Raimo Mylly kirjoitti:Messiaan piti ihmishenkilönä suorittaa tuo tehtävä juutalaisessa eli raamatun traditiossa. Tulla maan päälle ja perustaa jumalan valtakunta Siionin vuorelle. Missä vaiheessa tuo odotus olisi peruutettu?
Ei ainakaan toistaiseksi. Sama odotus elää yhä juutalaisten keskuudessa, etenkin ortodoksijuutalaisten.
Jeesus ei sitä perunut vaan koska ei luonnollisesti tavallisena ihmisenä ja lahkokiihkoilijana kyenyt täyttämään odotusta sellaisenaan, nän muutti tuon odotuksen muotoa hieman eli ilmoitti ensin kuolevansa ja tulevansa sitten uudelleen toteuttamaan messiaanista tehtäväänsä.
Itse asiassa Jeesus petti juutalaisten odotukset maallisesta messiaskuninkaasta, jonka tehtävä oli vapauttaa juutalaiset Rooman vallan alta omaksi messiaaniseksi kansaksi.
Jeesusksella ei ollut mitään ambitiota tähän. Jeesuksen messiaanisuus alkoi kasteesta Jordanilla ja Pilatukselle hän teki selväksi kuninkuutensa:
"Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä.” Sen tähden Pilatus sanoi hänelle: ”Oletko sinä sitten kuningas?” Jeesus vastasi: ”Sinä itse sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten olen tullut maailmaan, että todistaisin totuudesta. Jokainen, joka on totuuden puolella, kuuntelee minun ääntäni.” (Joh. 18:36,37 UMK).
Ellei näin olisi ollut, olisivat myös lupaukset taivaspaikasta oppilailleen (poisluettuna Juudas Iskariot) tai paratiisista vääryydentekijälle (se toinen rosvo) olleet katteettomat, eikä jehovantodistajuudessa voida ajatella Jeesuksen antaneen katteettomia lupauksia.
Matka ylös taivaaseen on pitkä, joten valtaistuimelle astuminen kesti 1881 vuotta. Toisinpäin se on lyhyempi, sillä vuosi 1918 osoittaa, mitä pian tapahtui ja mitä siitä seurasi:
"Jehova yhdessä 'liiton sanansaattajan', Jeesuksen Kristuksen, kanssa tarkasti hengellisen temppelin. Malakia kertoo, mitä tapahtuu, kun tämä puhdistaminen on saatettu loppuunsa: 'Te näette jälleen eron vanhurskaan ja jumalattoman välillä, Jumalaa palvelevan ja häntä palvelemattoman välillä.' (Mal. 3:18.) Äkillinen kasvu elpyneiden tosi kristittyjen toiminnassa osoittaa, että elonkelonkorjuuaika alkoi juuri tuolloin." (w 10 15/3 s. 23).
Näin nämä Jehovan kaksi viljasiiloa alkavat pian täyttyä ja saamme lähitulevaisuudessa nähdä Jehovan vihan päivän ja sitä pian seuraavan rauhaisan ajan, kunnes vielä hiukan ponnisteltuamme saavutamme loistoisan tulevaisuuden paratiisissa maan päällä, Ohrana-luokan hellässä hoivassa.