Eroaminen järjestöstä - mahdottoman tilanteen edessä?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Re: Eroaminen järjestöstä - mahdottoman tilanteen edessä?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

silmänsä avannut kirjoitti:Onko kenelläkään täällä kokemusta armeijan käymisestä, joka voisi jakaa kokemuksiaan ja kertoa millaista se on?
Miksi olet niin innostunut armeijasta? Olen maailmallinen, mutta en ole käynyt armeijaa. Enkä kaipaa sitä kokemusta tippakaan. En usko, että asia haittaa urakehitystä tms. Asia (armeijan käymättömyys) tulee äärimmäisen harvoin esiin. Voi tosin olla että nuoret (20-30 -vuotiaat) puhuvat vielä armeijasta, kun se on tuoreena muistissa. Myöhemmin asia ei kiinnosta juuri ketään.

JK
Vieras

Vieras kirjoitti:Miksi olet niin innostunut armeijasta?
Luin ketjun läpi ja näköjään haluat poliisikouluun. Sinne siis! Varmaan kasvattava kokemus.

JK
Saman kokenut

Viesti Kirjoittaja Saman kokenut »

sinner74 kirjoitti: Kukin taaplaa tyylillään, mutta jos armeijan välttäminen on tuon arvoinen asia, niin voi vain kuvitella minkälaisiin rimanalituksiin yltyy elämän varrella kohdatessaan äkkiseltään epämiellyttävältä tuntuvia asioita? Tosin en tunne sinua, enkä tiedä kaikkia vastapainona olleina asioita, joten älä ota liian raskaasti kommenttiani.
Niin kuin tuossa kirjoitin, niin käytännön tekijöiden lisäksi perhetilanteeni Jehovan todistajista erotessa painoi aika paljon vaa'assa.

Kun erosimme järjestöstä molemmat eli minä ja vaimoni, katosi meidän perheeltämme samalla kokonaan sosiaalinen turvaverkko. Tämä myös aiheutti tietynlaisen kriisin elämässä. Parisuhteessa oli paljon työtä tehtävänä, koska olimme menneet naimisiin Jehovan todistajuuden kontekstissa ja nyt oli määriteltävä paitsi itsemme, myös parisuhteemme ja elämän tavoitteet ja haaveet paljolti uusiksi.

Oman haasteensa tähän toivat lapset ja se miten noin kokonaisvaltainen elämänmuutos konkreettisine ilmentymineen eli mm. isovanhempien ja serkkujen täydellinen katoaminen elämästä heihin vaikutti. Minä itse ja vaimoni jouduimme kumpikin hakemaan keskustelu-apua ammattilaisilta, jotta säilyimme järjissämme tämän elämänvaiheen aikana.

Katsoin asiaa silloin ja katson edelleen, että jos olisin lähtenyt sekoilemaan metsiin vuodeksi, niin perheeni olisi tuossa elämäntilanteessa varsin suurella todennäköisyydellä hajonnut. Etenkin lapset olisivat joutuneet kärsimään tilanteesta suhteettomasti, olisi ero sitten tullut tai ei. Tuolloin puolisot tarvitsivat toisiaan ja lapset tarvitsivat vanhempiaan.

Omissa arvoissani perhe, työnteko, uralla eteenpäin pääseminen, taloudellinen tekjät ja muut normaalit asiat ajavat aivan kirkkaasti ylitse tuollaisista asioista kuin armeija. Käytin silloin ja käytän jatkossakin kaikki tarpeelliset keinot perheen ja muiden rakentavien asioiden suojelemiseksi. Jos sitä haluaa nimittää "rimanalitukseksi", niin tietenkin niin saa tehdä. Lähinnä se kertoo vaan ajattelijan oman maailmankuvan kapeudesta ja pienuudesta ja ehkä vinksahtaneesta arvomaailmasta?

Sinner74, vaikutat nimimerkistäsi (viittaako 74 syntymävuoteen?) pikkupojulta, jolla ei kovinkaan paljoa elämänkokemusta ja laajempaa ymmärrystä elämästä vielä ole. Kertomuksestasi tulkitsisin, että armeijaan meneminen vaikutti haitallisesti siihen henkiseen kasvuun, mitä Jehovan todistajien kaltaisen voimakkaan auktoriteettisen liikkeen piiristä eroavan tulisi käydä läpi päästäkseen lahkosta ja sen vaikutuksesta todella vapaaksi.

