Mikä pyhä henki on? Vartiotorni 15.12.2011
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Re: Mikä pyhä henki on? Vartiotorni 15.12.2011
Slussenilla on meikäläinen kulkenut, vaikkakin pysähtymättä niin sai kuulla että se sydämen läpi menevä virta voi tehdä rytmihäiriön jolloin ei ilman apua selviä. Masennusta on puolestaan hoidettu sähköiskuilla aivojen läpi. Tippuria ei kuullut sähköllä hoidettavan. Masennukseen muuten nykyään myydään korvaan sijoitettavia valolamppuja, valaisimia. Kas. Milloinka saadaan silmälaseja äänenvahvistimilla
-
Liini
Re: Mikä pyhä henki on? Vartiotorni 15.12.2011
Vieras kirjoitti:Vartiotorni 15.12.2011
MIKSI TARVITSEMME JUMALAN HENGEN OPASTUSTA? s.13
Vartiotorni 15.12.2011 s.13
Mikä pyhä henki on?
Todennäköisesti joillakin kenttäpalveluksessa tapaamillamme ihmisillä on epäraamatullinen käsitys pyhästä hengestä. Kolminaisuusopin kannattajat ajattelevat erheellisesti, että tämä henki on Jumalan, Isän, vertainen henkipersoona (1.Kor.8:6). Siksi siitä käytetään monissa raamatunkäännöksissä isokirjaimista ilmausta "Pyhä Henki".
> Kolminaisuusoppi on eräs Jehovan todistajat muista kristillisistä uskontokunnista erottava oppi. Onko se täysin Raamatun vastainen oppi, kuten he jälleen tässä ko. Vartiotorni-lehdessä vakuuttavat? Vai voisiko kyseessä olla kolme persoonaa, jotka yhdessä muodostavat jumalallisen hallituksen eli jumaluuden?
HEI!hALUAISIN SINULTA KAIKKI TIEDOT TÄSTÄ AIHEESTA .MUN MIELESTÄ JEESUS ON JUMALAN POIKA.
Vartiotorni 15.12.2011 s.14
Tämä henki on Jumalalta tulevaa, johonkuhun tai johonkin kohdistettua tai käytettyä energiaa, jonka avulla hän toteuttaa tahtonsa.
> Heidän mukaansa pyhä henki on Jumalan toimiva voima eli hänen käyttämänsä energia. Samoin kuin ihmisen käyttämää energiaa ei voi erottaa ihmisestä itsestään, ei Jumalan käyttämääkään energiaa voi erottaa hänestä. Joten pyhä henki on tämän mukaan sama kuin Jumala itse.
Puhu perustellen käyttämällä Raamattua v.2003 s.77
Pyhän hengen oikean määritelmän täytyy sopia kaikkiin raamatunkohtiin, jotka puhuvat tuosta hengestä.
> Kuten Perustellen-kirja toteaa: "Pyhän hengen oikean määritelmän täytyy sopia kaikkiin raamatunkohtiin". Katsotaanpa mitä Raamattu meille kertoo:
Evankeliumi Matteuksen mukaan 28:19 KR92
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
> Kaste suoritetaan kolmen persoonan nimeen. Koska Isä ja Poika ovat persoonia, on Pyhä Henkikin tällöin persoona. Nimi viittaa persoonaan. Jos pyhä henki ei ole persoona tulisi kaste suoritettaan vain Isän ja Pojan nimeen, koska pyhä henki on sama kuin Isä.
Evankeliumi Johanneksen mukaan 16:7,13-15 KR92
7. Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne,
13. Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.
14. Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.
15. Kaikki, mikä on Isän, on myös minun. Siksi sanoin, että hän saa minulta sen, minkä hän teille ilmoittaa.
> Jos pyhä henki ei ole persoona, miten se voi puhua sitä mitä se kuulee ja miten voidaan esittää mahdollisuus, että se voisi puhua omissa nimissäänkin? Miten Jeesus voi lähettää pyhän hengen ja käskeä sitä puhumaan hänen ohjauksessaan, jos kyse on Jumalan voimasta eli Jumalasta itsestään?
