Occamin partaveitsi kirjoitti:Jeesuksen historiallisuus on todella mielenkiintoinen kysymys.
Jotenkin tuntuu siltä, että tällainen persoona jolla on ollut hyvät puheenlahjat ja kyky vedota tavalliseen kansaan ja jopa tehdä ihmetekojakin, on todellakin ollut olemassa.
Mistä tiedämme onko Jeesuksella ollut hyvät puheenlahjat tai muuta kansasta poikkeavaa? Meillä on vain Raamatun sisäinen kertomus, todistetusti aikansa historioitsijat eivät tunne kyseistä henkilöä.
Raamatussa esiintyvä Paavali (kuka sitten olikin) niin hänkään ei ollut tutustunut historialliseen Jeesukseen ei ollut kuuntelemassa/kuullut niinkin kuuluisaksi tulleita puheita, vaikka eli ja asui Jerusalemissa samaan aikaan Jeesuksen kanssa ja ainakin viimeisenä pääsiäisenä olisi odottanut hänen nähneen maallisen Jeesuksen.
Paavalille Jeesus kuitenkin näyttäyti ainoastaan "henkipersoonana" jolta saamiaan tietoja ja ohjeita hän sitten levitti lähetysmatkoillaan.
Täydellisen tietämättömyytensä Jeesuksesta (maallisesta saarnaajasta, suuresta puhujasta) Paavali paljastaa kun on kyse evankeliumien kuuluisasta Vuorisaarnasta ja sen tunnetuimmasta osasta "Isä meidän rukouksesta" hänellä kun ei ole edes alkeellisempaa tietoa Jeesuksen puheista, hän kirjoittaa Room. 8:26 "Emmehän tiedä,
miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein."
Tuo aikakausi jolloin "myytti Jeesuksesta" syntyi on mielenkiintoinen monella tapaa.
Roomalainen ylimystö kuoli hiljaa sukupuuttoon josta johtuen keisarin oli säädettävä kuuluisa perhelaki joka velvoitti kaikkia Rooman kansalaisia lisääntymään.
Arvellaan Syyria-Palestiinan alueelta Roomaan muuttaneiden määrän olleen ulkomaalaisista lähes 50% kreikkalaisten ja Aasian puolen jäädessä noin 30%. Tähän viellä lisäksi orjat joita oli lähes joka puoleta silloista maailmaa niin vierasmaalaisten lukumäärä oli jo ongelmallinen.
Tuo "alkukristittyjen" alku on todella sekavaa tutkittavaa sillä jo aika varhaisessa vaiheessa se kuitenkin keskittyi Roomaan.
Roomassa se oli jo ennen Paavalia se käy ilmi Room. 16:7 Terveisiä Andronikokselle ja Junialle___jotka ovat arvossa pidettyjä apostolien joukossa ja ovat olleet Kristuksen omia jo ennen minua.
Kristinusko ei myöskään ole millään lailla poikkeuksellinen kirjallisine lähteineen,sillä jo noin vuonna 300 eKr.elänyt Euhemeros kirjoitti, että kaikki jumalat (mm. Zeus hallitsijana) ennen jumalaksi tuloaan olivat olleet todellisia ihmisiä.
Samankaltaista selitystä löytyy varhaisten kirkkoisien kirjeistä kun niistä käy ilmi kuinka Jeesuskin korotettiin jumalolennoksi/jumalaksi jonka asemaa jakaantuneet lahkot joka vuosisadalla ovat jollain lailla ruotineet.
No, joka tapauksessa silloisen Rooman vallan aikaiset orjat ja oppimattomat maahanmuuttajat, joita todella oli runsaammin kuin Rooman kansalaisia, tarvitsivat köyhän ja kärsivän "jumalan" jolla oli tuo "keisarillinen lisä" apoteoosi, joka tarkoittaa jumalaksi muuttumista, jumalaksi korottamista ja taivaaseen astumista.