Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Pehmoluopio

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Vieras kirjoitti: Mutta lahko kieltää kulkemasta silmät auki ja määrää lukemaan maailmankuvan vartiotornista.
Suomi on konsensusyhteiskunta, voidaan puhua jopa konsensusterrorista. Maaseudulla ei tarvitse olla kuin väärän puolueen äänestäjä niin on niin ulkona sosiaalisista kuvioista että tulee Jehovan todistajien karkoittaminen mieleen paitsi että jehovat vaivautuvat raapimaan kasaan jonkinlaisen komitean, joka muodollisesti noudattaa yleisiä oikeusperiaatteita tavalla, joka on tuttu päiväntasaajan alueen valtioista.

Mutta siis tällainenkin näytösoikeudenkäynti on vähän parempi kuin maailmallisten tekemä karkoittaminen ilman mitään oikeudenkäyntiä pelkän huhumyllyn perusteella. Samoin, sosiaalisesti kyvyttömintä jeppua on seurakunnassa pakko rakastaa tai ainakin tervehtiä, maailmassa ei ole pakko rakastaa yhtään ketään eikä tervehtiä myöskään.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Se "rakkaus" rajoittuukin seurakuntalaisiin.
Vieras

Mihin käsitys suomalaisesta yhteiskunnasta perustuu ? Ja lahkokäsitys, joka siis Suomessa ei ole osa yhteiskuntaa (mutta siihen kyllä lahko pyrkii).

Äänestys on lain mukaan salainen, ainakin osin kuvattua syrjintää poistaakseen. Suomessa oli sisällissota 1918, joka oli raakaa politiikkaa. Arvioiko pehmoluopio siitä edistytyn ? Kristityn velvollisuus on siinä rakkauden osoittaminen.

Kuitenkin lahko toimi Suomessa jo tuolloin, sen keinot ovat olleet osoittaa sormella, ottaa jäseneksi ne jotka tottelevat ja valvoa heitä sekä erottaa kun niin sattuu. Miksei se sitten toimi vastauksena suomalaisen yhteiskunnan vikoihin, jos se sellainen yritys Pehmoluopion mielestä on ?

Miten Pehmoluopio osoittaa, että suomessa vallitsisi jonkinlainen "huhumyllykarkottaminen", ensimmäinen kerta kun tällaista kuulenkaan.
Mitä se käytännössä tarkoittaa ?

Mitä Pehmuoluopio itse on tehnyt yhteiskuntaa parantaakseen ? (kun on tässä yhteiskunta otettu puheeksi)
Pehmoluopio

Vieras kirjoitti:Mihin käsitys suomalaisesta yhteiskunnasta perustuu ? Ja lahkokäsitys, joka siis Suomessa ei ole osa yhteiskuntaa (mutta siihen kyllä lahko pyrkii).

Äänestys on lain mukaan salainen, ainakin osin kuvattua syrjintää poistaakseen. Suomessa oli sisällissota 1918, joka oli raakaa politiikkaa. Arvioiko pehmoluopio siitä edistytyn ? Kristityn velvollisuus on siinä rakkauden osoittaminen.

Kuitenkin lahko toimi Suomessa jo tuolloin, sen keinot ovat olleet osoittaa sormella, ottaa jäseneksi ne jotka tottelevat ja valvoa heitä sekä erottaa kun niin sattuu. Miksei se sitten toimi vastauksena suomalaisen yhteiskunnan vikoihin, jos se sellainen yritys Pehmoluopion mielestä on ?

Miten Pehmoluopio osoittaa, että suomessa vallitsisi jonkinlainen "huhumyllykarkottaminen", ensimmäinen kerta kun tällaista kuulenkaan.
Mitä se käytännössä tarkoittaa ?

Mitä Pehmuoluopio itse on tehnyt yhteiskuntaa parantaakseen ? (kun on tässä yhteiskunta otettu puheeksi)
Jatkan: Siis esimerkiksi ne tilanteet, joissa Jehovan todistaja joutuu nokatusten yhteiskunnan kanssa voivat tapahtua ihan hyvin ex-JT:lle tai kenelle tahansa. Ei minua "huvita" lipun tervehtiminen, kansallismielisyys tai pakkouskonnollisuus. Varsin montaa ei kiinnosta tappaminen kansalaistaitona. Näin toimimalla joutuu nokatusten valtakulttuurin kanssa, valtakulttuuri pakottaa näihin asioihin tai ainakin voimakkaasti kehottaa.
Minua ei kiinnosta myöskään kulttuurin pääosana materiaalinen hyvinvointi ekologista kestävyyttä uhmaten.

