Sivu 4/4
Re: Aikuisena kääntyneet.
Lähetetty: 26.12.2010 17:29
Kirjoittaja Harmus
Vieras kirjoitti:
Vaikea on tuota kirjoittamaasi uskoa. Jehovan todistajien opetukset on rakennettu niin, että niissä velloo kyltymätön viha sitä maailmaa kohtaan, jota nuo ura, talo perhe ja hienot harrastukset edustavat.
Ihmisen psyyke kestää Jehovan todistajien kaltaisen vihalahkon ja ns. normaalin elämäntyylin yhdistämistä (eli kaksoiselämää) vain tiettyyn rajaan asti.
Paras päivittää tiedot, näin Haloskaa mukaellen. Normaali elämäntyyli on valtatyyli sielläkin.
Ehkä tässä on taustalla nuo kaikki vähennykset viikottaisista yhteisistä hengen nostatuksista, eli esimerkiksi kirjantutkistelujen häviäminen, mene ja tiedä, mutta kyllä muutos on selvä. Muut nuorten asiat hallitseva nuorten elämää jo 90% prosenttisesti, esimerkiksi internet. Tuo mainitsemasi viha pysyy omissa uomissaan, jos sellaista juuri kehittyykään, näin vähällä otteella.
Pidän tätä vain hyvänä, monet tähän mukaan kasvaneet saavat elää rauhassa.
Heitä häiritsee ehkä vain ne aikuisena kääntyneet, joiden elämänsisältö on taas tämän uskonnon myötä muuttunut radikaalisti.
Re: Aikuisena kääntyneet.
Lähetetty: 26.12.2010 17:40
Kirjoittaja Vieras
Harmus kirjoitti:
Pidän tätä vain hyvänä, monet tähän mukaan kasvaneet saavat elää rauhassa.
Mukaan kasvaneiden henkinen kehitys alkaa siitä hetkestä, kun heille sallitaan esimerkiksi valita kaveripiirinsä ja puolisonsa myös lahkon ulkopuolelta. Tätä vapauttahan lahko ei heille suo eivätkä nämä kiellot valikoi uhrejaan sen mukaan, uskooko henkilö oppeihin vai ei.
Onnellisimpia lahkossa lienevät ne mukaan kasvaneet, jotka eivät haaveile urasta, talosta ja hienoista harrastuksista vaan joille riittää lahkon suosittelema pienimuotoinen ja yksinkertainen elämä. Taasen ne, jotka ovat ymmärtäneet tavoitella noita normaaliin elämään kuuluvia asioita, lienevät tuskallisen tietoisia vankilastaan, johon lahko heidät ja heidän elämänsä muotin pakottaa. Heidän asemansa lienee kaikkein surkein, elleivät uskalla ottaa eroamisen askelta.
Re: Aikuisena kääntyneet.
Lähetetty: 26.12.2010 23:33
Kirjoittaja Harmus
Tiedä häntä, mutta mainitsemasi luokka jt askeetikkoja on kokemukseni mukaan nykyään varsin onneton ja katkera ryhmä. Yleensä he ovat myös vähän vanhempia.
Nuoret jt:t ovat kovasti nykyään rakentamassa omaa nykyistä elämäänsä ja nauttivat hedonistisesti elämästään siinä missä muutkin.
Kaupungeissa tämä on tietysti myös helpompaa, koska iholle ei tulla ja oma elämä pysyy yksityisenä.
Uudet, aikuisena kääntyneet huomaavat ehkä ristiriidan puheiden ja käytöksen välillä, mutta yleisesti asia jo hyväksytään.
Re: Aikuisena kääntyneet.
Lähetetty: 27.12.2010 14:48
Kirjoittaja Kaarmis
Vieras kirjoitti:Harmus kirjoitti:
Pidän tätä vain hyvänä, monet tähän mukaan kasvaneet saavat elää rauhassa.
Mukaan kasvaneiden henkinen kehitys alkaa siitä hetkestä, kun heille sallitaan esimerkiksi valita kaveripiirinsä ja puolisonsa myös lahkon ulkopuolelta. Tätä vapauttahan lahko ei heille suo eivätkä nämä kiellot valikoi uhrejaan sen mukaan, uskooko henkilö oppeihin vai ei.
Onnellisimpia lahkossa lienevät ne mukaan kasvaneet, jotka eivät haaveile urasta, talosta ja hienoista harrastuksista vaan joille riittää lahkon suosittelema pienimuotoinen ja yksinkertainen elämä. Taasen ne, jotka ovat ymmärtäneet tavoitella noita normaaliin elämään kuuluvia asioita, lienevät tuskallisen tietoisia vankilastaan, johon lahko heidät ja heidän elämänsä muotin pakottaa. Heidän asemansa lienee kaikkein surkein, elleivät uskalla ottaa eroamisen askelta.
Uskon että liberaalijepullakin voi mennä kohtalaisen mukavasti. Joillekin omantunnon poiskytkeminen voi sujua kitkattomasti.
Mutta siitä, keiden asema on kaikkein surkein, äänestäisin niitä jotka ovat eronneet itse, koska uskovat asiaan ja ovat eronneet "pitääkseen seurakunnan puhtaana".
Re: Aikuisena kääntyneet.
Lähetetty: 28.12.2010 15:55
Kirjoittaja Vieras
En tiedä, kuinka moni liittyy alunperin pelkkien uskonasioiden takia. Taustalla voi olla itsekäs pyrkimys esim. päästä alkoholismista / tupakasta eroon, saada seuraa yksinäisyyteen, lohduttaa itseään kuolemantapauksen sattuessa, itsetunnon kohentaminen, järjesteyksen saaminen elämään tms.
Meikäläiselle ev. lutille on se Kristuksen armo ja rakkaus keskeinen syy olla mukana kirkossa - en hae sieltä noita asioita, joista jotakin ilmeisesti alitajuisesti JT-lahkosta hain.
Olen kuullut sellaistakin, että "lapsesta saakka ollett on pahimpia". En ole tätä mieltä, mutta tällaista olen kuullut JT-seurakunnassa.