Mitä nimeä Jeesus isästään käytti?
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Re: Mitä nimeä Jeesus isästään käytti?
No olen erehtynyt, en ole erehtymättömäksi väittäytynytkään eikä kerta ensimmäinenkään. (kieltääkö moderaattori nyt erehtymisen ?)
Esitetty matkimiskäyttäytyminen ei ole hassuimpia alaltaan
Esitetty matkimiskäyttäytyminen ei ole hassuimpia alaltaan
- Jaakko Ahvenainen
Tietenkin Opas-kirja on oikeassa noilta osin, mitä olet lainannut. Ei siinä mitään ihmeellistä ole tai sellaista, mikä olisi uutta. On aivat totta, että joissakin vanhimmissä LXX:n käännöksissä tai niitten säilyneissä palasissa tetragrammi esiintyy. Myöhemmissä käännöksissä tetragrammi on korvattu koinee-tekstistä tutulla kyrios- tai theos-termillä.
Itse asiassa olen hieman naruttanut teitä kaikkia -ja tietoisesti. Kysymyshän ei alun alkaenkaan kuulunut onko Jeesus Jumala vai ei, vaan mitä nimeä Jeesus isästään käytti? Eikö näin? Maallisen isänsä nimestä tein ainoastaan otaksuman: Joosef. Taivaallisen isän nimestä johdattelin kinaamaan Jeesuksen Jumaluudesta. Vastaus löytyy, kuten RaM, aivan oikein totesi, Raamatusta. Kas tässä:
Mark. 14:35-36
Ja hän (Jeesus) meni vähän edemmäksi, lankesi maahan ja rukoili, että, jos mahdollista, se hetki menisi häneltä ohi,
ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"
Jeesus siis puhutteli Jumalaa isänään, abba = isä, mikä osoittaa sen tosiasian, että oppikysymyksistäkin keskustelu jountuu sangen helposti harhaan otsikosta ja sen mahdollisesta kysymyksenasettelusta. Nyt saatte olla minulle vihaisia, närkästyneitä, tai aivan mitä tahansa. Tämä olisi tullut oivaltaa jo "Rukous"-ketjusta ns. Jehovan todistajien "mallirukouksesta". Olkoon tämä pikku opetuksena siitä, miten oleellista on pysyä asiassa, hyvät ystävät, olletikin opieista puhuttaessa.
Itse asiassa olen hieman naruttanut teitä kaikkia -ja tietoisesti. Kysymyshän ei alun alkaenkaan kuulunut onko Jeesus Jumala vai ei, vaan mitä nimeä Jeesus isästään käytti? Eikö näin? Maallisen isänsä nimestä tein ainoastaan otaksuman: Joosef. Taivaallisen isän nimestä johdattelin kinaamaan Jeesuksen Jumaluudesta. Vastaus löytyy, kuten RaM, aivan oikein totesi, Raamatusta. Kas tässä:
Mark. 14:35-36
Ja hän (Jeesus) meni vähän edemmäksi, lankesi maahan ja rukoili, että, jos mahdollista, se hetki menisi häneltä ohi,
ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"
Jeesus siis puhutteli Jumalaa isänään, abba = isä, mikä osoittaa sen tosiasian, että oppikysymyksistäkin keskustelu jountuu sangen helposti harhaan otsikosta ja sen mahdollisesta kysymyksenasettelusta. Nyt saatte olla minulle vihaisia, närkästyneitä, tai aivan mitä tahansa. Tämä olisi tullut oivaltaa jo "Rukous"-ketjusta ns. Jehovan todistajien "mallirukouksesta". Olkoon tämä pikku opetuksena siitä, miten oleellista on pysyä asiassa, hyvät ystävät, olletikin opieista puhuttaessa.
-
Ariadna
Niinpä, sitten kaiken lopuksi joutuikin Jeesuskin toteamaan, että isä olikin hänen Jumalansa siinä niinkuin muidenkin juutalaisten Jumala, eeli, eeliJaakko Ahvenainen kirjoitti: Olkoon tämä pikku opetuksena siitä, miten oleellista on pysyä asiassa, hyvät ystävät, olletikin opieista puhuttaessa.
