisi ottaa paremmin huomioon tällä palstalla vierailevien nykyisten Todistajien tunteet ja reaktiot. Ulkopuolisen on mahdotonta ymmärtää, mistä Jehovan todistajien mielenhallinnassa sun muussa on lopulta kysymys. Asian voi ymmärtää vain toinen, joka on joutunut mielenhallinnan nielaisemaksi ja tullut hengellisesti ja henkisesti raiskatuksi. Olisikin hienoa, jos traumatisoituneet exät saisivat ilmaista turhautuneisuuttaan palstalla mahdollisimman vapaasti. Tässäkin pitää tietysti olla jokin raja. Jos itse joskus sorrun huppelissa kirjoittelemaan tänne vihapostin tyylistä vuodatusta, toivon että ymmärtäväinen moderointi poistaa viestini. Joskus omakin kommentointini on vähän siinä rajalla, koska turhautuneisuus ja suoranainen viha JT-organisaation varastaman lapsuuden ja nuoruuden takia on niin suurta. Minusta järkevä ihminen ymmärtää nämä tunteet.

Joo totta.. tulin tänne alunperin ihan oppiakseni teidän kirjoituksistanne ja vuodatuksistanne jotain uusia näkemyksiä.. juu saa mun puolesta pysyä vertaistukipalstana ja vuodatuspalstana, se tekee hyvää teille monille. Arvostan sitä että tällaisia mahdollisuuksia on sitä tarvitseville. Pahoittelen että mun jotkut kirjoitukset on tuottaneet mielipahaa joillekin, se tarkoitus ei mulla ollu missään tapauksessa. Mun taustastani johtuen on välillä vaikea ymmärtää sitä "vihaa " raamatun asioita kohtaan koska en ole koskaan lukenut raamattua vartiotorni-silmälasien kanssa. Aina olen lukenut sitä omilla aivoillani ja saanut siitä vain pelkkää hyvää, nii en voi vastustaa kiusausta joskus älähtää jonkun raamattukritiikistä. Ja mun kirjoituksia saa vapaasti moderoida pois ja jopa laittaa porttikielto, en rupee valittamaan :) mut koitan olla vähän varovaisempi jatkossa mutta kuitenki en voi kieltää omia mielipiteitäni muille mieliksi.
Uskon Jeesukseen ja olen helluntaiseurakunnan jäsen.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Mun taustastani johtuen on välillä vaikea ymmärtää sitä "vihaa " raamatun asioita kohtaan
Mua kiinnostais tietää minkälaista tämä mainitsemasi "viha" raamatun asioita kohtaan on. Jaksaisitko heittää esimerkkiä?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
mikkuitti

quote="Veli-Hopea"]
Mun taustastani johtuen on välillä vaikea ymmärtää sitä "vihaa " raamatun asioita kohtaan
Mua kiinnostais tietää minkälaista tämä mainitsemasi "viha" raamatun asioita kohtaan on. Jaksaisitko heittää esimerkkiä?[/quote]

No "viha" on kyl huonosti valittu sana.. Enemmänki se valtava raamatun kritisoiminen. Jehovantodistajuudesta teille on tullu katkeruutta, ymmärrän sen kyllä, mutta se ei ole raamatun vika, vaan niiden ihmisten jotka tulkitsi raamattua omalla erikoisella tavalla.
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

rippeli kirjoitti:Mikä tekee tästä palstasta hierarkisen lahkon?
Hyvä rippeli, aihetta on hyvä pohtia.

Veli-Hopea kirjoitti:Mua kiinnostais tietää minkälaista tämä mainitsemasi "viha" raamatun asioita kohtaan on. Jaksaisitko heittää esimerkkiä?
Esimerkkiä myös odottelen.
Olen perin juurin saanut tarpeekseni jt-mäisestä tyylistä "kuulin" eikä sitten kerrota mistä kuuli, mitä kuuli,jne... vaan asia jätetään painolastiksi jo menneen jt-elämän aiheuttamia paineita kantavalle henkilölle.

Selvät esimerkit valittajilta valittelun aiheista esille, kiitos!
Veli-Hopea

En minä ainakaan vihaa raamattua, eikä tarkoituksena ole pilkata sitä.

Toki kyseenalaistan monet asiat , esimerkkinä puhuvat aasit, maanlaajuinen vedenpaisumut, jeesuksen paluuta koskevat lupaukset ja niin edelleen. Raamattu on edelleen ihmisten kirjoituksia, UT monelta osalta kirjeitä sen ajan seurakunnille ja sen sellaista.

Jos minä nyt sitten en kaikkea voi allekirjoittaa tapahtuneena, ei se mitenkään voi muotoutua vihaksi enkä näe mitään järkevää syytä, että Jumalan pitäisi tulla lahtaamaan ihmiset sen takia.