Huhumyllykarkottaminen on käytössä monellakin työpaikalla osana kiusauskulttuuria. Kiusattu eristetään ihmisistä ja tiedoista.

Minä näen, että yhteinen ongelma yhteiskunnan ja Jehovien kanssa on lahkorakenne. Jehovan todistajat kokevat, että maailma vastustaa heitä, Suomen koko olemassaolon idea perustuu siihen, että Venäjän valtio haluaa kaapata meidät orjikseen. Ulkoisella uhalla perustellaan sisäinen yhdenmukaistaminen. Lopputulos on siis aina yhdenmukaistaminen.

Parasta, mitä minä olen tähän mennessä pystynyt keksimään on anarko-individualismi, valtarakenteiden keikauttaminen ympäri. Ei se ole epäkristillistä, sillä Jeesus sanoi, että suurin on pienin ja pienin on suurin, se, joka haluaa olla johtaja, täytyy olla kaikkien palvelija.
Minua myös kiinnostaa Jeesuksen harvoin esille otettu vertaus epävanhurskaasta taloudenhoitajasta, joka teki hyvää sillä odotteella, että siitä koituisi itselle hyötyä.

Eli siihen kysymykseen, mitä minä teen yhteiskunnan parantamiseksi: Teen hyvää ihmisille ja palvelen heitä sillä odotteella, että kun hyvää tekee tarpeeksi muille, sitä rupeaa koitumaan myös omalle osalle.
Vieras

En tarkasti tiedä mitä lipun tervehtiminen on lahkossa, itse olen valmis nousemaan seisomaan lipun noston ajaksi jos olen sellaiseen tilanteeseen mennyt jossa tapana niin on tehdä.

Ei minuakaan kiinnosta epäekologisuus

Tiedän, että työpaikkakiusausta on, joidenkin tutkimusten mukaan paljonkin, mutta sen asteista että tietoa pimitettäisiin, tuskin paljoa kuitenkaan. Se on kuitenkin yksi epämiellyttäviä asioita, jonkun mielestä kirouksia, joiden vuoksi meille on annettu Raamattu (on muitakin neuvoja)

En havaitse yhdenmukaistamista. Jopa lahkot ovat sallittuja, kuten linkolat, kullankaivajat ja, niin, sanotaan nyt tarkoittamatta olla rivo, että prostituutiokaan ei ole kielletty.

Suomen olemassaolo perustuu monen mielestä siihen, että on Suomen kansa omine kielineen ja alueineen ja että toteutuneet yhteiselokokemukset länsi- ja itänaapurin kanssa eivät innosta olemassaolon lopettamiseen.

Nostan hattua sille, että teet hyvää ihmisille

Palstan aiheeseen nähden: Lahkosta eronneena voit suhtautua lippuun useammalla tavalla, se lahkon painotuotteiden valmistus on epäekologista. ATK -teitse leviäisi iso osa siitä yhtä hyvin. Myös kiusaamiseen voit suhtautua useammalla tavalla, kuten poliittisia mielipiteitäkin saat pohtia. Jeesuksen kertomista opettavista tarinoista voit painottaa sitä, mikä sydäntäsi koskettaa, lahkossa se ei ole mahdollista.

Mikä Jeesuksen tarinoista auttaa saamaan kiinni juuttuneen alaraajan irtoamaan pakanallisesta pesästä ?

En edelleenkään keksi Pehmoluopiolle perustetta kärsiä kiinni juuttuneesta koivesta.
liabiliteetti

Viesti Kirjoittaja liabiliteetti »

Pehmoluopio kirjoitti:Eli siihen kysymykseen, mitä minä teen yhteiskunnan parantamiseksi: Teen hyvää ihmisille ja palvelen heitä sillä odotteella, että kun hyvää tekee tarpeeksi muille, sitä rupeaa koitumaan myös omalle osalle.
No mikäs siinä jos haluat itteäs kusettaa. Maailmallisessa yhteiskunnassa tuolla toimintatavalla ei pääse kuin hyväksikäytetyksi jos sinusta on hyötyä, tai maahan poljetuksi jos sinusta ei ole hyötyä, silloin sinut raivataan tieltä. Kyynerpäitä joutuu käyttämään jos haluaa päästä mistään hyvästä osalliseksi.

