Miksi JT-järjestö suhtautuu nuivasti palaaviin?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo

Re: Miksi JT-järjestö suhtautuu nuivasti palaaviin?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Mutta kysymyshän oli siitä, että palautetaanko kaikki edut takaisin, kun erotettu palaa takaisin?

Vastaus on ...EI PALAUTETA.
Mahdollisesti palautetaan ja mahdollisesti ei palauteta, riippuu ihan suhteista/pärstäkertoimesta.
Siis turha puhua, että ottavat mallia Jehovan esimerkistä.
Minusta verenhimoisen murhaajan esimerkistä mallinottaminen ei ole juurikaan tarpeellista, oli esimerkin antaja sitten todellinen tai kuviteltu.
Pro et contra

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Occamin partaveitsi kirj:

Itse olen palannut (valitettavasti) järjestöön jo toistakymmentä vuotta sitten, ja odotin ilman muuta, että minuun suhtaudutaan oikeudenmukaisesti, eli "ei muisteta vanhoja".
Mutta käytäntö on osoittautunut toisenlaiseksi.
Minulle ei anneta puheita, Ei edes harjoituspuheita vaikka olen puhe kykyinen...ainakin omasta mielestäni, ...vain raamatun lukuja annetaan.
Minulle ei anneta rukousetua...jonka mielestäni osaan.

Eipä silti, olen loppujen lopuksi tyytyväinen, että minulle ei olla tyrkyttämässä ko. etuja.
Kun sanot että olet palannut "valitettavasti" järjestöön ja näinollen seurakuntayhteyteen niin sanavalinta kuvastaa jonkinlaista pettymyksen ja/tai turhaantumisen tunnetta? Miksi?

Se että sinulla on etu lukea raamattua ei ole mikään vähäarvoinen tehtävä, toisekseen sinulla on rajoittamaton puhevapaus kokouksissa jota voit käyttää vastauksiiin sekä yleiseen seurusteluun.
- tuntematta sinua tai tilannettani tarkemmin en osaa sanoa mikä sitten on vialla, voitko avata tätä hieman lisää?

Sitten mitä tulee raamatun tulkintaan niin palstalla olet esittänyt hyvin henkilökohtaisia ja osin omaperäisiäkin näkemyksiä jotka jossainmäärin poikkeavat UYO:n näkemyksestä, tulkinnasta ja ymmärryksestä, jos tämä seikka ( tulkinnan/mielipiteiden eroavuus ) on tiedossa seurakuntasi vastuuveljillä ymmärrän ettei näitä mainitsemiasi etuja/tehtäviä liiemmälti tarjota?
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:...toisekseen sinulla on rajoittamaton puhevapaus kokouksissa...
Rajoittamaton puhevapaus on vain kerran kun ja jos esitetty asia koetaan hankalaksi.
Occamin partaveitsi

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Mutta kysymyshän oli siitä, että palautetaanko kaikki edut takaisin, kun erotettu palaa takaisin?

Vastaus on ...EI PALAUTETA.
Mahdollisesti palautetaan ja mahdollisesti ei palauteta, riippuu ihan suhteista/pärstäkertoimesta.

Jos "suhteeni ja pärtäkertoimeni" olisivat mahdollisten etujen saamisen edellytyksenä minulle, niin sanoisimpa, että olisin aina takapenkillä.
Siis turha puhua, että ottavat mallia Jehovan esimerkistä.
Minusta verenhimoisen murhaajan esimerkistä mallinottaminen ei ole juurikaan tarpeellista, oli esimerkin antaja sitten todellinen tai kuviteltu.
Enpä sanoisi Jehovaa "verenhimoiseksi murhaajaksi", mutta jos sinä sen katsot sellaiseksi, niin se kai on oikeutesi.
Jehova kun ei ole sinun (eikä minunkaan mielipiteestä riipuvainen).
Mitä tulee kuvitteelisuuteen olevaisuudestamme, niin jotenkin tuntuu kuitenkin siltä, että olen olemassa.
En katso olevani olemassa sattumalta.
Jos sinä katsot olevasi olemassa "sattumalta", niin se on sinun oikeutesi.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Occamin partaveitsi

Pro et contra kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirj:

Itse olen palannut (valitettavasti) järjestöön jo toistakymmentä vuotta sitten, ja odotin ilman muuta, että minuun suhtaudutaan oikeudenmukaisesti, eli "ei muisteta vanhoja".
Mutta käytäntö on osoittautunut toisenlaiseksi.
Minulle ei anneta puheita, Ei edes harjoituspuheita vaikka olen puhe kykyinen...ainakin omasta mielestäni, ...vain raamatun lukuja annetaan.
Minulle ei anneta rukousetua...jonka mielestäni osaan.

