Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Veli-Hopea

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jos kerta Luoja antoi selvän ja ymmärrettävän kiellon ko. puun / kasvin suhteen, koska Luoja tiesi, että mitä seuraamuksia siitä on ihmisen mielenterveydelle, jos nauttii sen puun hedelmää /tuotetta joka on lähinnä tarkoitettu tekniseen käyttöön. Telttakangasta sen ajan ihmiset tarvitsivat kipeästi, ja siihen hamppu oli omiaan
Hamppu sinänsä tekniseen käyttöön erinomainen, mutta mikä merkitys tuolla thc:llä on kasvissa, jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan tekninen?

Käsittääkseni löytyy hamppulajeja ilman thc ainetta ja toimii telttoihin yhtälailla.
Miksi jumala loi thc:n ? Mikä sen tarkoitus on?

Eikö ole suorastaan tyhmää luoda kasveihin luonnollinen aine joka "tekee" ihmiselle hallaa?

Mitä osama bin ladeniin ja breivikeihin tulee, koen ongelmat ja syyt olleen olemassa ilman kannabistakin, ainakin mitä dokumenttia asioista on seurannut.

Jos tällaisten ihmisten tapauksissa lähtisin veikkaamaan syitä kannabiksen ja kasvatuksen välillä, valitsisin syyksi ennemminkin kasvatuksen ym asiat.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Nyt näin kirjaimellisesti ajateltuna kannabiksesta paratiisin hedelmänä pitäisi saada vähän enemmän faktaa. Toistaiseksi meillä ei ole kuin mielipide eikä ainakaan historiasta löytyne viitteitä tästä enempää kuin raamatustakaan.

Tietenkin jos paratiisissa syötiin kannabista, jatkuiko tämä tapa ja opetettiinko tämä tapa jälkipolville, vai oliko kyse yhdestä kerrasta, kun käsittääkseni se ei muuta ihmisessä yhtään mitään.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Löytyykö Jehovan todistajien kirjallisuudesta mitään, mikä yhdistää kannabiksen paratiisiin? Itse en ole löytänyt tällaista yhteyttä. En näe mitään todellista yhteyttä sille, että Raamatun paratiisin tiedon puu olisi nimenomaan Kannabis. Luen tästä näkemyksestä nyt ensi kertaa. Se toki tiedetään, että Lähi-Idässä on Kannabista käytetty polttamalla jo ammoisista ajoista.

Mitä muuta nykyään Kannabiksesta ja sen käytöstä tiedetään, sen voi lukea vaikka tästä.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

En tiedä yhtään raamatunkohtaa, jossa olisi mainittu kannabis.
Jotenkin olen ajatellut, että se hyvän ja pahan tiedon puu suljettiin elämän puun kanssa pois ihmisiltä, kun tuli karkoitus paratiisista.
Enkelit vahtivat niitä liekehtivien miekkojen kanssa.
Let me go Master I hate you so
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Tietystihän voi ajatella, että enkelit on amerikkalaisia sotilaita ja ne liekehtivät miekat heidän aseitaan, kun sotilaat tappavat Meksikon huumekuninkaita.
Let me go Master I hate you so
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jouko Pallari kirjoitti:Tony arveli, että se puu tai kasvi ei ehkä ole kaikkialla maailmassa kielletty.

Se on suurimmalta osalta maailmaa kielletty, mutta dekriminalisoidun systeemin avulla sen pienempi käyttö on rankaisusta vapaa.

Voi olla, että Pohjoiskorea on maa missä sitä ei ole kielletty ...ei pientä eikä isoa käyttöä.
Wikipedia kirjoitti:Pohjois-Korea: Pohjois-Koreassa kannabista ei ole luokiteltu huumeeksi ja sitä pidetään tupakan kaltaisena tuotteena. Sen käyttö, kasvatus ja myynti on laillista.

Colorado: Kannabiksen viihdekäyttö tuli lailliseksi Coloradossa alkuvuodesta 2014.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kannabikse ... inen_asema
Kabbiskasvissa/puussa on hedelmä, eli puun anti, se on THC:tä sisältävä emi kukinto, jota voidaan syödä, juoda, sekä pössytellä.
Se tuottaa siemeniä ja kukinnon, ei hedelmää.
Sitä voidaan sanoa sekä puuksi että kasviksi. Kannabis kasvaa trooppisissa olosuhteissa hyvinkin korkeaksi, jopa 3 metriä...ja silloin sitä voidaan hyvinkin kutsua puuksi.
Missään nimessä hamppua ei voi sanoa puuksi.
Wikipedia kirjoitti: Hamppu

