Kol. 1:16-17

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Festus

Re: Kol. 1:16-17

Viesti Kirjoittaja Festus »

Tuon tutkielman Appendix osiossa ko. herra ei anna aivan varauksetonta tukea Jumalan nimen käytolle UT:ssa.

http://thebibleisnotholy.files.wordpres ... lation.pdf
"Mehän ei mitään tietoja olla sillä tavalla kerätty"
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tuli vaan mieleen kuinka monta alan ammattilaista maailmassa on ja kuinka moni on hehkuttanut UMK:n puolesta? Puhumattakaan siitä alan ammattilaisesta, joka oli tyytymätön siihen kuinka Vt-seura vääristeli hänen sanomaansa ko. käännökseen liittyen.

Urheilu- ja uskontokisoissa voitetaan skaba yleensä jo ennakkoon, erona toki se, että urheiluskabat yleensä järjestetään.
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Nyt kun valituksia on tullut jo kahdelta henkilöltä niinpä jatkan aihetta:

Siitähän oli kyse: onko UMK tai kirkon käännös oikeampi koskien Kol. !:16-17

Kannattaa lukea niin,että voitte sitten tehdä oman johtopäätöksenne ja manata Tertullianusta eikä minua.

Ajassa on palatava aikaan vuonna 160 syntyneeseen Tertullianukseen ,jolla on edelleen valtaa kristikunnan näkemyksiin, kuten myös Jehovan todistajien oppiin.

Sillä Tertullianus oli ensimmäinen joka yhdistää San.8:22 kolminaisuuden puolesta puhuvaksi ja yhdistää sen täten myös Logokseen.
Lainaan tähän Tertullianuksen vastakirjoitusta Prakseaalle:

kappale 6.)" tätä voimaa ja tätä jumalisen ajatuksen sisäistä järjestystä kutsutaan Raamatussa myös nimellä Sofia, mkä nimittäin voisi olla Jumalan järkeä tai sanaa viisaampi. Ota korviisi, että myös Sofia on tullut luoduksi samalla tavoin toiseksi persoonaksi "Minut Herra loi ennen.....(jatkan tästä seuraavaan kappaleeseen)

Kappale 7) " Kun Jumala sanoi:"Tulkoon valo", silloin siis myös Sana itse omaksui erityisyytensä ja muotonsa-kielen ja äänen.
Kun hän lähti Jumalasta, tämä oli Sanan täydellinen syntymä.
Luotuaan hänet ensin ajattelemaan viisauden nimisenä" Minut Herra loi ennen kaikkea muuta"-Jumala synnytti siten hänet toimittamaan tehtäviään- "olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen". Näin hän- siitä lähtien kun tämä oli hänestä lähtiessään tullut hänen Pojakseen-teki itsensä hänen Isäkseen. Hänen ennen kaikkea muuta syntyneenä esikoinen ja yksin Jumalasta syntyneenä, yksinomaan hänen oman sydämensä kohdusta syntyneenä ainosyntyinen, niin kuin Isä itse todistaa "Sydämestäni tulvii sanoja" Sanalleen, joka sen jälkeen iloitsee Isän persoonasta. Isä sanoo iloiten: " Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin", ja "Ennen aamutähteä sinut synnytin"
Näin myös Poika tunnustaa omasta persoonastaan käsin viisauden nimissä Isän." Minut Herra loi ennen kaikkea muuta, luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata , Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen ennen kuin oli kukkuloita, minä synnyin".

Näin myöhäisessä vaiheessa muotoutui kristikunnan kolminaisuusoppi ja feministisen Viisauden personoituminen maskuliiniseksi Sanaksi.

Siis Paavalin kirjeiden aikoina elettiin edelleen juutalaisessa käsityksessä Israelin Jumalasta ja Jeesus oli ihmisen poika, messias/kristus, joka Paavalin kirjeiden mukaan sovitti kansan synnit.

