Satunnaiset JT-kiellot
Valvoja: Moderaattorit
-
Kivikko
Re: Satunnaiset JT-kiellot
Muistaakseni pään peittäminen viittoessa ei ole niin tarkkaa sen perusteella, ettei nainen tarkkaan ottaen opeta tässä tilanteessaa, vaan toimii ainoastaan tulkkina miehen opettaessa. Sitä en kyllä ymmärrä, ettei samoilla säännöillä harjoituspuheiden aikana tarvitse päätä peittää, kun silloin kyseessä on kuitenkin suora opettaminen kyseessä.
-
Vieraas
Virallisen selityksen mukaan taisi olla niin, että seurakuntaa ei opeteta, koska sisaret keskustelevat tilanteessa keskenään. Normaalia kikkailua järjestön taholta siis. Sen sijaan aivan koko laumalle sisaret ovat päässeet tuottamaan "hengellistä ravintoa" jo pitkään kirjoitusosastolla.Kivikko kirjoitti:Sitä en kyllä ymmärrä, ettei samoilla säännöillä harjoituspuheiden aikana tarvitse päätä peittää, kun silloin kyseessä on kuitenkin suora opettaminen kyseessä.
Oma veikkaukseni on, että vanhimmistokadon myötä sisaret saavat jonkinlaisen opetusoikeuden myös seurakunnissa lähivuosina. Valoa tulee löytymään Raamatusta ihan vaan siksi että vaihtoehtoja ei ole.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
Astrologi
Olen jonkin verran kuunnellut Jehovan todistajien äänikirjoja. Olen ollut huomaavinani, että naiset eivät lue sellaisia kirjoituksia, joissa opetetaan hengellisesti. Sen sijaan he voivat lukea esim. Herätkäästä jonkun luonnonihme -kirjoituksen ym. vastaavaa, ja samoin ne kohdat, joissa on haastateltu naishenkilöä.
-
Vieraas
Ainakin kääntämisen suhteen Watchtowerin ohjeistus on mennyt juuri tuohon tapaan.Astrologi kirjoitti:Olen ollut huomaavinani, että naiset eivät lue sellaisia kirjoituksia, joissa opetetaan hengellisesti. Sen sijaan he voivat lukea esim. Herätkäästä jonkun luonnonihme -kirjoituksen ym. vastaavaa, ja samoin ne kohdat, joissa on haastateltu naishenkilöä.
22. Artikkeleita käännettäviksi jakavan veljen tulisi pitää mielessään kääntäjien tausta ja kyvyt. Sisaret voivat olla kykenevämpiä kääntämään kotia, naisten puuhia, luomakunnan kauneutta ja muuta vastaavia koskevia artikkeleita. Veljien olisi parempi kääntää kristillistä seurakuntaa, vanhinten vastuita, opettamista, neuvontaa, kenttäpalvelusta jne. koskevat artikkelit, mikäli kykeneviä veljiä on käytettävissä sellaiseen käännöstyöhön.
23. Joissakin haaratoimistoissa sisaret tekevät suuren osan käännöstyöstä. Olisi kuitenkin parasta, mikäli olosuhteet sallivat, antaa kykenevän veljen lukea lopullinen käännetty teksti. Sisarten tulisi kunnioittaa hänen arvostelukykyään mikäli hän ehdottaa muutoksia jotka voisivat olla välttämättömiä käännöksen täsmällisyyden kannalta.
Eli voivathan ne naiset jotain sellaisia naisten juttuja kääntää. Mutta mieshän tietysti tuntee ne tärkeät aiheet ja on muidenkin suhteen parempi arvioimaan mikä käännös on oikein.22. The brother responsible for assigning articles for translation should have in mind the background and capabilities of the translators. Thus sisters may be the more capable in translating articles about the home, women s occupations, the beauties of creation and the like. Articles on the Christian congregation, duties of elders, teaching, counseling, field service, etc., could be better translated by brothers who are well acquainted with these fields, if capable brothers are available for such translation.
23. In some branches, sisters do a great amount of the translation work. However, it is preferable where circumstances permit for a capable brother to read final translated copy, and the sisters should respect his judgment in the event he requests any changes that he believes may be necessary for accuracy of translation.