Eipä silti, olen loppujen lopuksi tyytyväinen, että minulle ei olla tyrkyttämässä ko. etuja.
Kirjoitit myös....
"Kun sanot että olet palannut "valitettavasti" järjestöön ja näinollen seurakuntayhteyteen niin sanavalinta kuvastaa jonkinlaista pettymyksen ja/tai turhaantumisen tunnetta? Miksi?"

Kommenttini...

Niinkuin kirjoitin, en välttämättä ole "pettynyt ja turhautunut" mutta järjestöllä mielestäni ei ole oikeutta puhua "että ei muisteta menneitä", kun niitä kuitenkin käytännössä muistellaan.
Eli "armo" ei ole samaa luokkaa, kun mitä Jehova oikeudenmukaisuudessaan toteuttaa.

Kirjoitit....

Se että sinulla on etu lukea raamattua ei ole mikään vähäarvoinen tehtävä, toisekseen sinulla on rajoittamaton puhevapaus kokouksissa jota voit käyttää vastauksiiin sekä yleiseen seurusteluun.
- tuntematta sinua tai tilannettani tarkemmin en osaa sanoa mikä sitten on vialla, voitko avata tätä hieman lisää?

Kommentini....
On totta, että on puhevapaus kokouksissa, mutta sanoisin, että se ei ole "rajoitamaton", vastaukset esim. kysymyksiin niin vartiotornilehden tutkistelussa kuin myös kirjatutkistelussa ovat ohjatut.
Jos esitän kysymyksiin vastaukset oman mieleni mukaan, niin tuo rajoitettukin vastaamisoikeus loppuu lyhyeen.

Kirjoitit...

"Sitten mitä tulee raamatun tulkintaan niin palstalla olet esittänyt hyvin henkilökohtaisia ja osin omaperäisiäkin näkemyksiä jotka jossainmäärin poikkeavat UYO:n näkemyksestä, tulkinnasta ja ymmärryksestä, jos tämä seikka ( tulkinnan/mielipiteiden eroavuus ) on tiedossa seurakuntasi vastuuveljillä ymmärrän ettei näitä mainitsemiasi etuja/tehtäviä liiemmälti tarjota?"
Kommenttini....

En esitä kokouksissa "omaperäisiä näkemyksiä" koska tiedän seuraamukset. Olen vain hiljaa.
Eli tietääkseni minun "omaperäisiä" mielipiteitäni ei ainakaan vielä tiedosteta seurakunnassani.

Tällä palstalla niitä kyllä esitän, ...se kai on oikeuteni. Ei ainakaan vielä ole seurakuntani vanhemmisto reakoinut asiaan, saas sitten nähä, milloin reakoivat.
Ja sitä paitsi, eihän he saa tälle palstalle tulla...sehän on kielletty.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Occamin partaveitsi kirjoitti: Mitä tulee kuvitteelisuuteen olevaisuudestamme, niin jotenkin tuntuu kuitenkin siltä, että olen olemassa.
Sinä olet olemassa vain siksi, kun isäsi sattumalta ihastui äitiisi ja tapahtui fuusio-rynkytys heidän välillään.

Jos isäsi olisi ihastunut johonkin toiseen naiseen, sinua ei olisi. Siinä tapauksessa olisi syntynyt joku toinen henkilö eli sinua ei olisi.

Kuinka voit siis väittää ettet ole olemassa sattumalta?
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Occamin partaveitsi

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti: Mitä tulee kuvitteelisuuteen olevaisuudestamme, niin jotenkin tuntuu kuitenkin siltä, että olen olemassa.
Sinä olet olemassa vain siksi, kun isäsi sattumalta ihastui äitiisi ja tapahtui fuusio-rynkytys heidän välillään.

