JT-pariutumismarkkinat ja markkina-arvo

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Flick

Re: JT-pariutumismarkkinat ja markkina-arvo

Viesti Kirjoittaja Flick »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Kiitos Flick, tää oli palsamia mun henkisille haavoille. En olekaan yksin, joka on kokenut juuri saman kuin sinä. Tässä huomaa vertaistuen voiman.
Ei, et todellakaan ole yksin, kyllä meitä saman kokeneita on varmasti paljon.
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Se vain harmittaa, että nuoruus meni siinä suhteessa hukkaan, etten saanut vaimoa johon olisin ihastunut ja jota olisin rakastanut.

Aamen.
Tässäkin on toki eroja, miten asioita on käsitellyt ja miten ne nykyään kokee. Itseäni ei harmita oikeastaan mikään, enkä kadu mitään, vaikka toki joskus pelaan itseni kanssa ajatusleikkiä "entä jos".

Olin itse muutaman vuoden naimisissa veljen kanssa joka kohteli minua kuin olisin ihaninta maailmassa. Tuntui, että hän palvoi maata jalkojeni alla ja olisi tehnyt ihan mitä tahansa vuokseni, ja paljon tekikin jotta olisin löytänyt onnen hänen kanssaan. Sitä en vain löytänyt enkä pystynyt elää itseni kanssa tietäen, etten ole täydellä sydämellä suhteessa.

Asiat päättyivät (minun johdostani) ns. rumasti ja yllättäen mutta olen onnellinen osapuolten puolesta kun katsoo minkälaista elämää kukin tänä päivänä viettävät. Itse olen tehnyt paljon työtä oman itsetuntoni eteen enkä toki väitä, että vieläkään aina olisin sinut itseni tai valintojeni kanssa, mutta tänä päivänä en kaipaa elämääni mitään muutosta (paitsi toki ne yleisimmät, isompi asunto ja enemmän rahaa matkustamiseen). Olen antanut itselleni luvan ihastua ja rakastua, ja vastavuoroisesti myös antanut itselleni luvan päättää ei-toimivat suhteet jo heti alussa. Myös sen olen huomannut, että ihastuminen on aina ollut todella helppoa itselleni, mutta rakastuminen ja rakastaminen on äärettömän raastavaa ja rankkaa, mutta myös sen arvoista.

Itse kuitenkin pidän tuosta "entä jos"-leikistä mieleni kanssa. Kyllä sitä on joskus tullut esim. Facebookista tarkisteltua mitä noille JT-aikaisille kavereille, ja etenkin sille yhdelle suurelle ihastukselle, tänä päivänä kuuluu. Pohdin myös minkälaista elämäni olisi jos olisinkin valinnut toisin. Lopputuloksena kuitenkin aina on, että lähes 100 % varmuudella ero sekä miehestä että järjestöstä olisi tullut, vaikka olisin päätynyt naimisiin sen suuren ihastukseni kanssa. Syy on yksinkertainen, en tuntenut itseäni. Olisin joka tapauksessa tehnyt jotakin järkyttävää (kuten pettänyt ja jättänyt) itseäni etsiessä, ja olen onnellinen etten tehnyt sitä ihmiselle kenestä itse välitin niin paljon.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Elämän suurin oppikoulu on elämä itse. Pitää osata nauttia mieluiten joka hetkestä!
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

SuurinBabylon kirjoitti:Parhaiten markkinoilla pärjäävät AP:t, beteliläiset ja nuoret vanhimmat, jotka osaavat keskustella myös naisia kiinnostavista asioista.
Vähän samanlainen ilmiö valtaväestön markkinoilla on se, että siisti työpaikka ja kiva palkka on miehelle selkeä plussa, mutta oikeastaan vain siinä tapauksessa, että hän on muutenkin supliikki ja riittävän charmantti. Jos miehen olemukseen ja persoonaan liittyvä kiinnostus on naisen silmissä nolla, se on edelleen suunnilleen nolla, vaikka hyvä työpaikka olisikin. Täytyy olla sitten jo oikeasti rikas, jos meinaa pelkästään sillä naisia saada - sitten toki onnistuu.