(Watchtower Branch Office Procedure)
-
p0ter0
Muistui näin Nenäpäivänä mieleen, että minun kasvatuksessani rahan lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen oli epäsuotavaa ja vain seuralle tuli lahjoittaa. Vartiotorni on näkynyt ohjeistavan, että kristillisen omantunnon mukaan hyväntekeväisyys on kunnioitettavaa vaikkakin turhaa, koska saarnaaminen on hyödyllisintä hyväntekeväisyyttä. Kaikissa löytämissäni hyväntekeväisyyttä koskevissa kirjoituksissa käytiin läpi jokseenkin samanlainen kuvio.
-
loikkarisusi
Joopa joo...tuollainen "naisten jutut"-näkemys on säännössä aika ilmeinen. Halveksuva asenne naisten kykyjä kohtaan on kyllä tullut selväksi. Ihan sama, kuka henkilönä sattuu olemaan parempi kääntäjä - jos sattuu olemaan sukupuoleltaan nainen, "veli" voi kuitenkin ns. korjata käännöstä vaikkei lopputuloskaan olisi niin hyvä. Pääasia on, että miehen asema Päänä säilyy loukkaamattomana. Enkä ihmettelisi lainkaan, vaikka veljet korjailisivat noita käännöksiä ihan vain tästä muistuttaakseen vaikkei kielellistä tarvetta siihen olisikaan.Vieraas kirjoitti: Ainakin kääntämisen suhteen Watchtowerin ohjeistus on mennyt juuri tuohon tapaan.
Eli voivathan ne naiset jotain sellaisia naisten juttuja kääntää. Mutta mieshän tietysti tuntee ne tärkeät aiheet ja on muidenkin suhteen parempi arvioimaan mikä käännös on oikein.22. Artikkeleita käännettäviksi jakavan veljen tulisi pitää mielessään kääntäjien tausta ja kyvyt. Sisaret voivat olla kykenevämpiä kääntämään kotia, naisten puuhia, luomakunnan kauneutta ja muuta vastaavia koskevia artikkeleita. Veljien olisi parempi kääntää kristillistä seurakuntaa, vanhinten vastuita, opettamista, neuvontaa, kenttäpalvelusta jne. koskevat artikkelit, mikäli kykeneviä veljiä on käytettävissä sellaiseen käännöstyöhön.
Muistan saman, hyväntekeväisyyteen ei sopinut myöskään lahjoittaa koska rahat menevät kuulemma varmemmin perille myös katastrofikohteisiin kun ne laittaa maailmanlaajuisiin lahjoituksiin. Vähintäänkin rivien välistä oli luettavissa ettei etenkään kristikunnan järjestöjen kautta lahjoittaminen ole sopivaa saati sitten varmaa...p0ter0 kirjoitti:Muistui näin Nenäpäivänä mieleen, että minun kasvatuksessani rahan lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen oli epäsuotavaa ja vain seuralle tuli lahjoittaa. Vartiotorni on näkynyt ohjeistavan, että kristillisen omantunnon mukaan hyväntekeväisyys on kunnioitettavaa vaikkakin turhaa, koska saarnaaminen on hyödyllisintä hyväntekeväisyyttä. Kaikissa löytämissäni hyväntekeväisyyttä koskevissa kirjoituksissa käytiin läpi jokseenkin samanlainen kuvio.
-
SuurinBabylon
Näin se vieläkin menee. Itse olin juhlistamassa ainakin uuttavuotta 2012, 2011 ja 2010 JT-porukasssa. Tarjoilu oli kunnossa ja juhlamieliala samoin. Tietenkin juhlittiin ihan "muuten vaan", eikä mitään uuttavuotta juhlistettu.Vieraas kirjoitti:Vielä 90-luvulla ei omien kokemusteni mukaan käytännössä tullut kyseeseen, mutta jotenkin huomasin periaatteen olevan lieventymään päin. Olikohan avustava tai jopa vanhin joka kävi kaverini kanssa jossain uuttavuotta juhlistavassa show-tapahtumassa vuosittain. Sitä ennenkin kyllä kokoonnuttiin useammassakin seurakunnassa raketteja katsomaan, kunhan ei vaan itse niitä ammuttu. Tarjoilu ja viinakset kuuluivat kuvioon, vaikka eihän siinä tietenkään uuttavuotta "juhlittu". Normaalit kaksinaismoraalit pelissä.loikkarisusi kirjoitti:Meillä nuorisojoukot kävivät ampumassa rakettejakin tai vähintäänkin katselemassa juhlallisen mielialan vallitessa, eilä sitä kukaan mitenkään salaillut. Onko rakettien ampuminen ollut joissain seurakunnissa kiellettyä tai onko siitä joku jyrkän virallinen kanta?
