Jehovan todistajat ja opiskelu

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Japi-40
Viestit: 154
Liittynyt: 01.05.2007 00:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Jehovan todistajat ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Me kaikki tiedämme miten Jehovan todistajat yleensä suhtautuvat opiskeluun.Itse olen lähdössä syksyllä iltakouluun,tarkoitus olisi käydä lukio loppuun joka jäi kesken v.1986.Noihin aikoihin jouduin Jehovan todistajuuden pauloihin ja opiskelu jäi siihen.Myöhemmin kun olin jo Jehovan todistaja puhuin eräälle vanhimmalle,että lähtisin opiskelemaan,hän sanoi tiukkasävyisesti ettei opiskelu kannatta koska harmagedon "tulloo".

Tarkoitukseni olisi lukion jälkeen lähteä opiskelemaan sosiaalipolitiikkaa.Voi sanoa,että Jehovan todistaja aika oli hukkaan heitettyä aikaa
:D

IRTI VARTIOTORNISEURASTA !
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Nykyajan nuorilla tuntuu olevan kahdensuuntaista kokemusta: Osalle koulutusta suositellaan, ja osalta se kielletään. Ilmeisesti vuonna 1986 harmagedonin läheisyys oli niin varmaa, että kieltävä asenne oli valloilla.

Nyt parisenkymmentä vuotta myöhemmin, harmagedon on karannut kauemmaksi, ja opiskelukin sallitaan taas.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Moi,

Olin lapsesta saakka Jehovan todistaja (en ole enää) ja minua ei koskaan kielletty opiskelemasta. Varoitettiin toki siitä, että ehkä minulla sitten olisi vähemmän aikaa kokouksiin ja muuhun ja siinä mielessä se ei olis ehkä paras vaihtoehto. Mutta ei mitenkään painostettu mihinkään valintaan eikä syyllistetty siitä, että päätin valita opiskelun. Kävin lukiossa ja nyt olen yliopistossa. Mähän en kyllä kuulu tohon uskontoon enää, mutta se johtuu vain siitä, että nuorempana halusin bilettää enemmän kavereiden kanssa, joten kokouksissa käyminen sit vaan jäi ja koko uskonto vaan silleen "unohtui". Mut mua ei oo valinnoistani kukaan ikinä syyllistäny eikä kielletty opiskelemasta.
Tuntuu kummalliselta, että jollekki olis voitu olla niin ankaria. Mutta se on yksilöllistä ilmeisesti. Mä ainakin oon todellakin sitä mieltä, että ankaruudella ei kyllä tosiaankaan edes saavuteta mitään, paitsi vihamielisyyttä. Mut siis, hyviäkin kokemuksia löytyy.

Opiskelija
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Lehtiveli kirjoitti: Nyt parisenkymmentä vuotta myöhemmin, harmagedon on karannut kauemmaksi, ja opiskelukin sallitaan taas.
Toivottavasti näin ja toivottavasti opiskeluun joskus Jehovan Todistajien uskonto-liike-toiminta-yhteisössä kannustettaisiin. (turha toivo :evil: luulen)

Luulen kuitenkin että ehkä etenkin liberaalisimmat tai kulttuuri -jehovantodistajat ovat entistä avonaisempia lastensa opiskelun suhteen.

Konservatiivi -jehovan todistajat (tai arvostetun etuuden omaavat) sitä vastoin saattavat "ohjata rakkaudellisesti" lastansa sopivaan koulutukseen tai kouluttamattomuuteen.

