Olitko koskaan aidosti mukana

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieraas

Re: Olitko koskaan aidosti mukana

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Voimantorni kirjoitti:
"Kun valtakunnansalille tulee vapaa-ajanvaatteisiin pukeutunut vieras tai joku palaa pitkän poissaolon jälkeen, älä huomauta hänen asustaan tai poissaolostaan, vaan toivota hänet mieluummin lämpimästi tervetulleeksi. Tai kun huomaat, että jollakulla vastakiinnostuneella on väärä näkemys, voi olla parasta, ettet oikaise häntä heti (Johannes 16:12). Hienotunteisuuteen sisältyy sen huomaaminen, mitä ei pidä sanoa." (Vartiotorni 1. elokuuta 2003)
Taas kerran Vartiotorni hämää asian taitavalla muotoilulla. Sinänsä järkevän oloista periaatetta käytetään tukemaan piilossa olevia sääntöjä.

Vartiotorni käyttää kaikkien hyväksymää viisautta: "Hienotunteisuuteen sisältyy sen huomaaminen, mitä ei pidä sanoa." Aivan. Kyllähän tyhmempikin tajuaa, että kaikkea ei pidä sanoa, se on sitä hienotunteisuutta. Mutta kun tämä hieno periaate koskee vain kiinnostuneita tai seurakuntaan palaavia, ei jäseniä. Todellisuudessa tarkoitetaan: jotta potentiaalista jäsentä ei heti karkotettaisi täytyy häntä kohdella eri säännöillä kuin muita. Ei saa mokata mahdollista kääntymistä puhumalla heti avoimesti totta. Jäsenten "väärät näkemykset" (lue: omat mielipiteet) sen sijaan voi korjata heti, vaikka tylystikin. Jos väärät näkemykset toistuvat, seuraa toimenpiteitä.

Sama koskee tutkistelua ja Vartiotornin artikkeleita. Päättömiä johtopäätöksiä ei saa laukaista heti, niitä täytyy ensin pohjustaa vaihe kerrallaan: "Etkö sinäkin ole samaa mieltä siitä, että…?"
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Itsellänikin on kokemus nk. "rakkauspommituksesta", kun olin kiinnostuneena ensimmäisiä kertoja valtakunnansalilla. Yllättäen kaikki olivat minusta kovasti kiinnostuneita ja kutsuivat kylään ja kaikkea sellaista. Kun sitten myöhemmin menin kasteelle, niin kyllä siinä selvästi jokin kynnys ylitettiin. Sen jälkeen huomasin seurakuntalaisten todelliset kiireet. Aikaa ei enää riittänyt läheskään samassa määrin kuin aiemmin. Koin jotenkin, että kun olin mennyt kasteelle, olin sen jälkeen "omillani". Vastasin itse Jumalalle toiminnastani, joten seurakuntalaisten ei enää tarvinnut vetää minua mukanaan; he olivat tehneet osansa."

No kun kasteella käyneestä ei saa enää raportoida tunteja...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Carrie81

Viesti Kirjoittaja Carrie81 »

Lapsena uskoin todellakin että Jt:lla on totuus. Vihasin kuitenkin koko asiaa ( salilla ramppaamista, pakkotutkistelua, pakkokenttäilyä, maailmanloppua, painostusta jne. ) Tunsin huonoa omaatuntoa siitä että en jaksanut olla innoissani kyseisestä touhusta ja pelkäsin todella kuolevani harmagedonissa. Maailmanlopun ja demonien pelko oli jokapäiväistä ja näin jatkuvasti painajaisia niistä. Ajattelin että minussa on jotain vikaa kun ole iloinen "totuudesta". Sukulaiset sano että "sulla on käynyt aikamoinen tuuri, on kuin lottovoitto syntyä todistajaperheeseen". Minusta ei vaan tuntunut siltä, ei vaikka kuinka yritin. Elin siis jatkuvassa pelossa siitä etten ole tarpeeksi hyvä Jehovan silmissä kun tuntemukseni ovat mitä ovat, ja tulen kuolemaan harmagedonissa.

