Ennallistettuun Paratiisiin...

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

mirjam123
Viestit: 369
Liittynyt: 16.05.2014 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Veli-Hopea kirjoitti:No eihän sitä tiedä mitä ja miten tässä eletään, sanoihan Jeeskin näin :

Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Milloin valtakunta tulee?” ”Se ei tule odottamalla sen tuloa. Ei sanota ’katso, täällä!’ tai ’katso, tuolla!’. Ennemmin valtakunta levitetään maan päälle, eivätkä ihmiset näe sitä.”
No just näin. Tämä on se syy, kun ego hallitsee niin ei resonoi "rakkauden kanssa", mikä on jokaisen uskonnon viesti että meidän pitäisi "herätä" :). Ja siksi "kaikki eivät pääse siihen jumalan valtakuntaan" joka on jo tässä. Hmm...
mirjam123
Viestit: 369
Liittynyt: 16.05.2014 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Markku Meilo kirjoitti:Niin tai eiköhän sen Jeesuksen pitänyt Raamatun tekstin valossa tulla kyseisen valtakunnan voimassa jo etvaksen verran nykypäivää aiemmin. Siis tuli se valtakunta sitten vaikka sisäisesti tai ulkoisesti taikka molemmasti, mutta sitä odotellessa hyvää Jussia.
Kiitos samoin :wink:
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

mirjam123 kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti:No eihän sitä tiedä mitä ja miten tässä eletään, sanoihan Jeeskin näin :

Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Milloin valtakunta tulee?” ”Se ei tule odottamalla sen tuloa. Ei sanota ’katso, täällä!’ tai ’katso, tuolla!’. Ennemmin valtakunta levitetään maan päälle, eivätkä ihmiset näe sitä.”
No just näin. Tämä on se syy, kun ego hallitsee niin ei resonoi "rakkauden kanssa", mikä on jokaisen uskonnon viesti että meidän pitäisi "herätä" :). Ja siksi "kaikki eivät pääse siihen jumalan valtakuntaan" joka on jo tässä. Hmm...
Niinpä....!945 alkoi jo aivan toinen asianjärjestelmä, jos haluamme sanoa että vaikka
"Uusi asiainjärjestelmä". Ja se sopii hyvin siihen aikatauluun, jota Jeesus todennäköisesti tarkoitti, eli "se sukupolvi joka näkee "ensimmäisen maailmansodan" (Kun kansa nousee kansaa vastaan jne.)..se näkee myös "vanhan järjestelmän tuhon...niinkuin myös uuden asianjärjestelmän syntymisen. Tuho alkoi 1939 (Toinen maailmansota)...25 vuotta ensimmäisestä maailmansodasta.
Uusi sukupolvi syntyy aina 20-25 vuoden päästä.
Eli jälleen yhteenvetona....Elämme jo nyt uutta asianjärjestelmää.

Hyvää Juhannusta...täytyyhän Juhannuksen olla myös uudessa asiainjärjestelmässäkin.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Niinpä....!945 alkoi jo aivan toinen asianjärjestelmä, jos haluamme sanoa että vaikka "Uusi asiainjärjestelmä". Ja se sopii hyvin siihen aikatauluun, jota Jeesus todennäköisesti tarkoitti...
Tuolla mainitsemallasi "todennäköisyydellä" Jeesuksen seuraajista jotkin olisivat kovin pitkäikäisiä ja valmistelisivat nyt 2000-vuotissynttäreitään kovalla touhulla.

Toisaalta jos Raamatun tekstiin viittaa, niin ei tarvitse turvautua minkäänlaiseen todennäköisyyteen sen suhteen mitä Jeesus lupasi ja seuraajansa odottivat:
”Kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen, sillä totisesti minä sanon teille: te ette missään tapauksessa käy loppuun Israelin kaupunkeja, ennen kuin Ihmisen Poika saapuu.” (Matt. 10:23 UMK)

"Sillä Ihmisen Pojan on määrä tulla Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen käyttäytymisensä mukaan. Totisesti minä sanon teille, että tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakunnassaan." (Matt. 16:27, 28 UMK)

"Oppikaa nyt viikunapuusta kuvauksena tämä: Niin pian kuin sen nuori oksa mehevöityy ja työntää esiin lehtiä, te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin myös te, kun näette kaikki nämä, tietäkää, että hän on lähellä, ovilla. Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät missään tapauksessa katoa.” (Matt. 24:34 UMK)

