Onko Jehovilla samat säännöt

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kynsilakka

Re: Onko Jehovilla samat säännöt

Viesti Kirjoittaja Kynsilakka »

Mira kirjoitti:Olen tutkinut vanhimman kanssa vuoden,
Ei, ei ole samoja sääntöjä. Esim meidän seurakunnassa kukaan vanhin ei olisi tutkinut naisen kanssa vuotta (tai 9 kuukautta tai mitään muutakaan kuukautta). Olisi annettu raamatuntutkistelu paikka sisarelle. Tietysti jos seurakunnassa ei ole sisaria mutta sitä en oikein usko. Mitä jos siis vaihtaisit vanhimman sisareen, voisi alkaa edistyminen?
Mira

Viesti Kirjoittaja Mira »

Kiitos vastauksestasi. Se oli tärkeä.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Nick kirjoitti:Tiedoksesi " alueveli " huomaatko, että tarkoitan Raymondia ja Miraa. Oletko vähän tyhmä ?
luuletko, että väittelen itseni kanssa. Minulla ei siihen ole tarvetta.
Tarpeista on vaikea sanoa mitään, mutta kun inttämislinjalle lähdit, niin nimimerkit "Mies", "Final", "zubidubi", "Mira", "Raymond" ja "Nick" on yksi ja sama henkilö.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

^^^^-haiskahdat samalta trollilta joka räyhää Suoli24- saitilla ;D
-kysymyksesi ovat sellaisia, joita ei tekisi ihminen joka oikeasti on yhteydessä todistajiin,
ja on jopa TUTKINUT heidän kanssaan niin kauan...^^^^
Sama agressiivien tyyli, kun asiaa ajattelee...

Kerroppa "Mira":
- mistä mielestäsi sikiää nettisivujen vihakirjoittelu,
josta Ajankohtainen Kakkonenkin pitää tänään teemaillan?

Twitterissäkin voi kommentoida....
Iltaa odotellen,

"työpaikka/nettikiusattu"
Mira

Jos haluaa vastauksia, se ei ole inttämistä vaan halua saada tietoa. Ette ole kyenneet vastaamaan ongelmiin. Emme todellakaan ole samoja ihmisiä. Katso ilmaisutyyliä, en ikinä kirjoittaisi kuten "raymond" tai "Nick". Onko mieleesi tullut, että yhtä konetta voi käyttää satoja ihmisiä. Kuuluuko ylläpitäjän edes kommentoida tällaista? Olen pyytänyt vastauksia mielestäni kohteliaasti enkä vastaa muiden puolesta. On melko outo tyyli sivustojen ylläpitäjillä, vakoojia vai kätyreitä? En ole vielä törmännyt näin outoihin sivustojen ylläpitäjiin. Nyt päätän keskustelun tähän, sillä en ole suinkaan hakenut riitaa enkä halunnut loukata ketään. Vastenmielistä! Ei kukaan ole niin naivi, että uskottelee ylläpitäjälle olevansa sama ihminen.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Mira kirjoitti:Kuuluuko ylläpitäjän edes kommentoida tällaista? - - On melko outo tyyli sivustojen ylläpitäjillä, vakoojia vai kätyreitä? En ole vielä törmännyt näin outoihin sivustojen ylläpitäjiin.
Yleisesti ottaen keskustelupalstoilla ei katsella multinikkeilyä sallivaan sävyyn, ja niillä palstoilla joilla on valvojat, siihen puututaan poikkeuksetta. En näe mitään syytä miksi tämän palstan pitäisi poiketa vallitsevasta linjasta.

Mahdollinen jatko tästä aiheesta palauteketjuun.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Onnistuisikohan sitä listata kaikki ohjeet tai säännöt tai vaatimukset samaan kohtaan kerralla?
En nyt jaksa ottaa kantaa kuka kyselee mitäkin vaan kokoan ketjun ajatuksia yhteen.