Tutkin todistajien kanssa ( pakosta ) 7- vuotiaasta 14- vuotiaaksi asti. 10 vuoden ikäisenä aloin jo jonkun verran epäilemään ja ajattelemaan että JOS tämä nyt kuitenkin sitten on se Totuus, niin en halua olla mukana tällaisessa totuudessa, vaikka sitten kuolisinkin maailmanlopussa. Todistajien oma toiminta sai aikaan tämän ajattelun. Minua syyllistettiin jatkuvasti siitä jos en ollut tarpeeksi hyvin valmistautunut ( alleviivannut kirjasta valmiit vastaukset valmiisiin kysymyksiin ) tutkimiseen vaikka kaikkeni yritin ja jännitin aina heidän tulemistaan niin että maha oli kuralla. Jos en muistanut täydellisesti ulkoa jotain läksyä minua nuhdeltiin etten edisty ( esim. raamatun kaikki kirjat 1. mooseksen kirjasta alkaen piti muistaa järjestyksessä ulkoa ) Sain paheksuntaa siitä etten uskaltautunut ujouttani puhekaveriksi salille. En siis ollut edistynyt tarpeeksi ja se oli huono asia tulevan harmagedonin kannalta.

Teini-ikäisenä aloin sitten totaalisesti saamaan tarpeekseni koko touhusta. Koulussa olin luokanopettajan silmätikkuna 2 vuotta uskonnon takia. Se oli yhtä helvettiä mutta todistajat olivat vain hyvillään koska se oli vain vainoa ja todistaa sen että ollaan tosiuskovia. Aloin vihaamaan koko asiaa sydämeni pohjasta koska se oli aiheuttanut vain pelkkää kärsimystä vaikka kysymys oli muka maailman onnellisimmista ihmisistä. Aloin karkaamaan kotoa kokousiltoina sekä silloin kun olivat tulossa tutkimaan. Äiti alkoi ihmetellä että mitä on meneillään. Kerroin sitten kaikki rehellisesti kun en aikaisemmin uskaltanut. Äiti onneksi uskoi minua ja oli sitä mieltä että minua painostettiin liikaa. Tähän loppui tutkimiseni. Aikansa kävivät meillä mutta kun en ollut enää koskaan paikalla niin eivät vaivautuneet enää tulemaan.

Minun käy kovasti sääliksi todistajien lapsia. Tämä sama homma jatkuu sukupolvesta toiseen ja jotkut kärsii enemmän ja jotkut vähemmän. En sano etteikö ole onnellisiakin Jt-lapsia, tämähän riippuu ihan yksilöstä miten asiat ottaa.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Carrie81 kirjoitti: Minun käy kovasti sääliksi todistajien lapsia. Tämä sama homma jatkuu sukupolvesta toiseen ja jotkut kärsii enemmän ja jotkut vähemmän. En sano etteikö ole onnellisiakin Jt-lapsia, tämähän riippuu ihan yksilöstä miten asiat ottaa.
Sanoppa muuta. Itsekin olen valmis hyväksymään ajatuksen, että jotkut lapset saattavat olla jopa onnellisia jt-ympyröissä. Ihmiset ovat niin erilaisia, osa meistä pystyy helposti hyväksymään ympäristönsä lainalaisuudet, ja muokkaamaan käyttäytymisensä sopusointuun niiden kanssa. Mielestäni kuitenkin myös sen luonteisille lapsille olisi oikeudenmukaista taata reilu mahdollisuus valita toinen polku. Uskonnon varjolla valehtelu pitäisi kitkeä pois kaikesta lapsille suunnatusta toiminnasta.
And Justice For All
Carrie81

Viesti Kirjoittaja Carrie81 »