Tässä äkkiseltään mieleeni tulee äärimmäinen tapaus lähivuosilta, jolloin huiman keskiarvon peruskoulussa saavuttanut lahjakas lapsi olisi todella halunnut mennä lukioon ja opiskella tulevaisuudessa kieliä. Vanhemmat olivat sitä mieltä että ei kannata. Lapsi meni sitten ammattikouluun "maalari-linjalle" ja tänä päivänä toimii täyspäiväisenä Seuran dogmatiikan levittäjänä. Lapsen isä muuten oli seurakunnan vanhimpia. (aikanaan tuon isän kanssa juttuun tultiin mutta jostain ihmeen syystä jutustelu on lakannut)
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jehovan todistajat ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Japi-40 kirjoitti:Tarkoitukseni olisi lukion jälkeen lähteä opiskelemaan sosiaalipolitiikkaa.Voi sanoa,että Jehovan todistaja aika oli hukkaan heitettyä aikaa
Ei, Japi, ei ihan näin. Kaikki voi hyödyntää, myös saamasi kokemukset Jehovan todistajissa ja Jehovan todistajista ynnä omat päälle. Ehkä se nyt tuntuu turhalle, mutta pidemmän päälle ajattelen sen rikkautena. Aineellisen pääoman ongelma on suhtanteiden vaihtelvuus, henkinen pääoma ei tätä tunne.

Hieno ajatus lähteä opiskelemaan. Lykkyä pyttyyn. Aivan äsken kerrottiin lehdessä 95-vuotiaasta naisesta, joka oli suorittanut hum.kandin tutkinnon jenkkilässä. Aloitti tuo Nola Ochs opintonsa leskeksi jäätyään kirjekursseilla 67-vuotiaana, ja aikoo jatkaa.
gloo
Viestit: 64
Liittynyt: 17.04.2007 23:13

Viesti Kirjoittaja gloo »

Jooh, eipä miuta estelty opiskelemaan lähtemästä. Lukiota oikeastaan jopa suositeltiin. Yliopistoon lähtiessä kuuli joitain "rakkaudellisia neuvoja". x--D
"Suppose we've chosen the wrong god. Every time we go to church we're just making him madder and madder"
-Homer Simpson
Isoptera
Viestit: 76
Liittynyt: 08.05.2007 17:54
Paikkakunta: Hampuri

Viesti Kirjoittaja Isoptera »

Japin kanssa vähän samanlainen kokemus. Ainoa asia muuten, mistä olen Jt-ajalleni katkera!

Olin 17 ja lukion ensimmäisellä luokalla, kun aloin tutkia Jehovan todistajien kanssa. Kun olin "omaksunut totuuden", ei opiskelu tuntunut enää tarpeelliselta, vaan keskeytin koulun ja ryhdyin tienraivaajaksi. Nyt tietysti asianosaiset nousisivat pystyyn kiljumaan, että eihän sua kukaan käskenyt koulua lopettaa. Ei kyllä käskenytkään, mutta minä uskoin siihen mitä Vartiotornissa sanottiin, joten Harmagedonin lähentyessä ei ollut mitään mieltä keskittyä lähes kymmenvuotiseen opiskeluputkeen, vaan tienraivaushan se oli päivän sana. Siksi pidän Vartiotorniliikettä syypäänä typerään päätökseeni - minut houkuteltiin siihen, ei pakotettu.

Lopettaessani lukion senhetkinen keskiarvoni oli 9.6, joten lukupäätä olisi ilmeisesti ollut. Käytännön käsityöhommissa sen sijaan olen aina ollut surkea. Päädyin kuitenkin siivoojaksi ja sitä seurakunnassa arvostettiin (!). Työ oli raskasta, huonostipalkattua (riitti vuokraan, ruokarahat hain sossusta) ja aikaa varastavaa, koska jouduin pyörällä polkemaan (autoa ei aina ollut varaa pitää) pitkin kaupunkia eri parin tunnin kohteisiin. Kun valitin tilanteestani vanhimmille, sain kuulla miten etuoikeutettu olen verrattuna esim. niihin perheellisiin, joilla ei ole mahdollisuutta toimia tienraivaajina.

Noin kolmen tienraivaus-siivous-vuoden jälkeen mittani oli täysi ja päätin jatkaa opiskelua. Luin keväällä eräät yliopiston pääsykirjat ulkoa, sillä halusin yrittää suoraan yliopistoon ei-yo-kiintiöillä. Erehdyin sitten keskustelemaan toiveestani erään vanhimman kanssa, joka suoraan myttäsi suunnitelmani ja oli sitä mieltä, että minun pitäisi jatkaa tienraivausta, vaikka olin taloudellisesti ja henkisesti täydellisessä umpikujassa. Auktoriteettiroolissaan hän teki minuun vaikutuksen enkä hakenut yliopistoon.

