Sivu 19/20
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 16.01.2011 22:35
Kirjoittaja Kirsieveliina
Juuri ohjelman katsoneena...
Kun Leinonen sanoo, että lapset itse haluavat kenttäillä, se on sama kuin sanoisi, että lapsilla on luontainen kyky oppia ja saada hyväksyntää. En pitäisi suurena ylpeyden aiheena lahkolle, kun lapsiparat eivät muusta tiedä.
Ihan jännää, että samaan tapaan kuin irrotetaan omaa ajatusmaailmaa tukevat rivit Raamatusta "rusinat pullasta" -menetelmällä, luetaan näköjään kansainvälistä lainsäädäntöäkin omaksi eduksi.

Hienoa, että Ihmisoikeusliitto ja lapsiasiavaltuutettu olivat aktivoituneet. Kyllähän mm. tämä Veljesseurankin keskustelu vaikuttaa todistajiin aika suoraankin, kun Leinonen joutui kommentoimaan ihmisoikeusnäkökulmaa. Lisää uusia ja raikkaita näkökulmia!
Naisena pakko todeta tämänkin ohjelman jälkimainingeissa, että kyllä jt-uskonto on miehinen. Toivon mukaan saamme myös naisten (osin hyvin erilaisia) kokemuksia tulevaisuudessa enemmän esiin. Onkohan taas jossain vaiheessa tulossa tapaamisia?
Katsoin ohjelman, lähdin lenkille ja kerroin miehelleni siitä. En edes muistanut omia jt-sukulaisiani tai omaa tilannettani kuin vasta tuntien jälkeen. Hyvä merkki toipumisesta?
Ei kukaan voi sanoa nielaisematta, että on menettänyt perheensä ja ystävänsä uskonnolle. Eikä kukaan normaali ihminen kokematta myötätuntoa sellaisesta. Kiitos siviilirohkeudesta kaikille esiintyjille!
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 16.01.2011 22:51
Kirjoittaja Vieras
"" Herätkää! 22.09.1980 s.17,19: ”Kerran homoseksualisti, aina homoseksualisti.” Mutta niin ei ollut minun laitani. Minä luovuin siitä kertakaikkisesti. ""
Ei tuo aivan käsittämätöntä ole. Yleensä ottaen koko jehovantodistajien yhteisö on luopunut ajatteluelimensä käytöstä, miksei sitten sukuelimensä. Toki erilaisia munkkeja sun rinkilöitä...siis nunneja on kai useimmissa maissa. Heillähän on sama seksuaalinen...suuntautumattomuus. (Ellei se sitten ole oman käden oikeutta ?).
Antiikin aikaan ei tultu ajatelleeksi, että homoseksuaalisuudesta voisi kiusoitella taikka ihan vainota. Joku tutkija on sanonut että sukupuolten roolijaon muuttuminen toi tuon muutoksen, Kun mies "oli omaa luokkaansa" sai seksuaalisuuskin olla mielen mukainen.
Tuo seksuaalisuuden ymmärtäminen sai meikäläiselle uutta valoa, kun tuli tietäneeksi, että syntymäsukupuolielintenkin kanssa on niin ja näin, Suomessakin syntyy jatkuvasti vauvoja, joilla on molemmat elimet, aiemmin enemmän kirurgit ratkaisivat heti, mitä poistetaan, yhä enemmän on vallanut alaa kanta, että kunhan kasvaa niin valitsee itse.
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 17.01.2011 15:59
Kirjoittaja Tony
Leinosen kommentoinnissa särähti korvaan myös termin 'karttaa' loiventelu "joidenkin käyttämänä" terminä. Sanatarkkaan Veikko kertoi termistä että "
siinä mielessä tällainen, jota jotkut sanovat karttamiseksi...". Jotkut myös odottivat harmagedonia vuodelle 1975, eikä kyse tietenkään ollut vähimmässäkään määrin vt-seuran odotteesta. Näillä kuuluisilla "joillakin" on yllättävän merkittävä rooli vt-seurassa.
Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan (1991) kirjoitti:Ne, jotka haluavat säilyttää hyvän suhteen Jehovaan, karttavat erotettuja ja eronneita.