Rakettien ampuminen oli kyllä ehdottomasti pannassa, mutta niitä käytiin katselemassa "muuten vaan" hieman ennen keskiyötä.
-
Bunica
Mahtoi olla vielä 90-lukua, kun meidän seurakunnassa nuori veli joutui oikeuskomiteaan, kun oli ampunut uudenvuoden raketteja. Siinä seurakunnassa oltiin joittenkin asioitten kanssa hirveän tiukkoja, mutta toisten ei. Esimerkiksi viinaa sai juoda niin paljon kuin maksa kesti ja rillutella muutenkin. Raamatulla valmennettu omatunto ja tasapaino huipussaan 
-
SuurinBabylon
Näin muistan ainakin omasta lapsuudestani. Äiti kielsi aina lahjoittamasta rahoja mihinkään "tämän maailman" keräyslippaisiin.p0ter0 kirjoitti:Muistui näin Nenäpäivänä mieleen, että minun kasvatuksessani rahan lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen oli epäsuotavaa ja vain seuralle tuli lahjoittaa. Vartiotorni on näkynyt ohjeistavan, että kristillisen omantunnon mukaan hyväntekeväisyys on kunnioitettavaa vaikkakin turhaa, koska saarnaaminen on hyödyllisintä hyväntekeväisyyttä. Kaikissa löytämissäni hyväntekeväisyyttä koskevissa kirjoituksissa käytiin läpi jokseenkin samanlainen kuvio.
-
Henekka83
Kyllä vai muistan savonlinnan lasketteluillat hyvinkinKivikko kirjoitti:Mitä ihmettä juuri luin?
Ainakin Porvoossa 90-luvulla ja Savonlinnassa 2000-luvulla on järjestetty seurakuntien kesken ihan lasketteluiltoja rinne vuokrattuna koko päiväksi sitä varten. Noihin tapahtumiin on tultu pitkänkin matkan päästä muista seurakunnista tapaamaan muita nuoria. Tapahtumissa on ollut lapsia pulkkamäessä ja vanhempaakin sakkia hiihtomajassa seurasta nauttien. Nuorilla mukana taskumatit joista käyty ulkoilmassa nauttimassa.
Tämä lienee syynä aika moneen kirjoittamattomaan sääntöön, varsinkin harrastusten ja ulkonäön suhteen, varsinkin jos sattuvat olemaan vanhimmistoa.Joillain yksittäisillä kiilusilmillä oli ihan ihme sääntövirityksiä.
Mukavaa oli ja niistä hyviä muistoja!
-
HannaJo
Minusta siinä on ristiriita, että tupakointi on kielletty, alkoholin käyttö ei vaikka nikotiini on maailman addiktoivin aine! Lisäksi tupakoitsija vahingoittaa ensisijaisesti itseään, kun päihderiippuvainen vahingoittaa myös lähimpiään.
Samoin toi parta-juttu on ihan hämy! Raamatun aikoihinhan miehillä oli parta! Eli mihin siinä vedotaan? Oisko partapuheissa joskus puhuttu jotain että nykypäivän ihmisestä se parta näyttää kapinalliselta kun se on yleisen käytännön vastainen, mutta eikö JT:t tee aika paljon yleisen käytännön vastaisia asioita!
Mut muokin jäi kiinnostamaan noi blinit...mikäs niissä on???
