Mielestäni sanot juuri kumoat oman väittämäsi viimeisellä lauseellasi ja osoitat tulkintasi alkuperän:Olettamuksesi minusta osui harhaan. Jesuksen opetus ei minua ahdista, useitä kymmeniä uskovaisia olen sen nähnyt ahdistavan.
Tarkastelen nyt omaa mielipidettäni käsittelemistäsi rakkauden merkityksistä;Yhteenvetona kaikesta tästä: vanhoja Vartiotorneja lukemalla tulee luopioksi ja lukemalla Raamattua menettää uskonsa.
Ensinnäkin annat aivan oikein raamatullisen määritelmän sanasta rakkaus yleisluontoisesti yleisesti ymmärretyllä tavalla, kun kirjoitat;
Mutta nyt johtopäätöksiisi Jeesuksen rakkauden osittamisesta ja oma käsitykseni tai tapani tulkita pelkästään, (ottamatta kantaa, mitä juutalaiset ajattelivat erosrakkaudesta), Jeesuksen osoittamaa rakkautta;1. agapee ; Pyyteetön ja korkein rakkauden muoto, mikä antaa itsestään ja luopuu omastaan toisen hyväksi.
2. filia: Ystävän rakkaus, rakastaa niin kuin ystävää: halu olla ystävän kanssa, viettää aikaa hänen kanssaan, jakaa salaisuuksia ja elämän kokemuksia.
3. storge: Vanhempien ja lasten välinen rakkaus, sisarusten välinen rakkaus, perheenjäsenten välinen keskinäinen rakkaus.
4. eros: Puolisoiden välinen rakkaus; miehen ja naisen välinen sukupuolinen rakkaus.
Käsittelemissäsi asioissa Jeesus puhuu niistä seurauksista, joita hänen seuraamisensa aiheuttaa ts. ne tai se eivät miellytä kaikkia, kuten ei Jeesuksenkaan suorasukaisuus mielyttänyt jo sen kliseenkin takia, että "totuuden puhujia ei rakasteta", koska he eivät liehakoi ketään, koska kykenevät itsenäisesti ilman kenenkään erityistä hyväksyntää olemaan itse vastuussa omista ajatuksistaan ja teoista. He eivät ole riippuvaisia, eivätkä tue ketään saavuttaakseen jonkun suosion.Storge; Jeesuksen ohjeet perheellisille; Matt.19:29 on luopunut taloista tai veljistä tai sisarista tai isästä tai äidistä tai lapsista tai pelloista minun nimeni ....
Matt.10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan...
Matt.8:21. Ja eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni." 22.Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa."
Jeesus ei täytä storge rakkautta, eikä opeta sen noudattamista.
Jeesus opetti tavallaan siihen aikaan radikaalia uskoonosta ja niiden johtajista riippumatonta suhtautumista ja oikea tapa suhtautua oli hylätä vanha miellyttäminen pelkästään toisten, valtaa pitävien tai oman ajattelun rajoittuneisuus tehdä asioita yleisen käytännön mukaan velvollisuudentunteesta ja siitä pelosta, mitä muut ajattelisivat jos en täytä heidän oletettuja odotuksia.
Jeesus tavallaan käski miestä elämään nykyhetkessä, koska joillekkin asioille ei ollut enää mitään tehtävissä ja menneisyyteen ja niissä askartelu veisi mieheltä mahdollisuuden oppia jotakin perustavaalaatuista. Nyt mies epäröi eikä kyennyt päättämään, miten toimisi "hadatakko isänsä vai seuratakko Jeesuksen tarjoamaa suhtautumista asioihin", sillä kyseessä oli enemmänkin esimerkki kuin konkreettinen käsky.
Jeesus ei siis tehnyt asioita, jotka olivat hyödyttömiä, koska olivat menneitä, joille ei voinut enää mitään vaan estivät täysipainoisen keskittymisen hetkeen, josta miehelle tulisi olemaan suurempaa iloa ja hyötyä.
Itse ainakin rakastan ja arvostan enemmän ihmisiä, jotka tekevät niitä omasta halusta eikä velvollisuudentunteesta, sillä silloin välittäminen on aitoa ja tässä suhteessa Jeesus osoitti aitoutta. Jos mies olisi aidosti välttänyt isästään, hän olisi itse mennyt epäröimättä sitä tai tätä, joten mies ei tuntenut ehkä aitoa rakkautta, kuten Jeesus. Toisaalta jos mies olisi uskonut aidosti Jeesukseen niin hän olisi uskonut, että Jeesus kykenee varmasti tekemään asioita, joista hänelle koituu paljon enemmän hyötyä tulevaisuudessa, kuten vaikka heräätämään kuolleita.
Jeesus näki, että vain marginaaliryhmä todellisuudessa pyrki noudattamaan tai hyväksyi Jeesuksen tavan ajatella, jonka pääteema oli aidon rakkauden osoittaminen. Hän tiesi myös, että kaikki eivät tulisi noudattamaan hänen asennetta eikä opetuksiaan, mutta Jeesus tahtoi seuraajiensa todella elävän opetuksen mukaan, joka oli kuitenkin tarkoitettu kaikille. Silti Jeesus neuvoi jopa kääntämään poskensa lyöjälle eikä antaisi vastuuta tapahtumista lyöjälle vaan omalle käytökselle, joka todellisuudessa kumosi vihamielistä hallitsevaa ja manipulovaa valtaa - pakottamista. Posken kääntäminen saisi ehkä lyöjän ajattelemaan toisin, sillä takaisin lyöminen osoittais, että toimisi kuten lyöjäkin.Filia; Joh.13:34 käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
Tässä Jeeesus täyttää Filian, rakkaus on rajattua vain ja vain pienelle suljetulle ryhmälle.