Ja kuten jo ketjun alkuvaiheessa totesin Kolossalaiskirjeessä on hymni joka kuului siihen aikakauteen ja kulttuuriin kuten nykyaikaan taas nykyiset seurakunnissa veisattavat virret.
Drontti82

Viesti Kirjoittaja Drontti82 »

Ariadna kirjoitti:Sillä Tertullianus oli ensimmäinen joka yhdistää San.8:22 kolminaisuuden puolesta puhuvaksi ja yhdistää sen täten myös Logokseen.
Eipä tainnut olla ensimmäinen. Muistaakseni Justinos Marttyyri, joka kuoli niihin aikoihin kun Tertullianus syntyi, tuumaili aikoinaan vastaavaa.
andromeda

Viesti Kirjoittaja andromeda »

San.8:22
Kyseessä on vuoden 33/38 Raamattuun lipsahtanut käännösvirhe.
Kaarlo O. Syvännön jo vuonna 1977 laatima tieto-opas Vanhan testamentin jakeista ( "Vanhan testamentin käännösvirheistä"), joissa KR38:n n. 100 jakeen tekstiä tulisi tarkentaa.

Opillisesti eräs merkittävä korjaus koskee Sananlaskun 8:22 jaetta.
Oikea Hebrean teksti korjaa KR38:ssa tehdyn virheen ja ilmaisee Jeesuksen olleen työmestari maailman luonnin alussa Isänsä rinnalla eikä "luotu olento" Alkutekstissä ei ole luotu-sanaa ollenkaan.

Biblia 1776 kääntää sen näin
Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.

King James kääntää näin:
San.8:22
The LORD possessed me in the beginning of his way, before his works of old.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Ariadna

andromena kirjoitti:Kyseessä on vuoden 33/38 Raamattuun lipsahtanut käännösvirhe.
On se hyvä kun herra tietäväinen oikaisee. Tertullianus parka, kun sattui lukemaan suomalaista käännöstä vuonna joskus 190 jKr.
Ariadna

Drontti82 kirjoitti:Eipä tainnut olla ensimmäinen. Muistaakseni Justinos Marttyyri, joka kuoli niihin aikoihin kun Tertullianus syntyi, tuumaili aikoinaan vastaavaa.
En tuota San 8:22 Justinokselta löydä.
Drontti82

Ariadna kirjoitti:En tuota San 8:22 Justinokselta löydä.
Dialogi Tryfonin kanssa, luku 129.
Ariadna

Justinos oli ensimmäisenä Viisautta koskevassa muutoksessa logokseksi ja yhdisti siten luomisen yhdessä isänsä kanssa suoritetuksi, mutta aihe koskikin sitä että kaikki muu on luotu logoksen välityksellä ja siitä selityksestä kai me puhutaan?
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Drontti82 kirjoitti:Muistaakseni Justinos Marttyyri, joka kuoli niihin aikoihin kun Tertullianus syntyi, tuumaili aikoinaan vastaavaa.
Epäilen muistisi pettävän. Justinus marttyyri on toki maininnut teoksessaan Apologiat & Dialogi Tryfonin kanssa Jeesuksen Kristuksen, mutta profeettojen ennustusten valossa.

Tertullianus oli ensimmäinen, joka alkoi kehittelemään oppia kolminaisuudesta:

Tertullianus oli myös tärkeässä roolissa kolminaisuusopin ymmärryksen kehittymisessä: ”Me uskomme, että se, jonka Jumala lausui ja joka syntyi tuossa lausumisessa, olemuksen ykseyden takia kutsutaan Jumalaksi ja Jumalan Pojaksi…” (21:11) Tertullianukselta saamme myös ensimmäisen suoran viittauksen Pyhän Hengen jumaluuteen: ”Että on kaksi Jumalaa ja kaksi Herraa, on toteamus, jonka emme koskaan salli päästä suustamme – ei sillä, etteivätkö Isä ja Poika olisi Jumala, tai Pyhä Henki Jumala, ja jokainen heistä Jumala…” (Praxeasta vastaan 13:6)
http://hyviauutisia.net/2007/10/15/tertullianus/