Samoin toi parta-juttu on ihan hämy! Raamatun aikoihinhan miehillä oli parta! Eli mihin siinä vedotaan? Oisko partapuheissa joskus puhuttu jotain että nykypäivän ihmisestä se parta näyttää kapinalliselta kun se on yleisen käytännön vastainen, mutta eikö JT:t tee aika paljon yleisen käytännön vastaisia asioita!
Mut muokin jäi kiinnostamaan noi blinit...mikäs niissä on???
-
artoodetoo
Itse asiassa en ole kuullut Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla nuoruuteni eläneenä muista kuulleeni kuin tuosta arpajaisiin osallistumisesta ja lyhyistä hameista mitään kieltoa. Lähes kaikki kuitenkin omistivat talon tai ainakin asunnon, jos ei nuorista tai sinkuista ollut kyse. Kodin ja pihan kuntoon kehotettiin panostamaan, mutta ei epäsiisteyttä varsinaisesti kielletty. Työhommia ja opiskelua ei kielletty, kehotettiin että se ei saa olla esteenä kokouksissa käymiselle. Puolet JT-kavereistani ovatkin yliopiston tai AMK:n käyneet. Valtaosa miehistä myös toimii AP:na. Koirahan nyt oli puolella perheistä, Pohjanmaalla useita muitakin eläimiä.Mag Mell kirjoitti:Hihattomat paidat, lyhyemmät kuin polvipituiset hameet, farkkukangas osana salipukeutumista, rauhanmerkki (-korut), useampi kuin yksi korvalävistys per korva, kuten myös kaikki muut lävistykset, tatuoinnit, naisella liian lyhyet hiukset, miehellä liian pitkät hiukset, housuhameet, arpajaisiin osallistuminen, liian paljo meikki, epäsiisti koti, epäsiisti piha, suljetut ovet kirjantutkistelupaikassa, koiran omistaminen (muutoin kuin mielenterveysterapiana), lähes kaikki harrastukset, ylityöt, esimiesasema, yrittäjyys, oma koti, likainen auto.
Huh. Jatkan listausta jahka muistuu mieleen lisää järkijättöisiä kieltoja tai "kieltoja".
Eli näyttää todella siltä, että nämä kiellot ja kehotukset vaihtelevat todella paljon ympäri Suomea... Ihmeen paljon tulkinnanvaraa näihin Jumalalta tulleisiin lakeihin ja käskyihin jää
-
HannaJo
Saman olen huomannut nyt kun yli 20 vuoden jälkeen olen kuullut juttuja.artoodetoo kirjoitti: Eli näyttää todella siltä, että nämä kiellot ja kehotukset vaihtelevat todella paljon ympäri Suomea... Ihmeen paljon tulkinnanvaraa näihin Jumalalta tulleisiin lakeihin ja käskyihin jää
Sitäpaitsi erot näyttävän olevan paremminkin jopa peräti seurakunta kuin alue kohtaisia! Itse olen Turun seudulla elänyt koko ikäni ja mielestäni ihan normaalia elämää elettiin joulua, synttäreitä ja muita juhlia lukuunottamatta.
Mä pidin sitäpaitsi isää tiukkapiopoisena jääräpäänä -no, kaikki nuoret ehkä tekee niin
Mä muuten olin pitkällä toisella kymmenellä kun mä tajusin, että isän absolutismi ei johdu uskonnosta. Mä luulin, että kukaan JT ei juo ja se oli...pikkuisen hämmentävää huomata että kyllähän ne juo ja sitten myöhemmin viellä että kuinka paljon!
-
Mievaan
juu, ja jotkut taatusti keskiverto suomalaista enemmän...valitettavasti.
-
Vieraas
Pahoittelen äärimmäisen skeptistä suhtautumistani tähän väitteeseen. Se vaan sotii täysin omia kokemuksiani vastaan kuudessa eri seurakunnassa kolmella eri paikkakunnalla Kuinka monta kaveriasi on tarkkaan ottaen suorittanut yliopistotutkinnon ja minkä sorttisen?artoodetoo kirjoitti:Puolet JT-kavereistani ovatkin yliopiston tai AMK:n käyneet. Valtaosa miehistä myös toimii AP:na. Koirahan nyt oli puolella perheistä, Pohjanmaalla useita muitakin eläimiä.