Sen verran mainitsen jonkun kritisoinnin vuoksi, että sanoessani Mitä Raamattu todella opettaa-kirjan käsittelevän Raamatun opetuksia, tarkoitin lähinnä sitä, että se käsittelee vain JT-opin kannalta heidän tulkintaansa näistä asioista. Kuten muista viesteistäni käy ilmi, olen itse kasvanut JT-perheessä, joten Raamattua on tullut tutkittua ja kyseinen opus kahlattua läpi aikanaan silloisessa kirjantutkistelussa. Ja olen edelleen kastettu JT, vaikkakin nyt onneksi jo täysin "ulkopuolella".

Sitten tähän analysointiin.
"Monet tuntemani jt:t opettavat käyttäen pelkkää Raamattua, ilman Vt-materiaalia."
- siihen pyritään, että JT oppii ulkoa kertomaan asiat ilman kirjallisuutta. Myöskin on ollut suora ohjeistus välttää sanomasta "seura opettaa" tai "järjestö opettaa", vaan tulisi aina sanoa "Raamattu opettaa", sillä Raamatulla on suurempi auktoriteetti kuulijaan nähden. Tästä voisin etsiä joskus ihan suoran lainauksen kun viitsisin.

Mira sanoi seuraavia: "Eräs vanhempi sanoi minulle, että minimi on tuo kirjasen tutkiskelu ja tunti kuussa julistusta, mutta painostusta on myös puhekouluun, jota en osaa mieltää omaksi ainakaan vielä ja minulle on kerrottu, ettei se ole pakollista. Miksi sitten vaaditaan jotain, mikä ei ole pakollista?"
- Varmasti totta joka sana. Järjestö vaatii enemmäin kuin mitä Raamattu tai sen jumala vaatii. Tähän on alistuttava jos mielii JT:ksi.

"En ymmärrä muuta kuin että ei ole oikein raamatullista!"
- Olet Mira ymmärtänyt aivan oikein. Ikävä kyllä järjestö ei aina muissakaan asioissa toimi ihan raamatullisesti, kuten tällä sivustolla on osoitettu.

"Sanoin, että tässä vaiheessa en halua konventteihin, en sanonut, etten mene ollenkaan. Mielestäni kastamattomalta ei vaadita samaa kuin kastetulta. Nytkö se onkin toisinpäin? Kastamaton on aktiivisempi kuin kastettu."
- Näin päin asia on siltä kannalta, että pienikin oma ajattelu, kieltäytyminen pienestäkin asiasta kuulostaa värvääjän korviin kapinalliselta. Toki kastetuilta vaaditaan sama panos, mutta he ovat "osoittautuneet jo arvollisiksi", eli ovat joko osoittaneet uskonsa tekoina tai sitten sattuneet syntymään JT-perheeseen jolloin asioista kysellään vähemmän (oletetaan että vuosien kasvatus-manipulointi-mielenhallinta on jo onnistunut).

"Eikö minulla ole oikeutta selvittää asia jostakin, kun en saa tietoa kysymällä enkä mitenkään. Eikö uskoni, salilla käynti ja tutkiskelu riitäkään? Vuosi on kulunut ja into hiipunut... Tällä asenteella kukaan ulkopuolinen ei taida tulla milloinkaan kastetuksi! MIKSI ASIA ON NÄIN? OHJEET PÖYTÄÄN KUTEN AUTOKOULUSSA, HALUAN SUORIA VASTAUKSIA."
- Sinulla on ihmisenä oikeus selvittää asioita. JT:na sinulla ei ole oikeutta kysellä asioiden perään liian hanakasti ettei syytetä taas siitä oman pään mukaan ajattelemisesta ja kapinallisuudesta.
Tiedän että tätä on vaikeaa ymmärtää, mutta ikävä kyllä näin järjestössä toimitaan.
Voin myös sanoa, että kokoukset ja tutkiminen ei jatkossa yksin riitä. Sinun tulee luoda ystävyyssuhteita järjestön jäseniin (ainakin pinnallisia kahvituokioita), ja katkaista ystävyyssuhteet ulkopuolisiin, tai ainakin olla hiljaa niistä. Myös kenttäilyä - saarnaamista - tulee harrastaa, ja on aika vaikeassa tilanteessa jos kieltäytyy teokraattisesta puhekoulusta, koska juuri näillä (naisilla näytemuotoisia) puheilla yritetään opettaa ihminen puhumaan vakuuttavasti sellaisistakin asioista mistä ei ole juurikaan tietoa tai ymmärrystä. Puhekoulusta on kyllä ihan hyötyä esim. esiintymispelon voittamisessa (ei toimi kylläkään kaikkien kohdalla) ja muutenkin julkisen tilanteen hallinnan opettelemisessa.