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 17.01.2011 17:31
Kirjoittaja Vieras
Jos se on se poliisille kuulusteluista tuttu "joku äijä" tai "tuntematon mies", joka aina on sen rikoksen aiheuttanut? Mie en tiiä mittään!
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 17.01.2011 18:30
Kirjoittaja ajoulupukisti
Nostan hattua niille, jotka uskalsivat naamansa näyttäen puhua valtakunnallisessa ohjelmassa. Sävy ohjelmassa oli tasapainoinen.
Alle pistin joitain lainauksia Vartiotorniseuran kirjallisuudesta asiaan liittyen. *:llä merkityt ovat muistiinpanojani noin suunnilleen minuutti:sekuntti -kohtaa ohjelmasta.
*05:36 kouluttautumiseen ei kannusteta.
15.4.2008 VT:
Entä sitten korkeakoulutus esimerkiksi yliopistossa? Sitä pidetään yleisesti menestymisen edellytyksenä. Mutta lopulta monien tällaista koulutusta hankkivien mieli täyttyy vahingollisella propagandalla. Korkeakoulutuksessa tuhlaantuu arvokkaita nuoruusvuosia, jotka voisi käyttää parhaiten Jehovan palveluksessa (Saarn. 12:1). Ei kenties ole yllätys, että maissa, joissa monet ovat saaneet sellaisen koulutuksen, usko Jumalaan on kaikkien aikojen vähäisintä. Sen sijaan, että kristitty turvautuisi tämän maailman pitkälle kehitettyihin koulutusjärjestelmiin, hän luottaa Jehovaan (Sananl. 3:5).
*05:44 maailmallisten kanssa ei turhaa kanssakäymistä.
15.9.2007 VT:
Vaatii taitoa opettaa nuorille, miten karttaa seuranpitoa ihmisten kanssa, jotka eivät rakasta Jehovaa eivätkä tunne häntä. (Sananlaskut 13:20.) Aiemmin mainittu Shawn jatkaa: ”Opetimme lapsillemme, että heillä tulisi olla ystävälliset välit koulutovereihinsa, mutta kanssakäymisen pitäisi jäädä sinne – koulun seinien sisäpuolelle. Lapset ymmärsivät, miksi heidän ei pitäisi osallistua koulun vapaa-ajan toimintaan tai urheilutapahtumiin.”
Läheinen ystävyys sellaisten kanssa, jotka eivät rakasta Jehovaa, voi johtaa meidät hengelliseen turmioon.
--
Jokaisen on itse päätettävä, totteleeko Jehovaa seuran valinnassa vai ei (5. Moos. 30:19, 20). Meidän on näin ollen syytä kysyä itseltämme: Keiden seurassa vietän vapaa-aikani? Millaiset ovat heidän arvonsa ja moraalinorminsa? Palvovatko he Jehovaa? Kannustaako heidän seuransa minua olemaan parempi kristitty?
*06:47 kannustetaan nuoria kasteelle.
1.7.2006 VT:
Epäröitkö tämän tärkeän askeleen ottamista kenties sen pelosta, että sinua pidettäisiin tilivelvollisena, jos syyllistyisit väärään käytökseen? Jos on näin, niin ajattele, kieltäytyisitkö hankkimasta ajokorttia vain siksi, että pelkäät joutuvasi jonakin päivänä onnettomuuteen? Et tietenkään! Niinpä sinun ei myöskään pitäisi epäröidä kasteelle menemistä, jos täytät vaatimukset. Todellisuudessa jos olet vihkinyt elämäsi Jehovalle ja luvannut tehdä hänen tahtonsa, sinulla on voimakas vaikutin karttaa väärintekemistä (Filippiläisille 4:13). Nuoret, älkää ajatelko, että lykkäämällä kastetta vältytte tilivelvollisuudelta. Kun teillä on riittävästi ikää, teidän on vastattava Jehovalle teoistanne, olettepa käyneet kasteella tai ette. (Roomalaisille 14:11, 12.)