Tieteellinen luokittelu

Domeeni: Aitotumaiset Eucarya
Kunta: Kasvit Plantae
Alakunta: Putkilokasvit Tracheobionta
Kaari: Siemenkasvit Spermatophyta
Alakaari: Koppisiemeniset Magnoliophytina
Luokka: Kaksisirkkaiset Magnoliopsida
Lahko: Rosales
Heimo: Hamppukasvit Cannabaceae
Suku: Cannabis
Laji: sativa
Ottamatta kantaa ko. myyttiin noin muuten, on täysin mielivaltainen tulkinta väittää puuta hampuksi, joka ei täytä millään tavalla niitä vähäisiäkään yksityiskohtia, jotka Raamattu kyseisestä puusta antaa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Occamin partaveitsi

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

"Veli Hopea " kirjoitteli....

"Nyt näin kirjaimellisesti ajateltuna kannabiksesta paratiisin hedelmänä pitäisi saada vähän enemmän faktaa. Toistaiseksi meillä ei ole kuin mielipide eikä ainakaan historiasta löytyne viitteitä tästä enempää kuin raamatustakaan.

Tietenkin jos paratiisissa syötiin kannabista, jatkuiko tämä tapa ja opetettiinko tämä tapa jälkipolville, vai oliko kyse yhdestä kerrasta, kun käsittääkseni se ei muuta ihmisessä yhtään mitään."

Vastaan....

Valitettavasti ainakaan minä en ole löytänyt "faktaa" kannabiksesta paratiisin hyvän ja pahantiedon hedelmänä enempää, kuin sen mitä kirjoitan yli 30 vuoden kokemuksella, kun olen seurannut kannabiksen käyttäjien elämänkaarta.
Syy, miksi aloin asiaa tutkimaan ja "vierestä seuraamaan" oli omassa lähipiirissäni tapahtunut kannabiksen käyttö ja tämän käytön seuraamuksien toteaminen.

Kannabiksen käytön seuraaminen ja sen vaikutuksen toteaminen vaatii vuosikymmeniä.

Kokeilut ja muutama käyttö ei kerro seuraajalle mitään, päinvastoi voi tulla siihen tulokseen, että "vaaratonhan tuo aine on" kun ei edes tapa.
Pidemmän käytön seuranta kertoo kannabiksen rasvaliukoisten aineosien kertymästä pikkuhiljaa aivojen solukkoihin ja tätä tietä persoonallisuuden muutokseen, muutokseen joka käyttäjästä tuntuu peräti positiiviselta asialta, mutta lähipiirissä seurailijat voivat todeta kaverin muuttuneen "hieman omituiseksi" ja pidemmän päälle kaveri alkaa jo puhumaan "että hän on Jumala ja tai ainakin Jumalan poika".
Eli kun sanotaan huumeen antavan käyttäjälleen "itsetuntoa" niin totisesti kaannabis antaa sitä ihan "överiksi" asti.
Raamatusta ei löydy "kannabis"sanaa, mutta ei sieltä löydy monesta muustakaan asiasta selvää ja kongreettista selontekoa. On vain itse tutkittava ja pähkäiltävä asioita.

Sinun käsityksesi mukaan "ei muuta ihmisessä mitään", niin siihen vastaan KYLLÄ MUUTTAA, mutta muutos kestää pidemmän ajanjakson, kunhan aineosia on kertynyt aivoihin tarpeeksi.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Tony

Ehkä et ole huomannut, mutta sinulla on puolueellinen, pseudotieteellinen, ote tähän asiaan. Olet ottanut hampun henkilökohtaiseksi agendaksesi ja tulkitset asioita siltä pohjalta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Occamin partaveitsi

"Jaakko Ahvenainen" kysyi, että "löytyykö JT:en kirjallisuudesta mitään joka yhdistäisi kannabiksen hyvän ja pahantiedon puuhun ?

Ei löydy, päätelmäni on oman tutkimukseni ja seurannan tulos.
Olen kirjoitellut asiasta viimeisen 8 vuoden aikana keskustelu 24 foorumilla "huumeet ja päihdepolitiikka palstalla nimimerkillä "vierestä seurannut" sekä "Huutavan ääni".
Tony

Jouko Pallari kirjoitti: Se puu/kasvi on kannabiskasvi.

Se kasvi täytyi olla jo Edenin puutarhassa, ja kun se siellä kerta oli, niin toki se myös oli kielletty...(juuri tämän psykedeelisyytensä takia).
Tästä seuraa sekin kysymys, että oliko Jumala jalostanut Eedeniin päihdekäyttöön tarkoitetun hampun, ja jos, niin miksi?
Wikipedia kirjoitti:Päihdehamppu on kannabinoidipitoinen pitkän jalostustyön tulos, josta voidaan kuivaamalla valmistaa kannabista.
Occamin partaveitsi

"Veli Hopea kirjoitti...