Haluaisin itse myös suorat sääntökirjat kaikille JT:lle, ettei tarvitsisi tuhlata kaikkien aikaa ja vaivautua miettimään mitä sitten siellä rivien välissä oikein tarkoitetaan. Ikävä kyllä tällaistakaan opusta ei ole luvassa ainakaan järjestön taholta.

Säännöt on totta kyllä tiukemmat kastetulle kuin kastamattomalle, mutta jos pyrit tosissasi kasteelle, samat säännöt pätevät kuin kastetullakin. Lähinnä jt-lapset voivat roikkua "löysemmässä hihnassa" ennen kastettaan hieman joustavammin säännöin.

Ja vieras: "Ehdoton luottamus Jehovaan ja syvä rakkaus häntä kohtaan saavat joka vuosi tuhannet ihmiset vihkiytymään ja menemään kasteelle. Varmasti kaikki Jumalan vihkiytyneet palvelijat haluavat myös olla uskollisia hänelle. Elämme kuitenkin kriittisiä aikoja ja kohtaamme monenlaisia uskonkoetuksia"
- Kuten joku toisessa ketjussa totesi, vitsiosio erikseen. Mutta joo, kai niitä on jotka löytävät omassa uskonkriisissään itsensä palvomasta jumalaansa omassa kiihkossaan ja tunteenpalossaan. Kuitenkin itse sanoisin, että ehdoton luottamus järjestöön, ja uskollisuus sille, sillä kuten usein todettu, järjestö vaatii uskollisuuden ennemmin itselleen kuin Jumalalle, kuten 60-80-luvuilla rokotuskiellon aikaisista erottamisista käy hyvin ilmi.

"Mikä muu syy se voi olla? Sekö, ettei minua kiinnosta uskon ulkopuoliset asiat ja kuppikunnat? "
- Voi hyvinkin olla syynä, jos värvääjänä toimiva JT laskee sen liialliseksi "riippumattomaksi ajatteluksi".
Kuten kaikissa riistotilanteissa, riistettävältä tulee tuhota ulkopuoliset tukiverkot ja saada ihminen riippuvaiseksi riistäjästään.

"Minä en ymmärrä tätä. Miksi minun pitäisi olla kastamaton ja sitoutua niihin tehtäviin, joita edellytetään vain kastetuilta? Miten se auttaisi minua uskossa? "
- Se ei auta sinua lainkaan, vaan se toimii ulkoisena osoituksena muille sinun uskostasi.

"Jokainen joka on uskossa haluaa kasteelle, koska vain siten on mahdollisuus paratiisiin."
- Kannattaa kysyä tutkistelusi johtajalta lisää tuosta pelastautumisesta, sillä järjestö opettaa myös, että voit pelastua ilman kastetta, juuripa vaikka sen takia ettet ole sattunut ehtimään kasteelle, vaikka olisit jo halunnut sen tehdä. Eli siis että jumala tuomitsee kuitenkin sydämen mukaan eikä pykälien mukaan.

