Naisen elämä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kirsieveliina

Re: Naisen elämä

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

sinner74 kirjoitti:Onko se status- vai roolikysymys kun naisen "pitää vaieta seurakunnassa", eli ei voi pitää puheita eikä yletä teokraattisessa hierarkiassa?
Molempia, uskoisin. Mutta mielenkiintoista on se, että asemat ja roolit eivät ole pysyviä ja samoja kaikkialla (kaikissa ryhmissä joihin kuuluu). Lisäksi, ne eivät sellaisinaan välttämättä kerro mitään ihmisestä.

Onnellisen perheen ideaalissa nainen ilmeisesti ylenee miehen rinnalla.

Eiköhän naiset ole missä vain aika tehokkaita arvioimaan itseään ja toisiaan. Näin voisi päätellä, että naisilla on myös oma, erillinen hierarkiansa seurakunnassa. Tähän naisten järjestelmään taas miehen asema, jos on sellaisen paidat :wink: silitettäväkseen ottanut,
tuo oman pienen rikkautensa.
Jehovantodistajien sisäisen oikeudenkäytön normit kuitenkin mahdollistavat erittäin vakavia ihmisoikeusrikkomuksia esim. vaimoa kohtaan.
Yhteisön sokeutta on se, ellei se ymmärrä, millaista aggressiota se osoittaa omia jäseniään kohtaan. Minun on vaikea uskoa, että Jehovan Todistajat kokevat omaavansa minkäänlaisia sosiaalisia oikeuksia. Hmm... :?:
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Kirsieveliina kirjoitti: Eiköhän naiset ole missä vain aika tehokkaita arvioimaan itseään ja toisiaan. Näin voisi päätellä, että naisilla on myös oma, erillinen hierarkiansa seurakunnassa.
Luulisin että tuo on minkä tahansa omassa "ekosysteemissään" elävän ihmisryhmän ominaisuus. Kysymys ei ole naiseudesta tai mieheydestä, vaan samoihin yleissääntöihin mukautuneen lauman tavasta järjestäytyä. Sinänsä mielenkiintoista, koska jehovantodistajien oppi ei tunnusta tuntevansa tällaista käytöstä missään muodossa. Olisi mielenkiintoista tavata ihminen, joka kirkkain silmin väittää ettei edellämainittua tapahdu?
Kirsieveliina kirjoitti: Yhteisön sokeutta on se, ellei se ymmärrä, millaista aggressiota se osoittaa omia jäseniään kohtaan. Minun on vaikea uskoa, että Jehovan Todistajat kokevat omaavansa minkäänlaisia sosiaalisia oikeuksia. Hmm...
Jehovantodistajien tapauksessa yhteisö ei mielestäni suoranaisesti osoita aggressiota, koska yhteisössä ainoa mahdollinen tunnustettu tilanne on se että mies ohjaa ja nainen soutaa, molemmat hymy kasvoillaan onnellisten ihmisten venettä. Yhteisön oikeudenkäyttö kuitenkin mahdollistaa aggression, ja vieläpä sellaisen jota vastaan heikompi osapuoli (nainen tai lapsi) ei voi puolustautua.

Sosiaalinen oikeus on hämärä käsite monelle lahkon ulkopuolellakin elävälle...
And Justice For All
Massetar

Viesti Kirjoittaja Massetar »

Jakke kirjoitti:Tiedän ottavani riskin ja kenties sohaisevani muurahaispesään, mutta kommentoinpa silti:

Keskustelin viime viikolla erään varsin korkeasti koulutetun ikäiseni naisen kanssa tasa-arvosta ja miehen ja naisen eroista. Hän on asunut vuosia ulkomailla, mm. Uudessa Seelannissa, USAssa ja Englannissa. Nyt hiljattain Suomeen palattuaan hän sanoi järkyttyneensä naisen asemasta Suomessa. Mutta nimenomaan siitä syystä, että Suomessa naisen ja miehen erot ovat hämärtyneet ja jopa kadonneet lähes tyystin. Hän koki asian niin, että hänen mielestään suomalainen nainen ei osaa, eikä aina edes saa, olla nainen. Ja toisaalta miehet eivät osaa olla miehiä. Hänen mielestään naisella tulisi olla oikeus olla nainen ja myös odottaa tulla kohdelluksi sillä tavoin. Tällä hän tarkoitti esim. perinteisiä kuka maksaa ravintolassa, vaihtaa autonrenkaat, pitää sateenvarjoa jne kuvioita. Mutta muutenkin hän koki asian niin, että suomalainen nainen on luopunut naiseudestaan ja sen hän koki nimenomaan naista alistavana asiana. Ei pidä kuvitella, että tasa-arvo tarkoittaa sukupuolten luontaisten eroavaisuuksien poistamista. Ja sanottakoon vielä, että tämä kyseinen henkilö on ns. "vahva nainen" ja esim. uraansa (mutta myös perheeseensä) varsin kunnianhimoisesti suhtautuva ihminen.

Tasa-arvo on hieno ja tärkeä asia niin kauan kun sillä tarkoitetaan yhtälaisia oikeuksia sukupuolesta riippumatta, mutta siitä huolimatta pitäisi muistaa se, ettei naisesta saa miestä, eikä miehestä saa naista väkisin väännettyä. Eläköön se pieni ero.
Tässä on kieltämättä perää. Jos joku nainen haluaa korostaa naisellisuuttaan ja käyttäytyy sen mukaisesti, hänet leimataan usein kanamaiseksi ja vähä-älyiseksi tai muuten vaan naureskellaan. Tämä hieman kärjistettynä. Esim. Italiassa naiset korostavat ulkonäköään ja kokevat itsensä kauniiksi, todellisesta ulkonäöstä ja esim. painostaan välittämättä. Pienille tytöille opetetaan, että juuri sinä olet se maailman kaunein ja ihanin tyttö. Nämä tytöt kävelevät päät pystyssä, hyvän itsetunnon kera vielä aikuisinakin. Suomessa korostetaan vaatimattomuutta ja ainakin Pohjanmaan raamattuvyöhykkeellä sai kuulla kunniansa, jos liian kauan viihtyi peilin edessä tyttösenä. Olisiko tähän tasa-arvo ajatteluun vaikuttanut myös sota-aika, kun naisten piti kotirintamalla tehdä miestenkin työt?

Mutta, miten tämä näkyy Jehovan todistajissa. Miten teihin on vaikuttanut ulkonäkökeskeisyys seurakunnassa. Opettiko äiti olemaan vaatimaton, vai kehuiko seurakunnan kauneimmaksi tyttölapseksi? Miten vaikutti sisarten keskinäinen kilpailu? Miten nämä asiat vaikuttavat elämääsi tänään?
sorbet

Viesti Kirjoittaja sorbet »

Massetar kirjoitti:Nyt rakkaat sisaret hieman galluppia.
Mikä on ollut mielestäsi vaikein asia kohdata naisena täällä ulkomaailmassa? Oletko ollut luontaisesti itsenäinen ja vahva vai jouduitko opettelemaan sen, ettei nainen enää vaikene ilman seurakuntaa? Oletko oppinut pärjäämään, vai työntäisitkö mielellään vieläkin päätökset ja raha-asiat miehellesi? Mikä on naisen rooli, sinun roolisi, nykyisessä elämässäsi?

Vaikeinta on ollut antaa mieheni päättää asioista. Jotenkin on ollut kova tarve järjestöstä lähdön jälkeen saada itse päättää asioista. Mies ei ole koskaan ollut jt ja olenkin koittanut selittää hänelle, että mistä kova tarve saada päättää asioista minun kohdallani tulee. Mies yleensä taipuu päätöksiini ja olen myös oppinut tekemään joitakin kompromisseja, tämä kohta vielä työn alla....

