Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat
Lähetetty: 14.10.2018 13:35
Tämän ketjun avaus syntyi siitä kun tuota 2.Pietaria aikoinaan usein itse käytin ja sitä tälläkin palstalla käytettiin koskien "pian" koittavaa Jeesuksen paruusiaa.
Tässä samalla tuli esiin varhaisen kirkon syntyminen ja harhaoppisuus, samalla yritin jäljittää mihin ryhmään sijoittaisin Jehovan todistajat.
He kuitenkin sanovat oppinsa polveutuvan Jeesuksen opetuslasten opista.
Näin ei voi olla.
Kaikki juutalaiskristityt sijoitettiin niiden harhaoppisten joukkoon jotka jäivät alkaneen kirkon ulkopuolelle.
Kirkkoisät yhdistävät heidät kaikki (mm.Irenaus) ebioneihin vaikka ns. juutalaiskristittyjä oli useita eri ryhmiä, mutta heitä kaikkia yhdisti se,että he eivät hyväksyneet Paavalin kirjoituksia, vaan pitivät häntä Lain luopiona.
Juutalaiskristityillä oli ainoastaan VT:n kirjoituksia sekä hebrealaiset tai oikeammin aramealaiset kirjoitukset Matteuksen mukaan. "Nykytutkimus" pitää heitä "pietarilaisina" Jerusalemin tuhon jälkeisinä vainottuna ryhmänä.
Siis Jt:t eivät voi olla oppinsa mukaan juutalaiskristittyjen seuraajia, koska he pitävät Paavalin kirjeitä jumalan henkeyttäminä seurakunnan ohjekirjeinä.
Toinen suuri varhaisesta kirkosta erotettujen harhaoppisten ryhmä oli gnostilaiset suunnat, ja yllättävän moninaisina.
Eräs suunta josta ehkä nykymuodossaan oleva kristikunta hyötyi ehkä eniten (vuonna 85 Pontuksen piispan perheeseen syntynyt) oli Markion joka ensimmäisenä kristittynä oli esittämässä kirkolle kokoelmaa Paavalin kirjeistä sekä yhtä Herran evankeliumia.
Rooma ei koottua opusta hyväksynyt, mutta sai siitä ajatuksen koota toisenlaista Uuutta testamenttia.
Markion ei Vanhaa Testamenttia hyväksynyt,joten JT-t eivät kuulu siihenkään varhaiseen paavalilaiseen ryhmään, joka suuntana hiipuikin kokonaan pois historiasta jo 400 luvulla .
Lähes samaan aikaan Markionin kanssa vuonna sata synty itäisen Jordanian aluella Elkhasain ja hänen ilmestyksistä syntyi myöhemmin gnostilainen suuntaus manikealaisuus joka kukoisti aina 1600 luvulle asti viimeisimmät havainnot ovat aina Kiinassa asti . Opissa yhdistyi Jeesuksen Zarathurtsan ja Buddhan opit joten Jt:t eivät kuulu sinnekään.
Ainoa gnostillisperäinen oppi joka on säilynyt antiikista aina meidän aikaamme on "Johannes Kastajasta alkunsa saanut" mandealaisuus , heitä on edelleen vainottuina Irakissa ja pakolaisina Ruotsissa noin 8000 uskovaa, heille taas Jeesus on väärä profeetta.
Antiikissa syntynyt kirkko ja sen Aleksandrian teologisesta koulusta periytynyt Filonin Logos-teologia (juutalaisfilosofinen oppinäkemys), jonka Justinos Marttyyri toi osaksi kristinuskoa, ja jonka myötä Jeesus samastui Jumalaksi ei myöskään sovi JT: den oppiin.
Kirkolle Apostolinen seuraamus oli tärkeä opillisesti ja siksi harhaoppiseksi mainittu "pietarilaisuus" liitettiin uusiin kirjoituksiin jopa Pietarin kirjoitusten muodossa UT:n jotta jatkumo Jeesuksesta olisi täydellinen.
Monet antiikin aikaiset opin juuret ovat nousseet aina uudestaan ja uudestaan Jeesuksen paruusian odottamisen myötä pinnalle, kuten montanolaisuus joka voidaan yhdistää nykyiseen helluntalaisuuteen samoin gnostilaiset suunnat ovat lisääntymässä.