Se lämmin "tein tänäänkin hyvää" -tunne rinnassa kun ei tuo ruokaa pöytään, ei tankkaa bensaa autoon, ei varsinkaan auta parisuhdemarkkinoilla, ei pidä lämpimänä eikä suojaa sateelta. Mutta ihan rauhassa, usko vaan jos haluat. Ennen pitkää todellisuus alkaa potkimaan päähän ja siinä se turha naiivisuus ja idealismi kyllä karisee pois sinustakin.

Kaiken onnistuneen hyvänteon takana on aina ollut ja tulee aina olemaan rahalliset motiivit tai sitten se kuuluisa vallanhimo.
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

liabiliteetti kirjoitti:
Pehmoluopio kirjoitti:Eli siihen kysymykseen, mitä minä teen yhteiskunnan parantamiseksi: Teen hyvää ihmisille ja palvelen heitä sillä odotteella, että kun hyvää tekee tarpeeksi muille, sitä rupeaa koitumaan myös omalle osalle.
No mikäs siinä jos haluat itteäs kusettaa. Maailmallisessa yhteiskunnassa tuolla toimintatavalla ei pääse kuin hyväksikäytetyksi jos sinusta on hyötyä, tai maahan poljetuksi jos sinusta ei ole hyötyä
Minusta taas on hienoa, että joku edes yrittää toimia lähimmäisten hyväksi. Jos siitä ei heti saakaan palautetta muilta, niin kyllä myönteisen palautteen saa ainakin siten, että oma omatunto on puhdas ja nukkuu yönsä hyvin. Ainakin tuntee itsensä jollakin tavalla arvokkaaksi yksilöksi, jolla on korkeita päämääriä. Ihmisyyteen kun kuuluu muutkin arvot kuin raha, omaisuus ja menestys.

Astetta vaativampi tavoite olisi se, että tekee hyvää ihmisille ja palvelee heitä ilman mitään odotetta vastapalveluista. Tuota pitäisin ihanteena. Se olisi täysin epäitsekästä. Mutta se voisi olla palkitsevaa henkisesti.

Ehkä olen tuossa suhteessa idealisti.
Pehmoluopio

Johanneksen poika kirjoitti: Astetta vaativampi tavoite olisi se, että tekee hyvää ihmisille ja palvelee heitä ilman mitään odotetta vastapalveluista. Tuota pitäisin ihanteena. Se olisi täysin epäitsekästä. Mutta se voisi olla palkitsevaa henkisesti.

Ehkä olen tuossa suhteessa idealisti.
Helsingin Sanomissa oli Sipoon Boxissa sijaitsevasta buddhalaisten temppelistä. Buddhalaisilla on vähän samantyyppinen uskomus kuin minulla ja Jeesuksen kertomuksessa epävanhurskaasta taloudenhoitajasta: Jos teet hyvää muille, se palautuu sinulle elämässäsi hyvänä onnena. Pahan tekeminen ihmisille tuo taas huonoa onnea.

Toimittaja sanoi sen olevan kuin pajatso: saat palkinnon heti.

Melkoinen osa JT/adventistihaaran uskonnollisuutta on se, että teot tehdään ilman mitään pelastusvarmuutta. Esimerkiksi meikäläisen tienraivaus mitätöityy myöhäisemmällä luopumuksella. Se on ikään kuin tuolileikki. Ei ole väliä missä olet, kunhan signaalin soidessa löydyt tuolilta.
Juutalaisuus ennen Jobia oli lähellä buddhalaista ihannetta, hyvistä teoista seurasi hyvä onni. Job oli kyllä arvovaltatappio Jehovalle. Nyt voi sataa vaikka kirveitä niskaan eikä ikinä saa mitään vinkkiä onko Jehovalle kelvollinen vaiko ei.
Vieras

"Esimerkiksi meikäläisen tienraivaus mitätöityy myöhäisemmällä luopumuksella"

Kunpa kaikki "tienraivaus" mitätöityisikin.