Mitä Snl. 8:22 tulee, se voidaan kääntää myös näin: "Minut Herra toi esiin teittensä alussa ennen muinaisia tekojaan".
Kol. 1:16-17 kääntyy UMK:ssä kuten kääntyy syystä, etteivät Jehovan todistajat missään tapauksessa sortuisi kristikunnan ansaan. KR38 käännös on kuta kuinkin sanatarkka, UMK ei.
Drontti82

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Epäilen muistisi pettävän. Justinus marttyyri on toki maininnut teoksessaan Apologiat & Dialogi Tryfonin kanssa Jeesuksen Kristuksen, mutta profeettojen ennustusten valossa.
Muistin tuon koska olen melko hiljattain lueskellut John Kellyn johdantoa historialliseen teologiaan. Justinos lainaa Snl. 8:22:sta osoittaakseen, että se, joka synnytetään, on numeerisesti eri kuin se, joka synnyttää.
Jaakko Ahvenainen

andromeda kirjoitti:Biblia 1776 kääntää sen näin
Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.
Ja Coco Pyhä Raamattu 1642 näin:
Minä olen ollut HERran oma hänen teidens algusa/ ennen cuin mitän tehty oli/ olin minä. (huomaa kolme suurta alkukirjainta sanassa Herran).
KR33/38 taas näin:
Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
Ja KR92 näin:
Minut Herra loi ennen kaikkea muuta, luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata.

UMK näin:
Jehova itse valmisti minut tiensä aluksi, varhaisimmaksi muinaisista saavutuksistaan.
LXX näin:
κυριος εκτισεν με αρχην οδων αυτου εις εργα αυτου

Revihän noista se oikein käännös. Kyseessä on siis Snl. 8:22
Jaakko Ahvenainen

Ariadna kirjoitti:Justinos oli ensimmäisenä Viisautta koskevassa muutoksessa logokseksi ja yhdisti siten luomisen yhdessä isänsä kanssa suoritetuksi, mutta aihe koskikin sitä että kaikki muu on luotu logoksen välityksellä ja siitä selityksestä kai me puhutaan?
Näihän sen minäkin olen ollut ymmärtävinäni.
Ariadna

Drontti kirjoitti: Justinos lainaa Snl. 8:22:sta osoittaakseen, että se, joka synnytetään, on numeerisesti eri kuin se, joka synnyttää
Justinos ei liitty tähän muu sanaan vaan Tertullianus on edelleen ensimmäinen joka liittää San 8:22 luomiseen, eli valon luomisen jälkeen syntyi esikoinen- Poika - joka jatkoi Jumalan aloittamaa luomista.

Vastakirjoitus Prakseaalle 7:3 " ............ että kaikki on tehty Sanan voimalla eikä mitään ole tehty ilman häntä.......

Tämä tästä ja tähän edelleen Raamattuun uskovat ihmiset uskovat huolimatta siitä miten kolminaisuusopin käsittävät..
Drontti82

Sanan "muu" lisääminen Kol. 1:16-17 tekstiin implikoi selkeästi areiolaisuutta, eli sitä, että Poika on luotu ja eri olemusta kuin Jumala (käyttäen myöhempää teologista kieltä). "Oli aika, jolloin Poika ei ollut", totesi Areios. Tällaista ajatusta ei löydy varhaisilta kirkkoisiltä, ei ainakaan yksiselitteisen selvästi, vaikka Jehovan todistajat sitä haluaisivat. Klassinen kristinusko kyllä tunnustaa, että Poika on luomistyön agentti, eikä se ole kolminaisuusopin kannalta ongelma.
Vastaa Viestiin