voiko jotkut jt:t olla onnellisia?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Harmus

Re: voiko jotkut jt:t olla onnellisia?

Viesti Kirjoittaja Harmus »

B.Sarim kirjoitti: Hassua kyllä, JT hierarkiassa varakkaita katsotaan ylöspäin. En voi vaan yksinkertaisesti käsittää mistä se johtuu. Varakkaiden onnellisuus tulee siitä omaisuudesta mitä heillä on, koska kun raha asiat menevät huonosti ( 50k citymaasturi vaihtuu halvempaan autoon, muuttavat pienempään kämppään), niin se näkyy kokouksissa kasvoilta. Talk about the Holy Spirit!
Raha on hirveän tärkeä juttu, jos mikään henkilökohtainen, vahvalle omalle identiteetille perustuva vakaumus ei yhdistä ihmisiä. Raha on kova juttu siltikin kaikille.

Jt-usko ei ole yksilökeskeinen vaan muistuttaa ihmiskuvaltaan enemmän kommunistista Kiinaa. Tässä uskonnossa ruumiin palvonta ja siihen liittyvä materiaalin palvonta jää elämään ainoana todellisena kosketuspintana ihmisten välille, koska muu sosiaalinen elämä on pitkälle normitettua elämälle vierasta teatteria.

Materialismin kanssa jt-uskovat ovat kosketuksissa todellisen elämän kanssa ja sen heidän alitajuntansakin heille sanoo.

Paras asema luultavasti onkin, jos olet sekä rikas, että uskossa "vakaa".
SuurinBabylon

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Onnellisuus JT-lahkossa on mahdollista vain jos ei ota niin vakavasti niitä kaikkia pikkuohjeita, mutta uskoo kuitenkin vakaasti Jehovaan ja järjestöön. Jos elää täysin VT-seuran ohjeiden mukaan, ei seurauksena voi olla muuta kuin masennusta ja ahdistusta. Silloin syypäätä etsitään Saatanan maailmasta, vaikka todellisuudessa syyt ovat lähempänä kuin moni osaisi arvatakkaan.

Onnellisuutta ei voi myöskään tuntea jos keikkuu puolelta toiselle. Ihmisen on hyvin vaikea kestää epävarmuutta. On henkisesti melko kuluttavaa painia jatkuvasti vaikeiden kysymysten kanssa.

Tyhjän päälle jääminen ja koko maailmankuvan musertuminen yhdellä kertaa sekä äärimmäinen epävarmuus asioista ovat niitä syitä miksi onnellisuus romahtaa hetkellisesti lahkosta lähdön jälkeen. Mutta kun on saanut asiat pohdiskeltua pois päiväjärjestyksestä, voi todellisen onnellisuuden saavuttaminen alkaa. Sellaisen onnellisuuden, joka ei perustu kauniisiin, mutta valheellisiin, tarinoihin. Eivätkä ne Raamatun tarinat usein niin kovin kauniitakaan ole.
B.Sarim

Viesti Kirjoittaja B.Sarim »

SuurinBabylon kirjoitti:Onnellisuus JT-lahkossa on mahdollista vain jos ei ota niin vakavasti niitä kaikkia pikkuohjeita, mutta uskoo kuitenkin vakaasti Jehovaan ja järjestöön. Jos elää täysin VT-seuran ohjeiden mukaan, ei seurauksena voi olla muuta kuin masennusta ja ahdistusta. Silloin syypäätä etsitään Saatanan maailmasta, vaikka todellisuudessa syyt ovat lähempänä kuin moni osaisi arvatakkaan.

Onnellisuutta ei voi myöskään tuntea jos keikkuu puolelta toiselle. Ihmisen on hyvin vaikea kestää epävarmuutta. On henkisesti melko kuluttavaa painia jatkuvasti vaikeiden kysymysten kanssa.

Tyhjän päälle jääminen ja koko maailmankuvan musertuminen yhdellä kertaa sekä äärimmäinen epävarmuus asioista ovat niitä syitä miksi onnellisuus romahtaa hetkellisesti lahkosta lähdön jälkeen. Mutta kun on saanut asiat pohdiskeltua pois päiväjärjestyksestä, voi todellisen onnellisuuden saavuttaminen alkaa. Sellaisen onnellisuuden, joka ei perustu kauniisiin, mutta valheellisiin, tarinoihin. Eivätkä ne Raamatun tarinat usein niin kovin kauniitakaan ole.