Vaikka minulle aina sanottiin että jokainen tekee lopulta valinnan itse, niin annettiin ymmärtää että jos valitsen toisin niin siitä ei hyvää seuraa. Uhkailu, kiristäminen, tuomitseminen ja uskonnon pakkosyöttö on myöskin ristiriidassa sen kanssa että saisi muka valita itse.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Carrie81 kirjoitti:Maailmanlopun ja demonien pelko oli jokapäiväistä ja näin jatkuvasti painajaisia niistä.
Sama täällä. Ja näyttää olevan sama vaiva lähes kaikilla JT-lapsuuden kokeneilla.
Carrie81 kirjoitti:En sano etteikö ole onnellisiakin Jt-lapsia, tämähän riippuu ihan yksilöstä miten asiat ottaa.
Oman kokemukseni mukaan helpoimmalla ovat selvinneet ne, jotka eivät kovin vakavasti ole ottaneet opetuksia ja luistaneet säännöistä kun silmä on välttänyt. Sitten on tietysti vähemmistönä nämä Beteliin päätyneet himotodistajat, mutta en näiden aito onnellisuus on itselleni kysymysmerkki.

Tervetuloa palstalle, muuten!
Video ei ollut ohjeistusvideo.
mymmeli

Viesti Kirjoittaja mymmeli »

Hyvä kysymys ja voin sanoa, että oli joitain lyhyitä ajanjaksoja, jolloin olin tosiaankin aidosti mukana jt- kuvioissa. Olin välillä osa-aikaisena tienraivaajana ja tutkin raamattua, mutta en kyseeenalaistanut mitään vielä tuossa vaiheessa. Onnellisuuden tunteet olivat kuitenkin lyhytaikaisia. Otin siis lavan edestä asiat totuutena sen enempää asioita pohtimatta ainakaan kriittisesti. Lapsuudesta voin sanoa, että tuolloin kapinoin erityisesti raamatun kotitutkisteluja vastaan. Kenttäpalvelus oli pelottavaa. Kasteelle menin vasta lähempänä parikymppisenä, koska halusin olla edes jotenkin perillä siitä , mitä olin tekemässä. Tuolloin en ymmärtänyt niitä, jotka menivät jo kymmenen vanhoina kasteelle.

Pikku hiljaa epäilyksiä alkoi hiipiä mieleen ja muutto toiselle paikkakunnalle ja opiskelu sai pohtimaan asioita uudesta näkökulmasta. Huomasin myös, että en ole onnellinen eli jt- usko ei tehnyt minua onnelliseksi enkä ollut aidosti touhussa mukana. Epäilyistäni en kertonut edes sukulaisilleni, koska tiesin heidän ehdottomuutensa uskonnon suhteen. Luin tuolloin myös kaikenlaista kirjallisuutta kuten Tommy Hellstenin kirjallisuutta. Kuitenkin kaikista jehovan todistaja vuosista (25 vuotta) aitoja vuosia on noin kymmenen.

Vastaavasti silloin, kun epäilyksiä alkoi hiipiä mieleen niin silloin taas toisaalta aloin lukea raamattua entistä ahkerammin , jotta nuo mieleen hiipivät epäilykset lähtisivät mielestä ja alkaisi uskoa taas niinkuin tosi jt:n pitääkin. Tuosta ei kuitenkaan ollut mitään hyötyä.

Jt-ajoista kaipaan joitain ihmisiä, heidän kanssaan oli ihan mukava käydä kentällä ja viettää aikaa. Sekin touhu oli joskus mukavaa, mutta enimmäkseen se tuntui suorittamiselta. Epäilyistä ei myöskään mielestäni kannattanut puhua avoimesti kenellekään seurakunnassa, koska ymmärrystä en olisi saanut.
loikkarisusi

Viesti Kirjoittaja loikkarisusi »