"Hamppu sinänsä tekniseen käyttöön erinomainen, mutta mikä merkitys tuolla thc:llä on kasvissa, jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan tekninen?

Käsittääkseni löytyy hamppulajeja ilman thc ainetta ja toimii telttoihin yhtälailla.
Miksi jumala loi thc:n ? Mikä sen tarkoitus on?
Eikö ole suorastaan tyhmää luoda kasveihin luonnollinen aine joka "tekee" ihmiselle hallaa?"

Kysymyksesi on hyvä ja olen itse sitä hyvin paljon miettinyt.
Ehkä tässä nyt toteutuu Luojan tarkoitus mitata myös ihmisen kuuliaisuus Jumalan antamille ohjeille.

On muitakin asioita....Joissa ohjeiden rikkominen suorastaan aiheuttaa kuoleman ja taas ohjeiden noudattaminen on peräti siunaus.

Tällainen asia on esim.... MORFIINI.
Väärin käytettynä se on kirous.
Oikein käytettynä se on siunaus.

Hamppulajikkeita on myös pelkästään tekniseen käyttöön ja niiden kasvattaminen on täysin laillista, siihen saadaan jopa tukea EU;sta.

Kannabiksen kasvattaminen huumekäyttöön on rikos (niinkuin se oli myös Eedenin puutarhassa).

Kysyit...Mikä oli THC:n tarkoitus?..myös hyvä kysymys...
Ehkä sen tarkoitus lääkekäyttöön on ihan OK.
Mutta ei hupikäyttöön.
Occamin partaveitsi

"Tony" kyseli....

"Tästä seuraa sekin kysymys, että oliko Jumala jalostanut Eedeniin päihdekäyttöön tarkoitetun hampun, ja jos, niin miksi?"

Vastaan...
Ymmärtääkseni Jumala ei tarkoittanut hamppua päihdekäyttöön (vaan nimenomaan kielsi sitä käyttämästä sisäisesti) vaan ehkä paremminkin lääkekäyttöön, tässäkin asiassa on tutkimukset kesken juuri sen takia, koska sivuvaikutukset ovat varsinkin nuorille arvaamattomat.
Tämän päivän lääkekäyttö on lähinnä terminaalikäyttöön, eli lähteville potilaille, joilla ei ole enää tulevaisuutta.
Tony

Jouko Pallari kirjoitti:Vastaan...
Ymmärtääkseni Jumala ei tarkoittanut hamppua päihdekäyttöön (vaan nimenomaan kielsi sitä käyttämästä sisäisesti) vaan ehkä paremminkin lääkekäyttöön
Joo eikä Eedenissä edes ollut päihdyttävää hamppua, koska se on pitkän jalostustyön tulos.
Tämän päivän lääkekäyttö on lähinnä terminaalikäyttöön, eli lähteville potilaille, joilla ei ole enää tulevaisuutta.
Väärin. Sitä voidaan käyttää hyvin monimuotoiseen lääkitykseen. Wikipedian mukaan esimerkiksi:

Aivotärähdykseen
Alzheimerin tautiin
Astmaan
Diabetekseen
Glaukoomaan
Monenlaiseen kipuun
Migreeniin
MS-tautiin
Niveltulehduksiin
Suolistosairauksiin

Siihen nähden että olet ollut mukana huumeidenvastaisessa yhdistystoiminnassa, tiedot näyttävät olevan päivittämättä.
Peeveli

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Tässä rehellinen dokumentti kannabiksesta, sen historiasta ja lyhyt oppimäärä miksi se on ylipäätään aikoinaan "huumeeksi" luokitettu.

https://www.youtube.com/watch?v=Y9-iBxkQrvQ
...Mess with the best, fuck the rest
Occamin partaveitsi

Kirjoittaja rippeli » 02.11.2014 22:25

"En tiedä yhtään raamatunkohtaa, jossa olisi mainittu kannabis.
Jotenkin olen ajatellut, että se hyvän ja pahan tiedon puu suljettiin elämän puun kanssa pois ihmisiltä, kun tuli karkoitus paratiisista.
Enkelit vahtivat niitä liekehtivien miekkojen kanssa."

Olen samaa mieltä!

Seuraava kysymykseni tuleekin olemaan..."Mikä tai mitkä olivat "elämän puita"?
Vastaa Viestiin