osittain päällekkäiset sukupolvet
Valvoja: Moderaattorit
-
stigma
Re: osittain päällekkäiset sukupolvet
Nyt varmaan taas loukkaan kaikkia kun en ymmärrä jotain sisäpiirijuttua, mutta toi sukupolvihomma on ihan pimeetä.
-
Markku Meilo
Ei huolta lainkaan.stigma kirjoitti:Nyt varmaan taas loukkaan kaikkia kun en ymmärrä jotain sisäpiirijuttua...-
Varsinainen hankaluus on siinä, ettei mielenhallinnassa oleva jt huomaa opetuksen naurettavuutta, vaan menee ja tekee itsensä naurunalaiseksi toistellen papukaijamaisesti tuota opetusta. Sukupolvinäkemystä on vuosien varrella korjailtu kymmenkunta kertaa ja jälleen uutta korjausta ei tarvitse odottaa kovin pitkään....mutta toi sukupolvihomma on ihan pimeetä.
-
YksinäinenSusi
Tässähän siitä on kuinka Jeesus muka tarkoitti 1914-sukupolvea. Räähh häh häh häh häää !!!
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/20 ... 3%A4&p=par
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/20 ... 3%A4&p=par
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
stigma
Tapahtuma tuolloin 1914 jotain muuta oleellista, kun et mun mummo synty?
-
Markku Meilo
Oletan, että mainitsemasi mummon syntymä vuonna 1914 on toteennäytettävissä niin monilla tavoin, ettei jää pienintäkään epäilyä. Sen sijaan ensimmäistäkään Vt-seuran opettamaa ja vuoteen 1914 liittämää asiaa ei kyetä näyttämään toteen. Sen ongelman lisäksi Vt-seura vielä peittelee alkuperäistä vuoteen 1914 liitettyä maailmanlopun päättymistä valehtelemalla ja vääristelemällä mennyttä oppihistoriaansa.stigma kirjoitti:Tapahtuma tuolloin 1914 jotain muuta oleellista, kun et mun mummo synty?
-
stigma
Juu mä luulen mummoni olleen jo vauvana ikimuistoinen pakkaus, mutta mikä tää 14-juttu siis on? Miks sillon oli niin spesiaalia?Markku Meilo kirjoitti:Oletan, että mainitsemasi mummon syntymä vuonna 1914 on toteennäytettävissä niin monilla tavoin, ettei jää pienintäkään epäilyä. Sen sijaan ensimmäistäkään Vt-seuran opettamaa ja vuoteen 1914 liittämää asiaa ei kyetä näyttämään toteen. Sen ongelman lisäksi Vt-seura vielä peittelee alkuperäistä vuoteen 1914 liitettyä maailmanlopun päättymistä valehtelemalla ja vääristelemällä mennyttä oppihistoriaansa.stigma kirjoitti:Tapahtuma tuolloin 1914 jotain muuta oleellista, kun et mun mummo synty?
- Tony
Tiedän että täällä on luvattu vastailla auliisti kysymyksiin, mutta
http://lmgtfy.com/?q=jehovan+todistajat+1914
http://lmgtfy.com/?q=jehovan+todistajat+1914
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Markku Meilo
Mun anoppi on syntynyt 1911 ja on siitä ikimuistoinen, että asuu edelleen kotonaan yksin.stigma kirjoitti:Juu mä luulen mummoni olleen jo vauvana ikimuistoinen pakkaus...
Se on liian laaja tässä avattavaksi, mutta lyhyesti. Russell opetti, että lopun aika alkoi 1799 ja päättyi 1914, Jeesus palasi näkymättänä 1874 ja kruunattiin 1878. Samoin vuonna 1874 alkoi milleniumi sekä maailmanloppu, jonka maailmanlopun tuli huipentua ja päättyä 1914, no ei päättynyt kun ei alkanutkaan. Yhdessä vaiheessa siirrettiin sitten ensin lopun ajan alku vuoteen 1914 ja myöhemmin myös Jeesuksen paluu kyseiseen vuoteen....mutta mikä tää 14-juttu siis on? Miks sillon oli niin spesiaalia?
Kaiken aikaa on rinnalla opetettu myös huuhaata nk. seitsemästä ajasta, joka päättyi vuonna 1914. Vuosiluku on sikälikin tärkeä, että siihen on sidoksissa 1918/1919-tapahtuma, jossa Jeesus kuulema valitsi raamatuntutkijat edustajikseen maan päälle. Hupaisaa tuossa viimemainitussa on se, että virallisesti aina vuoteen 1943 Vt-seura opetti Jeesuksen palanneen vuonna 1874. Jo yksin tuo vie uskottavuuden Vt-jorinalta.
-
stigma
Mistä toi paluuvuosi on repästy? Joku näkymätön palasi...justjust. Alunperin se sentäs murhattiin ristille (tai paaluun, ihan kuinka haluatte) Todistajien (Markku Meilo kirjoitti:Mun anoppi on syntynyt 1911 ja on siitä ikimuistoinen, että asuu edelleen kotonaan yksin.stigma kirjoitti:Juu mä luulen mummoni olleen jo vauvana ikimuistoinen pakkaus...