Carrie81 kirjoitti:Lapsena uskoin todellakin että Jt:lla on totuus. Vihasin kuitenkin koko asiaa ( salilla ramppaamista, pakkotutkistelua, pakkokenttäilyä, maailmanloppua, painostusta jne. ) Tunsin huonoa omaatuntoa siitä että en jaksanut olla innoissani kyseisestä touhusta ja pelkäsin todella kuolevani harmagedonissa. Maailmanlopun ja demonien pelko oli jokapäiväistä ja näin jatkuvasti painajaisia niistä. Ajattelin että minussa on jotain vikaa kun ole iloinen "totuudesta". --
Elin siis jatkuvassa pelossa siitä etten ole tarpeeksi hyvä Jehovan silmissä kun tuntemukseni ovat mitä ovat, ja tulen kuolemaan harmagedonissa.
Samaistun voimakkaasti tähän kohtaan. Pienenä uskoin itsekin, että todistajilla on totuus, mutten vain ole riittävän hengellinen/hyvä ihminen noudattaakseni sitä. Epäilys siitä, että jt-uskonto itsessään olisi "se oikea", virisi joskus mielessäni vielä silloinkin, kun en enää edes pitänyt itseäni uskonnollisena. Vihasin kaikkea kyseiseen uskontoon liittyvää ja etenkin omaa elämääni, mutten myöskään tuntenut mitään ns. sydämestä lähtevää halua pakottaa itseäni elämään annettujen normien mukaisesti - ne tuntuivat aina vastenmieliseltä pakkopullalta. Silti minussa eli pitkään vahvana tunne siitä, että kyse on vain siitä, että olin liian heikko.

Olikin hienoa vihdoin päästä eroon noista alemmuuden ja huonommuuden tunteista, kun tajusin, kuinka mätä koko uskonto on kauniin kuorensa alla ja millä tavalla minuakin oli tietämättäni manipuloitu noudattamaan tiettyä elämäntapaa syntymästäni saakka.

Koko jehovantodistajuutta leimaava vahva syyllistämiskulttuuri ja todellisen valinnanvapauden puuttuminen inhottavat minua edelleenkin suunnattomasti.
ajoulupukisti

Viesti Kirjoittaja ajoulupukisti »

Kysyy minulta: kyllä.

Kysyy Raamatulta: Ei.
"He lähtivät luotamme, mutta he eivät olleet meidän kaltaisiamme, sillä jos he olisivat olleet meidän kaltaisiamme, he olisivat pysyneet meidän kanssamme. Mutta he lähtivät, jotta ilmenisi, että kaikki eivät ole meidän kaltaisiamme." 1.Joh.2:19 UMK

Raamattu on paradokseja täynnä oleva teos. Jehovan todistajuus on paradokseja täynnä oleva uskonto, joka väittää olevansa järjen ja logiikan huipentuma. Ämpärillinen skitsofreniaa ja pullotettua hulluutta sanoisin.
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
mirjam123

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Voimantorni kirjoitti:
Itsellänikin on kokemus nk. "rakkauspommituksesta", kun olin kiinnostuneena ensimmäisiä kertoja valtakunnansalilla. Yllättäen kaikki olivat minusta kovasti kiinnostuneita ja kutsuivat kylään ja kaikkea sellaista. Kun sitten myöhemmin menin kasteelle, niin kyllä siinä selvästi jokin kynnys ylitettiin. Sen jälkeen huomasin seurakuntalaisten todelliset kiireet. Aikaa ei enää riittänyt läheskään samassa määrin kuin aiemmin. Koin jotenkin, että kun olin mennyt kasteelle, olin sen jälkeen "omillani". Vastasin itse Jumalalle toiminnastani, joten seurakuntalaisten ei enää tarvinnut vetää minua mukanaan; he olivat tehneet osansa.

Kaikki tämä vain kertoo sen, että Vt-seuran uskonnolle jäsenmäärät ovat tärkeimmällä sijalla. Todistajat opetetaan haalimaan mukaan uusia ihmisiä kuin kunnon verkostomarkkinoijat ainakin. Eivät he itse välttämättä edes huomaa toteuttavansa Vt-seuran ohjeita, kun he markkinoivat tätä amerikkalaista unelmaansa uusille.

