Sukututkija kirjoitti:Olen varmaan sinisilmäinen, mutta en pysty näkemään karttamista (ainakaan ainoastaan) yhteisön antamana rangaistuksena eronneelle. Uskon että ehkä jopa iso osa karttajista uskoo tekevänsä oikein ja uskoisi myrkyttävänsä oman mielensä seurustellessaan lahkon jättäneiden kanssa.
Olen kuullut kyllä lukemattomia kokemuksia tapauksista, joissa esim. vanhemmat haluaisivat olla tekemisissä erotetun lapsensa kanssa, mutta eivät voi, koska säännöt. Lisäksi sillä, mitä karttaja kuvittelee, ei ole merkitystä. Itsemurhapommittajakin kuvittelee tekevänsä oikein. Ainoastaan se merkitsee, mitä toiminta aiheuttaa käytännössä.
Minun nähdäkseni karttajan tapauksessa kyse on puhtaasti vapaudesta noudattaa omaa vakaumustaan
Kun nimenomaan ei ole kysymys
omasta vakaumuksesta. Jos karttamissääntöä ei olisi, moniko Jt arviosi mukaan karttaisi? Niinpä niin. Karttamisesta ei juurikaan puhuta muiden liikkeiden kohdalla, koska hyvin harvalla porukalla on siihen niin selkeät klausuulit kuin todistajilla. Se karttaminen jota tapahtuu muualla on harvinaista (joskin yhtä ikävää), mutta niissä tapauksissa me voimme todella todeta, että kyse on omasta vakaumuksesta. - Jos ja kun asiaan ei ole erillistä vaatimusta.
Tietysti seura määrittelee harjoitetun uskonnon sisällön, mutta mitä pahaa siinä on?
Hedelmät sen kertovat, ei sitä tarvitse erikseen analysoida. Särkyneitä perheitä ja lääketieteellisistä hoidoista turhaan kuolleita ihmisiä. Jos et näe näissä hedelmissä mitään pahaa, niin minkäs sille.
Myöskään mikään lainaamassasi vanhinten ohjekirjassa ei tuntuisi viittaavan siihen, että karttaminen olisi tarkoitettu rangaistukseksi. Päinvastoin, minusta se suhteutuu yllättävän sallivasti seurusteluun seuran jättäneiden kanssa ja komiteaakin tulee vasta jos nostaa metelin. En tiedä onko ohjeistus aina ollut näin, mutta uusin valo näyttää vilkkuvan nyt tähän malliin.
En tiedä mitä lainausta olet lukenut, mutta se lainaus jonka minä olen tähän keskusteluun liittänyt, on totutun jyrkkä. Siinä ei anneta mitään siimaa entisten todistajien kanssa seurusteluun - kuten ei anneta missään muuallakaan järjestön kirjallisuudessa. Seuraukset kanssakäymisestä entisen todiatajan kanssa ovat 1. puhuttelu ja jos se ei auta 2. tehtävät pois ja sitä kautta saakin laskea aika monta porrasta seurakunnan arvostustikapuilla. Viimeisin vaihtoehto on komitea ja siinä ollaankin sitten itse karttamisuhan alla.
Nämä seuraukset eivät edelleenkään ole Jehovan todistajalle mikään pikku juttu, kuten yrität antaa ymmärtää. Muistaakseni et ole elänyt Jt-elämää seurakunnassa, joten sinulla ei ehkä ole täysin käsitystä siitä mistä kirjoitat?
EDIT: Ja ota huomioon, että ko. lainaus vanhinten kirjasta koskee kanssakäymistä sukulaisten kanssa. Muiden entisten todistajien karttaminen on niin itsestäänselvää, että siitä ei tarvitse kirjassa tuossa yhteydessä edes mainita.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja