Ketkä herätetään paratiisiin?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

kirjallisuusveli

Re: Ketkä herätetään paratiisiin?

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Raimo Mylly kirjoitti:Yleistä (kristinuskon) taivasuskoa ja raamatun tekstejä ei tule sotkea toisiinsa. Ne kun eivät ole yksi yhteen monessakaan kohdassa. Raamattu on juutalaisten uskosta kirjoitettu kirja ja kääntäjien tehtävänä on kääntää teksti. Lahkot luovat sitten tulkintojaan.
Ja minä kun luulin, että kristinuskoiset koettavat Raamatun lupauksilla käsityksiään perustella. Niin ei siis sovikaan luulla. Selkispähän tämäkin.

Raimo Mylly kirjoitti: 21. luku ei kylläkään kirjoita teltasta vaan majasta eli asumuksesta. Mistä tiedät missä jumala haluaa tulevaisuudessa asua?
No maja tai teltta. samapa tuo jos KR:n maja sua enempi miellyttää... Ja mistäkö tiedän? Onhan meillä suuntaa-antavana apuvälineenä valistuneen arvauksen tekemiseen käytössämme Raamatut.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
toolman

Viesti Kirjoittaja toolman »

Joku täys vähän ajattelija on tehnyt kysymyksen: Ketkä herätetään paratiisiin? Siellä ihmiset nukkuu yöllä ja aamulla herätään.
tool ja öl on elämää.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

" missä jumala haluaa tulevaisuudessa asua? "
-Ainakin Seulasten tähdistö on koettu ja huonoksi havaittu
toolman

Viesti Kirjoittaja toolman »

Vieras kirjoitti:" missä jumala haluaa tulevaisuudessa asua? "
-Ainakin Seulasten tähdistö on koettu ja huonoksi havaittu
Me olemme jumalia kaikki, ja asumme täällä, tuolla tai siellä.
tool ja öl on elämää.
Raimo Mylly

Viesti Kirjoittaja Raimo Mylly »

kirjallisuusveli kirjoitti:
Raimo Mylly kirjoitti:Yleistä (kristinuskon) taivasuskoa ja raamatun tekstejä ei tule sotkea toisiinsa. Ne kun eivät ole yksi yhteen monessakaan kohdassa. Raamattu on juutalaisten uskosta kirjoitettu kirja ja kääntäjien tehtävänä on kääntää teksti. Lahkot luovat sitten tulkintojaan.
Ja minä kun luulin, että kristinuskoiset koettavat Raamatun lupauksilla käsityksiään perustella. Niin ei siis sovikaan luulla. Selkispähän tämäkin.
Lukaise uudelleen alleviivaamani.

kirjallisuusveli kirjoitti:
Raimo Mylly kirjoitti: 21. luku ei kylläkään kirjoita teltasta vaan majasta eli asumuksesta. Mistä tiedät missä jumala haluaa tulevaisuudessa asua?
No maja tai teltta. samapa tuo jos KR:n maja sua enempi miellyttää... Ja mistäkö tiedän? Onhan meillä suuntaa-antavana apuvälineenä valistuneen arvauksen tekemiseen käytössämme Raamatut.
Et sitten kuitenkaan usko kun raamattua juuri lainasin. :wink:
"Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa."
Raimo Mylly

Lisää mietittävää a'la Russell.

Jesaja:
4:1 Sinä päivänä seitsemän naista tarttuu yhteen mieheen sanoen: "Me syömme omaa leipäämme ja vaatetamme itsemme omilla vaatteilla, kunhan vain meidät otetaan sinun nimiisi; poista meidän häpeämme."
4:2 Sinä päivänä on Herran vesa oleva Israelin pelastuneille kaunistus ja kunnia ja maan hedelmä heille korkeus ja loisto.
4:3 Ja ne, jotka Siionissa ovat säilyneet ja Jerusalemissa jäljelle jääneet, kutsutaan pyhiksi, kaikki, jotka ovat kirjoitetut Jerusalemissa elävien lukuun -
4:4 silloin kun Herra on pessyt pois Siionin tytärten saastan ja huuhtonut Jerusalemista sen verenviat tuomion ja puhdistuksen hengellä.
4:5 Ja Herra luo Siionin vuorelle koko asuinsijansa ylle ja sen juhlakokousten ylle pilven päivän ajaksi ja savun ynnä tulenliekin hohteen yöksi, sillä kaiken kirkkauden yllä on oleva peite
4:6 ja verho varjoamassa päivän helteeltä sekä turvaamassa ja suojaamassa rajuilmalta ja sateelta.