Kuten Kletos sanoi "Jonkin verran asioihin perehtyneenä olettaisin, että sinulla on vielä liikaa noita "miksi" ja "mitä järkeä" -kysymyksiä." - Olen samaa mieltä. JT ei saa kysellä eikä ajatella. Kaikki tulee hyväksyä pureskelematta, ja alistua siihen.

"Jos ihmiset ovat rehellisiä, minun ei tarvitse kysellä mitään, vaan minulle kerrotaan avoimiesti mitä teen oikein ja mitä väärin ja mitä minulta odotetaan. Nyt en edes tiedä enää sitä, eikä näy tietävän muutkaan."
- Ikävä kyllä juuri näin tapahtuu järjestössä. Ihmiset eivät ole avoimia tai suoria, vaan heittelevät ajatukset kerralla ilmaan ja poimivat aakkosia satunnaisessa järjestyksessä. Niitä sitten tulkitaan ja yritetään saada hyväksyntä - järjestöltä - ei jumalalta.

Ainiin ja lopuksi. Tämä sivusto on JT:lta kielletty paikka. Liikaa tietoa. (tai saatanan propagandaa ;D )
Seuran todistaja

Viesti Kirjoittaja Seuran todistaja »

Mira kirjoitti:Itse olen tutkinut vanhimman kanssa reilut 9 kk ja käynyt salilla myös tänä aikana.
Vanhimman kanssa?
Mira kirjoitti:kirjasen tutkiskelu
Et ole vielä ollut riittävästi mukana, yksi ainoa sana sen paljastaa ;)

Ihmettelen tarvettasi päästä tähän vankilaan mukaan. Lähde ulos sieltä vielä kun voit.
Enemmän kenttäpalvelusta!
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Seuran todistaja kirjoitti:Et ole vielä ollut riittävästi mukana, yksi ainoa sana sen paljastaa ;)
Kirjoittaja ei vielä hallitse "puhdasta kieltä" sujuvasti (Vartiotorni 15. elokuuta 2008 sivu 21).
Ihmettelen tarvettasi päästä tähän vankilaan mukaan.
Tuon ohessa kyseisen kirjoittajan tarve itsensä kanssa keskusteluun herättää ihmetystä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Mira

Ensiksi, jouduin itse pilailun kohteeksi, siitä tämä sotku. Minusta oli ikävää se, että minuun kohdistuva pilailu paljastettiin täällä julkisesti. Olen tutkinut 9 kk vanhimman vaimon kanssa, en siis vanhimman kanssa. Ymmärrän siis, että koska en ole vielä tarpeeksi alistunut ja nöyrtynyt enkä ole "tottelevainen" jokaista asiaa kohtaan, en ole kypsä kasteelle. Ajattelen liian itsekkäästi. En siis voi kieltätyä mistään kyläilyistä, tapahtumista enkä puhekoulusta. Miksi sitten saan jt.ltä sellaista tietoa, että tuo kerta kentällä kuukaudessa riittää ja salissa sunnuntaina? Kertokaa tämä, sillä koen että minulle on valehdellut ihminen, johon olen luottanut. TÄMÄ ASIA EI TÄSMÄÄ. En tiedä onko tästä asiasta edes sopivaa kysellä, vai katsotaanko sekin inttämiseksi? Onko jt.t oikeasti halukkaita saamaan ihmisiä kastetuiksi, vai mikä tarkoitus näin korkealla kynnyksellä on? Jos kaikki nämä kertomukset ovat totta, mitä tänne on kirjoitettu, minusta koko ovelta ovelle saarnaaminen tulisi kieltää lailla. Ensiksi pelotellaan. Sitten vaaditaan valtavasti, jotta saisi pelastuksen. Kastetta ei anneta, vaan vedätetään ja kiristetään. Eikös sanoman kuulleen tulisi kääntyä uskoon. Jos on kuullut "asian" eikä käänny, joutuu kadotukseen. Kauppiailtakin vaaditaan poliisiin lupa, jos myy ovelta ovelle. Miten näiden lahkolaisten annetaan tunkeutua yksityiseen kotiin ja sotkea ihmisen ajattelumaailma kokonaan? Minulle on myös kerrottu saman henkilön taholta, että ihmisen motiivi uskoon tulolle voi olla mikä tahansa. Ei ole väliä onko se pelihimo, alkoholismi, pelko, yksinäisyys, asevelvollisuus jne... vaan tärkeintä on se, että on omaksunut opin ja tullut uskoon. Epäilen, että tuota ihmisen motiiviakin käytetään hyväksi, vai miten on?
Vieras