Ugh... mikä argumentaatiovirhe. Ajokortti ja kasteella käyminen eivät ole rinnastettavissa olevia asioita. Jos nuori käyt kasteella ja sen jälkeen tulet vaikka siihen lopputulokseen, että tämä ei olekaan totuus, ja sen julki tuot, joudut erotetuksi ja kartetuksi. Jos rikot liikennelakia, ajaminen kortitta tuo lisäsakot, ei se että olet hankkinut ajokortin. Onnettomuuteen voi joutua rikkomatta mitään tieliikennelakia tai edes omaamatta ajokorttia (vaikka potkukelkalla ja vielä varovasti potkiessa).
Vähän kuin vertaisi sotilasvalaa mopokorttiin.
*09:46 opetuksia ei voi kritisoida.
15.4.1983 VT:
Aivan kapinansa alusta asti Saatana asetti kyseenalaiseksi Jumalan toimintatavan.
--
Miten sellainen riippumaton ajattelutapa ilmenee? Yksi yleinen tapa on niiden neuvojen asettaminen kyseenalaisiksi, joita Jumalan näkyvä järjestö antaa.
Kun tutkimme Raamattua, saamme tietää, että Jehova on aina ohjannut palvelijoitaan järjestyksellisellä tavalla. Ja niin kuin ensimmäisellä vuosisadalla oli vain yksi oikea kristillinen järjestö, myös nykyään Jehova käyttää vain yhtä järjestöä. (Efesolaisille 4:4, 5; Matteus 24:45–47) Jotkut kuitenkin mainitsevat, että järjestön on täytynyt tarkistaa näkemyksiään aikaisemmin, ja siksi he väittävät: ”Tämä osoittaa, että meidän täytyy päättää itse, mitä uskomme.” Tällainen on riippumatonta ajattelua. Miksi se on niin vaarallista?
Sellainen ajattelutapa on osoitus ylpeydestä. Ja Raamattu sanoo: ”Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä.” (Sananlaskut 16:18) Jos alamme ajatella, että tiedämme asiat paremmin kuin järjestö, niin meidän pitäisi kysyä itseltämme: ”Mistä ensiksi opimme Raamatun totuuden? Tuntisimmeko totuuden tien, ellemme saisi ohjausta järjestöltä? Voimmeko tosiaankaan tulla toimeen ilman Jumalan järjestön ohjausta?” Emme voi! – Vrt. Apostolien teot 15:2, 28, 29; 16:4, 5.
*11:03 jokaisen veljen ja sisaren tulisi ilmoittaa väärinteoista.
15.11.1985 VT:
Jotkut, jotka ovat tietoisia toisten väärinteosta, saattavat olla haluttomia puhumaan siitä mitään niille, joilla on päävastuu seurakunnan puhtaana pitämisestä. Miksi? Kenties he eivät halua, että heitä pidetään ilmiantajina. Tai he saattavat väärän uskollisuuden tunteen vuoksi pitää asian salassa tai puhua siitä vain niille, jotka lupaavat pitää sen salassa. Tämä on hyvin vakavaa. Miksi? Koska se voi todellisuudessa johtaa siihen, että tulee osalliseksi toisten synteihin.
--
Älkäämme koskaan tehkö mitään, mikä tuottaa häpeää Jumalalle tai hänen järjestölleen älkäämmekä suvaitko toisten seurakunnassa olevien väärintekoa. Kannustakaamme pikemminkin väärintekijöitä oikaisemaan käytöksensä ja etsimään vanhinten apua. Jos he eivät kohtuullisen ajan kuluessa menettele näin, kantakaamme vastuumme ilmoittaa asiasta nimitetyille valvojille. Näin vältymme tulemasta osallisiksi toisten synteihin ja kantamasta vastuuta heidän väärästä käytöksestään.
*13:30 erotettujen mukaan srk:laiset eivät saa olla missään tekemisissä heidän kanssaan.
Netistä löytyvä englannin kielinen paimentakaa -kirja antaa ymmärtää suunnilleen:
Häpeämättömäksi käytökseksi ja siten erottamisperusteeksi katsotaan mm. tietentahtoinen, jatkuva, tarpeeton seuranpito erotetun ei-sukulaisen kanssa, toistuvista neuvonannoista huolimatta.
