kielilläpuhuminen

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

ex-jehu

Viesti Kirjoittaja ex-jehu »

Eräs kirjoitti:Voin tarkentaa.

<clip>

Kaikki kielilläpuhuminen ei ole Jumalasta, mutta ei myöskään Saatanasta. Raamattu neuvoo arvostelemaan armolahjoja. Ja jos mitään arvosteltavaa ei olisi ja asia täysin mustavalkoinen, olisi sekin kehoitus absurdi.
<provo>
Kaikki kielillä puhuminen on ihmisen sairaasta mielestä. Usko jo ei ole saatanaa eikä jumalaa. Sua on kusetettu! :evil:
</provo>

Tää kielilläpuhuminen on kyllä ehkä kovinta sekoilua mitä itse tiedän. Äijät ja ämmät vetää siansaksaa ihan fiilareissa. Eikös se ois fiksumpaa puhua ihan jollain kielellä josta joku toinen voi ymmärtää jotain.

Tässä threadissa eräässä aikaisemmassa viestissä mainitsin että mielenkiintoista settiä oli "usko ja ylistys", mutta olen pitänyt liikaa taukoa tämän viihteen katsomisesta sehän on siis "sana ja alistus eiku ylistys". Suosittelen iltojen ehkä jopa päivien iloksi.

Ja sama kielillä "Oooshananana shfripopoloo nananan kebabshanana ooshosososforo"
"Jehovan todistajat liikkuvat aina pareittain ... Ainut poikkeus näihin on seurustelutilanne, jossa Jehovan todistajia on aina vähintään kolme."
hijt

Viesti Kirjoittaja hijt »

Niin ja olisihan sekin tieten jotain jos nämä "armonlahjat", "ihmeparannukset" sun muut vaikka kerrankin ihan puolueettomalta taholta todistettaisiin todellisiksi...
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Elisa

Re: kielilläpuhuminen

Viesti Kirjoittaja Elisa »

Eikös se pitäisi olla selittäjäkin jos yleisessä tilassa joku puhuu kielillä?
Muutoinhan sen sanotaan ainakin joissain suunnissa olevan omaksi rakentumiseksi, mutta yleisessä tilanteessa pitäisi aina seurata selitys.
Puhukoon muutaman sanan ymmärryksellä...ellei ole selittäjää, ohjeisti joku ainakin jossain muussa seurakunnassa kuin JT porukoissa. :roll:

:shock:
Pehmoluopio

Re:

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

ex-jehu kirjoitti:ehkä kovinta sekoilua mitä itse tiedän. Äijät ja ämmät vetää siansaksaa ihan fiilareissa. Eikös se ois fiksumpaa puhua ihan jollain kielellä josta joku toinen voi ymmärtää jotain.
Ja sama kielillä "Oooshananana shfripopoloo nananan kebabshanana ooshosososforo"
Tahtoo mukaan! :lol:
Olisi ehkä mielenkiintoinen kokemuksena. Sellainen kuulemma hellarin mukaan tarttuu spontaanisti ja yllättäen. Ei minuun ole ainakaan tarttunut. Haluan kuitenkin avartaa maailmankuvaani. Tatuointi on jo kaikilla, mutta kuinka moni puhuu kielillä.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Elisa

:cry: :shock:

pitäskö se kaikki tapahtua järjestyksessä?
ei hillittömässä kaaoksessa? :roll:
zille
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zille »

Elisa kirjoitti:Eikös se pitäisi olla selittäjäkin jos yleisessä tilassa joku puhuu kielillä?
Muutoinhan sen sanotaan ainakin joissain suunnissa olevan omaksi rakentumiseksi, mutta yleisessä tilanteessa pitäisi aina seurata selitys.
Puhukoon muutaman sanan ymmärryksellä...ellei ole selittäjää, ohjeisti joku ainakin jossain muussa seurakunnassa kuin JT porukoissa. :roll:

:shock:
Olet oikeassa, mutta vain osaksi.
1. Kor. 14:27
"Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta."

Perustanet mielipiteesi tuohon ylläolevaan jakeeseen, jossa siis puhutaan profetoimisesta. Jos et usko, niin lue 1. jakeesta asti.

1. Kor. 14:1-4
1 Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa.
2 Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle; kukaan ei ymmärrä häntä, Hengen valtaamana hän puhuu salaisuuksia.
3 Mutta se, joka profetoi, puhuu ihmisille: hän rakentaa, kehottaa ja lohduttaa.
4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, profetoiva rakentaa seurakuntaa.

Ja mitä tapahtuikaan helluntaina?

Apt. 2:4-6
4 He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
5 Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on.
6 Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään.

Eli kun ihminen profetoi, hän puhuu ihmisille. Ja kun puhutaan ihmisille, on tapana puhua ihmisten kielellä ja mieluusti vielä yksi kerrallaan, että siitä saa jotain selvää. Joten olit osaksi oikeassa, profetoinnin osalta siis. Mutta kielillä kun puhutaan niin puhutaan Jumalalle, ei ihmisille, jolloin muiden ei tule tietääkään, mitä puhut, eihän ne muuten olisi "salaisuuksia", kuten aiemmissa lainauksissani sanottiin.

Miksi Jumala olisi muuten helluntaina edes lähettänyt Pyhän henkensä niiden ihmisten päälle, ja pistänyt heidät puhumaan kaikki yhtä aikaa kielillä, jos se ei olisi Jumalan tahto? Miten JT:t tuon selittävät? Vai ovatko kumittaneet koko helluntaikohdan pois Uuden maailman käännöksestään.
Vaikka keskenkertaasta yrittää niin priimaa tuloo.
Elisa

Kiitos zille ! :D
Aivan noin on kuin kirjoitit, sanottu siinä !
Arskavain

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Ensinäkin oma mielipiteeni: Kielilläpuhuminen uskonnollisena riittinä on vastenmielistä. Se ei näytä tervejärkiseltä saati kuulosta siltä. Sitä harrastetaan yleisesti monissa ns.pakanakulteissa/uskonnoissa.