Auktoriteettia ei kannattaisi noin vain korvata toisella auktoriteetilla ja sen antamalla maailmankuvalla, niinkuin sinä teit. Se on toki helppo ratkaisu siinä tapauksessa jos tuntuu, että henkiset eväät eivät omaehtoiseen ajatteluun riitä. Tätä ei kannata ottaa mitenkään henkilökohtaisesti koska enhän sinua tarkemmin tunne.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Saman kokenut kirjoitti: Sinner74, vaikutat nimimerkistäsi (viittaako 74 syntymävuoteen?) pikkupojulta, jolla ei kovinkaan paljoa elämänkokemusta ja laajempaa ymmärrystä elämästä vielä ole. Kertomuksestasi tulkitsisin, että armeijaan meneminen vaikutti haitallisesti siihen henkiseen kasvuun, mitä Jehovan todistajien kaltaisen voimakkaan auktoriteettisen liikkeen piiristä eroavan tulisi käydä läpi päästäkseen lahkosta ja sen vaikutuksesta todella vapaaksi.
Jep, se on syntymävuoteni, ja toivoisin olevani vielä pikkupoika. Niinkuin sanoin, en tuntenut tilannettasi, ja nyt kun sen selitit niin ymmärrän paremmin. Minulla ei silloin aikanaan ollut perhettä eikä vastuita joita sinulla oli, joten olin paljon helpommassa asemassa tuon kysymyksen suhteen. Anna anteeksi jos loukkasin sinua. Silti en esittäisi tuota sinun ehdottamaasi ratkaisumallia sapluunaksi joka tilanteeseen.

Hauska tulkinta. koska se auktoriteetti oli nimenomaan armeijassa se joka vitutti. Jos olisit kysynyt viisi vuotta sitten, kannattiko käydä armeijaa, olisin sanonut että ei kannata. Nyt kysyessä, sanoisin että kannattaa. Armeija antaa perspektiiviä. Mutta, perspektiivin voi hommata muillakin tavoilla, eli mikään välttämättömyys se ei tietenkään ole. Kannattaa lukea täällä kirjoitetut jutut kokemuksina, ei totuutena.
And Justice For All
Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Vieraas kirjoitti:
Filippos kirjoitti:Ei tuossa laissa puhuta aktiivisuudesta missään.
Mutta siinä viranomaisille lähetettävässä lomakkeessa lukee, kuten silmänsä avannutkin vahvisti.
"Täten vakuutamme että se ja se on seurakuntamme aktiivinen jäsen." Näin siinä lapussa muistaakseni luki. Ja seurakunnan koornidaattorin ja sihteerin allekirjoitus.
Oletko muuten itse lähettänyt kyseisen paperin?
Mulla herää epäilys, että tuo aktiivisuus on vain järjestön lisäämä sana paperiin, jolla saadaan porukka toimimaan vapautuksen saamiseksi lain kirjaimen vastaisesti...
Saman kokenut

sinner74 kirjoitti: Niinkuin sanoin, en tuntenut tilannettasi, ja nyt kun sen selitit niin ymmärrän paremmin.
Ei minua kiinnosta se, ymmärrätkö sinä tilannettani. Olen jo vuosia sitten päässyt siitä vaiheesta ylitse, jossa ulkopuolisten todelliset tai oletetut mielipiteet koskien henkilökohtaisi valintojani liikuttavat minua.
sinner74 kirjoitti: Silti en esittäisi tuota sinun ehdottamaasi ratkaisumallia sapluunaksi joka tilanteeseen.
For the record, en esittänyt sitä sapluunaksi joka tianteeseen vaan kerroin lähinnä omasta kokemuksestani. Aloittajan postaus myös jossain määrin muistuttaa omaa tilannettani, joten suosituskaan ei ehkä olisi ollut aivan asiaton.
sinner74
Ylläpitäjä

Saman kokenut kirjoitti: Ei minua kiinnosta se, ymmärrätkö sinä tilannettani. Olen jo vuosia sitten päässyt siitä vaiheesta ylitse, jossa ulkopuolisten todelliset tai oletetut mielipiteet koskien henkilökohtaisi valintojani liikuttavat minua.
Jos olisin vittumainen, sanoisin että olet psykopaatti. Koska en kuitenkaan ole, sanon että olen pahoillani kritisoituani valitsemaasi tietä.
And Justice For All
Saman kokenut

Hieman ihmettelen sitä äänensävyä, jolla kaikki nyt kannustavat ketjun aloittajaa: mene armeijaan, toteuta itseäsi, pääset sitten poliisikouluun jne. Varo tätä! Nämä ihmiset eivät sinusta piittaa pätkän vertaa. Eivät he ole neuvoistaan vastaamassa silloin kun maailma kaatuu päälle.