Tienraivauksesta ei tullut enää mitään ja osin työvoimatoimistonkin painostuksesta lopetin sen ja menin kokopäiväiseen työharjoitteluun ihanaan paikkaan - kirjastoon. Sen päätyttyä lähdin ulkomaille ja sillä reissulla olen edelleen. Lukion suoritin etänä loppuun ja nyt jatkaisin Japin tavoin yliopistoon, jos asuisin Suomessa.

Minusta on edesvastuutonta pakottaa/painostaa/suostutella joku luopumaan hyvästä koulutuksesta, sillä kaikista ei ole käytännön ammatteihin. Kyseessä ei ole vain palkka ja status, vaan myös ihmisen henkinen hyvinvointi.

Tästä olen siis syvästi katkera entiselle jehova-minälleni! Ikää on jo sen verran, ettei ammatin ja siihen tarvittavan työkokemuksen hankkiminen ole enää niin helppoa. Miten nöyryyttävää on ilmoittautua työkkäriin ja kirjoittaa papereihin "siivooja", kun oma sisäinen minä janoaisi aivan toisenlaisessa kategoriassa oleviin tehtäviin. Siksi en aio hakea työtä enää lainkaan! Tässä asiassa olen elämääni pettynyt, syvästi pettynyt. Kiitos Vartiotornin propagandalle!
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Karmaisevaa oli se, miten monesti pidettiin "erinomaisina esimerkkeinä" niitä nuoria, jotka olivat jättäneet opiskelunsa kesken ja vaihtaneet sen TR-uraan tai johonkin vastaavaan "hyödyllisempään".

Minua kannustettiin nuorena hankkimaan ammatti, mutta "liian pitkälle" opiskelemista pidettiin turhana. Arvatkaas onko asia v*tuttanut muutamankin kerran jälkeen päin.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tää asia ottaa mua päähän välillä ihan tavattomasti. Voi kun ois sillon 15-kesäsenä tajunnut ajatella kaukokatseisemmin, mennyt lukioon ja sitä kautta mieleiseen ammattiin. Mutta ei, loppu oli niin lähellä että piti hommata totaalisen turha tutkinto keskiasteen koulusta ja nyt ei ole sitten kunnon ammattitaito mihinkään.
Japi-40
Viestit: 154
Liittynyt: 01.05.2007 00:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Jehovan todistajille on myrkkyä yliopisto-koulutus,koska yliopisto koulutuksen johdosta ihminen alkaa ajatella asioista kriittisesti. Kritiikkihän ei kuulu vartiotorniseuran toimikuvaan.

Itse olen myös tehnyt kaikenlaisia hanttihommia.Olen ollut siivoojana hyvin pitkään. Siivouksen myötä minulle on tullut mukaan myös AY-toiminta,olin jonkun aikaa varapääluottamusmies SOL-palveluilla. Lopetin äskettäin luottamusmiehen tehtävät koska alan opiskella ja keskitän kaikki voimavarani opiskeluun .Olen kuitenkin vielä ammattiliiton yhdyshenkilö työpaikallani Helsingin metrossa. Näin sitä jo melko vanhana 41-vuotiaana on siis tarkoitus aloittaa syksyllä opiskelu

IRTI VARTIOTORNISEURASTA !
JohnTheRevelator
Viestit: 67
Liittynyt: 02.05.2007 18:46

Viesti Kirjoittaja JohnTheRevelator »

Itse olen myös tehnyt kaikenlaisia hanttihommia.Olen ollut siivoojana hyvin pitkään. Siivouksen myötä minulle on tullut mukaan myös AY-toiminta,olin jonkun aikaa varapääluottamusmies SOL-palveluilla. Lopetin äskettäin luottamusmiehen tehtävät koska alan opiskella ja keskitän kaikki voimavarani opiskeluun .Olen kuitenkin vielä ammattiliiton yhdyshenkilö työpaikallani Helsingin metrossa. Näin sitä jo melko vanhana 41-vuotiaana on siis tarkoitus aloittaa syksyllä opiskelu
Tsemppiä opiskeluun. olen kyllä itse pohtinut samoja asioita. Aika samanlainen tilannekin. Minulla myös tuli ay-toiminta mukaan kuvioihin ja olen pääluottamusmiehenä ja ammattiosaston toiminnassa mukana. Olen paljon lukenut ja omatoimisesti sivistänyt itseäni. Tekisi mieli lähteä opiskelemaan kun noina lahkovuosina annoin liian helposti periksi maailmanlopun odottamiselle. Ei siinä, minulla on mielestäni hyvä ammatti ja olen tyytyväinen siihen. Saa nähdä, en koe olevani liian vanha opiskelemaan. Tai ainahan voi opiskella jotain oman työn ohella
Usko tarkoittaa sitä ettei halua tietää totuutta