”Hän sanoi heille lisäksi: ’Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan jo tulleen voimassaan.’” (Mark. 9:1 UMK)

"Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." (Mark. 13:30 UMK)

"Mutta minä sanon teille totuudenmukaisesti: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan." (Luuk. 9:27 UMK)

"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki tapahtuu." (Luuk. 21:32 UMK)
Toki kukin voi mielessään pyöritellä millaisia ajanlaskuja hyvänsä, mutta on Raamatun raiskaamista laittaa Raamatun Jeesuksen suuhun Raamatun ilmiselvän ilmoituksen vastaisuuksia. Ymmärrettävästi Jeesuksen lupauksen osoittautuminen jullikaksi hankaloittaa Jeesukseen uskomista, mutta kyseisen tosiasian lakaiseminen maton alle ei kuvasta vilpittömyyttä.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Niinpä....!945 alkoi jo aivan toinen asianjärjestelmä, jos haluamme sanoa että vaikka "Uusi asiainjärjestelmä". Ja se sopii hyvin siihen aikatauluun, jota Jeesus todennäköisesti tarkoitti...
Tuolla mainitsemallasi "todennäköisyydellä" Jeesuksen seuraajista jotkin olisivat kovin pitkäikäisiä ja valmistelisivat nyt 2000-vuotissynttäreitään kovalla touhulla.

Toisaalta jos Raamatun tekstiin viittaa, niin ei tarvitse turvautua minkäänlaiseen todennäköisyyteen sen suhteen mitä Jeesus lupasi ja seuraajansa odottivat:
”Kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen, sillä totisesti minä sanon teille: te ette missään tapauksessa käy loppuun Israelin kaupunkeja, ennen kuin Ihmisen Poika saapuu.” (Matt. 10:23 UMK)

"Sillä Ihmisen Pojan on määrä tulla Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen käyttäytymisensä mukaan. Totisesti minä sanon teille, että tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakunnassaan." (Matt. 16:27, 28 UMK)

"Oppikaa nyt viikunapuusta kuvauksena tämä: Niin pian kuin sen nuori oksa mehevöityy ja työntää esiin lehtiä, te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin myös te, kun näette kaikki nämä, tietäkää, että hän on lähellä, ovilla. Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät missään tapauksessa katoa.” (Matt. 24:34 UMK)

”Hän sanoi heille lisäksi: ’Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan jo tulleen voimassaan.’” (Mark. 9:1 UMK)

"Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." (Mark. 13:30 UMK)

"Mutta minä sanon teille totuudenmukaisesti: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan." (Luuk. 9:27 UMK)

"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki tapahtuu." (Luuk. 21:32 UMK)
Toki kukin voi mielessään pyöritellä millaisia ajanlaskuja hyvänsä, mutta on Raamatun raiskaamista laittaa Raamatun Jeesuksen suuhun Raamatun ilmiselvän ilmoituksen vastaisuuksia. Ymmärrettävästi Jeesuksen lupauksen osoittautuminen jullikaksi hankaloittaa Jeesukseen uskomista, mutta kyseisen tosiasian lakaiseminen maton alle ei kuvasta vilpittömyyttä.
En nyt sanoisi " ilmiselvän ilmoituksen vastaisuuksia"...
Jeesuksen sanonnat eivätkä muutkaan raamatussa olevat "sanonnat" ole aina niin "ilmiselviä".

Niissä on aina tutkimisen ja tulkinnan vara, sitä ei voi kukaan kieltää.