Asetelma on siis sellainen että Mira kertoo olevansa halukas pääsemään lahkon jäseneksi mutta on tyytymätön kun ei lahkosta itsestään saa haluamaansa tietoa ja hakee nyt siis tietoa lähinnä lahkon jättäneiden henkilöiden palstalta.

Lahkon jättäneiden henkilöiden tärkeä motiivi taas on varoittaa ihmisiä liittymästä lahkoon, koska he ovat todenneet lahkon valehtelevan, peittelevän valheitaan, pyrkivän manipuloimaan ja ohjaamaan jäseniään salakavalasti, siis siinä mielessä salakavalasti että manipuloinnin ja ohjauksen syy ja tarkoitus verhotaan raamatuksi väitetyllä viisaudella joka ei oikeasti kuitenkaan ole Raamatusta.

Tässä mielessä meikäläisenkin tulisi toimia itseään vastaan jos neuvoisi Miralle keinot pystyä ylittämään hänen kokemansa esteeet lahkolaisuudelle. No meikäläisen ei tarvitse ylittää itseään koska ei tiedä konstia, vaan päinvastoin täytyy sanoa että Miran kokema esteellisyys on oikea, mutta kokemus ei ole ulottunut koko lahkotodellisuuteen, jos lahkon jäsenilleen määräämä rakkauspommituskäytöskoodi ja muu näytelmän eläminen poistettaisiin, niin Mirakin kokisi lahkon kavahdettavana.

Rehellisyyden nimissä tulisi Miran sulkea ja kieltää ihmisyyden korkeimmat muodot, itsenäisen ajattelun mahdollisuus ja arvostelukyky, rehellisyys, oikeuden ja vääryyden taju, toimiakseen lahkon robottina, opiskellakseen lahkon julkaisuja ja mennäkseen oville "tulin keskustelemaan raamatusta...."
Markku Meilo

Mira kirjoitti:Miksi sitten saan jt.ltä sellaista tietoa, että tuo kerta kentällä kuukaudessa riittää ja salissa sunnuntaina?
Värväysvaiheessa jehovantodistaja antaa yleensä todellisuudesta poikkeavan, vääristyneen kuvan asioista. Kirjoitat termeillä, jotka paljastavat ettet ole kärryillä siitä missä olet menossa. Otetaan vaikka "kerta kentällä kuukaudessa". Raportoidessa ei raportoida kertoja, vaan aikaa. Oletan mainitun "tunti kuukaudessa riittää", joka on tavallaan totta, tavallaan ei. 15 minuuttiakin riittää joissain tapauksissa, mutta terve ihminen, joka raportoi tunnin kuukaudessa, on seurakunnassa alinta kastia, heistä on käytetty pilkkanimitystä "tolppajulistaja". Se kun menee niin, että kastetun todistajan saliuskottavuus on sidoksissa muun muassa raportoitujen tuntien määrään.