Nykyään olen itsenäinen ja vahva, tätä minää olen tässä rakennellut muutaman vuoden. Järjestössä olin hyvinkin arka ja hiljainen. Olen päättänyt, että enään minua ei sivuuteta kuin ilmaa vaan ja ylitseni ei kävellä. Itsetuntoani on kovasti nostanut mm. se, että nykyään saa satsata (toisin kuin jt aikana) työssä käyntiin vaikka 110% jos niikseen tulee. Olenkin paljon satsannut ja saanut pomolta ja työtovereilta paljon kiitosta. On ollut mukava huomata olevansa tarpeellinen: työpaikkalla, omille ystävilleen ja omalle perheelleen. Luulin, että en koskaan löytäisi tätä tunnetta enään, mutta olenkin löytänyt entistä täydemmän elämän tätä kautta. En tarkoita, että tarkoituksenani olisi koko ajan miellyttää muita, mutta olen löytänyt oman koloseni palapelissä.

Käytännössä minä teen kaikki rahoja koskevat päätökset perheessämme ja tämä on sopinut miehelle ihan hyvin. Roolini on hoitaa kotia, käydä töissä ja hoitaa lasta. Toki mies osallistuu, mutta pidän mieluusti päävaastuun näistäkin asioista itselläni.
Massetar

sorbet kirjoitti:Käytännössä minä teen kaikki rahoja koskevat päätökset perheessämme ja tämä on sopinut miehelle ihan hyvin. Roolini on hoitaa kotia, käydä töissä ja hoitaa lasta. Toki mies osallistuu, mutta pidän mieluusti päävaastuun näistäkin asioista itselläni.
Mielenkiintoista tässä on se, että täällä "maailmassa" tämä on melko yleistä (voisin vaikka vannoa lukeneeni tästä jonkun gallupin, mutta en muista mistä). Miehet ovat usein tyytyväisiä tällaiseen järjestelyyn. "Maailmallisten" ihmisten on ylipäätään vaikeaa suhtautua "mies on perheen pää"-ajatteluun. Saatikka sitten, että ajattelisi raha-asioiden sisältyvän tällaiseen johtoasemaan. Monet miehet ovat erittäin tyytyväisiä jos nainen hoitaa lasten vaatteiden ja tarvikkeiden oston, hoitaa kauppaostokset ja muut juoksevat menot. Tämä kun ei ole mitenkään itsestään selvää tällaisessa urakeskeisessä yhteiskunnassa.

Naisena tällaisesta ajattelusta on joskus vaikeaa päästä eroon. Siis entisenä sisarena. Edelleen erityisesti nautin tilanteesta, kun kaikki rahamme ovat miehelläni ja "saan pyytää" sitä häneltä. Kieroutunutta, eikö totta? Kun tulee tilanne, että minun tililläni on enemmän rahaa ja laskuja on maksamatta, tunnen sisäistä kiukkua. Olen tainnut joskus ääneenkin sanoa, että "minun vastuullaniko nämä ovat". Pitäisi olla itsestään selvää, että tottakai laskut ovat minun vastuullani, siinä missä toisenkin. Kuitenkin, toisen hallitessa tilannetta, minulla on turvallinen olo.

Tässä on tähän mennessä kyselty lähinnä naisten kokemuksia, mutta nyt olisi mielenkiintoista kuulla myös miehiltä, että miten tämä roolijako on teihin vaikuttanut. Kuuluuko raha-asiat edelleen mieluiten miehelle? Miten suhtaudutte, jos puolisonne haluaa hoitaa raha-asiat? Miltä tuntuu jos puolisolla on isompi palkka? jne.jne...
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Massetar kirjoitti:Tässä on tähän mennessä kyselty lähinnä naisten kokemuksia, mutta nyt olisi mielenkiintoista kuulla myös miehiltä, että miten tämä roolijako on teihin vaikuttanut. Kuuluuko raha-asiat edelleen mieluiten miehelle?
En ole koskaan ajatellut että ottaisin perheessä raha-asiat hoidettavakseni. Yhdessä hoidetaan laskut ja ne jaetaan tulojen mukaan. Ja kummallakin on omat rahat.