--
Saatan vielä jossain vaiheessa jaksaa lainailla muihinkin kohtiin asiaan liittyviä dokumentteja ja kommentoidakin (jahka saan laiskan läskin ahterini ylös lepotuolista taas)....
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 17.01.2011 23:40
Kirjoittaja Vieras
Olitpas tehnyt tarkkaa selvitystyötä. Kiitos.
Näin on ollut aina että Vartiotornissa kerrotaan miten tulee toimia. Vartiotorni ja muu kirjallisuus on selitysosia Raamatulle. Joskus jopa saivaren per***n halkomista.
Ihmiset jotka ovat luovuttaneet itsensä Jehovan järjestön palvelukseen eivät pistä vastaan muutoin olisivat niskuroijia.
Kukaan joka ei ole ollut sisällä järjestössä ei voi tietää miten tehokkaasti mieltä hallitaan. Pelkästään usko ei riitä, sinun on annettava ohjata myös vapaa-aikasi ja ajattelusi. Omatunto soimaa jos teet väärin tai edes suunnittelet sitä. Väärinteko voi olla sitä että menet mieluummin ostoksille ja syömään kuin kenttäpalvelukseen. Tällainen syö ihmistä sisältäpäin.
ajoulupukisti kirjoitti:Nostan hattua niille, jotka uskalsivat naamansa näyttäen puhua valtakunnallisessa ohjelmassa. Sävy ohjelmassa oli tasapainoinen.
Alle pistin joitain lainauksia Vartiotorniseuran kirjallisuudesta asiaan liittyen. *:llä merkityt ovat muistiinpanojani noin suunnilleen minuutti:sekuntti -kohtaa ohjelmasta.
*05:36 kouluttautumiseen ei kannusteta.
15.4.2008 VT:
Entä sitten korkeakoulutus esimerkiksi yliopistossa? Sitä pidetään yleisesti menestymisen edellytyksenä. Mutta lopulta monien tällaista koulutusta hankkivien mieli täyttyy vahingollisella propagandalla. Korkeakoulutuksessa tuhlaantuu arvokkaita nuoruusvuosia, jotka voisi käyttää parhaiten Jehovan palveluksessa (Saarn. 12:1). Ei kenties ole yllätys, että maissa, joissa monet ovat saaneet sellaisen koulutuksen, usko Jumalaan on kaikkien aikojen vähäisintä. Sen sijaan, että kristitty turvautuisi tämän maailman pitkälle kehitettyihin koulutusjärjestelmiin, hän luottaa Jehovaan (Sananl. 3:5).
*05:44 maailmallisten kanssa ei turhaa kanssakäymistä.
15.9.2007 VT:
Vaatii taitoa opettaa nuorille, miten karttaa seuranpitoa ihmisten kanssa, jotka eivät rakasta Jehovaa eivätkä tunne häntä. (Sananlaskut 13:20.) Aiemmin mainittu Shawn jatkaa: ”Opetimme lapsillemme, että heillä tulisi olla ystävälliset välit koulutovereihinsa, mutta kanssakäymisen pitäisi jäädä sinne – koulun seinien sisäpuolelle. Lapset ymmärsivät, miksi heidän ei pitäisi osallistua koulun vapaa-ajan toimintaan tai urheilutapahtumiin.”
Läheinen ystävyys sellaisten kanssa, jotka eivät rakasta Jehovaa, voi johtaa meidät hengelliseen turmioon.
--
Jokaisen on itse päätettävä, totteleeko Jehovaa seuran valinnassa vai ei (5. Moos. 30:19, 20). Meidän on näin ollen syytä kysyä itseltämme: Keiden seurassa vietän vapaa-aikani? Millaiset ovat heidän arvonsa ja moraalinorminsa? Palvovatko he Jehovaa? Kannustaako heidän seuransa minua olemaan parempi kristitty?
*06:47 kannustetaan nuoria kasteelle.