Se on liian laaja tässä avattavaksi, mutta lyhyesti. Russell opetti, että lopun aika alkoi 1799 ja päättyi 1914, Jeesus palasi näkymättänä 1874 ja kruunattiin 1878. Samoin vuonna 1874 alkoi milleniumi sekä maailmanloppu, jonka maailmanlopun tuli huipentua ja päättyä 1914, no ei päättynyt kun ei alkanutkaan. Yhdessä vaiheessa siirrettiin sitten ensin lopun ajan alku vuoteen 1914 ja myöhemmin myös Jeesuksen paluu kyseiseen vuoteen....mutta mikä tää 14-juttu siis on? Miks sillon oli niin spesiaalia?
Kaiken aikaa on rinnalla opetettu myös huuhaata nk. seitsemästä ajasta, joka päättyi vuonna 1914. Vuosiluku on sikälikin tärkeä, että siihen on sidoksissa 1918/1919-tapahtuma, jossa Jeesus kuulema valitsi raamatuntutkijat edustajikseen maan päälle. Hupaisaa tuossa viimemainitussa on se, että virallisesti aina vuoteen 1943 Vt-seura opetti Jeesuksen palanneen vuonna 1874. Jo yksin tuo vie uskottavuuden Vt-jorinalta.
-
Markku Meilo
Russell väärensi Raamatun sisältämää ajanlaskua vuosisadalla* ja sai ihmiskunnan 6000-vuotissynttäreiksi (n.) 1874 ja palautti Jeesuksen näkymättömänä ja aloitti maailmanlopun. Siitä mentiin sitten raamattunumerologialla 40 vuotta eteenpäin ja päädyttiin vuoteen 1914, jolloin maailmanlopun piti päättyä. Russelin harmiksi tapahtuikin aivan muuta, eli alkoi iso sota ja siksi Russell siirsi maailmanlopun päättymään vuonna 1915. Ja pohjalla oli Russelin hieman muotoilema ajatus Danielin seitsemästä ajasta, jonka hän sai laskuvirheen avulla osumaan vuoteen 1914. Surkuhupaisia yksityiskohtia tuossa riittäisi loputtomiin.stigma kirjoitti:Mistä toi paluuvuosi on repästy? Joku näkymätön palasi...justjust.
Joo, mutta Raamatun mukaan Jeesus ei ollut tavallinen tallaaja, vaan juutalaisten pelastaja ja VT:n lupaaman ihannevaltion tai yhteiskunnan perustaja.Alunperin se sentäs murhattiin ristille (tai paaluun, ihan kuinka haluatte) Todistajien ( :):):) ) läsnäollessa
*) Russelin raamatunpeukalointi (ja seitsemän ajan laskuvirhe) korjattiin vuonna 1943 julkaistussa kirjassa, jossa myös luotiin pohja vuoden 1975 maailmanlopulle. Molemmissa huhaaopetuksissa oli siis pohjana ihmiskunnan 6000-vuotissynttäri ja silloin oli käytössä perimätietoon perustunut ajatus 7000-vuotisista luomispäivistä. Tuo luomispäivän pituus oli pakko hylätä vuoden 1975 jälkeen.
-
stigma
Muutama vuosmiljoona kutistui alle 10 000 vuoteen. KätsääMarkku Meilo kirjoitti:Russell väärensi Raamatun sisältämää ajanlaskua vuosisadalla* ja sai ihmiskunnan 6000-vuotissynttäreiksi (n.) 1874 ja palautti Jeesuksen näkymättömänä ja aloitti maailmanlopun. Siitä mentiin sitten raamattunumerologialla 40 vuotta eteenpäin ja päädyttiin vuoteen 1914, jolloin maailmanlopun piti päättyä. Russelin harmiksi tapahtuikin aivan muuta, eli alkoi iso sota ja siksi Russell siirsi maailmanlopun päättymään vuonna 1915. Ja pohjalla oli Russelin hieman muotoilema ajatus Danielin seitsemästä ajasta, jonka hän sai laskuvirheen avulla osumaan vuoteen 1914. Surkuhupaisia yksityiskohtia tuossa riittäisi loputtomiin.stigma kirjoitti:Mistä toi paluuvuosi on repästy? Joku näkymätön palasi...justjust.
Joo, mutta Raamatun mukaan Jeesus ei ollut tavallinen tallaaja, vaan juutalaisten pelastaja ja VT:n lupaaman ihannevaltion tai yhteiskunnan perustaja.Alunperin se sentäs murhattiin ristille (tai paaluun, ihan kuinka haluatte) Todistajien (:):) ) läsnäollessa
*) Russelin raamatunpeukalointi (ja seitsemän ajan laskuvirhe) korjattiin vuonna 1943 julkaistussa kirjassa, jossa myös luotiin pohja vuoden 1975 maailmanlopulle. Molemmissa huhaaopetuksissa oli siis pohjana ihmiskunnan 6000-vuotissynttäri ja silloin oli käytössä perimätietoon perustunut ajatus 7000-vuotisista luomispäivistä. Tuo luomispäivän pituus oli pakko hylätä vuoden 1975 jälkeen.