Varmistaa ja edistää mitätöitymistä voi hakemalla sivulta www.jttuki.info linkki nimim. Caitzun kotisivuille, ottamalla esiin vanhan kirjallisuuden näytteet, tulostamalla niitä ja toimittamalla niitä todistajien postiluukkuihin. Ajattelun aineksiksi

Buddhalaisista, ovat kai harmittomia tavalliselle kadunmiehelle. Oliko myös jotkut buddhalaiset niitä, jotka tehdessään päätöksen luopua aseiden kantamisesta, treenasivat itselleen tappavan nyrkiniskun aikoinaan ?
Raymond

Viesti Kirjoittaja Raymond »

Kieltämättä oli jännittävää odotella Tapiolasalin oven edessä pääsyä salin hämärään. Onneksi kukaan ei varmaan nähnyt, sillä syöksyin sisään ensimmäisenä ja varasin itselleni ja autossani matkustaville parhaimmat ja hämärimmät istuimet.
Elokuva oli katsomisen arvoinen. Tosin se pitäisi nähdä pian uudelleen, monta asia saattoi mennä ohi lukuisten häiriötekijöiden vuoksi. Mm. eräs julkiluopio huuteli äänekkäästi elokuvaesityksen aikana yleisölle "juuri noin siellä tapahtuu, mä tiedän, koska olen entinen todistaja" tai vastaavaa. Ei olisi muuten kaukaa haettu, jos luopiot vapaasti pääsisivät konventteihin, että samaa häirintää alkaisi tapahtua. Nyt se on nähty ja koettu.
Jehovan todistajat perustelevat poikkeavat oppinsa varsin tyylikkäästi ja vakuuttavasti. Elokuvassa sellaista ei nähdäkseni tapahtunut. Myös Saran "kääntymys" tapahtui ilman teologisia pohdintoja. Se muutto poikakaverin asuntoon oli myös varsin koominen, ei se noin oikeasti tapahdu. Puhumattakaan siitä, että heti ensimmäinen yö johti samaan sänkyyn. Ei se niin mene. Usko ja Jumalan pelko on sen verran vahva vielä alussa.
Eikä siellä yleisössä ketään Jehovan todistajaa ollut. Achankaan ei ollut paikalla.
Pehmoluopio

Raymond kirjoitti:Kieltämättä oli jännittävää odotella Tapiolasalin oven edessä pääsyä salin hämärään.
Louhisali. Jäit kiinni valheesta.
kirjallisuusveli

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Raymond kirjoitti: Eikä siellä yleisössä ketään Jehovan todistajaa ollut.
Niinkö luulet?
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Pehmoluopio kirjoitti:Louhisali. Jäit kiinni valheesta.
Kyllä se elokuva oli Tapiolasalissa. Louhisali on alemmassa kerroksessa. Itse olen aiemmin ollut monta kertaa Tapiolasalissa konserteissa. Louhisalissakin olin kerran Lenni Kalle Taipale -trion, Eija Ahvon ja Susanna Haaviston mainiossa konsertissa.

Joten luulen tietäväni, missä salissa elokuvan katsoin. Ja elokuvalipussakin lukee: "Tapiolasali To Verdener".
Pehmoluopio

Johanneksen poika kirjoitti: Joten luulen tietäväni, missä salissa elokuvan katsoin. Ja elokuvalipussakin lukee: "Tapiolasali To Verdener".
Pakko uskoa, mutta en muuten kuin tarkastin asian omasta lipustani. Hyvä jeppu tutkii itse asiat eikä usko puheisiin!

Sen sijaan Reiskan läsnäolosta Tapiolasalissa en voi olla varma.
Raymond

Viesti Kirjoittaja Raymond »

Pehmoluopio kirjoitti:
Johanneksen poika kirjoitti: Joten luulen tietäväni, missä salissa elokuvan katsoin. Ja elokuvalipussakin lukee: "Tapiolasali To Verdener".
Pakko uskoa, mutta en muuten kuin tarkastin asian omasta lipustani. Hyvä jeppu tutkii itse asiat eikä usko puheisiin!

Sen sijaan Reiskan läsnäolosta Tapiolasalissa en voi olla varma.
Tätä et voi tarkistaa lipustasi, mutta sen voin luvata, että olin ensimmäinen salissa sisällä. Ja paikalla ei ollut yhtään aktiivijeppulaa.
Vastaa Viestiin