Jehovan todistajista eroaminen ei ole walk in the park. Etenkään silloin kun olet naimisissa Jehovan todistajan kanssa ja teidät on kasvatettu todistajiksi. Se millä tavalla tukahdutettu ihmisyys tulee sieltä siinä elämäntilanteessa esille, on täysin arvaamatonta. Voit esimerkiksi yhtäkkiä huomata, että puolisosi onkin aivan toinen ihminen.

Teillä on lapsia. Perheesi on todellinen ja elät sen kanssa tavalla tai toisella lopun elämäsi. Lapsesi ovat ja tulevat olemaan aina tärkeimmät ihmiset elämässäsi. Muu on aivan toisarvoista. Mieti mikä sinulle on tärkeää, mitä haluat säilyttää. Älä tee valintoja, jotka riskeeraavat sinulle tärkeimmät asiat.
sinner74
Ylläpitäjä

Saman kokenut kirjoitti: Teillä on lapsia. Perheesi on todellinen ja elät sen kanssa tavalla tai toisella lopun elämäsi.
Tuo on juuri se syy, miksi asiat kannattaa tehdä rehellisesti, ja suoraselkäisesti.
And Justice For All
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Filippos kirjoitti:
"Täten vakuutamme että se ja se on seurakuntamme aktiivinen jäsen." Näin siinä lapussa muistaakseni luki. Ja seurakunnan koornidaattorin ja sihteerin allekirjoitus.
Mulla herää epäilys, että tuo aktiivisuus on vain järjestön lisäämä sana paperiin, jolla saadaan porukka toimimaan vapautuksen saamiseksi lain kirjaimen vastaisesti...
Sen syntyhistoriaa en tiedä, mutta faktuaalisesti se paperista löytyy. Voit olla oikeassa siinä, että Vt-seuralla saattaa olla sormensa pelissä tekstin muotoilussa. Mutta kun Puolustusvoimain herrat ovat näitä lappuja käsitelleet jo 80-luvun puolestavälistä, niin ei heillä mitään tätä muotoilua vastaankaan tunnu olevan.

Tämä seurakunnan todistus aktiivisuudesta taisi olla liite itse lykkäyshakemukseen (jonka koodi on hauskasti joku numerosarja, viiva ja JEHOVA). Omista lykkäyksistäni on jo sen verran aikaa, että en muista tarkkaan, oliko tuliko liite täytettäväksi valtiolta vai seurakunnasta. Silmänsä avannut voi varmaan kertoa?
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Saman kokenut

sinner74 kirjoitti:
Saman kokenut kirjoitti: Teillä on lapsia. Perheesi on todellinen ja elät sen kanssa tavalla tai toisella lopun elämäsi.
Tuo on juuri se syy, miksi asiat kannattaa tehdä rehellisesti, ja suoraselkäisesti.
Ei se aina ole järkevää. Ei rehellisyys aina johda hyvään lopputulokseen.

Ei esimerkiksi kaikissa tilanteissa ole järkevää kertoa totuutta lahkon oikeuskomiteassa, etenkin jos se aiheuttaisi kaikkein tärkeimpinä pitämiensä asioiden menetyksen. Voi siis olla joskus järkevää valehdella jollekin auktoriteetille, lahkolle tai valtiolle.

Oma ajattelu ei tosiaan helppoa. On helpompi mennä virran mukana ja totella sitä, kuka keksii jotain vaatia.
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Filippos kirjoitti:Mulla herää epäilys, että tuo aktiivisuus on vain järjestön lisäämä sana paperiin, jolla saadaan porukka toimimaan vapautuksen saamiseksi lain kirjaimen vastaisesti...
Näin onkin. Minä aikanani pyysin todistusta pelkästään kuulumisesta seurakuntaan ja sain sen pienen nurinan myötä. Tuon sanan lisääminen sai minut menemään vankilaan, sillä ajattelin etten saisi todistusta aktiivisuudesta koska olin ollut 'toimeton' jo pitkään.

Tosin jälkikäteen asiaa pohtiessa tajuan että sain seurakunnasta valheellisen todistuksen: en ole koskaan kuulunut Jehovan todistajat uskonnolliseen yhdyskuntaan. Paikallisseurakunnan jäsenyyshän ei missään virallisissa tiedoissa näy.