Tämä ketju osui ja upposi, kaikilla näköjään samoja
kokemuksia. Pelkkää asiaa.
Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Olin mukana, enhän olisi muuten mennyt kasteellekaan. Vauvasta asti tuohon "Totuuteen" indoktrinoituna en edes tiennyt muuta kuin tuon "Totuuden". Jossain vaiheessa aloin vain huomaamaan ristiriitoja. Aluksi sivuutin ne ja ajattelin, että kyllä nekin joskus selviää. Mutta kun niitä ristiriitoja alkoi tulemaan eteen yhä enemmän, aloin pelätä uskoni puolesta. Rukoilin Jehovaa antamaan mulle voimaa uskoa ja jättää nuo ristiriidat unohduksiin, mutta (näin jälkikäteen ajateltuna) ei Jehova tietenkään tuollaisiinkaan rukouksiin vastaa. Pyysin apua myös omilta vanhemmiltani kysymällä heiltä selitystä joihinkin selkeisiin ristiriitoihin, mutta hehän laittoivat mut sitten tutkimaan seurakunnan vanhimman kanssa, koska eivät itse osanneet tai uskaltaneet ottaa niitä käsittelyyn. Tuossa vaiheessa olin jo suorastaan paniikissa ajatusteni kanssa, koska pelkäsin menettäneeni uskon, koska nuo ristiriidat jäivät täysin vaille selitystä - ainoat selitykset olivat edelleenkin sellasia Vartiotorneista tuttuja ympäripyöreyksiä, jotka sivuuttivat täysin koko kysymyksen. Koska noita ristiriitoja tuli aina vain enemmän ja selkeämmin, enkä saanut mistään apua pyynnöistäni ja rukoiluistani huolimatta, ei minulle jäänyt mitään muuta vaihtoehtoa kuin uskoa tosiasia: Vartiotorniseura ei todellakaan ole oikean totuuden äärellä, ei tuo seura näe totuutta edes siintävänä horisontissa, niin paljon mieltä vailla olevia surkeita selitys yrityksiä tai suoranaisia silmänkääntötemppuja on kirjallisuus täynnä. Tuossa vaiheessa en enää nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin erota koko lafkasta. Todistajien Totuus ei kestä rehellistä tarkastelua. Tämän vuoksi menetin siinä samalla sitten rakkaat läheisenikin, kun en vaan osannut tehdä lobotomiaa, jonka uskoni palautuminen olisi vaatinut.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kieltämättä omatoiminen lobotomialeikkaus ilman asianmukaisia välineitä on aikas riskialtis operaatio, eikä valtiovaltakaan enää suostu moisia tekemään.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Menneisyyden vanki

Viesti Kirjoittaja Menneisyyden vanki »

Kokemukseni ovat samanalisia mitä Carrie81 ja loikkarisusi kuvaa. Jt-lapsuus oli rankkaa aikaa jonka seuraksia kannetaan hautaan saakka. Riittämättömyyden tunne on jäänyt päälle. Pelot hallitsi elämää pikkulapsena ja vielä aikuisenakin.

Olinko aidosti mukana, pienenä kyllä kun olin kuullut vain Totuutta. Lapsilla on taipumus uskoa ja luottaa vanhempiinsa ja kun uskonto on vahvasti läsnä jokaisessa päivässä mieli muokkautuu väkisin todistajuuteen. Todistajaperheessä kasvanut kasvaa umpiossa. Jo toisenlainen ajattelu on synti ja pelkäsin tekeväni rikoksen Pyhää Henkeä vastaan joka on anteeksiantamatonta. Epäily alkoi heräämään vasta nuorena aikuisena. Sisäisesti kapinoin jo lapsena, kokoukset eivät kiinnostaneet, kenttäily oli ajoittain todella vastenmielistä.

Tein minimin kuin robotti. Todistajuus oli suorittamista, kolme kertaa viikossa kokoukset, kenttäily, kotitutkistelu, Vartiotornin alleviivaus.