Perhe on yhteinen 'pisnes' ja jos se menee konkurssiin, niin mennään sitten yhdessä, yhteisten päätöksien ja ryssimisien ansiosta. Ettei tule tilannetta jossa toista osapuolta voi syytellä jostain.
Miten suhtaudutte, jos puolisonne haluaa hoitaa raha-asiat?
En pidä ajatuksesta että jollain muulla kuin itselläni olisi valtuudet käyttää omia rahojani. Luonnonvastaista. :mrgreen:
Miltä tuntuu jos puolisolla on isompi palkka? jne.jne...
Sisäinen Turhapuroni ei pidä ajatusta ollenkaan vastenmielisenä. 8)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
rötökoski

Viesti Kirjoittaja rötökoski »

Itse olen huomannu kaveripiirissä ,että monesti naisella on todellinen valta perheessä. Sinun tapauksesta en tiedä. Monesti naiset saa liehiteltyä miehen ostamaan vaikka omakotitalon , ynnä muuta.... Tai esim ruinaamalla loma reissu ulkomaille " ikinä me ei lähdetä mihinkään" nainen sanoo. No asiat voi tietysti olla päin vastoinkin. Minun kaveri piirissä usein kavereiden tyttö ystävät valitsee oman miehen kaverit ketkä saa tulla esim. kylään. Suomessa naisilla on paljon valtaa! Minun mielipide on että se yhdessä raha asiat pitää selvittää. Mutta esim. jos mies ei osaa käyttää rahaa oikein voi olla parempi ,että nainen ottaa ne hoitaakseen ja päin vastoin. Yhteinen tili on ehkä unelma ratkasu jos kaikki pelaa, mutta todella harvinaista suomessa! Tai onko oikein jos mies maksaa kaikki elin kulut ja nainen shoppailee oman palkan? Avio ehto on hyvä ratkasu ,koska länsimaailmassa ollaan jo hyvin kevyt kenkäisiä.

Itse inhoan feminismiä joka lähtee pelkän mies vihan perusteella. "Kaikki miehet on paskiaisia" tyyliin.
Naisilla on monia etuja mitä miehillä ei ole. Esim. ei tarvi olla yksin katkenneen parisuhteen jälkeen. Nainen voi heti ottaa jonkun varapidon ,eikä tarvi kestää yksinäisyyttä. Miehillä vähän eri juttu ,ellei nyt satu olemaan mister fitnes ja paksu lompakko!
Omega

Viesti Kirjoittaja Omega »

Elämä piti opetella kokonaisuudessaan uudelleen todistajista lähdön jälkeen, ystävänä, työntekijänä, naisena. Vasta nyt pikkuhiljaa ehkä pala palalta alkaa oivaltaa, miten omaa elämäänsä haluaa elää ja millainen on ihmisenä sekä naisena.

Kun lähdin todistajista, kävelin ensin varovaisesti eteenpäin joka suhteessa. Koin astelevani säröisen lasin päällä, joka saattoi räsähtää rikki milloin tahansa. Epäilin jokaista ihmistä ja heidän tarkoitusperiään. Naisena olemisen rooli oli todellista taiteilua, ajattelin että miehet maailmassa eivät arvosta naisia oikein. Olin niin hämilläni ja sekaisin, että narsismia sairastavan "supermaskuliinisen" miehen oli äärimmäisen helppo napata minut "siipiensä suojaan" kuten hän itse asian esitti. Tilanteeni muuttui eri tavalla raastavaksi, ex-mieheni käytti taitavasti hyväkseen huonoa omaatuntoani jota koin sen johdosta että olin todistajat jättänyt. Silloin kun hän koki sen sopivaksi, kommentit: "noinko esimerkillinen vaimo käyttäytyy jne.." olivat varsin oivallisia aseita. Ilman pyhää henkeä, ilman järjestön tukea, ilman yli-inhimillistä voimaa lopulta pääsin kuin pääsinkin irti tuosta helvetillisestä suhteesta ja 150 kiloisesta väkivaltaisesta bodari-Mikki Hiirestä.