Jeesuksen sanonta "Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan" voi hyvinkin tarkoittaa ensimmäistä maailmansotaa. Ymmärtääkseni silloisen sukupolven aikana ei tapahtunut sen kaltaista totaalista tapahtumaa, että kansat olisi nousseet kansoja vastaan ainakaan siinä määrin kuin tapahtui ensimmäisen maailmansodan aikana.
Mutta niinkuin kirjoitit..."Toki kukin voi mielessään pyöritellä millaisia ajanlaskuja hyvänsä," niin minä nyt sitten "pyörittelin" tämän laatuisen ajatuksen ja ajanlaskun, annoithan siihen peräti luvan.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
pahkeinen
Viestit: 108
Liittynyt: 20.05.2007 22:59

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja pahkeinen »

Occamin partaveitsi kirjoitti: Niissä on aina tutkimisen ja tulkinnan vara, sitä ei voi kukaan kieltää.
Minusta näyttää siltä, että tulkinnanvaran sijaan kyse on tulkinnan tarpeesta. Sillä tavalla saadaan höpöjutut muunneltua omia tarpeita ja mielikuvitusta vastaavaan kuosiin.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:En nyt sanoisi " ilmiselvän ilmoituksen vastaisuuksia"...
Jeesuksen sanonnat eivätkä muutkaan raamatussa olevat "sanonnat" ole aina niin "ilmiselviä".
Tuohon uskovaisten vaikeuteen juuri viittasin, Jeesus puhutteli kuulijoitaan ja kertoi asioista, joita nimenomaan noiden kuulijoiden tuli kokea.
Niissä on aina tutkimisen ja tulkinnan vara, sitä ei voi kukaan kieltää.
Kyseisiä selittelyjä kutsutaan uskonnoiksi
Jeesuksen sanonta "Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan" voi hyvinkin tarkoittaa ensimmäistä maailmansotaa.
Pidä sinä vaan kiinni elossa olevista 2000-vuotiaista Jeesuksen seuraajista, ei se ole kiellettyä. Raamatun ilmiselvä kerronta osoittaa, että ajanlaskumme ensimmäisellä vuosisadalla Jeesuksen seuraajat odottivat Jeesuksen paluuta omana elinaikanaan. Jeesuksen nykyinen olomuoto on toki sitten oma asiansa, etenkin kun jumalastakaan ei ole minkäänlaista vakavasti otettavaa näyttöä.
Ymmärtääkseni silloisen sukupolven aikana ei tapahtunut sen kaltaista totaalista tapahtumaa, että kansat olisi nousseet kansoja vastaan ainakaan siinä määrin kuin tapahtui ensimmäisen maailmansodan aikana.
Sota ei ole mikään uusi keksintö. Mitä taas mainitsemaasi totaalisuuteen tulee, niin ensimmäiseen naailmansotaan suhteessa verrattavia sotia on käyty ennen ensimmäistä maailmansotaa, joten siinä menee sekin peruste.
Mutta niinkuin kirjoitit..."Toki kukin voi mielessään pyöritellä millaisia ajanlaskuja hyvänsä," niin minä nyt sitten "pyörittelin" tämän laatuisen ajatuksen ja ajanlaskun, annoithan siihen peräti luvan.
Juu ja heti kun tuollaiset tuo täällä ulos mielestään ja julki on suuri vaara, että väitteden kestävyys koetellaan.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Occamin partaveitsi kirjoitti: Jeesuksen sanonta "Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan" voi hyvinkin tarkoittaa ensimmäistä maailmansotaa. Ymmärtääkseni silloisen sukupolven aikana ei tapahtunut sen kaltaista totaalista tapahtumaa, että kansat olisi nousseet kansoja vastaan ainakaan siinä määrin kuin tapahtui ensimmäisen maailmansodan aikana.
Mutta niinkuin kirjoitit..."Toki kukin voi mielessään pyöritellä millaisia ajanlaskuja hyvänsä," niin minä nyt sitten "pyörittelin" tämän laatuisen ajatuksen ja ajanlaskun, annoithan siihen peräti luvan.
Näinhän se on. Jeesuksen sanonta voi tarkoittaa myös niitä muita tuhansia sotia, mitä Jeesuksen oletetun elämän jälkeen on tapahtunut. Jos väitteesi (premissit) perustuu jossitteluun, niin ei lopputuloskaan voi olla muuta kuin jossittelua. Jossittelu taas ei oikein ole hyvää argumentaatiomuotoa.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Masterpiece kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti: Jeesuksen sanonta "Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan" voi hyvinkin tarkoittaa ensimmäistä maailmansotaa. Ymmärtääkseni silloisen sukupolven aikana ei tapahtunut sen kaltaista totaalista tapahtumaa, että kansat olisi nousseet kansoja vastaan ainakaan siinä määrin kuin tapahtui ensimmäisen maailmansodan aikana.
Mutta niinkuin kirjoitit..."Toki kukin voi mielessään pyöritellä millaisia ajanlaskuja hyvänsä," niin minä nyt sitten "pyörittelin" tämän laatuisen ajatuksen ja ajanlaskun, annoithan siihen peräti luvan.
Näinhän se on. Jeesuksen sanonta voi tarkoittaa myös niitä muita tuhansia sotia, mitä Jeesuksen oletetun elämän jälkeen on tapahtunut. Jos väitteesi (premissit) perustuu jossitteluun, niin ei lopputuloskaan voi olla muuta kuin jossittelua. Jossittelu taas ei oikein ole hyvää argumentaatiomuotoa.
Eiköhän elämämme ole aika pitkälti "jossittelua" koska elämässä mikään ei ole niin varmaa kuin kuolema. Elämä todennäköisesti on kuitenkin ikuinen, mutta ei yksilön kohdalla.
Tämä on keskustelupalsta, ei suinkaan välttämättä mikään "argumentaatiopalsta", kekustelun avulla voidaan joskus päätyä jopa lähemmäs "argumentaatiota".
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Eiköhän elämämme ole aika pitkälti "jossittelua" koska elämässä mikään ei ole niin varmaa kuin kuolema
No onhan se näin, elämä voi olla aika pitkälti jossittelua ja monen asian kohdalla se ei muuta ookkaan.