Se että ihminen ei usko kaikkea, ei voi mitenkään tehdä tällaisesta pahaa ihmistä

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Sellaisen olen huomannut tässä vuosien aikana, että ns jehofiilit saavat tällä palstalla aika kylmää kyytiä. Se on tietenkin ymmärrettävää, koska aika moni palstalainen on saanut tarpeekseen kaikesta jt opetuksesta. Mutta näillä kahden maailman välissä roikkuvalle vertaistuen tarve on varmaan vielä suurempi, kuin niille, jotka koittavat aktiivisesti oppia pois lahkosta.
takaisinhaikailijoitten maailmankuva on vain yhä niin jehovantodistajamainen, että ärsytyskynnys ylittyy nopeasti, kun tällainen ihminen kirjoittaa palstalla. Tässä varmaan itse kullakin on mahdollisuus kasvaa ihmisenä.
Let me go Master I hate you so
mikkuitti

Veli-Hopea kirjoitti:En minä ainakaan vihaa raamattua, eikä tarkoituksena ole pilkata sitä.

Toki kyseenalaistan monet asiat , esimerkkinä puhuvat aasit, maanlaajuinen vedenpaisumut, jeesuksen paluuta koskevat lupaukset ja niin edelleen. Raamattu on edelleen ihmisten kirjoituksia, UT monelta osalta kirjeitä sen ajan seurakunnille ja sen sellaista.

Jos minä nyt sitten en kaikkea voi allekirjoittaa tapahtuneena, ei se mitenkään voi muotoutua vihaksi enkä näe mitään järkevää syytä, että Jumalan pitäisi tulla lahtaamaan ihmiset sen takia.

Se että ihminen ei usko kaikkea, ei voi mitenkään tehdä tällaisesta pahaa ihmistä
Joo selkkis :)
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

mikkuitti kirjoitti:No kyllähän täällä ollaan usein aika epäkohteliaita niitä kohtaan jotka uskovat raamattuun ja sen Jumalaan jne..
No ainakin siinä tapauksessa jos ja kun suorapuheisuus katsotaan epäkohteliaisuudeksi.
Esim väittävät mielenterveysongelmaiseksi, kuplan sisällä eläväksi, pään sisällä radiovastaanotin jne.
Tuo taitaa olla turhan kärjistetysti ilmaistu. Saatan olla väärässä, mutta oman havaintoni mukaan kukaan ei ole viitannut pään sisällä olevaan radiovastaanottimeen. Ainoat radioviittaukset taitavat olla kaikki minulta, koska minulle on jopa kiikutettu korjattavaksi radioita, joiden kautta jumalan väitetään antavat ohjeistusta.
Mut en rupee valittamaan, tää on oikein loistavaa treeniä niille uskoville jolla on asenne kohdallaan, tulee paksunahkaisemmaksi, osaa kertoa suoraselkäisesti mielipiteensä, tunteista välittämättä. Kun ei loukkaannu,nii ei stressaa, kaikki on yksinkertaisempaa.
Valitettavasti asiassa on yksi isohko mutta; tuossa treenissä pakkaa jäämään omaan huutoonsa vastaaminen häiritsevän vähälle.
Mutta sen voisin sanoa, jos olisin JT ja tulisin tänne lukemaan teidän kirjoituksia, ja tiedän psalmi 1:1 jakeen ja monia muitakin raamatunpaikkoja, löytäisin monta syytä olla poissa täältä..
Tässä olemme jälleen tilanteessa, jossa sanan merkityksen valinta on vedenjakaja. Monen mielestä tosiasioiden perusteltu esilletuonti ei ole pilkkaamista.
Jos kirjoittaisitte kohteliaammin ja vähemmän negatiivisia (jehovantodistajien) tunteita herättävästi nii saattaisitte voittaa enemmän.
Oma lyhyt kokemukseni alata on se, että käytännössä jt irtoaa kultista ainoastaan omasta aloitteestaan ja vasta sen jälkeen tämä foorumi astuu kuvaan. Hieman samalla tavalla kuin viinasta tai huumeista irrottautuminen, niin irtautuminen alkaa omasta aloitteesta, ei ulkoa ohjeistamalla.
Elisenda

Viesti Kirjoittaja Elisenda »

mikkuitti kirjoitti: Mun taustastani johtuen on välillä vaikea ymmärtää sitä "vihaa " raamatun asioita kohtaan koska en ole koskaan lukenut raamattua vartiotorni-silmälasien kanssa. Aina olen lukenut sitä omilla aivoillani ja saanut siitä vain pelkkää hyvää.
Vihan tunteet ainakin itsellä kohdistuu läpimätään jt-organisaatioon. Ei yksittäisiin todistajiin tai raamattuun. Mutta kun ei enää usko siihen tai siinä olevaan sanomaan. Luettiin sitä millaisten lasien läpi hyvänsä.