-
Markku Meilo
Itse asiassa Vt-seuran näkemys kasvatti luomisen aikajanaa, koska 7000-vuotinen luomispäivä osoittautui liian lyhyeksi ja nyt Vt-seuran luomispäivät ovat "tuhansia vuosia", mutta pakosta enemmän kuin 7000 vuotta. Muutos on havaittavissa esimerkiksi vertaamalla Koko Raamattu-kirjan ensimmäistä ja toista painosta. Eka painos (engl. 1963) toteaa 1. Mooseksen kirjan tapahtuma-ajasta:stigma kirjoitti:Muutama vuosmiljoona kutistui alle 10 000 vuoteen. Kätsää :wink:
”Tapahtumien aika: 46026-1657 eKr.” (si-FI, 1978 sivu 13)
Saman kirjan toinen painos (engl. 1990) taas puolestaan toteaa tapahtuma-ajasta:
”Tapahtumien aika: ”alusta” vuoteen 1657 eaa.” (si-FI, 1991 sivu 13)
Vt-tyylilajissa ei paina vaa'assa se, että Raamatun mukaan luomispäivät olivat vakiovuorokausia. Maapallon pyörimisliikkeen hidastuminen tosin tarkoittaa sitä, että nuo Raamatun opilliset luomispäivät olisivat olleet hieman nykyisiä vuorokausia pitempiä.
-
stigma
Eiks vois pysyä ihan tylsästi normiluvuissa. Joka asiaa väännellessä menee sotkuseksi touhuksi.
-
Markku Meilo
Ei voi. Maailmanloppukultin on venyttävä lievää vaativampaan raamattuakrobatiaan Jeesuksen puheita venytettäessä omalla ajallemme. Tehokeinojen kirjo on valtava, yksi keinopiirre on väittää jo Jeesuksen maininneen vuoden 1914:stigma kirjoitti:Eiks vois pysyä ihan tylsästi normiluvuissa.
Toki noita Jeesuksen suuhun laitettuja asioita ei enää tuollaisena muistella, koska Jehovan kansa menee kaiken aikaa kovalla vauhdilla uusiin oppiseikkailuihin ja siitä huolimatta heillä on aina ja kaiken aikaa Ainoa Oikea Totuus."This cannot be very far off, for Jesus said that the generation that saw 1914 'will by no means pass away until all these things occur.'-Matt. 24:34, NW." (w56 Oct. 15 p. 616)
"As Jesus said, the end would occur in the same generation that saw the beginning of the 'last days' in 1914.-Matt. 24:34" (w68 May 1 p. 265)
”Jeesus sanoi myös siitä ihmissukupolvesta, joka näki ”viimeisten päivien” alun vuonna 1914: ’Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.’ (Matt. 24:34) Tämä merkitsee, että jotkut niistä ihmisistä, jotka olivat elossa, kun ensimmäinen maailmansota alkoi vuonna 1914, olisivat yhä elossa todistamassa nykyisen asiainjärjestelmän loppua. Tuo ensimmäisen maailmansodan sukupolvi on tulossa hyvin vanhaksi nyt, ja tämä on voimakas todistus siitä, että pahuuden loppu on nopeasti lähestymässä.” (gc-FI sivu 22)
”Muista, mitä Jeesus sanoi niille, jotka eläisivät vuonna 1914 alkaneiden viimeisten päivien läpi: ”Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.” (Vartiotorni 15. huhtikuuta 1991 sivu 7)
-
Polyester
Raamatunkohtien puute on suorastaan silmiinpistävää verrattuna esim. siihen, miten aiempaa vuonna 1995 voimaan tullutta oppia perusteltiin. Tämän uuden opin puolesta en ole löytänyt ensimmäistäkään raamatullista perustelua, eikä kai kukaan muukaan.Jouko Pallari kirjoitti:En muuten ole nähnyt yhtään raamatunkohtaa, mitä VT seura olisi esittänyt tämän uuden tuplaoppinsa tueksi. Ovatko muut nähneet ?
Aiempaa oppiahan perusteltiin mm. sillä, että Jeesus johdonmukaisesti puhui sukupolvesta tarkoittaen "pahaa sukupolvea", joka sitten tulisi olemaan läsnä maailman tappiin saakka. Tulkinta on mielestäni paras, mihin Vartiotorniseura on asiassa pystynyt ja jollain tapaa (vaikka sitten venymistä vaatien) pystyy selittämään jopa sen, että miksi Jeesus ei palannut kuulijoidensa elinaikana. No katsos kun Jeesus lupasi palata ja totesi vain, että pahoja ihmisiä tulee olemaan aina siihen asti.
Mitä lienee järjestö hakenut tällä "uudella valolla". Ehkä vuoden 1995 versio siirsi Harmagedonin liian kauaksi tulevaisuuteen Jehovan todistajien mielessä, mikä alkoi näkyä kenttäilyn ja lahjoitusten vähenemisenä. Lieneekö sitten toimintaan tullut uutta puhtia, mutta on tämä "tuplasukupolvi" kyllä semmoinen viritys, että on varmaan kentälläkin melko kiusallista sitä yrittää puolustaa.