Kirje roomalaisille 8:26,27 KR92
26. Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.
27. Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta.
> Jos pyhä henki ei ole persoona, miten persoonaton voima voi rukoilla? Jos se on Jumalan voima, miten Jumala voi rukoilla itse itseään puolestamme?
Apostolien teot 15:28 KR92
28. Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
Apostolien teot 13:2 KR92
2. Kerran, kun he olivat palvelemassa Herraa ja paastoamassa, Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa Barnabas ja Saul minun työhöni, siihen tehtävään, johon minä olen heidät kutsunut."
> Jos pyhä henki ei ole persoona, miten se voi pohtia, nähdä jotain hyväksi ja antaa ohjeita?
> Määritelmä persoonattomasta ja ajattelukyvyttömästä hengestä, joka itse asiassa onkin erottamaton osa Jumalaa, ei sovi näihin raamatunkohtiin.
* koska Jeesus lähettää sen auttajaksi, ja se puhuu hänen ohjauksessaan - eli Jeesus lähettää isänsä puhumaan hänen ohjauksessaan
* koska se auttaa meitä lähestymään Jumalaa - siis itseään
* koska se puhuu Jumalalle puolestamme - eli Jumala puhuu puolestamme itselleen
* koska Jumala ymmärtää mitä henki hänelle esittää - eli Jumala ymmärtää mitä itse itselleen esittää
* koska Jumala on vakuuttunut, että henki puhuu hänen tahtonsa mukaisesti - eli on vakuuttunut että puhuu itselleen oman tahtonsa mukaisesti
* koska se voi pohtia asioita ja antaa ohjeita, johon persoonaton voima ei kykene
Vartiotorni 1.11.2006 s.25
Voideltujen kristittyjen ja heidän kumppaneittensa elämässä on voima, jota he aivan varmasti pitävät pyhänä: pyhä henki. Tämä henki on Jehovan vaikuttava voima, ja koska se toimii aina sopusoinnussa pyhän Jumalan tahdon kanssa, sitä on sopivaa sanoa "pyhäksi hengeksi" eli "pyhyyden hengeksi" (Johannes 14:26; Roomalaisille1:4). ... Jos pyhä henki on meille pyhä, vältämme tekemästä mitään, mikä voisi murehduttaa tuota henkeä ja estää sen toimintaa elämässämme (Efesolaisille 4:30).
> Jos pyhä henki on Jumalan toimiva voima, erottamaton osa hänestä, eli hän itse, voitaisiinko tällöin vastaavasti sanoa esim. että Jussin voima 'toimii aina sopusoinnussa Jussin tahdon kanssa' ja että meidän tulee varoa 'murehduttamasta Jussin voimaa'?
Evankeliumi Johanneksen mukaan 13:27 KR92
27. Silloin, heti kun Juudas oli sen saanut, Saatana meni häneen. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä aiot, tee se pian!"
Kirje galatalaisille 4:6 KR92
6. Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
Apostolien teot 2:4 KR92
4. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
> Samoin kuin Saatana ja Jeesus, niin myös Pyhä Henki voi mennä johonkin ihmiseen, vaikka on persoona. Tällöin kyseinen ihminen on tämän persoonan vaikutuksen alaisuudessa.
> Jos pidämme kiinni tuosta Perustellen-kirjan vaatimuksesta: "Pyhän hengen oikean määritelmän täytyy sopia kaikkiin raamatunkohtiin, jotka puhuvat tuosta hengestä.", niin huomamme, että pyhän hengen määrittely persoonattomaksi Jumalan energiaksi, ei taidakaan olla niin selvä asia, kuin Jehovan todistajat antavat ymmärtää.
niin haluaisin jutella että ymmärtäisin tämän kanssasi.....aion perehtyä raamattuun ....