1.7.2006 VT:
Epäröitkö tämän tärkeän askeleen ottamista kenties sen pelosta, että sinua pidettäisiin tilivelvollisena, jos syyllistyisit väärään käytökseen? Jos on näin, niin ajattele, kieltäytyisitkö hankkimasta ajokorttia vain siksi, että pelkäät joutuvasi jonakin päivänä onnettomuuteen? Et tietenkään! Niinpä sinun ei myöskään pitäisi epäröidä kasteelle menemistä, jos täytät vaatimukset. Todellisuudessa jos olet vihkinyt elämäsi Jehovalle ja luvannut tehdä hänen tahtonsa, sinulla on voimakas vaikutin karttaa väärintekemistä (Filippiläisille 4:13). Nuoret, älkää ajatelko, että lykkäämällä kastetta vältytte tilivelvollisuudelta. Kun teillä on riittävästi ikää, teidän on vastattava Jehovalle teoistanne, olettepa käyneet kasteella tai ette. (Roomalaisille 14:11, 12.)
Ugh... mikä argumentaatiovirhe. Ajokortti ja kasteella käyminen eivät ole rinnastettavissa olevia asioita. Jos nuori käyt kasteella ja sen jälkeen tulet vaikka siihen lopputulokseen, että tämä ei olekaan totuus, ja sen julki tuot, joudut erotetuksi ja kartetuksi. Jos rikot liikennelakia, ajaminen kortitta tuo lisäsakot, ei se että olet hankkinut ajokortin. Onnettomuuteen voi joutua rikkomatta mitään tieliikennelakia tai edes omaamatta ajokorttia (vaikka potkukelkalla ja vielä varovasti potkiessa).
Vähän kuin vertaisi sotilasvalaa mopokorttiin.
*09:46 opetuksia ei voi kritisoida.
15.4.1983 VT:
Aivan kapinansa alusta asti Saatana asetti kyseenalaiseksi Jumalan toimintatavan.
--
Miten sellainen riippumaton ajattelutapa ilmenee? Yksi yleinen tapa on niiden neuvojen asettaminen kyseenalaisiksi, joita Jumalan näkyvä järjestö antaa.
Kun tutkimme Raamattua, saamme tietää, että Jehova on aina ohjannut palvelijoitaan järjestyksellisellä tavalla. Ja niin kuin ensimmäisellä vuosisadalla oli vain yksi oikea kristillinen järjestö, myös nykyään Jehova käyttää vain yhtä järjestöä. (Efesolaisille 4:4, 5; Matteus 24:45–47) Jotkut kuitenkin mainitsevat, että järjestön on täytynyt tarkistaa näkemyksiään aikaisemmin, ja siksi he väittävät: ”Tämä osoittaa, että meidän täytyy päättää itse, mitä uskomme.” Tällainen on riippumatonta ajattelua. Miksi se on niin vaarallista?
Sellainen ajattelutapa on osoitus ylpeydestä. Ja Raamattu sanoo: ”Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä.” (Sananlaskut 16:18) Jos alamme ajatella, että tiedämme asiat paremmin kuin järjestö, niin meidän pitäisi kysyä itseltämme: ”Mistä ensiksi opimme Raamatun totuuden? Tuntisimmeko totuuden tien, ellemme saisi ohjausta järjestöltä? Voimmeko tosiaankaan tulla toimeen ilman Jumalan järjestön ohjausta?” Emme voi! – Vrt. Apostolien teot 15:2, 28, 29; 16:4, 5.
*11:03 jokaisen veljen ja sisaren tulisi ilmoittaa väärinteoista.
15.11.1985 VT:
Jotkut, jotka ovat tietoisia toisten väärinteosta, saattavat olla haluttomia puhumaan siitä mitään niille, joilla on päävastuu seurakunnan puhtaana pitämisestä. Miksi? Kenties he eivät halua, että heitä pidetään ilmiantajina. Tai he saattavat väärän uskollisuuden tunteen vuoksi pitää asian salassa tai puhua siitä vain niille, jotka lupaavat pitää sen salassa. Tämä on hyvin vakavaa. Miksi? Koska se voi todellisuudessa johtaa siihen, että tulee osalliseksi toisten synteihin.