- Jaakko Ahvenainen
Jeps, Ariadna. Niin siinä taisi käydä. Mitä muuta tästä seuraa, on uskon asia, emmekä tällä palstalla siitä enempää kommentoi.
Niille, jotka eivät tätä käsitä todettakoon: Veljesseura ei ole tarkoitettu minkään uskonnollisen suuntauksen "viljelysivustoiksi", vain ja ainoastaan tukemaan Jehovan todistajia lupumuksessaan ja antamaan heille tukea, voidaksen valita sen uskon tai uskonnottomuuden, minkä itse kukin haluavat.
Niille, jotka eivät tätä käsitä todettakoon: Veljesseura ei ole tarkoitettu minkään uskonnollisen suuntauksen "viljelysivustoiksi", vain ja ainoastaan tukemaan Jehovan todistajia lupumuksessaan ja antamaan heille tukea, voidaksen valita sen uskon tai uskonnottomuuden, minkä itse kukin haluavat.
- Jaakko Ahvenainen
Post Sriptum:
Ja vielä joku väittää, etteivät moderaattorit toimi. Tämä tästä.
Ja vielä joku väittää, etteivät moderaattorit toimi. Tämä tästä.
-
RaM
EI, EI JA EI!Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Jeesus siis puhutteli Jumalaa isänään, abba = isä,
Abba on ruotsalainen pop-yhtye eikä mikään jumalan nimi. Tuo muistiinmerkitäkin on virheellinen. Se on väärin kuultua puhetta. Todellisuudessa Jeesus sanoi tulevaisuudessa KUUNTELEVANSA Abbaa eikä puhuttelevansa. Kaikkea sitä selitelläänkään...
-
Vieras
Jeesus on käypä nimi kai Israelissa kuten ainakin espanjankielessä, jossa se tulee joskus suomalaistakin vastaan. Suomessa vissiin laki kieltää sen, koskei sitä täällä tapaa, mutta raamatullisia nimiähän on kai Moosesta myöten.
Abban arvaa israelilaiseksi käyttönimeksi sikäli että Israelin eka ulkoministeri ja YK -suurlähettiläs oli nimeltään Abba Eban (kuollut v. 2002, kuka löytää googlesta, diggasiko hän nimikkobändiään ?)
Abban arvaa israelilaiseksi käyttönimeksi sikäli että Israelin eka ulkoministeri ja YK -suurlähettiläs oli nimeltään Abba Eban (kuollut v. 2002, kuka löytää googlesta, diggasiko hän nimikkobändiään ?)
- Jaakko Ahvenainen
Olkoon: putsasin kirjoitukseni pois. Ei ole minulle sopivaa, joka asiallisuuden perään toitotan, vastata asiattomuuksin. 
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 29.08.2009 16:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
IRanon
Viisauden kirjan 13:1:ssa Jumalaan viitataan "joka on", tämä ymmärtääkseni viittaa Jumalan nimeen "minä olen oleva".Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Näin en ole sanonut, mutta jeesuksenaikaisesta hepreasta tai arameasta saattaisi paremmin käydä ilmi asiayhteys ja se mikä juutalaisia Jeesuksen ego eimi-sanonnoissa närästi. En valitettavasti osaa kumpaakaan kieltä. Aiemmin mainitsemani Santalan "Juuret II" avaa erään toisen lähestymistavan po. kysymykseen. Ei siinä mitään ehdotonta ole, lähinnä tausta-ajattelua olosuhteista.Ariadna kirjoitti:Jahah? Siis kaikki hebrealaisen UT:n "minä olen" ego eimi sanonnat tarkoittavat Jumalaa.
Jeesuksen juutalaisille aikalaisille näyttää Jeesuksen sanat "Minä se olen" merkinneet jotain erityistä, jotka ovat kirjoitettu evankeliumiin.
Viis.
13:1 Turhia olivat luonnostaan kaikki ihmiset, joilta puuttui
Jumalan tuntemus, ja jotka eivät voineet siitä hyvästä, mikä
näkyy, tuntea häntä, "joka on", eivätkä tekoja katselemalla
havainneet tekijää,
Joh. 18
5 He vastasivat hänelle: "Jeesusta, Nasaretilaista". Jeesus sanoi heille: "Minä se olen". Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan.