No sitten "salissa sunnuntaina". Kokouksissa ja muissa kokoontumisissa näyttäytyminen on yksi saliuskottavuuden tunnusmerkeistä, pelkästään sunnuntaisin kokouksissa käyvä kastettu todistaja, joka raportoi tunnin kuukaudessa on armotta seurakunnan alinta kastia. Tätähän ei hänelle sanota suoraan, mutta Vt-ohjeistus (jota saliuskottavimmat noudattavat) kehottaa viettämään aikaa vain "kypsien" todistajien kanssa, ei siis rupusakin. Eli minimivaatimuksiin juuri ja juuri yltävää ei arvosteta, vaan karsastetaan.

Näin se siis menee yleisesti ottaen käytännössä, asiahan tulee esille vasta kasteen jälkeen, jolloin on myöhäistä.
En tiedä onko tästä asiasta edes sopivaa kysellä, vai katsotaanko sekin inttämiseksi?
Ennen kastetta voi sooloilla melko vapaasti, kunhan nielee selitykset ja lopettaa samasta aiheesta kyselemisen.

Ja muuten, jehovantodistajaksi ei tulla "tulemalla uskoon", vaan "omaksumalla totuus".
Vieras

Mira kirjoitti:Ensiksi, jouduin itse pilailun kohteeksi, siitä tämä sotku. Minusta oli ikävää se, että minuun kohdistuva pilailu paljastettiin täällä julkisesti. Olen tutkinut 9 kk vanhimman vaimon kanssa, en siis vanhimman kanssa. Ymmärrän siis, että koska en ole vielä tarpeeksi alistunut ja nöyrtynyt enkä ole "tottelevainen" jokaista asiaa kohtaan, en ole kypsä kasteelle. Ajattelen liian itsekkäästi. En siis voi kieltätyä mistään kyläilyistä, tapahtumista enkä puhekoulusta. Miksi sitten saan jt.ltä sellaista tietoa, että tuo kerta kentällä kuukaudessa riittää ja salissa sunnuntaina? Kertokaa tämä, sillä koen että minulle on valehdellut ihminen, johon olen luottanut. TÄMÄ ASIA EI TÄSMÄÄ. En tiedä onko tästä asiasta edes sopivaa kysellä, vai katsotaanko sekin inttämiseksi? Onko jt.t oikeasti halukkaita saamaan ihmisiä kastetuiksi, vai mikä tarkoitus näin korkealla kynnyksellä on? Jos kaikki nämä kertomukset ovat totta, mitä tänne on kirjoitettu, minusta koko ovelta ovelle saarnaaminen tulisi kieltää lailla. Ensiksi pelotellaan. Sitten vaaditaan valtavasti, jotta saisi pelastuksen. Kastetta ei anneta, vaan vedätetään ja kiristetään. Eikös sanoman kuulleen tulisi kääntyä uskoon. Jos on kuullut "asian" eikä käänny, joutuu kadotukseen. Kauppiailtakin vaaditaan poliisiin lupa, jos myy ovelta ovelle. Miten näiden lahkolaisten annetaan tunkeutua yksityiseen kotiin ja sotkea ihmisen ajattelumaailma kokonaan? Minulle on myös kerrottu saman henkilön taholta, että ihmisen motiivi uskoon tulolle voi olla mikä tahansa. Ei ole väliä onko se pelihimo, alkoholismi, pelko, yksinäisyys, asevelvollisuus jne... vaan tärkeintä on se, että on omaksunut opin ja tullut uskoon. Epäilen, että tuota ihmisen motiiviakin käytetään hyväksi, vai miten on?

Ihmettelen "mira", tuon kaiken kirjoittamasi jälkeen:
MIKÄ on motiivisi liittyä noin epärehelliseksi/jopa vastenmieliseksi (et halua kyläillä/konventteihin) kokemaasi yhteisöön?Joita -itsekin-sanot "lahkolaisiksi"jotka 2tunkeutuvat yksityiseen kotiin" ?
Mira

