Kirjassa Tulkoon valtakuntasi (julk. 1890 ) Russell kirjoittaa:
Olemme vielä huomanneet profeetta Danielin ilmaisevan Herramme toisen tulemisen (12:1) , kumminkin sellaisella tavalla, että se on ollut peitetty siksi, kunnes ne tapahtumat, joiden oli ennustettu käyvän näiden edellä, olivat tapahtuneet ja siirtyneet historiaan, jolloin johduimme näkemään, että hän, joka on kätketty Miikael-nimen taakse, onkin todellisuudessa se, mitä nimi ilmaisee _Jumalan edustaja_ ,,Suuri Ruhtinas".
Niin me tunnemme hänet... s.128-129 v.1916 Suom.pain.
Kirjassa Harmagedonin taistelu ( julk.1897 ) Russell kirjoittaa mm.:
Raamattu kertoo meille, että Jumalaa edustaa Messias, ja että hän on joukkojen puolella. "Siihen aikaan nousee Miikael" _Jumalan kaltainen_ Messias. ( Dan.12:1. Hän ottaa valtiuden. Hän ottaa haltuunsa valtakuntansa tavalla, jota vähän ovat odottaneet monet niistä, jotka väärin ovat ovat väittäneet muodostavansa hänen Valtakuntansa ja saaneensa häneltä vallan hallita hänen nimessään ja hänen asemastaan. s.28 v.1924 Suom.pain.
Kirjassa Vapautus ( julk.1926 ) Rutherford kirjoittaa:
Maanpäällä on muutamia Herran Jeesuksen Kristuksen uskollisia seuraajia. Nämä ovat saaneet hengessä nähdä hänen valtakuntansa; he olivat ennakolta odottaneet sen syntyvän v.1914 ja olivat täynnä odotusta ja ahdistusta sen syntymiseen asti. Siksi heidät kuvataankin Siionina, joka on synnytystuskissa, odottaen poikalapsen syntymistä, joka poikalapsi on Valtakunta... ( Ilm.12:5 ) ...Tämä poikalapsi on sama poikalapsi jonka profeetta Jesaja mainitsee, nimittäin se kansa eli hallitus, joka on hallitseva maan kaikkia kansoja. Se on sama valtakunta, josta Daniel kertoo 2:44:ssa. ...Silloin (* 1914 ) alkoi uusi hallitus eli kansa toimintansa; ja sen ensimmäisenä tehtävänä oli välttämättä Saatanan karkoittaminen taivaasta (Ilm.12:7-9 )... Tässä suuressa taistelussa sotivat Miikael, joka on Kristus Jeesus, ja hänen enkelinsä Perkelettä ja hänen enkeleitään vastaan ... s.248-249 v.1926 Suom.pain.
Siinäpä aluksi pengottuna muutama lainaus vartiotorniseuran julkaisemasta kirjallisuudesta koskien Miikaelin ja Jeesuksen yhteyttä Russellin ja Rutherfordin esittämänä.
*allekirjoittaneen huomautus
Kirkastuva valo ja uppoavat perustukset
Valvoja: Moderaattorit
-
Pro et contra
-
efedrin
Re: Kirkastuva valo ja uppoavat perustukset
Mal.3:1:n ( Liiton enkeli ) on Johannes kastaja.
Jeesus todistaa sen Luuk. 7:25. Kun Johanneksen lähettämät miehet olivat menneet pois, Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta:.........27. Hän on se, josta on kirjoitettu: - Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.
Jeesus todistaa sen Luuk. 7:25. Kun Johanneksen lähettämät miehet olivat menneet pois, Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta:.........27. Hän on se, josta on kirjoitettu: - Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.
-
Pro et contra
Johannes on "Elia" , sanansaattaja ja profeetta, ei häntä voi "Tosi Herraksi" & "Liiton enkeliksi" joka tulee äkisti temppeliinsä, sanoa.
-
Vempula
Kiitos lainauksista. Niiden perusteella Russell ja Rutherford todella samastivat Jeesuksen ja Miikaelin.Pro et contra kirjoitti:Siinäpä aluksi pengottuna muutama lainaus vartiotorniseuran julkaisemasta kirjallisuudesta koskien Miikaelin ja Jeesuksen yhteyttä Russellin ja Rutherfordin esittämänä.
Seuraavaksi nousee tietysti kysymys, miten sovittaa väite yhteen Raamatun kanssa. Ensinnäkään Raamatussa ei missään kohden sanota, että Jeesus olisi Miikael.
Toiseksi, Heprealaiskirjeen ensimmäinen luku tekee selvän eron enkelien ja Pojan välille.
5 Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut:
-- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
Ei myöskään näin:
-- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani.
6 Kun Jumala jälleen tuo Esikoisensa maailmaan, hän sanoo:
-- Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä.
7 Enkeleistä hän sanoo näin:
-- Hän tekee enkelinsä tuuliksi, palvelijansa tulenliekeiksi.
8 Mutta Pojastaan hän sanoo:
-- Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.
9 Sinä rakastit oikeutta ja vihasit vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi, on voidellut sinut riemun öljyllä, sinut, ei kumppaneitasi.
10 Ja myös näin:
-- Sinä, Herra, laskit alussa maan perustukset,
sinun kättesi työtä ovat taivaat.
11 Ne katoavat, mutta sinä pysyt.
Ne kaikki kuluvat kuin vaate,
12 sinä käärit ne kokoon kuin päällysviitan, ne vaihdetaan niin kuin vaate. Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu.
13 Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut:
-- Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle.
Tämän perusteella ei ainakaan voi olla niin, että Jeesus on Miikael ja Miikael on enkeli. Kahdeksannen jakeen mukaan Jumala vieläpä nimittää Poikaa Jumalaksi, ei enkeliksi.