--
Älkäämme koskaan tehkö mitään, mikä tuottaa häpeää Jumalalle tai hänen järjestölleen älkäämmekä suvaitko toisten seurakunnassa olevien väärintekoa. Kannustakaamme pikemminkin väärintekijöitä oikaisemaan käytöksensä ja etsimään vanhinten apua. Jos he eivät kohtuullisen ajan kuluessa menettele näin, kantakaamme vastuumme ilmoittaa asiasta nimitetyille valvojille. Näin vältymme tulemasta osallisiksi toisten synteihin ja kantamasta vastuuta heidän väärästä käytöksestään.
*13:30 erotettujen mukaan srk:laiset eivät saa olla missään tekemisissä heidän kanssaan.
Netistä löytyvä englannin kielinen paimentakaa -kirja antaa ymmärtää suunnilleen:
Häpeämättömäksi käytökseksi ja siten erottamisperusteeksi katsotaan mm. tietentahtoinen, jatkuva, tarpeeton seuranpito erotetun ei-sukulaisen kanssa, toistuvista neuvonannoista huolimatta.
--
Saatan vielä jossain vaiheessa jaksaa lainailla muihinkin kohtiin asiaan liittyviä dokumentteja ja kommentoidakin (jahka saan laiskan läskin ahterini ylös lepotuolista taas)....
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 18.01.2011 20:57
Kirjoittaja exegeetti
Jos Veikko Leinosen raamatunkohta 1.Kor.5:9-13 sopii Jehovan todistajiin, silloin hän on oikeassa. Mutta jos apostoli tarkoittaa sillä ainoastaan aikansa seurakunnan pienen lauman jäseniä, silloin hän on tehnyt väärän johtopäätelmän. Hän ei ymmärrä, minkä ryhmän ihmisistä apostoli tuossa raamatunkohdassa puhuu, kun hän puhuu veljistä. Sen paljastaa Heprealaiskirje: "Pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset..." Hepr.3:1.
Miten heistä oli tullut "pyhiä veljiä"? Uudestisyntymisen kautta. Jumala oli tehnyt heistä hengellisiä lapsia ja siksi Jeesus neuvoi heitä: "Isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaassa." Matt.23:9. Tämä uusi perhesuhde teki heistä myös Jeesuksen veljiä. Heillä oli yhteinen päämäärä.
Mikä tavoite ja päämäärä heillä oli? Kuninkaallinen valta-asema tulevassa Jumalan valtakunnassa. Luuk.22:28-30. Valtaosa Uuden testamentin kirjoista laadittiin näitä "taivaallisen kutsun saaneita pyhiä veljiä" varten, että he pysyisivät uskollisina, pyhinä ja nuhteettomina elämänsä loppuun saakka. He olivat "sisäpuolella Jumalan huoneessa", itse asiassa he muodostivat "Jumalan huoneen". Hepr:3:6. Silloin ei vielä ollut aika suuren joukon esiintulemiselle. Sen aika on vasta kaukana maailman lopussa. Ilm.seitsemäs luku.
Tupakoiminen on nykyään kielletty monissa julkisissa tiloissa. Luuletkp että nämä "ilmanpilaajat" olisivat olleet sallittuja "Jumalan huoneessa"?
Jos joku kuvittelee nykyään olevansa osa "Jumalan huonetta, kuten muutamat Vartiotornin miehet siellä Yhdysvaltojen Päämajassa, hän tekee väärän johtopäätelmän. Ja samaan syyllistyy heille uskollinen todistaja missä maailmankolkassa tahansa, kuten Veikko Leinonen Suomessa. Hän tuskin uskoo, että erotetut "veljet" olisivat kuuluneet taivaallisen kutsun saaneiden "pyhien veljien" armoitettuun joukkoon, sitä tuskin uskovat erotetut itsekään. Jeesus ei tehnyt seuraajistaan ja veljistään Jehovan todistajia, vaan oman nimensä ja asemansa todistajia. Sen tähden näiden mainittujen miesten erottamisella ei ole mitään vaikutusta heidän Jumalasuhteeseensa. Sen vaikutus rajoittuu ainoastaan tämän päivän ihmissuhteisiin, josta erotetrut joutuvat kärsimään.
