Kaarmis kirjoitti:Kiitos Vempula hienosta rinnastuksesta!
Eipä kestä.
Nils-Petter Kilpeläinen kirjoitti:Vo olla ettei noihin “paimenkirjaan” ym ohjeistuksiin ole painettu viranomaisille ilmoittamista ensisijaisena toimenpiteenä siitä syystä että ( useimmissa ) länsimaissa ilmoittamista pidetään ( nykyään ) itsestäänselvänä menettelynä, toisaalta joissakin muissa kuin meidän elinpiirimme kulttuureissa poliisille ilmoittaminen voi olla jopa riski et vaarallista riippuen mm. viranomaisten korruption tasosta , ennakkoasenteista tai mistä tahansa muusta syystä.
Jos raiskauksia ei pidä ilmoittaa poliisille, niin mitähän raiskauksen uhrin pitäisi Kilpeläisen mielestä tehdä? Pitääkö hänen painaa raiskaaminen villasella? Pitääkö lakien rikkominen ja pahuus vaieten hyväksyä, koska viranomaiset voivat olla korruptoituneita? Vai pitääkö itse lähteä pyssyn kanssa hakemaan itselleen oikeutta?
Kilpeläisen mainitsemat "ennakkoasenteet" ja "mitkä tahansa muut syyt" ovat epäselvyydessään ja monitulkintaisuudessaan tyhjän arvoisia sanoja. Mahtaako Kilpeläinen tarkoittaa, että jos ennakkoasenteinen viranomainen ei pidä Vartiotorni-lahkosta, niin lahkolaisten ei pidä ottaa sitä riskiä, että ilmoittaisivat poliisille tulleensa raiskatuksi?
Ilmeisesti Kilpeläisen mielestä kuitenkin "paimenkirjaan" pitäisi kirjoittaa, että jos sinut raiskataan, niin mieti ensin, onko maasi poliisi korruptoitunut. Jos on, niin otat riskin kertoessasi rikoksesta viranomaiselle. Pitäisikö tämän lisäksi kirjoittaa jotain muutakin, Kilpeläinen?
Rauli Toivonen kirjoitti:En tullut ajatelleeksi, ettei ole viisasta laittaa polisille ilmoittamista kaikissa maapallon maissa ensimmäiseksi toimenpiteeksi. Uutistietojen perusteella kun esimerkiksi Intiassa poliisit vähän välittävät raiskaustapahtumista. Ja meidän opaskirjamme ovat kansainvälisimpiä tällä planeetalla.
Siitä, että yhden tai useamman maan poliisi on korruptoitunut, ei seuraa oikeutusta Vartiotornin komiteoille. Nämä kaksi asiaa eivät mitenkään liity toisiinsa. Rikosten käsitteleminen ei koskaan eikä missään tapauksessa kuulu lahkopappien komiteoille eikä lahkojen lakitoimistoille.
Siitä, ettei tiede kykene selvittämään kaikkeuden alkuperää, ei seuraa, että jumalan täytyy olla olemassa. Siitä, etteivät ihmisoikeudet toteudu joissakin maissa, ei seuraa, että amerikkalaisen uskonlahkon kouluttamattomat lahkopapit saavat alkaa leikkiä poliisia ja juristia ja antaa ihmisoikeuksia loukkaavia tuomioita.
Lahkon kansainvälisissä opaskirjoissa kehotetaankin ottamaan yhteyttä lahkon lakitoimistoon siitä syystä, että lakitoimisto kykenisi pitämään yllä lahkon julkisuuskuvaa kiusallisen uutisoinnin pelossa.
Tässä kohden Rauli vaikenee "yhtenäisestä Jehovan kansasta" kokonaan. Jos Raulin "yhtenäinen kansa" on lainkuuliainen joukko, niin yksittäinen jehovantodistaja noudattaa lakia jonkun maan poliisin korruptoituneisuudesta huolimatta. Raulin pitäisi johdonmukaisuuden vuoksi sanoa tässä, että Jehova kyllä tuomitsee korruptoituneet poliisit aikanaan.
Jos Vartiotorni salli korruptoituneiden viranomaisten lahjomisen Meksikossa asepalveluskysymyksen kohdalla, niin Vartiotornin pitää hyväksyä korruptoituneen poliisin lahjominen myös sellaiselle, joka hakee raiskaustapauksessa oikeutta itselleen.
Lahkon mukaan on olemassa yli-inhmimillinen, jumalaan perustuva laki ja oikeus, joka on ihmisten säätämiä lakeja korkeampi. Juuri tästä syystä "jumalaa tulee totella ennemmin kuin ihmisiä". Vartiotorni vetoaakin mielellään ihmisoikeuksiin. Ihmisoikeudet ylittävät yksittäisten maiden lainsäädännöt. Ihmisoikeuksia loukkaavia lakeja ei tarvitse noudattaa. Tuoreita esimerkkejä löytää Venäjältä, missä lahko vetoaa kansainvälisiin ihmisoikeuksiin lahkon puolesta. Vartiotorni myös esiintyy ihmisoikeuksia puolustavana järjestönä. YK:n NGO-jäsenenä ollessaan Vartiotorni ilmoitti alakseen ihmisoikeudet. Raiskaus on ihmisoikeusrikos, ja oikeus puolueettomaan oikeudenkäyntiin on perustava ihmisoikeus. Tämä pitäisi painaa "kansainväliseen opaskirjaan" Raulin ja muiden lahkopappien luettavaksi.
Mitähän siellä "kansainvälisessä opaskirjassa" oikein pitäisi Raulin mieleetä lukea? Rauli unohtaa, että vaikka kaikkien maiden poliisit olisivat korrupoituneita, niin siitäkään ei seuraa, että Vartiotornin lahkopapit saisivat alkaa selvitellä raiskauksen kaltaisia rikosasioita.