6 Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
7 Niin hän taas kysyi heiltä: "Ketä te etsitte?" He sanoivat: "Jeesusta, Nasaretilaista".
8 Jeesus vastasi: "Minähän sanoin teille, että minä se olen. Jos te siis minua etsitte, niin antakaa näiden mennä";
-
Ariadna
Niin, ja Niilo Yli-Vainio kaatoi ihmisiä ehtimättä sanoa sanaakaan, vaikka tarkoitus oli sanoa" Jeesus on antanut syntisi anteeksi".IRanon kirjoitti:6 Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
-
Aaac
RaM tai Ariadna tai J.Ahve tai joku muu asiaan perehtynyt:
Juutalaiset eivät lausuneet ääneen YHWH:n nimeä Jeesuksen aikaan, näin ainakin valtakunnansalilla opetettiin. Raamattu ei kerro Jeesuksen sanoneen YHWH:ta ääneen, vaan hän puhui Isästä.
Eli olisiko Jeesus Raamatun tai JT:n opin mukaan voinut sanoa ääneen YHWH:ta, ilman että hänet olisi kivitetty? Tulee mieleen vaan Life of Brian -elokuva ja sen tietty kohtaus.
http://www.youtube.com/watch?v=SYkbqzWVHZI
Juutalaiset eivät lausuneet ääneen YHWH:n nimeä Jeesuksen aikaan, näin ainakin valtakunnansalilla opetettiin. Raamattu ei kerro Jeesuksen sanoneen YHWH:ta ääneen, vaan hän puhui Isästä.
Eli olisiko Jeesus Raamatun tai JT:n opin mukaan voinut sanoa ääneen YHWH:ta, ilman että hänet olisi kivitetty? Tulee mieleen vaan Life of Brian -elokuva ja sen tietty kohtaus.
http://www.youtube.com/watch?v=SYkbqzWVHZI
Religionsfri.
-
Vieras
"Juutalaiset eivät lausuneet ääneen YHWH:n nimeä " -erikoinen tilanne, joko he tiesivät että kuinka sana lausutaan taikka sitten eivät tienneet. Kaiketi tiesivät, kun tiesivät kivittääkin.
Eikös fariseukset olleet lähinnä valtiovaltaa/julkista mielipidettä edustavia, Jeesus aikansa hengellinen vennamo, jota muutenkin tarkkailtiin epäluulolla (sikäli kjuin hän oli tunnettu) ja sillä silmällä että mistä rangaistuksen aihe ilmenisi.
Mutta onko tuo lausumattomuus-kivityskäsitys täysin totta. ettei olisi puhdasoppisimman ihanne
Eikös fariseukset olleet lähinnä valtiovaltaa/julkista mielipidettä edustavia, Jeesus aikansa hengellinen vennamo, jota muutenkin tarkkailtiin epäluulolla (sikäli kjuin hän oli tunnettu) ja sillä silmällä että mistä rangaistuksen aihe ilmenisi.
Mutta onko tuo lausumattomuus-kivityskäsitys täysin totta. ettei olisi puhdasoppisimman ihanne
-
Ariadna
Näin on. Ainoastaan pappi sai tuon nimen lausua temppelipalveluksen yhteydessä. Ja kun temppeli roomalaisten toimesta hävitettiin niin tuota jumalan nimeä ei sen jälkeen enää kukaan ääneen lausunut.Aaac kirjoitti:Juutalaiset eivät lausuneet ääneen YHWH:n nimeä Jeesuksen aikaan, näin ainakin valtakunnansalilla opetettiin. Raamattu ei kerro Jeesuksen sanoneen YHWH:ta ääneen, vaan hän puhui Isästä.
Tuosta Jeesuksen ajan uskonnosta antaa Qumranin uskonnollisen yhteisön kirjalliset löydöt hyvän kuvan. He uskoivat taivaalliseen neuvostoon ja useampiin jumalan poikiin, joten Jeesuksen käyttämä puhetyyli ei poikennut erityisen paljon aikansa uskonnollisesta julistamisesta.