Voidaan siis perustellusti sanoa, että Raamatun kirjoitusten väärä tulkinta voi johtaa myös väärien tuomioiden langettamiseen Oma kokemukseni vahvistaa tämän. Minutkin erotettiin aikanaan soveltamalla väärin Raamatun kirjoituksia, joilla ei ollut mitään tekemistä sen asian kanssa, mistä minua syytettiin.
Silminnäkijäohjelma oli sikäli onnistunut, että se herätti vilkkaan keskustelun tällä palsatalla ja varmasti myös sen ulkopuolella.
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 22.01.2011 14:11
Kirjoittaja Vieras
Vartiotorni 1.5.2000 s.10
Lisäksi luopioita on joskus mukana televisio- tai radio-ohjelmissa. Miten tällaisessa tilanteessa on viisasta menetellä? ...
Kaikenlaisen yhteyden karttaminen näihin vastustajiin suojelee meitä heidän turmeltuneilta ajatuksiltaan. Se, että antaisimme luopio-opetusten vaikuttaa meihin erilaisten nykyajan viestimien välityksellä, olisi aivan yhtä vahingollista kuin luopion itsensä vastaanottaminen kotiimme. Meidän ei pidä koskaan antaa uteliaisuuden houkutella meitä tällaiselle tuhoisalle tielle!
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 23.01.2011 11:32
Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen
Kiitos hyvästä kirjoituksestasi, exegeetti. Tuossa ohjelmassa pääsi käymään niin, että toimittaja kysyi Veikko Leinoselta merkitsemisestä, jolloin kyseeseen olisi tullut ilmeisesti 2. Tess. 3:14 "Mutta jos kuka ei tottele sitä, mitä me tässä kirjeessä olemme sanoneet, niin merkitkää hänet älkääkä seurustelko hänen kanssaan, että hän häpeäisi."
Näin ollen Leinonen taidokkaasti käänsi vastauksessaa huomion muualle varsinaisesta kysymyksestä. 2. Tess puhuu kyllä merkitsemisestä, joka koskee niitä, jotka eivät halua tehdä työtä, vaan viettävät aikansa joutavanpäiväisissä asioissa ja elävät toisten "siivellä". Heidän tulisi muuttaa asennettaan ja elättää itsensä kättensä työllä, mutta varsinaisesti karttamisesta se ei puhu.
Sen sijaan 1.Kor. 5 puhuu karttamisesta. Merkitseminen ja karttaminen ovat kaksi eri asiaa. On hyvin vaikeaa jälkikäteen spekuloida sillä, miksi Leinonen näin menetteli.
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 23.01.2011 12:22
Kirjoittaja robert.kardin
Täälä on ainakin kolme eri linja. Joku puhu ihan asiaa ja ymmärtää ihan selvästi ongelmien ydimeen.Niitä on kyllä hyvä lukea, koska autta ymmärtämään toisia ja samalla hyvä mahtolisuus oppia toisteen kokemuksistaa ja virheistää.
Jotkut taas on niin masentuneita ja nekatiivisiä, että ... sääliks tule... . Ei oo syvijä juuria ihmisessä, kun ennen kiiti ja palvoi järjestöa ja nyt on tuulet muutunet ihan päinvastoin.
Sitten on joku aivan erikoinen ja melko positiivinen, niinkun Exskkeeti ( kysessä varmaan Ri...Ric...) , joka osa analisoida asioita Raamatun valossa, oman näkemykseen mukaan.
Minusta kyllä kaikki mitä puhutaan( tai ollan hilja) pitäis aina perustella Raamatulla tai muilla faktoilla, turha huutaminen ja p...n heittäminen ei kyllä tehoaa ajateleviin ihmisiin.
Kiitos viellä Jaakkolle ja Exskkeetille !
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 23.01.2011 23:16
Kirjoittaja Vieras
Mielestäni en ole huomannut kuin kahta eri kantaa karttamis- keskustelussa. Eräät puolustelevat karttamista raamatun jakeilla ym, toiset pitävät sitä yksinkertaisella, inhimillisellä maalaisjärjellä vääränä.
Itse en voisi kulkea kuulemassa sen puolustelua ainakaan JT-salilla. Onneksi sain reväistyä itseni juurineen pois sieltä.