Kaikki perustuu valheeseen ja itsepetokseen. Mutta niin kauan kun siihen ajattelutapaan annetaan 7miljoonaisen yhteisön tuki, on oikea ja raamatullinen tapa ajatella niin. Jehovan Todistajat ovat ansassa, minkä he tiedostavat itsekin. Minä olen Jehovan Todistaja, ja voin sydämestäni sanoa, ilmaan mitään pahaa ilmapiiriä tai ilman tätä foorumia, että varmistautukaa siitä mitä kuulette kokouksissa. En minä ole mikään pahan profeetta, välitän muistakin kuin itsestäni. Minua kosketti ne asiat jotka havaitsin sen jälkeen kun kyseenalaistin Vartiotorni seuran auktoriteetin. Siihen ei liittynyt mitään kapinahenkeä, ainoastaan itsetutkistelua siitä, teenkö minä oikein käymällä viikottaisissa kokouksissa ja elämällä moraalittomasti muulloin (juopottelut ym). Minulla on sentään omatunto joka ei salli tuollaista, mutta joka virikkeen nähtyä tekee aivan samoin kuin muutkin JT:t, ottaa elämästä kaiken irti vanhimmiston ja seuran selän takana.
SuurinBabylon

ottaa elämästä kaiken irti vanhimmiston ja seuran selän takana.
Kaksoiselämä on henkisesti kuluttavaa, kun pitää jatkuvasti valehdella ja salailla asioita. Itse olen päättänyt sen sijaan ottaa elämästä kaiken irti avoimesti vanhimmiston, Seuran ja ihan kenen tahansa edessä.
B.Sarim

SuurinBabylon kirjoitti:
Kaksoiselämä on henkisesti kuluttavaa, kun pitää jatkuvasti valehdella ja salailla asioita. Itse olen päättänyt sen sijaan ottaa elämästä kaiken irti avoimesti vanhimmiston, Seuran ja ihan kenen tahansa edessä.

Totta.

Saanko kysyä, että oletko vielä mukana ja jos et, miten pääsit eroon JT kytköksistä?
SuurinBabylon

B.Sarim kirjoitti:
SuurinBabylon kirjoitti:
Totta.

Saanko kysyä, että oletko vielä mukana ja jos et, miten pääsit eroon JT kytköksistä?
Kun laput tippuivat silmiltä en tiennyt mitä tehdä. Kaksi vuotta elin kaksoiselämää. Olin roolissani niin hyvä, että sain "palvelusetuja" yms. Loppuaikoina en enää edes jaksanut saatika halunnut esittää. Odotin vain milloin minut erotettaisiin. Viljelin provokatiivisiä mielipiteitä ja liikuin ei-niin-hengellisten todistajien seurassa. Aikaa kuitenkin kului ainakin puoli vuotta ilman minkäänlaisia toimenpiteitä vanhimmiston taholta.

Lopulta kuitenkin kaverini käräytti minut vanhimmistolle vääristä mielipiteistäni (esimerkiksi siitä etten uskonut Jumalaan) ja siitä tuli sitten instant-ban JT-piireihin, eli minut erotettiin.

Sen jälkeen elämä on alkanut luistaa parempaan malliin, koska nyt voi olla aidosti sitä mitä on eikä tarvitse piilotella mielipiteitään tai valehdella siitä mitä teki viikonloppuna. Paljon on vielä asioita joita minun on käsiteltävä, mutta uskon että pitkällä tähtäimellä erottamiseni on varmasti ollut elämäni paras tapahtuma. Ainoa asia mitä kadun, on se että en jättänyt lahkoa aikaisemmin.
B.Sarim

SuurinBabylon kirjoitti: Lopulta kuitenkin kaverini käräytti minut vanhimmistolle vääristä mielipiteistäni (esimerkiksi siitä etten uskonut Jumalaan) ja siitä tuli sitten instant-ban JT-piireihin, eli minut erotettiin.

Sen jälkeen elämä on alkanut luistaa parempaan malliin, koska nyt voi olla aidosti sitä mitä on eikä tarvitse piilotella mielipiteitään tai valehdella siitä mitä teki viikonloppuna. Paljon on vielä asioita joita minun on käsiteltävä, mutta uskon että pitkällä tähtäimellä erottamiseni on varmasti ollut elämäni paras tapahtuma. Ainoa asia mitä kadun, on se että en jättänyt lahkoa aikaisemmin.
Hienoa kuulla, mutta samalla apeaa. On sääli miten JT "perhe" elää niin sumussa, että vääräuskoiset on ajettava pois hinnalla millä hyvänsä. Oli hyväkin tuttu tai ei. Ei se vaan ole normaalia käyttäytymistä ja siinä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida kriittisimmänkin JT:n päässä.