Jos isäsi olisi ihastunut johonkin toiseen naiseen, sinua ei olisi. Siinä tapauksessa olisi syntynyt joku toinen henkilö eli sinua ei olisi.

Minä kun katsoinkin vähän kauemmaksi menneisyyteen, kuin minun äitini ja isäni "rynkytykseen".
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Fuusiorynkytys oli kohtalo. Jotakin ennaltamäärättyä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Ja sitä paitsi, eihän he saa tälle palstalle tulla...sehän on kielletty.
Hyvä OP, luulo ei ole tiedon väärti. Aivan varmasti tätä palstaa luetaan niin paikallisissa seurakunnissa kuin Suomen Betelissä. Tätä seuratumpia lienevät ainoastaan Johanneksen pojan kotisivut.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Occamin partaveitsi kirjoitti:
Minä kun katsoinkin vähän kauemmaksi menneisyyteen, kuin minun äitini ja isäni "rynkytykseen".
Millä tavoin menneisyydessä syntyneet ihmiset eivät olisi sattumalta tapahtuneen fuusioivan rynkytyksen tulosta?
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Occamin partaveitsi

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Ja sitä paitsi, eihän he saa tälle palstalle tulla...sehän on kielletty.
Hyvä OP, luulo ei ole tiedon väärti. Aivan varmasti tätä palstaa luetaan niin paikallisissa seurakunnissa kuin Suomen Betelissä. Tätä seuratumpia lienevät ainoastaan Johanneksen pojan kotisivut.
Hyvä J Ahvenainen, mitä arvelet heidän vastaavaan, kun kysyn....."kuka on käynyt kielletyllä palstalla?"
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jättävät vastaamatta. Vanhimmilla on velvollisuutensa seurata, missä seurakuntalaisensa seikkailevat. Tuollaisiin kysymyksiin vastaaminen ei kuulu niihin (velvollisuuksiin).
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 12.04.2015 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Occamin partaveitsi

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:
Millä tavoin menneisyydessä syntyneet ihmiset eivät olisi sattumalta tapahtuneen fuusioivan rynkytyksen tulosta?
Sepä se, ...ehkä sinä osaat vastata, kuka teki sen ensimmäisen "rynkyttäjän", ja että kuka vielä teki sen ensimmäisen "rynkyttäjän " altavastaajan ?.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Sepä se, ...ehkä sinä osaat vastata, kuka teki sen ensimmäisen "rynkyttäjän", ja että kuka vielä teki sen ensimmäisen "rynkyttäjän " altavastaajan ?.
Ehkä se kuka tai miten on vielä sellainen kysymys mistä ihmiskunta ei tiedä oikeasti yhtään mitään. Ehkä se selviää joskus. Sitä odotellessa en turvaisi tulevaisuutta ainakaan vtseuraan
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Occamin partaveitsi

Johanneksen poika kirjoitti:Miksi Jehovan todistajien järjestö suhtautuu nuivasti seurakuntaan palaaviin?

Jehovan todistajat vertaavat tuhlaajapojan paluuta isänsä luo siihen, että joku erotettu tai eronnut henkilö palaa takaisin Jehovan todistajien seurakuntaan. Onko vertaus oikeutettu?

Kuva
Kuva: JW.ORG

http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s373.html
Näinhän näissä keskusteluissa monesti käy, että se rönsyilee sivupoluille.
Tämän aloituksen kysymys oli myös, että "On tuhlaajapojan vertaus oikeutettu" kun joku palaa takaisin?

Siihen vastaisin, että en varsinaisesti missään vaiheessa tuntenut itseäni "tuhlaajapojaksi", vaan tulin takaisin ikäänkuin sukuni velvoittamana.
Nyt kuitenkin siskoni ja veljeni (yhtä lukuunottamatta) ovat jo nukkuneet pois, joten näitä velvotteita ei enää ole niin paljoa.
Ehkä on aika tuntea hieman omaakin vapautta, kunhan osaisin tehdä sen oikeaan suuntaan.
Vastaa Viestiin