Lyöjä valitsi vihamielisyyden - lyötävän ei tarvitsisi valita niin vaan säilyttää oma tyyneys ja henkinen ja lopulta mielen yhteydessä oleva fyysinenkin hyvinvointi, joka on seurausta mielestä, joka on järkevä, objektiivinen, rauhaisa ts oma valita - oma vastuu.
Muistetaan, että Jeesus halusi opetuslastensa levittävän kaikille ihmisille tällaista asennetta ja opetusta - ei pelkästään rajatulle pienelle suljetulle ryhmälle!
Jeesus näki näiden motiivit vallanhaluisina todellisuudessa yksilöitä alistavina omanedun tavoittelijoina ja siksi uskalsi rohlkeasti sanoa oman mielipiteensä eikä koskaan liehakoinut niitä jotka väittivät olevansa jotakin, mutta todellisuudessa eivät olleet - olisipa sellaisia enemmän!Agapee; Matteuksesta lainaamatta kaikille tuttua: Jeesuksesta välittyy kuva aggressiivisesta ihmisestä joka leimaa fariseukset ja kirjanoppineet "hulluiksi ja sokeiksi" "kyykäärmeen sikiöiksi" jotka eivät pääse helvetin tulta pakoon. Sitten..
Lähimmäinen oli hyljeksitty samarianjuutalainen, joka toimi Jeesuksen opettaman aseteen mukaisesti uskonnosta riippumatta ja auttoi - se oli poinnti eikä jonkun uskoonon tai ihmisten yleenkatsomukselliset opetukset!Kertomus/opetus laupiaasta samarialaisesta ontuu pahasti koska samarialaiset katsottiin alempiarvoiseksi. Lähimmäinen oli juutalainen, mutta jos osat olisivat olleet päin vastaiset, juutalainen auttajana alempiarvoiselle, olisi kyse ollut rajat ylittävästä agapee rakkaudesta,
Jeesus salli Demonien käyttäytyä haluamallaan tavalla, josta he olivat omalla toiminnallaan vastuussa - ei siis Jeesus! Demonit itse halusivat ja valitsivat sikoihin menemisen ja antoi vastuun käytösksestään heille itselleen, vaikka osa halusikin antaa vastuun Jeesukselle tapahtumasta ja oikeuttaa heidät tappamaan Jeesus!Rajattua rakkautta on myös kertomuksessa demonien karkoittamisesta sikalaumaan, Jumalan poikana hänen tulisi tietää, etteivät demonit huku, nyt sen sijaan 2000 sikaa hukkui kauniiseen Genetsaretin järveen kalastajien kauhuksi ja kalojen ruuaksi. Ajatteliko Jeesus rakkaudellisesti lähimmäistään ( toisin uskovasta) hänen omaisuutta ja elinkeinoa tuhotessaan. Tässä hän ei luopunut omastaan vaan tuhosi toisen omaisuutta.
Ukson, että ymmärrät sallumuksen tarkoittavan ei asiaa kuin haluamista! Jeesus ei siis tuhonnut mitään vaan demonit ja demoneihin uskovien ihmisten olisi pitänyt ymmärtää tämä.
Jumalan sanotaan olleen jeesuksen kanssa ja Jeesuksen sanat voidaan ymmärtää siten, että ollakseen täysin objektiivinen riippumaton lunastuksen mukainen täydellinen uhri - Jeesuksen pitäisi todellakin hoitaa ja uhrautua itse ilman mitään kipu lievittävää apua jumalalta - siksi jumala antoi Jeesuksen kärsiä yksin - täysin riippumattomasti, vaikka Jeesus olikin inhimillinen olemus ja kärsi kivuista kidutuksensa yhteydessä.Kuolemassakaan hän ei voinut osoittaa rakkauttaan, koska hänet tapettiin aivan samoin kuin Johannes kastaja, he saivat ennenaikaisen kuoleman toisen kädestä, samoin kuin tuhannet muut Jeesuksen aikalaiset kuolivat roomalaisten toimesta.
Jeesus tosin luulin viimeiseen asti Jumalan pelastavan hänet, ainakin huutonsa perusteella: Jumalani, jumalani ,miksi minut hylkäsit.
Jumala todellakin jätti ja hylkäsi poikansa vähäksi aikaa täysin ja Jeesu koki kaiken itse ilman jumalata tulevaa apua- Täydellinen uhri!
Jeesus osoitti pikemminkin sen, että hän ei vitkastelisi ja hän tosiaan tuli takaisin ja opetuslapset näkivät hänet ja tuolloin Jeesus edelleen heidän mennä kaikkialle maailmaan!Jeesus oli loppuun asti juutalainen rajaten oppinsa ja rakkautensa vain juutalaisille, kuten hänen saarnaamiskäskykin osoittaa, Matt.10:23" sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee".
Tässä siis ilmeni tulkintarajoituneisuutesi pittä jotakin vääränä siksi, koska vt seura tulkitsee Jeesusta ja jumalaa, kuten tulkitsee sensijaan, että käyttäisit todelliuudessa omaa ajattelukykyä tai ehkä käytätkin, mutta se on mielestäni kovin rajoittunut, mutta kasvetaan yhdessä, sillä minäkin ole lopulta monessa asiassa hyvin rajoitteinen!Yhteenvetona kaikesta tästä: vanhoja Vartiotorneja lukemalla tulee luopioksi ja lukemalla Raamattua menettää uskonsa.