Erottaminen ei haittaa minuakaan, kunhan olen ehtinyt perustella kantani täysin melkoisen yksinkertaiselle vanhimmistolle, jollaiseksi voisin itsekinikin tituleerata seuraavan 4-5v sisällä jos jatkaisin tosissaan kaksoiselämää. Mutta se ei vaan luonnistu kun tietää asioiden oikean laidan. Edistyminen järjestössä kuulostaa yhtä tuskalliselta kuin itsensä lävistäminen vapaaehtoisesti. Ei nyt, eikä koskaan, kiitos.

Muovia + tekopyhyyttä + aivopesua + yhteisöllistä ajattelua = Jehovan Todistajuus pähkinänkuoressa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Mutta niin kauan kun siihen ajattelutapaan annetaan 7miljoonaisen yhteisön tuki, on oikea ja raamatullinen tapa ajatella niin. Jehovan Todistajat ovat ansassa, minkä he tiedostavat itsekin"

-Myös tuli mieleen niistä lopun ennustuksista jonkun kirjoittaneen, että kun sellainen ennustus osoittautuu mahhoksi, niin ennustetun ryhmän jäsen, kun ei ensin osaa irrottautua pois satsattuaan kaiken siihen loppuun, rupeaa värväämään entistä innokkaammin jäseniä, koska se toimii hänelle siten että jos hän saa uuden jäsenen värvätyksi, se toimii todistuksena siitä että hän on sittenkin oikeassa.

Tuli mieleen että jos laatisi traktaatteja joissa olisi lahkojulkaisusta ennustus ja alla tittelillä vartustetun kirjoittajan edellä sanottu selitys uuteen ponnistukseen ?
KN

Viesti Kirjoittaja KN »

SuurinBabylon kirjoitti:
Kaksoiselämä on henkisesti kuluttavaa,
Jaa, en ole itsessäni huomannut moisia oireita.
SuurinBabylon kirjoitti: kun pitää jatkuvasti valehdella ja salailla asioita. Itse olen päättänyt sen sijaan ottaa elämästä kaiken irti avoimesti vanhimmiston, Seuran ja ihan kenen tahansa edessä.
Et voi olla kovin vanha henkilö? Raaka totuus on, että vähintääkin valkoisia valheita pitää ladella liuta, jos aijot tässä elämässä pärjätä työssä, avioliitossa, lastenkasvatuksessa ym.. toiminnassa.
Olenkin aina hymähtänyt eräiden exien, varsinkin takavuosina harrastamalle rehellisyysjulistautumiselle. Itseasiassa tuo rehellisyysjulistus on jo itsessään täyttä luikuria.

KN
Harmus

Viesti Kirjoittaja Harmus »

SuurinBabylon kirjoitti:Onnellisuus JT-lahkossa on mahdollista vain jos ei ota niin vakavasti niitä kaikkia pikkuohjeita, mutta uskoo kuitenkin vakaasti Jehovaan ja järjestöön.

Henkilö, joka näin pystyy suhtautumaan asioihin, on siinä suhteellistamisen suossa, missä suurin osa muustakin kantaväestöstä. Tämä JT pystyy muuntamaan jatkuvasti tulvivan jt-seuran pikkutarkan ohjeistuksen vain johonkin suhteelliseen asemaan.

Sinänsä pelottavaksi luokiteltava kaveri, jota ei välttämättä enää suora viestintä tavoita.

Tällä kaverilla ei välttämättä ole isompaa moraalia ja elämänarvoista hänelle tärkein on mammona, joka aina nousee suhteellisuuden suosta voittajana. Mammonalla taataan oma ja läheisten hyvinvointi ja siksi rahan arvo on konkreettisin kaikista suhteellisista arvoista.
stigma

Viesti Kirjoittaja stigma »

Tässä ketjussa on ytimenä se ristiriitaisuus, joka mua vaivaa. Ne ihanat ihmiset, joiden vuoksi aloin koko asiaa (jt) tutkia, vaikuttavat kaiku tavoin tasapainoisilta, onnellisilta ja työtä tekeviltä. En itse tajua miten jaksavat vielä nämä jt-kuviot siinä rinnalla. Lapset ovat kultaisia, vanhemmat molemmat todella hyviä tyyppejä.