Muuten, mistä tuon säädöstekstin löysit, Edilexistä vai Eduskunnan kautta?
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Raimo Mylly

Viesti Kirjoittaja Raimo Mylly »

Saman kokenut kirjoitti: Olen jo vuosia sitten päässyt siitä vaiheesta ylitse, jossa ulkopuolisten todelliset tai oletetut mielipiteet koskien henkilökohtaisi valintojani liikuttavat minua.
Kas... toinen marjoista. :D
Viljo: Paikallisseurakunnan jäsenyyshän ei missään virallisissa tiedoissa näy.
Jäsennyys koskee joko Jehovan todistajien uskonnollista yhdyskuntaa tai ei mitään. Minkäänlaista paikallisserakunnan jäsennyyttä ei ole olemassa sillä ko. seurakuntakin on olemassa vain ulkojäsenenä jolla ei ole omaa jäsenrekisteriä.

Mitä sitten armeijan käymiseen tulee, niin jokaisen pitää se asia omalta ja perheensä kohdalta sisäisesti miettiä. Siinä ei ulkopuolisten mielipiteet saa merkitä yhtään mitään.
Jos itse saisin nyt valita menisin mieluummin armeijaan. Olen iloinen kun poikanikin menee. Se kun nyt sattuu kuitenkin edelleen olemaan paikka joka tekee mammanpojista miehiä ja tätä asiaa on yhdenkään mammanpojan turha alkaa tässä nyt itkemään. Olen tähän ikään ehtinyt jo tilanteen todellisuuden oivaltaa. Eri asia on sitten eettiset periaatteet.

Ymmärtääkseni armeijastakin selviää nykyisin puolessa vuodessa mutta se on kyllä ikävä paikka monille heikkokuntoisille liikuntaa inhoaville nykynuorille. Senkin suhteen voi tosin tulevaan varautua ja opetella lenkkeilyä ja kohottaa kuntoaan sen avulla pari kertaa viikossa. Voin kokemuksesta kertoa että kova kunto nostaa myös muutenkin itsetuntoa ja elämänlaatua.
(Älkää turhaan kukaan ottako itseenne sillä tämä ei ole henkilökohtainen kommentti kenellekään.)
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Saman kokenut kirjoitti:Hieman ihmettelen sitä äänensävyä, jolla kaikki nyt kannustavat ketjun aloittajaa: mene armeijaan, toteuta itseäsi, pääset sitten poliisikouluun jne. Varo tätä! Nämä ihmiset eivät sinusta piittaa pätkän vertaa. Eivät he ole neuvoistaan vastaamassa silloin kun maailma kaatuu päälle.
Jos tässä tarjoillaan rivien välissä paremmaksi vaihtoehdoksi feikata jehovantodistajaa niin kauan että lykkäystä ei enää tarvita, niin ei sekään ehdotus aivan ongelmaton ole. Ei ole mitenkään herkullista pitää jt-farssia päällä vuosikausia. Jotkut siihen tietenkin pystyvät, mutta eivät suinkaan kaikki. Itselleni tuntuisi aivan ylitsepääsemättömältä ajatukselta feikata jonkun fundis-yhteisön jäsenyyttä, jopa riippumatta siitä, mitä rehellisyyden hintalappuun olisi präntätty.

Mutta kuten todettua: nämä ovat asioita joissa teet miten päin tahansa, on ilman (jonkinlaisia) osumia vaikea selvitä. Tällaiset keskusteluketjut ovatkin aloittajalle ja vastaavassa tilanteessa oleville hyviä aivoriihiä, joista voi saada paljon ideoita päätöksentekoon. Aloittaja on aikuinen ihminen ja varmasti tekee lopulliset päätöksensä omaa ja perheensä parasta ajatellen. Minun on vaikea kuvitella että kukaan tekisi mitään muuta pelkästään siksi, että jollain foorumilla joku oli toista mieltä. Jos jt:t toimivat kuten lahko sanoo, niin ei täällä todellisuudessa enää tarvitse vastaavasti toimia. :wink:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Armeijaan ei kannata mennä jos tietää riskeeraavansa. Mutta riskitöntä vaihtoehtoa ei ole. Poliiskoulua varten on valehtelua sanoa että armeija olisi vailla merkitystä.

Semmoinen asia kuin armeijan kesken jättäminen on mahdollista, kai aina mutta nykyään käytetään enemmän. Sen merkityksestä kannattaisi ottaa selvää.

Asia ei ole intohimokysymys. Se vie aikaa. Luonnollisin ratkaisuperuste olisi tuo ajankulu.
Vastaa Viestiin