Miika:
4:7 Minä teen ontuvista talteenjäävät ja kauasjoutuneista väkevän kansan. Ja Herra on oleva heidän kuninkaansa Siionin vuorella siitä alkaen ja iankaikkisesti.

Ilmestyskirja:
14:1 Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan sata neljäkymmentä neljä tuhatta, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.

21:10 Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä
21:22 Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.
21:24 Ja kansat tulevat vaeltamaan sen valkeudessa, ja maan kuninkaat vievät sinne kunniansa.

Raamatun ovat kirjoittaneet juutalaiset ja se kertoo heidän uskostaan. Mihin ko. asian suhteen juutalaiset uskovat edelleen?
kirjallisuusveli

Juutalaisuudestako tässä nyt sitten Jehovan todistajuudesta keskustelemiseen tarkoitetulla palstalla keskustellaankin.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
kirjallisuusveli

Mistähän muuten Juutalainen oppinut Paavali puhui Hepr. 12:ssa luvussa?

18. Sillä te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn,
19. ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi;
20. sillä he eivät voineet kestää tätä käskyä: "Koskettakoon vuorta vaikka eläinkin, se kivitettäköön";
21. ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen";
22. vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,

Tai mistä mahtoi niin ikään syntyperäinen Juutalainen, Pietari, puhua 1. kirjeensä 1. luvussa?

3. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,
4. turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten,

Jeesuskin taisi Juutalaisille seuraajilleen puhua samasta asiasta. Johanneksen 14:ssä luvussa todetaan hänen sanoneen näin:

2. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
3. Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
Raimo Mylly

1) Raamatun opetusten ymmärtämisen ensimmäinen ja tärkein avain on tiedostaa se, kuka/ketkä ovat raamatun kirjoittajia ja mihin he uskoivat/uskovat. Tässä siis käsitellään Jehovan todistajien uskomusten ohella raamattua ja mitä se opettaa. Se miten Jehovan todistajat sitä tulkitsevat ei ole yhtään sen oikeampaa tai luotettavampaa kuin minkään muunkaan lahkon tekemät omat - raamatun sanoista poikkeavat - tulkinnat.

2) Mitä nuo kohdat voisivat tarkoittaa? Pitääkö niille keksiä jotain suuria salaperäisiä selityksiä ja mystiikkaan viittaavia tuntemattomia piilotarkoituksia? Eikö niitä voi koittaa lukea ja ymmärtää ihan sellaisenaan kuin mitä niissä lukee?
Paavali (jos nyt halutaan väkisin uskoa Heprealaiskirjeen olevan Paavalin kirjoittama) puhuu tuossa (yllätyskö?) kahdesta eri vuoresta. Toinen oli Hooreb, jolle vain Mooses sai nousta. Tulivuori joka jyrisi ja jota peitti savu. Siellä Mooses sai laintaulut.
Siionin vuorellahan he jo asuivat ja odottivat jumalaa muuttavaksi sen huipulle. Jerusalem sijaitsee Siionin vuorella.
Paavali kirjoittaa tuossa selkeästi siitä heidän odottamastaan tulevasta jumalan hallinnosta, Uudesta Jersualemista joka laskeutuisi taivaasta vuorelle. Aivan kuten lainaamani ilmestyskirjakin kertoo. Sekä Jesaja ja Miika.

