Puhumme niin toistemme ohi kuin ikinä on mahdollista. Menee jo saivarteluksi. Juurikin kyseinen "pitäisi sitä ja pitäisi tätä" oli vastaus hyvän ihmisen määritelmään. Kommentti Raamatusta löytyvään määritelmään, johon RaM viittasi. Olenko sisälukutaidoton, vai puhutaanko ko. Raamatunkohdassa tekemisestä? Neuvooko siinä joku jotakuta toista tekemään jotain? Laitan sen vielä tähän muistin virkistykseksi:kirjallisuusveli sanoi:
Mutta palstan moderaattorit ovat kyllä tehneet aikanaan perustellun linjauksen palstalla saarnaamisen suhteen. Sitä kannattaa noudattaa ja varoa tuota 'pitäisi tehdä sitä ja tätä' -linjaa keskustelussa. Kovin suuri askel parempaan suuntaan siinä asiassa ei mielestäni ole suorasta henkilölle osoitetusta ohjauksesta siirtyminen esittämään ohjeita hengellisestä TEKEMISESTÄ yleiselle tasolle...
Oudolta tuntuu, että minun nähdään jakelevan neuvoja muille tai että jotenkin antaisin tekemisen mallia. Etkös lukenut loppuun saakka, missä mielestäni toin hyvin selkeästi esiin sen, ettei kukaan/yksikään tai peräti ainoakaan ihminen kykene noihin kolmeen minun mainitsemaani asiaan "hyvällä tavalla" (tekeminen, puhuminen, ajatteleminen), vielä täyspäiväisesti ja yölläkin pitäisi nähdä 'hyviä' unia. RaM:n lainauksessa puhuva tyyppihän selvensi toisaalla juuri siitä, että nuo kaikki kolme pitää täyttyä, mutta ei ihan onnistu. Sitä täällä väännän.RaM sanoi:
Mitä sitten tulee viittaamasi sanan 'hyvä' käyttämiseen siinä yhteydessä kuin Jeesus sen esitti, niin kyseessä oli hyperbola - liioiteltu tehokeino. Jos otat sen noin kirjaimellisesti niin silloin joudut tekemään sen näiden samaa asiaa koskeneiden Jeesuksen seuraavienkin sanojen suhteen:
18:21 Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti."
18:22 Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua."
Jos otsikkona on toteamus 'Jehovan todistaja voi olla hyvä' niin eikö sille saakaan asettaa vastaväitettä? Toin siis esiin sitä, että millään mittapuulla KUKAAN IHMINEN ei ikinä kykene olemaan yksiselitteisen ja sataprosenttisen hyvä.
Ei Raamatun mukaan, ei ihmisten mielipiteen tai ajatusten mukaan. Ei siis pakana, ei ev.lutti, ei helluntailainen, ei JT, ei buddhisti... Otsikon 'hyvä' tarkoittaa minun silmissäni kokoaikaista, elämän mittaista hyvyyttä, ei hetkittäisiä hyvyydenpurskahduksia. Ja sanat "minun mielestäni" tarkoittavat että minun mielestäni ja se mielipide on juuri tiettyihin asioihin perustuva.
Ja koska on kyse juuri uskontoa harjoittavasta ihmisestä, eli otsikon Jehovan todistajasta, kuvittelin heidänkin hyvyytensä edes haperosti liittyvän Raamattuun. Jokin "hyötyhän" ihmiselle on kaikesta toiminnasta, on se syömistä tai nukkumista, kavereiden kanssa seurustelua tai jonkin porukan mukana hengailua. Kuvittelin siis JT:nkin pyrkivän hyvänä olemiseen aika pitkälti juuri siksi, että hengenheimolaisilta saa bonuspisteitä mukavasta käytöksestä ja sitä kautta heidän jumalalleen saattaa rukouksissa nousta kiittäviä kommentteja ko. ihmisestä ja lopulta hyvästi käyttäytyvän niskaan saattaa sataa jotain siunastakin. (Ei siis kristillistä ajattelua, pikemminkin JT:mäistä.) Älkääkä nyt tulko sanomaan etteivät JT:t rukoile!