-
RaM
Itseasiassa emme tiedä, käyttikö Jeesus tuota nimeä vai ei. Ei ole minkäänlaisia lisälähteitä, jotka kertoisivat nimenomaa Nasaretilaisen lahkon toiminnasta. Muut juutalaiset eivät sitä käyttäneet muutoin kuin temppelipalveluksessaan (papit), mutta tulee huomata, ettei Jeesuksen seuraajien liike kuulunut tuohon ryhmään vaan he edustivat omaa 'puhdasoppista' juutalaisuutta. Heidän oma vanhin-järjestelmänsä korvasi juutalaisten temppelipapiston. Lisäksi Jeesuksen asema jumalan poikana antaisi hänelle paljon suuremman oikeuden käyttää tuota nimeä kuin papiston oikeus.
Qumranilaiset olivat vetäytyneet Jerusalemista jo kauan ennen Jeesusta tuonne asuinalueelleen autiomaahan odottamaan omaa messiastaan eikä heidän kirjoituksissaan ole minkäänlaista suoraa kerrontaa Jeesuksesta ja hänen seuraajistaan, vaikka jonkinasteista yhteyttä jotkut tutkijat ovat qumaranilaisten ja varhaiskritittyjen välillä tulkinneet olleenkin.
Koska Jeesuksesta kertovat tekstitkin ovat myöhäisempää kerrontaa ja suurimmaksi osaksi toisen käden tietoja, niin niiden luotettavuus on kovin kyseenalaista jo pelkästään ihmisen muistin ja sen selektiivisyyden vuoksi. Lisäksi Ariadnan mainitseman temppelin hävityksen yleinen vaikutus puhekulttuuriin nimen suhteen on jälkikäteen saattanut vaikuttaa Jeesusta koskeviin kirjoituksiinkin ja niiden myöhempiin kopioimisiin siltä osin.
Lisäys:
Matteuksen 23 luvussa Jeesus 'kurmuuttaa' fariseuksia ja kirjanoppineita siitä, että ovat väärällä temppelipalveluksellaan pilanneet sen ja ilmoittaa heille, että tuo heidän palvontapaikkansa on menettävä merkityksensä vielä heidän elinaikanaan.
23:36 Totisesti minä sanon teille: tämä kaikki on tuleva tämän sukupolven päälle.
23:37 Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.
23:38 Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi.'
Qumranilaiset olivat vetäytyneet Jerusalemista jo kauan ennen Jeesusta tuonne asuinalueelleen autiomaahan odottamaan omaa messiastaan eikä heidän kirjoituksissaan ole minkäänlaista suoraa kerrontaa Jeesuksesta ja hänen seuraajistaan, vaikka jonkinasteista yhteyttä jotkut tutkijat ovat qumaranilaisten ja varhaiskritittyjen välillä tulkinneet olleenkin.
Koska Jeesuksesta kertovat tekstitkin ovat myöhäisempää kerrontaa ja suurimmaksi osaksi toisen käden tietoja, niin niiden luotettavuus on kovin kyseenalaista jo pelkästään ihmisen muistin ja sen selektiivisyyden vuoksi. Lisäksi Ariadnan mainitseman temppelin hävityksen yleinen vaikutus puhekulttuuriin nimen suhteen on jälkikäteen saattanut vaikuttaa Jeesusta koskeviin kirjoituksiinkin ja niiden myöhempiin kopioimisiin siltä osin.
Lisäys:
Matteuksen 23 luvussa Jeesus 'kurmuuttaa' fariseuksia ja kirjanoppineita siitä, että ovat väärällä temppelipalveluksellaan pilanneet sen ja ilmoittaa heille, että tuo heidän palvontapaikkansa on menettävä merkityksensä vielä heidän elinaikanaan.
23:36 Totisesti minä sanon teille: tämä kaikki on tuleva tämän sukupolven päälle.
23:37 Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.
23:38 Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi.'
Viimeksi muokannut RaM, 31.08.2009 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Aaac
Kiitoksia selventävistä ajatuksista, RaM ja Ariadna!
Religionsfri.