Uskontoja ja sen ainoita oikeita totuuksia on kuitenkin vähän paha mennä julistelemaan "jossittelujen" varassa, jos sellaista joku sattuisi tekemään, totuuden etsimisessä kun jossittelulla ei pääse kovin nopiaa etiäppäi.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Tämä on keskustelupalsta, ei suinkaan välttämättä mikään "argumentaatiopalsta", kekustelun avulla voidaan joskus päätyä jopa lähemmäs "argumentaatiota".
Kun aikuinen esittää jonkin näkemyksen keskustelupalstalle, niin hänen odotetaan varautuvan mahdollisiin tarkentaviin kysymyksiin. Jossitteluun linnoittautuminen ei ole toisiaan kunnioittavien aikuisten tapa keskustella asioista perustellusti.

Tässä hieman pohjaa.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Tässä elämässämme on ainakin "kuolema" sellainen asia, jossa ei tarvitse "jossitella", eli se tähän astisten kokemuksien mukaan on täysin argumentoitavissa.
Löytäisikö joku muitakin täysin varmoja asioita ?
Eli asioita, jotka on yhtä hyvin ja varmasti argumentoitavissa kuin kuolema?
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Tässä elämässämme on ainakin "kuolema" sellainen asia, jossa ei tarvitse "jossitella"...
Kirjoittelusi ei vaan nyt koskenut kuolemaa.
..eli se tähän astisten kokemuksien mukaan on täysin argumentoitavissa.
Jos luit laittamani linkin, niin ei se ainakaan näy tehneen muutosta. Hyvin moni asia on perusteltavissa ja asiallisuuteen pyrkivässä keskustelussa on perustelu mukana.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Occamin partaveitsi kirjoitti: Tämä on keskustelupalsta, ei suinkaan välttämättä mikään "argumentaatiopalsta", kekustelun avulla voidaan joskus päätyä jopa lähemmäs "argumentaatiota".
Minä vähän luulen, että sinulla ei nyt ole oikein käsitystä noiden sanojen ja niiden yhteyksien merkityksistä, joita käytät.

Kuva
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Ennallistettuun Paratiisiin...

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Masterpiece kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti: Tämä on keskustelupalsta, ei suinkaan välttämättä mikään "argumentaatiopalsta", kekustelun avulla voidaan joskus päätyä jopa lähemmäs "argumentaatiota".
Minä vähän luulen, että sinulla ei nyt ole oikein käsitystä noiden sanojen ja niiden yhteyksien merkityksistä, joita käytät.

Kuva
Lähinnä ajan sitä takaa, että on hyvin vähän maailmassa asioita, jotka voidaan sata prosenttisesti perustella ,..tai jos käytetään sanaa "argumentoida", siksi otin esimerkkinä yhden sata prosenttisen asian ..."kuolema" joka ainakin tähänastisten kokemusten perusteella on fakta.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Vastaa Viestiin