Vaimo on pidemmälle opiskellutkin, miehellä koulutus ja siihen liittyen yritys. Ulkoisesti siis kaikki hyvin. Mutta sekö onkin se pointti, "ulkoisesti".
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jehovan todistajia koulutetaan jatkuvasti, miten heidän tulee esiintyä mahdollisille kiinnostuneille. Tätä varten heillä on käytössään myös kirjallista materiaalia, miten mahdollisiin esille tuleviin kysymyksiin tulee suhtautua ja vastata. PR-työ on PR-työtä. Toiset onnistuvat siinä paremmin kuin toiset.

Ulkopuolisille tulee kaikin tavoin näyttää myönteinen kuva järjestöstä. No, joskus pokka pettää. Errare humanum est.
pahkeinen

Viesti Kirjoittaja pahkeinen »

Kyllä se tällaista vanhaa kettuakin jaksaa yhä vain hämmentää, kuinka taitavasti jt-perheet ylläpitävät tuota mukavan ja kunnollisen väen imagoa yllä. Hyvin ne on opetettu, ei kai siinä mitään. Kun vähän pääsee kurkistamaan kulissien taakse, sieltä löytyy aivan tavallisia perheitä ylä- ja alamäkineen.

Osa porukasta on varmasti ihan reilua porukkaa ulkokuoren altakin, mutta yhtä lailla joukossa on onnellisesti hymyileviä ja hyvin käyttäytyviä pikkurikollisia, veronkiertäjiä, väkivaltaisia, alkoholisteja ja niin edelleen. Ei varmaan enempää kuin jalkapalloilijoiden, taksikuskien, hellareiden tai kahvipaahtamon henkilökunnan keskuudessa.

Tavallisilla ihmisillä ei vain ole tarvetta esittää maailman onnellisinta kansaa. Eikä todistajatkaan esitä omilleen – se on vain pieni esileikki joka loppuu tasan siinä vaiheessa kun sen tarkoitus on saavutettu.
stigma

Viesti Kirjoittaja stigma »

pahkeinen kirjoitti:Kyllä se tällaista vanhaa kettuakin jaksaa yhä vain hämmentää, kuinka taitavasti jt-perheet ylläpitävät tuota mukavan ja kunnollisen väen imagoa yllä. Hyvin ne on opetettu, ei kai siinä mitään. Kun vähän pääsee kurkistamaan kulissien taakse, sieltä löytyy aivan tavallisia perheitä ylä- ja alamäkineen.

Osa porukasta on varmasti ihan reilua porukkaa ulkokuoren altakin, mutta yhtä lailla joukossa on onnellisesti hymyileviä ja hyvin käyttäytyviä pikkurikollisia, veronkiertäjiä, väkivaltaisia, alkoholisteja ja niin edelleen. Ei varmaan enempää kuin jalkapalloilijoiden, taksikuskien, hellareiden tai kahvipaahtamon henkilökunnan keskuudessa.

Tavallisilla ihmisillä ei vain ole tarvetta esittää maailman onnellisinta kansaa. Eikä todistajatkaan esitä omilleen – se on vain pieni esileikki joka loppuu tasan siinä vaiheessa kun sen tarkoitus on saavutettu.
Mietin vain kuinka tämä esileikki onnistuu esimerkiksi erityislapsen kanssa. Onko lapsi peloiteltu? Uskaltaa kuitenkin uhmata ainakin muissa asioissa, eikä vaikuta pelokkaalta ja aralta. Melkein päinvastoin.
pahkeinen

Viesti Kirjoittaja pahkeinen »

stigma kirjoitti: Mietin vain kuinka tämä esileikki onnistuu esimerkiksi erityislapsen kanssa. Onko lapsi peloiteltu? Uskaltaa kuitenkin uhmata ainakin muissa asioissa, eikä vaikuta pelokkaalta ja aralta. Melkein päinvastoin.
En tiedä mitä tarkoitat erityislapsella. Itse ehkä sovin tuohon kuvaukseen jollain tavalla ja minut hoideltiin "tottelevaiseksi" henkisellä ja fyysisellä väkivallalla. Toimi ainakin osittain siihen saakka, kunnes kasvoin isääni voimakkaammaksi.
Vastaa Viestiin