Niin Pietari kuin muutkin Jeesuksen apostolit puhuvat taivasten valtakunnasta. Toki, sillä Jeesus opetti että apostolit tulisivat saamaan siinä oman paikkansa. Se on sama kuin tuo Uusi Jerusalem. Se on valmistettu taivaassa - taivaallinen hallintokeskus - jonka odotettiin ja odotetaan laskeutuvan messiaanisesti maan päälle ja alkavan hallitsemaan maata.

Messiaan piti ihmishenkilönä suorittaa tuo tehtävä juutalaisessa eli raamatun traditiossa. Tulla maan päälle ja perustaa jumalan valtakunta Siionin vuorelle. Missä vaiheessa tuo odotus olisi peruutettu? Jeesus ei sitä perunut vaan koska ei luonnollisesti tavallisena ihmisenä ja lahkokiihkoilijana kyenyt täyttämään odotusta sellaisenaan, nän muutti tuon odotuksen muotoa hieman eli ilmoitti ensin kuolevansa ja tulevansa sitten uudelleen toteuttamaan messiaanista tehtäväänsä. Hän toisi tuon odotetun taivaallisen hallinnon maanpäälle ja apostolitkin hän lupasi ottaa siihen mukaan. Ei hän opettanut, että tuo taivaallinen hallinto pysyisi taivaassa ja apostolit menisivät sinne.
Paavali osoitti hyvin tuon heidän odotteensa kirjoittaessaan Timoteukselle:
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Jeesus on tulossa taivaasta alas ja Paavali oli menossa vain häntä vastaan saadakseen sen jälkeen olla ikuisesti Jeesuksen seurassa ja osana tuota hallintoa. Täällä alhaalla - ei ylhäällä.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Raimo Mylly kirjoitti:Messiaan piti ihmishenkilönä suorittaa tuo tehtävä juutalaisessa eli raamatun traditiossa. Tulla maan päälle ja perustaa jumalan valtakunta Siionin vuorelle. Missä vaiheessa tuo odotus olisi peruutettu?

Ei ainakaan toistaiseksi. Sama odotus elää yhä juutalaisten keskuudessa, etenkin ortodoksijuutalaisten.
Jeesus ei sitä perunut vaan koska ei luonnollisesti tavallisena ihmisenä ja lahkokiihkoilijana kyenyt täyttämään odotusta sellaisenaan, nän muutti tuon odotuksen muotoa hieman eli ilmoitti ensin kuolevansa ja tulevansa sitten uudelleen toteuttamaan messiaanista tehtäväänsä.
Itse asiassa Jeesus petti juutalaisten odotukset maallisesta messiaskuninkaasta, jonka tehtävä oli vapauttaa juutalaiset Rooman vallan alta omaksi messiaaniseksi kansaksi.

Jeesusksella ei ollut mitään ambitiota tähän. Jeesuksen messiaanisuus alkoi kasteesta Jordanilla ja Pilatukselle hän teki selväksi kuninkuutensa:

"Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä.” Sen tähden Pilatus sanoi hänelle: ”Oletko sinä sitten kuningas?” Jeesus vastasi: ”Sinä itse sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten olen tullut maailmaan, että todistaisin totuudesta. Jokainen, joka on totuuden puolella, kuuntelee minun ääntäni.” (Joh. 18:36,37 UMK).

Ellei näin olisi ollut, olisivat myös lupaukset taivaspaikasta oppilailleen (poisluettuna Juudas Iskariot) tai paratiisista vääryydentekijälle (se toinen rosvo) olleet katteettomat, eikä jehovantodistajuudessa voida ajatella Jeesuksen antaneen katteettomia lupauksia.