Sitten raamatullinen näkemykseni:

1 Kor 13: 8 Rakkaus ei koskaan katoa. Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.
9 Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, [1. Kor. 8:2]
10 mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa. [Ef. 4:13]
11 Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen.
12 Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee. [1. Kor. 8:3; 2. Kor. 3:18; 1. Joh. 3:2]
13 Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

Kielillä puhuminen täytti tarkoituksensa muiden kykyjen ohessa, kun jumala käänsi suosionsa kansojen puoleen. Se oli tarvittava todiste muiden kykyjen ohella - ei pääasia. Se oli merkki, että nyt oli uuden aikakauden alku ja sen jälkeen raamattu itse on täydellinen kristillisessä mielessä ja kaikki ihmehommelit kielilläpuhuminen ovat turhaa ja epäsuotavaa, josta Jeesus varoitti.

Puhu mielellään kieliä, mutta opiskele kieli ensin!
Elä ja anna toisten elää
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Kyllähän tuo kielilläpuhumisshow karismaattisten liikkeiden tilaisuudessa menee enemmän sinne "leipää ja sirkushuveja" osastolle, harvoin mitään oikeasti selittämätöntä tapahtuu. Joukkohysteriaa ja tilaisuuden hengennostattamista. Tai ainakin tätä ovat olleet ne tilaisuudet jossa itse mölötystä olen joutunut todistamaan. :roll:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Lehtiveli kirjoitti:Kyllähän tuo kielilläpuhumisshow karismaattisten liikkeiden tilaisuudessa menee enemmän sinne "leipää ja sirkushuveja" osastolle, harvoin mitään oikeasti selittämätöntä tapahtuu. Joukkohysteriaa ja tilaisuuden hengennostattamista. Tai ainakin tätä ovat olleet ne tilaisuudet jossa itse mölötystä olen joutunut todistamaan. :roll:
Entäs lapset kun näkevät ja kuulevat tuon kaiken heidän tilaisuuksissa, kuka ajattelee lapsia siinä "joukkohysteriassa ja kun henkeä nostatetaan".
Lasten paikka ei ole missään nimessä tuollaisissa tilaisuuksissa, psyykkisiä vaurioita koko loppuelämäksi.

Mielestäni lakisääteinen kielto lapsille mennä katselemaan kaikkea kaatuilua, kielilläpuhumista sun muuta lapsen maailman särkevää, sitten kun ymmärtävät ja itse haluavat (jos haluavat) se on toinen asia!
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Lehtiveli kirjoitti:Kyllähän tuo kielilläpuhumisshow karismaattisten liikkeiden tilaisuudessa menee enemmän sinne "leipää ja sirkushuveja" osastolle, harvoin mitään oikeasti selittämätöntä tapahtuu. Joukkohysteriaa ja tilaisuuden hengennostattamista. Tai ainakin tätä ovat olleet ne tilaisuudet jossa itse mölötystä olen joutunut todistamaan. :roll:
Mahdollisten armolahjojen max kapasiteetti taitaa olla vielä tuntematon. Mutta melko tehokkaalta vaikuttaa. Puoli katsomoa kaatuu kuin heinää. Siis mikäli kyseisessä tapauksessa mahdolliset armolahjat. :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=_VjOK2pwOCQ
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Lasten osalta vastuu on kuten jt:llakin paljon enemmän omilla huoltajilla.

Pahaa tekee kun ajattelee sellaista uhmaiästä jo kasvanutta lasta joka pyörein silmin seuraa huoltajansa puhetta oppiakseen ja kiltti ollakseen. Jos siinä mennään puhumaan jumalan ihmeistä ja vielä pahemmasta hölynpölystä, kun vielä kertojen persoonallisuus vakuuttaa lapselle että tämä vakavissaan puhuu....
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Tähän samaan sarjaan voisi mielestäni sjoittaa myös ne tilanteet, joissa uskovainen yrittää "parantaa" niskakipuja rukoilemalla. Karmea myötähäpeä tulee jos tällainen tilanne sattuu jonkun läheisen kohdalle, ja vielä pahempi häpeä jos itsensä kohdalle. Varsinkin jos kyseinen "auttaja" on jollain tapaa läheinen, niin ei kehtaa sanoa ettei tästä ole apua. :roll:

Nykyään olen oppinut ennakoimaan em. tapaukset, ja kieltäydyn kohteliaasti ennen kuin riitti edes alkaa.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Lattialla sätkimiseen, kielillä ääntelehtimiseen sekä epämääräiseen parantumiseen liittyy ongelma. Jos sitä ei noissa hurmoskokouksissa tee, on se merkki heikosta uskosta.
Kuka haluaa/uskaltaa lahkossaan osoittautua kaiken kokouskansan edessä julkisesti huonosti uskossa olevaksi? :o
kirjallisuusveli

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Itse olen sikäli onnekas, etten paikanpäällä ole joutunut sitä kielilläpuhumisen sätkätystä seuraamaan. Muistan kuitenkin nähneeni joskus Hannu Karpon dokumentin tapaus Niilo Ylivainion tiimoilta. Mummuja kaatuili ja kielilläpuhumiseksi nimitettyä käsittämätöntä sätkätystä siinä oli. Voin sanoa, että pahaa tekee pelkkä muisteleminen.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Vastaa Viestiin