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 24.01.2011 08:13
Kirjoittaja robert.kardin
Jonkiinlainen karttaminen on ihaan tarpelistä.Esimerkiks ühden seurakunnan apulaisvanhin harrasta sellaista kaupantekoa, että tila tavara, tai palveluja, eikä halua maksaa, sellaisestä pitäis kyllä varoitta toisia ja vältellä.Jopa paikalinen ulosnostomies varoitti minua, kun tein pisnestä sen veljen kanssa, mutta en kuunellut häntä ja tulin pahasti huiatuksi.Nyt kun vuosia on kulunut ja olen rohjennut väheen puhua asiasta, niin on kyllä selvinyt, että toiset veljet ja siskot tiesi koko ajan, että see apulaisvanhin on sellainen ja ne on pitkään vältelleet häntä. Mutta aivaan eri asia on, jos joku heitetään jo ulos seurakunnasta, sitten olis ehkä syytä kartta häntä uusien Raamatunoppilaitten takia, koska niiten päähään pälkähtää muutenkin kaikenlaista ja välillä on vaikea, kun nee kysyy niin paljon.Olen kyllä tullut siihen tulokseen, että on hyvä heti alussa puhua luopioista oikealla tavalla ja näyttä joskus jopa Veljesseura sivuja, jos tarve vaati.Parempi, että hän kuule niitä asioita turvalisestti minulta, mut ei nurkaan taka. Ei kyllä voi vetää pelotelulla pussia kenenkään päähään ja täytyy muistaa , että Jumala antaa oman aurinkoon paistaa hyvile, sekä pahoille.
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 25.01.2011 15:34
Kirjoittaja Vieras
Paikallislehden toimittaja kirjoitti: "Järkyttävää nähdä, miten liikkeen jättänyt menetti kaiken: isänsä, äitinsä,,,,,koko sukunsa.
Raamatusta liikkeen johto etsi sopivia kohtia tyrannisoinnilleen.
Vaikea uskoa, että Raamattu koskaan käskisi vanhempiaan hylkäämään lapsensa.
Raamatusta tosin löytyy sellainenkin kohta: RAKASTA lähimmästäsi kuin itseäsi."
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 29.01.2011 19:59
Kirjoittaja Vieras
Hyvä ohjelma, kiitos mukana olleille siitä. Itse tutustuin pintapuolisesti jt-uskoon, elämäni ehkä heikoimmalla hetkellä. Etsin lohtua ja apua uskosta pitkällisen kiusaamisen aikana. Keskusteluhetket jt-materiaalin kera olivat mukavia, vaikka kävikin ilmi, että oma arvomaailmani ja ko. lahkon poikkeavat toisistaan, mm. suvaitsevaisuuden osalta. Karttamisasiaan emme kerinneet. En oppinut uskomaan, vaikka kuinka yritin. Oudoksi tilanne muuttui, kun sain kuulla, että kiusaajani olivat jehovan todistajia. Vieläkin puistattaa, vaikka voiton puolella ollaan.
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Lähetetty: 16.10.2011 22:51
Kirjoittaja Vieras
JarniEro kirjoitti:Kyllä ohjelma puhuttaa ihmisiä..tänään työpaikkaruokailussa meinasi ruoka mennä väärään kurkkuun, niin paljon asiasta puhuttiin. Herätti ajatuksia siitä miten ihminen voi ylipäätään selvitä kun joutuu tyhjän päälle. Jos ohjelman tarkoitus oli herättää keskustelua niin siinä ainakin on onnistuttu.
Moni ohjelman näki, mutta joku on saatanut sen kokonaan missata. Lienee hyväksyttävää laittaa linkki oheen. Onhan ketjun aiheena oleva dokkari edelleen katsottavissa netin kautta:
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... &t=&a=9874
Siinä katsottavaa kaikille, jotka eivät dokumenttia alkuvuonna nähneet. Mahtaako YLE tehdä aiheeseen jatkoa? Aikaa on vierähtänyt paljon, mutta tammikuussa tämä todellakin jututti ihmisiä...
JK