Matka ylös taivaaseen on pitkä, joten valtaistuimelle astuminen kesti 1881 vuotta. Toisinpäin se on lyhyempi, sillä vuosi 1918 osoittaa, mitä pian tapahtui ja mitä siitä seurasi: "Jehova yhdessä 'liiton sanansaattajan', Jeesuksen Kristuksen, kanssa tarkasti hengellisen temppelin. Malakia kertoo, mitä tapahtuu, kun tämä puhdistaminen on saatettu loppuunsa: 'Te näette jälleen eron vanhurskaan ja jumalattoman välillä, Jumalaa palvelevan ja häntä palvelemattoman välillä.' (Mal. 3:18.) Äkillinen kasvu elpyneiden tosi kristittyjen toiminnassa osoittaa, että elonkelonkorjuuaika alkoi juuri tuolloin." (w 10 15/3 s. 23).

Näin nämä Jehovan kaksi viljasiiloa alkavat pian täyttyä ja saamme lähitulevaisuudessa nähdä Jehovan vihan päivän ja sitä pian seuraavan rauhaisan ajan, kunnes vielä hiukan ponnisteltuamme saavutamme loistoisan tulevaisuuden paratiisissa maan päällä, Ohrana-luokan hellässä hoivassa.
Vieras

Juudas toteutti tehtävän ja osoittaakseen katumustaan hän myös luopui niistä hopeisista rahoista, jotka jo vanhan testamentin puolella oli sanottu 30:ksi, Jumalan hinnaksi. ja tässä taas sivutaan sitä Pyhää Kolminaisuutta, sehän on läsnä väistämättömästi kun se kerran on olemassa. katumus siis ratkaisee tuon Juudaan pelastuksen.

" ”Oletko sinä sitten kuningas?” Jeesus vastasi: ”Sinä itse sanot, että olen kuningas "
-Tässä Jeesus veti nenästä Pontiusta, eihän tämä niin sanonut vaan kysyi.

" Jehovan todistajat sitä tulkitsevat ei ole yhtään sen oikeampaa tai luotettavampaa kuin minkään muunkaan lahkon tekemät omat - raamatun sanoista poikkeavat - tulkinnat. "
-Raamattu on - tekisi milei sanoa täynnänsä - ilmauksia jotka eivät pelkästään sanoina johda oikeaan tarkoitukseensa. Otetaan esimerkki joka on kaukana varsinaisesta teologiasta jottei uskomisen intohimot hämärrä tajuamista. Jeesus nimittäin puhui sinapinsiemenistä joskus. Kysymys oli siitä että siemenillä aikalaiset ymmärsivät pienuutta, ne olivat yhtä pieniä kuin laihialaiset ovat nuukia, sano.

Lahkon tulkinnoista taas on oma historiansa koska se on jo toistasataa vuotta vanha ja kuka hyvänsä havaitsee sen kirjallisuushistoriasta että maailmanlopun teema on jatkuva ja sille otetaan vain tukea Raamatusta, kuten tosin myös esim. sanomalehtiuutisista.
Raimo Mylly

Jos haluat keskustella tuosta kristinuskon harhaopista nimeltä kolminaisuusoppi, niin avaa sitä koskeva keskustelu ja lupaan osoittaa sinulle, että uskot epäraamatullisiin harhoihin.
Muuten sinun on parempi olla viljelemättä toistuvasti eri aiheen avauksissa noita vihjauksia tuota teologista sontaa kohtaan.
Vieras

Sak. 11:13
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Sak. 11:13
Apt. 3:6 :wink: vaan miten tämäkään aiheeseen liittyy. Kolminaisuudesta on sivustolla kirjoitettu, kurkkaahan sieltä.

Edit. Kas tässä: http://veljesseura.org/foorumi/viewtopi ... ilit=Arius
Vieras

Tarkoittaako Jaakko (Tuliko muuten kylmä kivi heitettyä 25.7 ?) muuttaneensa mieltänsä tuohon Iskariotin ikuisuuskysymykseen ?

Tuosta Siionista ei meikäläinen osaa varmempaa sanoa, mutta siellähän on aika yhtenäisen tuntuinen rakennuskanta ja tuntuisi hassulta että sinne pystytettäisiin rajapyykit Valtakunnan ja saakutin valtakunnan välille ?
Vastaa Viestiin