Mutta epätasapainoilu jatkui. Olin täynnä vapautumisen riemua kun pääsin vihdoinkin omilleni. Se että huomasin päässeeni irti yksin, omassa voimassani sekä todistajista että sairaasta parisuhteesta vääristi mielikuvaani itsepäättämisoikeudesta ja myös naisena olemisesta. Minusta, esimerkillisestä tienraivaajasiskosta tuli v****mainen vamppi joka teki mitä huvitti, muiden tunteista välittämättä ja täysin itsekkäät tarkoitusperät olivat etusijalla. Mutta aika pian huomasin että olin loppuun kulunut ja edelleen hukassa.
Ajattelin, että tulevaisuuteni on täysin tyhjä ja tarkoitukseton enkä löydä ikinä puuttuvia palasia, saatikka saa niitä kohdalleen.

Tapasin nykyisen mieheni ja hänen kauttaan, sekä oman hitaan henkisen kasvamisen ja asioiden pohtimisen kautta olen saanut muutamasta palasesta jo ainakin kiinni. Välillä silti huomaan parisuhteessa itsekkäästi ajattelevani: hetkinen, olen heikompi astia ja minua tulee kohdella sen mukaan. Tai toisaalta huomaan puolustavani omia oikeuksiani idioottimaisen voimakkaasti. Huomaan myös jakavani helposti vastakkaisen sukupuolen muutamaan standardisoituun leriin: sovinistipaskiaiset, tai vässykät. Uskon, että tähän on vaikuttanut kummallinen isäsuhteeni ja hänen kykenetättömyytensä isyyteen sekä sitten pukumiehet, jotka leikkivät isääni ja ohjeistivat minua "isällisesti" mistään kuitenkaan mitään tietämättä. Suhtautumiseni miehiin on lapsuudestani asti ollut omituiselle, teennäiselle ja huteralle pohjalle rakennettu, mistä syystä päädyin myös mainitsemaani parisuhdehelvettiin.

Olen kuitenkin oikealla tiellä. Uskoakseni mieheni myös rakastaa minua oikeasti naisena, eikä heikkona astiana. Ja tuntuu siltä että minäkin alan pikku hiljaa oivaltamaan, että maailma on pullollaan ihania ihmisiä joiden tunteminen on rikkaus ja ystävyys on kallisarvoista ja aitoa. Ja joista yllättävää kyllä moni on miehiä jotka kuuluvat ihan muihin leireihin kuin yllä mainitsin. :lol:
wolframium

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Omega kirjoitti:Minusta, esimerkillisestä tienraivaajasiskosta tuli v****mainen vamppi joka teki mitä huvitti
Ihanaa :D 8)
Omega kirjoitti:Huomaan myös jakavani helposti vastakkaisen sukupuolen muutamaan standardisoituun leriin: sovinistipaskiaiset, tai vässykät.
Olen vässykkä ja äärimmäisen ylpeä siitä. Saa tehdä mitä huvittaa, eikä kukaan ole komentelemassa.
Omega kirjoitti:Ja tuntuu siltä että minäkin alan pikku hiljaa oivaltamaan, että maailma on pullollaan ihania ihmisiä joiden tunteminen on rikkaus ja ystävyys on kallisarvoista ja aitoa.
Pystyn olemaan periaatetasolla täysin samaa mieltä (vaikken kovin sosiaalinen muutoin olekaan).
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Massetar

Narsistiset persoonat tuntuvat usein suorastaan "haistavan" heikoilla olevat yksilöt. (Toki kaikki narsismistaan kärsivät eivät ole pahantahtoisia.) Tuo "siipien suojaan" ottaminen ja myöhemmin ilmenevä henkinen väkivalta ovat varmasti rankkoja asioita. Vielä kun muistaa, että seurakunnasta lähtemisen käsittely oli aivan kesken. Täytyy kyllä ihmetellä ja ihailla Omegan rohkeutta hypätä pois. Ymmärrän hyvin, että kaiken tuollaisen jälkeen, miehiin luottaminen oli vaikeaa. Usko pois, en ole itsekään ylpeä kaikesta mitä olen poislähtöni jälkeen tehnyt. Entinen tienraivaajasisko olen minäkin. Pikkuhiljaa tässä palasia keräillään.