Opin kaksinaamaisuuteen, piti esittää roolia täyttääkseen odotukset vaikka sisällä kuohui. Pelkäsin että tulen kuolemaan pian Harmagedonissa ja minkä surun tuottaisin vanhemmille ja perheelleni. Harmagedonin pelko varjosti lapsuuttani. Ukkosenilmalla rukoilin Jumalaa että pelastuisin kun luulin että just nyt se Harmagedon alkoi. Seurailin taivaalta merkkejä, pilvien muotoja josko niissä olisi jokin viesti Jumalalta.

Jossain vaiheessa aloin ajatella niin että Jumala on kyllä totta samoin Jeesus mutta toimintatavat tässä uskonnossa ei ole ihan kohdallaan. Sisäinen oikeudentuntoni ei hyväksynyt Seuran toimintamalleja. Todistajuus oli kuormitettu "perinnäissäännöillä". Minun olisi pitänyt olla iloinen Totuudesta mutten kuitenkenkaan ollut. Kokouksissa ja konventeissa ei näy aitoa iloa Totuudesta. Ilonpilkahdukset tulee ystävien näkemisestä. Kollektiivinen omahyväisyys ja tietynlainen ylenmyyden tunto leimaa vahvasti jäseniä.

Olin aivopesty ja manipuloitu enkä tajunnut sitä järjestössä ollessani. Ulkopuolelta näkee asiat paremmin ja toisin silmin.

Koen todistajat uskonnon uhreiksi vaikkeivat he sitä itse tajua tai uskalla tunnustaa. Osa heistä uskoo aidosti asiaan ja en heitä voi siitä syyttää. Kannatan uskonnonvapautta. Siitä olen surullinen, ettei ex-Jt saa samaa oikeutta ilman sanktioita.

loikkarisusi kirjoitti:
Carrie81 kirjoitti:Lapsena uskoin todellakin että Jt:lla on totuus. Vihasin kuitenkin koko asiaa ( salilla ramppaamista, pakkotutkistelua, pakkokenttäilyä, maailmanloppua, painostusta jne. ) Tunsin huonoa omaatuntoa siitä että en jaksanut olla innoissani kyseisestä touhusta ja pelkäsin todella kuolevani harmagedonissa. Maailmanlopun ja demonien pelko oli jokapäiväistä ja näin jatkuvasti painajaisia niistä. Ajattelin että minussa on jotain vikaa kun ole iloinen "totuudesta". --
Elin siis jatkuvassa pelossa siitä etten ole tarpeeksi hyvä Jehovan silmissä kun tuntemukseni ovat mitä ovat, ja tulen kuolemaan harmagedonissa.
Samaistun voimakkaasti tähän kohtaan. Pienenä uskoin itsekin, että todistajilla on totuus, mutten vain ole riittävän hengellinen/hyvä ihminen noudattaakseni sitä. Epäilys siitä, että jt-uskonto itsessään olisi "se oikea", virisi joskus mielessäni vielä silloinkin, kun en enää edes pitänyt itseäni uskonnollisena. Vihasin kaikkea kyseiseen uskontoon liittyvää ja etenkin omaa elämääni, mutten myöskään tuntenut mitään ns. sydämestä lähtevää halua pakottaa itseäni elämään annettujen normien mukaisesti - ne tuntuivat aina vastenmieliseltä pakkopullalta. Silti minussa eli pitkään vahvana tunne siitä, että kyse on vain siitä, että olin liian heikko.

Olikin hienoa vihdoin päästä eroon noista alemmuuden ja huonommuuden tunteista, kun tajusin, kuinka mätä koko uskonto on kauniin kuorensa alla ja millä tavalla minuakin oli tietämättäni manipuloitu noudattamaan tiettyä elämäntapaa syntymästäni saakka.

Koko jehovantodistajuutta leimaava vahva syyllistämiskulttuuri ja todellisen valinnanvapauden puuttuminen inhottavat minua edelleenkin suunnattomasti.
Vastaa Viestiin