Niin, kaikki muuttunut vastenmieliseksi, kun huomasin, että eräs pitkäaikainen jt"ystäväni" kertoi minulle tuon vähimmäismäärän ja sitten toinen JT kehoitti minua osallistumaan lähes kaikkeen. Syntyi ristiriita ja epäilys. Mitä enemmän olen asiaa tonkinut, sen enemmän asia on muuttunut vastenmieliseksi ja vastenmielisyyden aiheuttaa epärehellisyys. Joku sanoi, että olen pihalla asioista, sen näkee kirjoituksesta. Miksi minut siis pidetään niin pihalla asioista? Raamatun oppia olen saanut paljon, mutta kuten huomaatte, olen täysin pihalla yhteisön säännöistä. Miksi minua on johdateltu ja ohjattu näin? En usko olevani ainut, vaan vastaavassa tilanteessa on varmasti muitakin. Minusta tuntuu myös kurjalta, että ystävyyteni on ollut kenties puhdasta kenttätyötä ja nimeni loistaa "heidän listassaan" kenttätyönä. Miksi te ihmettelette kasteelle menon innokkuutta? Tottakai, haluan olla tasa-veroinen julistaja, en pimennossa pidettävä ääliö. Kirjoitukset ovat valaisseet minulle asioita, joten kiitos siitä. Haluan tietää kaiken ulkopuolisen seuraan liittymisestä, sillä alle näkyy kätkeytyvän paljon, mitä en ymmärrä. Silmiini on pistänyt myös eräs seikka salilla: Se on miesvaltainen, vaikka sanotaan olevan paljon naisia. Kolme päivää sitten ymmärsin "oppitunnilla", että orjat kirjoittavat kaikki materiaalin, tekijöistä ei siis ole oikeasti tietoa? Mikä tässä uskonnossa kiinnostaa miehiä? Olen aina ajatellut, että usko on enemmän naisen sydämmen asia.
Markku Meilo

Mira kirjoitti:Niin, kaikki muuttunut vastenmieliseksi, kun huomasin, että eräs pitkäaikainen jt"ystäväni" kertoi minulle tuon vähimmäismäärän
Tuollainen vähimmäismäärälla toimiminen liittyy usein tilanteisiin, jossa ystävyys- ja/tai sukulaisuussyistä ei haluta jättää jehovantodistajuutta ja joutua kartetuksi. Arkikielellä sanottuna henkilöä kiristetään pysymään todistajana karttamisen uhalla.
ja sitten toinen JT kehoitti minua osallistumaan lähes kaikkeen.
Tuo on jehovantodistajuuden opillinen lähtökohta.
Joku sanoi, että olen pihalla asioista, sen näkee kirjoituksesta. Miksi minut siis pidetään niin pihalla asioista?
Jehovantodistajuus on niin säänneltyä ja kokonaisvaltaista, että jopa yhden kirjaimen vaihtuminen voi paljastaa (tutkisTelu ei tutkisKelu). Todistajuudesta kiinnostuneelle ei kerrota ikäviä puolia todistajuudesta, siinä yksi syy miksi henkilö voi olla pihalla.
Raamatun oppia olen saanut paljon,
Olet saanut paljon Vt-seuran opetusta, Raamattu on ollut sivuosassa.
Minusta tuntuu myös kurjalta, että ystävyyteni on ollut kenties puhdasta kenttätyötä ja nimeni loistaa "heidän listassaan" kenttätyönä.
Kasteella käynnin jälkeen yhteydenpitoa henkilön kanssa ei voi enää raportoida ja kasteella käyneen odotetaan taas vuorostaan rakkauspommittavan uusia uhreja.
Se on miesvaltainen,
Kyseessä lienee hyvin pieni seurakunta, pääsääntöisesti seurakunnat ovat naisvaltaisia kautta maailman.
tekijöistä ei siis ole oikeasti tietoa?
Ei ole julkistettua tietoa, eikä ihme, harva laittaisi nimen tekstiin, joka on kirjoitettu kieli keskellä suuta ja osin tietoisesti valehdellen.
Vastaa Viestiin