Hyvät ominaisuudet eivät siis ole toisistaan täysin riippumattomia, vaan hyvät ominaisuudet voivat voimistaa toisiaan, jolloin kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Toisenlaisessa yhdistelmässä jotkin sinänsä hyvät ominaisuudet voivat myös mennä hukkaan.

Parikymppiselle muutenkin sosiaalisesti sujuvalle nuorelle miehelle AP:n natsat voivat olla isokin etu. Vanhimman natsat ovat tietysti vielä kovempi sana, mutta siinä alkaa sitten tulla ikä pikkuhiljaa vastaan. Nuorimmat vanhimmat lienevät noin 25-vuotiaita, mikä ei toki ole ikä eikä mikään, mutta jossain 30 ikävuoden jälkeen ikuisen poikamiehen status alkaa pikkuhiljaa käydä rasitteeksi. Toisella kierroksella olevat sitten tietysti erikseen.
Polyester

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Moni mies(työkaverit) on ihmetellyt, että miksi elän yksikseni, että onko minulla siihen jokin syykin. Olen vain sanonut etten ole sen arvoinen, että voisin saada naista.
Pitkä naisettomuusjakso laskee miehen markkina-arvoa parisuhdemarkkinoilla vähän samalla tavalla kuin pitkä työttömyysjakso työmarkkinoilla: se herättää kysymyksiä naisissa/työnantajissa ja omakin itsetunto voi olla koetuksella. Sosiaalisia taitoja voi kuitenkin kehittää, kuten myös omia edellytyksiä pärjätä työmarkkinoilla, jos ne ovat päässeet syystä tai toisesta ruostumaan. Rohkeasti eteenpäin.
Polyester

jext kirjoitti:Sitten aina välillä olinkin kusessa, kun kaikki sai tietää toisistaan, kun todistajapiirit tosiaan pienet ovat.
Näitä tunnettuja tapauksia kyllä oli, sisaria enimmäkseen - toki markkinoiden rakenteestakin johtuen. JT-pariutumisessa on sekin erityispiirre, että ex-kumppaneita ei tyypillisesti juurikaan ole eikä ennen avioliittoa ole tapana kovin monen kanssa edes seurustella. Missähän vaiheessa se alkaisi herättää huomiota, ehkä jo parin-kolmen seurustelukumppanin jälkeen.
Tosin nykyään, kun asiaa aattelee niin olisihan se ollut jännää saattaa, joku kunnollinen veli pahoille teille...
:D
SuurinBabylon

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Sukupuoliepäsuhta näkyi sitenkin, että vähän vanhemilla, jo keski-ikää lähestyvillä sisarilla alkoi olla todella kiire löytää mies.

Herättääkö kuva tuntemuksia asiaan liittyen?

Kuva
Misled

Viesti Kirjoittaja Misled »

Se on ikävää, että sukupuoliepäsuhta vaikuttaa niin monen sisaren elämään. Normaaliin elämään kuuluvat asiat kuten puoliso ja mahdollisesti myös lapset jäävät saamatta. Tätä tyhjiötä järjestö sitten käyttää hyväksi siten, että sisaret kelpaavat mainiosti tienraivaajiksi. Itse asiassa naimattoman sisaren (kuten myös veljen) kuuluu ikään kuin automaattisesti olla tienraivaaja. Eli puolison vastineeksi tarjotaan naimisissa oloa järjestön kanssa.
Kaarmis

Ei tahdo ne tr-vanhatpiiat kellekään kelvata ni sit mennään kapakkaan ja viedään musta mies kotiin. Näin se homma hoidetaan, oikeaoppisesti? (tiedän näitä muutaman)
Kaarmis

Ja (jos on isoon kirjaan uskominen) kaiken takana on kirous "mieheen on sinun halusi oleva."
jext

Viesti Kirjoittaja jext »

"Missähän vaiheessa se alkaisi herättää huomiota, ehkä jo parin-kolmen seurustelukumppanin jälkeen."

En tiedä kyllä yhtäkään jt:tä, joka olisi kunnolla seurustellut useamman kuin kahden eri ihmisen kanssa, toisen kanssa on sitten yleensä viimeistään naimisiin menty.