Siksi tuntuu niin perin omituselta, kun joku yrittää kaupustella kristillisyyttä tai oikeastaan mitä tahansa uskontoa. Jt-lahkosta irti pääseminen tuntui siltä kuin olisi päässyt eristyssellistä suoraan vapauteen. Sitten tulee joku kuiskimaan korvaan, että älä nyt kokonaan lähde. Ei sun sinne eristykseen tarvitse mennä, ei edes tavalliseen selliin. Tulet tänne avovankilan puolelle. Kato nyt miten kivaa täällä on. Pistetään tällainen panta jalkaan, niin sitten saat liikkuakin ihan vapaasti.. Se on kuitenkin vankila!!

Siis miksi ihmeessä vaihtaisin kalliilla hinnalla hankitun vapauden minkäänlaisiin kahleisiin? Koska kahleilta uskonto tuntuu.
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Markku Meilo

Elisenda kirjoitti:Siis miksi ihmeessä vaihtaisin kalliilla hinnalla hankitun vapauden minkäänlaisiin kahleisiin? Koska kahleilta uskonto tuntuu.
Minulle tulee mieleen kaupankäynti, kuvitteelliselta ennenaikaiselta kuolemalta välttyminen edellyttää käytännön vastiketta, pelastusporukkaan sitoutumista ja kilpailijoiden (sekä ulkopuolelle jättäytyvien) mollaamista. Mitä muuta uskonto on kuin hallintaa?
Veli-Hopea

kilpailijoiden (sekä ulkopuolelle jättäytyvien) mollaamista.

No siinä se tuli ulos oikeassa muodossa ja niin kuin se on!!
Ehkä meille on syntynyt työpaikkakiusaamisen lisäksi uusi uskontokiusaus.

Jos työpaikkakiusaamisen kriteerejä soveltaisi siihen miten vtseura puhuu muista, voisi tulla keltasta korttia hyvin äkkiä vaan ei, vtseuralla on oikeus puhua muista mitä ikinä tahansa ja jos sen tekemisiin puuttuu, on saatanasta.

Markku Meilo

Veli-Hopea kirjoitti:Ehkä meille on syntynyt työpaikkakiusaamisen lisäksi uusi uskontokiusaus.
Erilaisten ja eritapaisten kiusaaminen alkaa helposti jo nuorena, jalostuen iän myötä. Syitä riittää, kuten esimerkiksi punaiset ja valkoiset osoittivat aikoinaan niin perinpohjaisesti, ettei puuhalle ole vieläkään keksitty yhtä ja ainoaa yleisesti hyväksyttyä nimitystä.
Jos työpaikkakiusaamisen kriteerejä soveltaisi siihen miten vtseura puhuu muista, voisi tulla keltasta korttia hyvin äkkiä vaan ei, vtseuralla on oikeus puhua muista mitä ikinä tahansa ja jos sen tekemisiin puuttuu, on saatanasta.
Uskonnolliset liikkeet nauttivat jonkinlaista erityissuojaa, joka on hiljalleen kyllä murenemassa. Salaman Juhannustansseita on tultu jo pitkän matkaa ja matka jatkuu. Vaan edelleenkin viranomaiset ovat uskontojen vietävissä.
mirjam123

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Käväisin tuossa Kanadan ranskankielisillä luopio-sivuilla ja tälläinen pieni kiva ajatus
sieltä kansilehdeltä löytyi.

Jospa tämä ilahduttaa kohderyhmäänsä. Voimmehan samalla peilata itseämme ja
toivoa ettemme itse olisi tai ettei meistä tulisi tälläisiä.

Les Témoins de Jéhovah sont en général méchants, durs, cruels, sans coeur, sans compassion, intolérants, misogynes, homophobes, pleins de préjugés et d'opinions préconçues. Les Témoins de Jéhovah n'ont aucune pitié pour les pauvres, les faibles et les malades. Les Témoins de Jéhovah méprisent et jugent ceux qui ne suivent pas les directives de la Watchtower.

Jehovan todistajat ovat yleensä ilkeitä, kovia, julmia, sydämmettömiä, vailla myötätuntoa, suvaitsemattomia, misogyynisiä (eli naisia vihaavia), homofoobisia, täynnä ennakkoluuloja ja ennakkoluuloisia mielipiteitä. Jehovan todistajat eivät sääli köyhiä, heikkoja eikä sairaita, Jehovan todistajat halveksivat ja tuomitsevat niitä jotka eivät noudata Vartiotornin ohjeita.
Veli-Hopea

Jos tämä KanadaRanska pitää edes osittain paikkaansa, niin suurin osa meistä on tai on ollut tällainen. Siinäpä onkin opetteleminen että osaa käyttäytyä. Aika raakaa tekstiä kyllä.... En ihan pysty tuolle signeerausta antamaan.

Vastaa Viestiin