Seksuaalisuus on yksi vaikeimmista asioista mitä murrosikäinen joutuu kohtaamaan. Erityisen vaikeaa se on ympäristössä, jossa asiasta saa tuskin puhua, saatikka sitten toteuttaa. Itseensä tutustuminen on kiellettyä ja koko asian ajatteleminen väärintekemistä. Asennoituminen toiseen sukupuoleen vääristyy väkisinkin. Uskaltaisiko joku kertoa kokemuksiaan tästä? Onko yleistäkin kokea, että miehet eivät arvosta naisia täällä ulkopuolella? Tuleeko sellainen tunne, että jokainen kaksilahkeinen ajattelee vain sitä yhtä asiaa? Oletteko pystyneet luomaan ystävyyssuhteita miesten kanssa?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jehovan tahto on että 2-lahkeinen ajattelee sitä yhtä asiaa. Hameväen ei sen vuoksi tule hyväksyä sopimatonta käytöstä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Oletteko pystyneet luomaan ystävyyssuhteita miesten kanssa?" Jos kysyjä itse perustaa ns vakavan suhteen, ja toinen nainen pyrkii luomaan ystävyyssuhteen tähän miehen?
Massetar

Vieras kirjoitti:"Oletteko pystyneet luomaan ystävyyssuhteita miesten kanssa?" Jos kysyjä itse perustaa ns vakavan suhteen, ja toinen nainen pyrkii luomaan ystävyyssuhteen tähän miehen?
Kinkkinen tilanne kieltämättä. Jos ennestään tuntematon nainen alkaa ystävystymään mieheni kanssa, oletan, että hän haluaa tutustua myös minuun. Silloin vältymme turhalta mustasukkaisuus draamalta.

Miehelläni kuitenkin on useampiakin naispuolisia ystäviä. Nämä suhteet ovat vanhempaa perua kuin meidän suhteemme. Nämä kyseiset naiset ovat nykyään myös minun ystäviäni. Tiedän joidenkin ystävien tunnesiteiden edelleen olevan vahvempia mieheeni kuin minuun. Pidän tätä täysin luonnollisena asiana. En mitenkään koe pystyväni kilpailemaan esim. lapsuuden ystävän kanssa, eikä kilpaileva asenne ole terveellistä kenellekään.

Mutta, voisihan kysymyksen muotoilla sitenkin, että koetteko miehen ja naisen välisen ystävyyden helppona vai vaikeana asiana? Uskotteko järjestön opetusten vaikuttaneen tähän asiaan?
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Massetar kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Mutta, voisihan kysymyksen muotoilla sitenkin, että koetteko miehen ja naisen välisen ystävyyden helppona vai vaikeana asiana? Uskotteko järjestön opetusten vaikuttaneen tähän asiaan?
Nyt taas mies pilaa hyvän keskustelun, mutta silti on pakko sanoa:

Miehen ja naisen välinen ystävyys ei ole helppo asia vaikka ei olisi järjestöstä kuullutkaan. Mitä sitten kun ystävä tuntee sinua kohtaan tunteita jotka eivät enää kuulu ystävyyden piiriin? Tai itse tunnet vastaavia tunteita ilman vastakaikua? Itse olen ollut osapuolena, ja vieläpä monta kertaa, molemmissa tilanteissa. Minusta se on ennenkaikkea ihmisyyteen liittyvä kysymys: kukapa ei voisi "rakastua" ihmiseen joka kuuntelee ja arvostaa sinua?

Mielestäni seksuaalinen vetovoima ("rakkaus","intohimo") ei ole kaukana ystävyydestä, silloin kun ystävyksinä ovat eri sukupuolten heteroedustajat. Silti, ideaalinen platoninen ystävyys on mahdollista. Olen kokenut myös sen.
And Justice For All
Arskavain

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Viisas aviomies tajuaa, että oma rakas kulta saa olla se mikä on.
Elä ja anna toisten elää
Vastaa Viestiin