Jehovan todistajille en löydä hakemallakaan opillisia juuria kristinuskosta, heillä näyttä olevan rusinat pullasta usko joka ei kokonaisuudessaan perustu mihinkään oppiin sellaisenaan alkuseurakunnissa olleisiin oppeihin.
Tässä samalla tuli esiin varhaisen kirkon syntyminen ja harhaoppisuus, samalla yritin jäljittää mihin ryhmään sijoittaisin Jehovan todistajat.
He kuitenkin sanovat oppinsa polveutuvan Jeesuksen opetuslasten opista.
Näin ei voi olla.
Kaikki juutalaiskristityt sijoitettiin niiden harhaoppisten joukkoon jotka jäivät alkaneen kirkon ulkopuolelle.
Kirkkoisät yhdistävät heidät kaikki (mm.Irenaus) ebioneihin vaikka ns. juutalaiskristittyjä oli useita eri ryhmiä, mutta heitä kaikkia yhdisti se,että he eivät hyväksyneet Paavalin kirjoituksia, vaan pitivät häntä Lain luopiona.
Juutalaiskristityillä oli ainoastaan VT:n kirjoituksia sekä hebrealaiset tai oikeammin aramealaiset kirjoitukset Matteuksen mukaan. "Nykytutkimus" pitää heitä "pietarilaisina" Jerusalemin tuhon jälkeisinä vainottuna ryhmänä.
Siis Jt:t eivät voi olla oppinsa mukaan juutalaiskristittyjen seuraajia, koska he pitävät Paavalin kirjeitä jumalan henkeyttäminä seurakunnan ohjekirjeinä.
Toinen suuri varhaisesta kirkosta erotettujen harhaoppisten ryhmä oli gnostilaiset suunnat, ja yllättävän moninaisina.
Eräs suunta josta ehkä nykymuodossaan oleva kristikunta hyötyi ehkä eniten (vuonna 85 Pontuksen piispan perheeseen syntynyt) oli Markion joka ensimmäisenä kristittynä oli esittämässä kirkolle kokoelmaa Paavalin kirjeistä sekä yhtä Herran evankeliumia.
Rooma ei koottua opusta hyväksynyt, mutta sai siitä ajatuksen koota toisenlaista Uuutta testamenttia.
Markion ei Vanhaa Testamenttia hyväksynyt,joten JT-t eivät kuulu siihenkään varhaiseen paavalilaiseen ryhmään, joka suuntana hiipuikin kokonaan pois historiasta jo 400 luvulla .
Lähes samaan aikaan Markionin kanssa vuonna sata synty itäisen Jordanian aluella Elkhasain ja hänen ilmestyksistä syntyi myöhemmin gnostilainen suuntaus manikealaisuus joka kukoisti aina 1600 luvulle asti viimeisimmät havainnot ovat aina Kiinassa asti . Opissa yhdistyi Jeesuksen Zarathurtsan ja Buddhan opit joten Jt:t eivät kuulu sinnekään.
Ainoa gnostillisperäinen oppi joka on säilynyt antiikista aina meidän aikaamme on "Johannes Kastajasta alkunsa saanut" mandealaisuus , heitä on edelleen vainottuina Irakissa ja pakolaisina Ruotsissa noin 8000 uskovaa, heille taas Jeesus on väärä profeetta.
Antiikissa syntynyt kirkko ja sen Aleksandrian teologisesta koulusta periytynyt Filonin Logos-teologia (juutalaisfilosofinen oppinäkemys), jonka Justinos Marttyyri toi osaksi kristinuskoa, ja jonka myötä Jeesus samastui Jumalaksi ei myöskään sovi JT: den oppiin.
Kirkolle Apostolinen seuraamus oli tärkeä opillisesti ja siksi harhaoppiseksi mainittu "pietarilaisuus" liitettiin uusiin kirjoituksiin jopa Pietarin kirjoitusten muodossa UT:n jotta jatkumo Jeesuksesta olisi täydellinen.
Monet antiikin aikaiset opin juuret ovat nousseet aina uudestaan ja uudestaan Jeesuksen paruusian odottamisen myötä pinnalle, kuten montanolaisuus joka voidaan yhdistää nykyiseen helluntalaisuuteen samoin gnostilaiset suunnat ovat lisääntymässä.
Jehovan todistajille en löydä hakemallakaan opillisia juuria kristinuskosta, heillä näyttä olevan rusinat pullasta usko joka ei kokonaisuudessaan perustu mihinkään oppiin sellaisenaan alkuseurakunnissa olleisiin oppeihin.