Itsehän en omasta mielestäni jt-aikanani yhdenkään kanssa seurustellut, muut olivat asiasta eri mieltä. Oma mielikuvani seurustelusta ei ikinä oikein järjestön ohjeistukseen sopinut. Itse pidin täysin järjettömänä ajatusta siitä, että loppuelämäkseen täytyisi sitoutua ihmiseen, jonka kanssa ei käytännössä kahden kesken saanut viettää aikaa lainkaan.
Älä suostu olosuhteiden uhriksi.
SuurinBabylon

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Kaarmis kirjoitti:Ei tahdo ne tr-vanhatpiiat kellekään kelvata ni sit mennään kapakkaan ja viedään musta mies kotiin. Näin se homma hoidetaan, oikeaoppisesti? (tiedän näitä muutaman)
Tämähän se pelin henki tuntuu olevan. Veljet eivät ota vanhempaa TR-siskoa, koska nuorempia ja nätimpiä on saatavilla. Maahanmuuttamiesten naimismotiiveja en osaa arvioida.
Polyester

Mitenhän tuon parasta ennen -päiväyksen kanssa menee? Jos todistajapiireissä joku on pysynyt naimattomana 25-vuotiaaksi, millä todennäköisyydellä hän on sitä lopun ikänsä? Tai 30-vuotiaaksi? Tai 35-vuotiaaksi? Varmaan miesten ja naisten välillä on tuossa vielä eroa.

Omat kysymyksensä herättää jos veli AP/vanhin pysyttelee vapaaehtoisesti naimattomana, kun ottaa huomioon vaimotarjonnan runsauden, sen että tumputtaa ei hyvällä omallatunnolla saa, ja olettaen tietysti lisäksi, että kaveri on ihmisen näköinen ja muutenkin sosiaalisesti ok. Näitäkin tapauksia kun on. En halua leimakirvestä kovin ankarasti käyttää, koska voihan siinä olla monenlaisia hyviäkin syitä, mutta veikkaisin, että tuossa porukassa on huomattavan vahvasti edustettuna esim. torjuttu homoseksuaalisuus ja/tai muuten kompleksinen suhtautuminen omaan seksuaalisuuteen. Tai sitten ei vain kiinnosta, että näpsäkkä vaimo nöyrästi ja raamatullisesti antaisi sen mikä miehelle kuuluu. Niin sanottu naimattomuuden lahja?
Misled

Viesti Kirjoittaja Misled »

Mä en oikein usko tuohon naimattomuuden lahjaan. Joillakin on sellainen "lahja", että eivät pysty sitoutumaan (menemään naimisiin), mutta sellaista lahjaa ei ole, ettei seksi kiinnostaisi (yksittäisiä poikkeuksia tietysti saattaa olla).

Naimattomuuden "lahja" Jehovan todistajilla tarkoittaa käytännössä seuraavaa: 1. Sopivaa naista/miestä ei ole löytynyt ja sitten on pakko elää ilman, tai 2. Ei pysty sitoutumaan siihen, että eläisi saman ihmisen kanssa elämänsä loppuun saakka, joten tyytyy hoitamaan luonnolliset tarpeet itsekseen.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Misled kirjoitti:, (yksittäisiä poikkeuksia tietysti saattaa olla).
Jossain mainittiin, että aseksuaaleja on noin 1 %, wikissä niinkin hurja tutkimusluku kuin 6 %. Varmaan kulttuurillisiakin eroja löytyy.
Flick

Viesti Kirjoittaja Flick »

Misled kirjoitti:Naimattomuuden "lahja" Jehovan todistajilla tarkoittaa käytännössä seuraavaa: 1. Sopivaa naista/miestä ei ole löytynyt ja sitten on pakko elää ilman, tai 2. Ei pysty sitoutumaan siihen, että eläisi saman ihmisen kanssa elämänsä loppuun saakka, joten tyytyy hoitamaan luonnolliset tarpeet itsekseen.
3. Tuntee vetoa samaa sukupuolta edustaviin, eikä halua/pysty olemaan petollinen vastakkaista sukupuolta kohtaan joten valitsee ns. itsensä.
Vastaa Viestiin