Friedrich Nietzsche
Japi-40
Viestit: 154
Liittynyt: 01.05.2007 00:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

JohnTheRevelator kirjoitti:
Itse olen myös tehnyt kaikenlaisia hanttihommia.Olen ollut siivoojana hyvin pitkään. Siivouksen myötä minulle on tullut mukaan myös AY-toiminta,olin jonkun aikaa varapääluottamusmies SOL-palveluilla. Lopetin äskettäin luottamusmiehen tehtävät koska alan opiskella ja keskitän kaikki voimavarani opiskeluun .Olen kuitenkin vielä ammattiliiton yhdyshenkilö työpaikallani Helsingin metrossa. Näin sitä jo melko vanhana 41-vuotiaana on siis tarkoitus aloittaa syksyllä opiskelu
Tsemppiä opiskeluun. olen kyllä itse pohtinut samoja asioita. Aika samanlainen tilannekin. Minulla myös tuli ay-toiminta mukaan kuvioihin ja olen pääluottamusmiehenä ja ammattiosaston toiminnassa mukana. Olen paljon lukenut ja omatoimisesti sivistänyt itseäni. Tekisi mieli lähteä opiskelemaan kun noina lahkovuosina annoin liian helposti periksi maailmanlopun odottamiselle. Ei siinä, minulla on mielestäni hyvä ammatti ja olen tyytyväinen siihen. Saa nähdä, en koe olevani liian vanha opiskelemaan. Tai ainahan voi opiskella jotain oman työn ohella
Minä aloitan opiskelun iltakoulussa.Päivät käyn työssä. Saa nähdä kuinka jaksaa.

IRTI VARTIOTORNISEURASTA !
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Isoptera kirjoitti: Tästä olen siis syvästi katkera entiselle jehova-minälleni! Ikää on jo sen verran, ettei ammatin ja siihen tarvittavan työkokemuksen hankkiminen ole enää niin helppoa. Miten nöyryyttävää on ilmoittautua työkkäriin ja kirjoittaa papereihin "siivooja", kun oma sisäinen minä janoaisi aivan toisenlaisessa kategoriassa oleviin tehtäviin. Siksi en aio hakea työtä enää lainkaan! Tässä asiassa olen elämääni pettynyt, syvästi pettynyt. Kiitos Vartiotornin propagandalle!
Kuinkas paljon sitä ikää on? Yliopistot on kuule täynnä aikuisia. Minäkin kävin iltalukion aikuisena ja siitä sitten yliopistoon, hyvin onnistui vaikka suurimman osan yliopistoajastakin olin töissä, jopa täysipäiväisesti. Opinoissa hyvin menestyvä voi suunnitella vaikka tutkijan uraa, hyvin ehtisit mukaan jos ei aivan eläkeikä kolkuttele...
Japi-40
Viestit: 154
Liittynyt: 01.05.2007 00:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Anonymous kirjoitti:
Isoptera kirjoitti: Tästä olen siis syvästi katkera entiselle jehova-minälleni! Ikää on jo sen verran, ettei ammatin ja siihen tarvittavan työkokemuksen hankkiminen ole enää niin helppoa. Miten nöyryyttävää on ilmoittautua työkkäriin ja kirjoittaa papereihin "siivooja", kun oma sisäinen minä janoaisi aivan toisenlaisessa kategoriassa oleviin tehtäviin. Siksi en aio hakea työtä enää lainkaan! Tässä asiassa olen elämääni pettynyt, syvästi pettynyt. Kiitos Vartiotornin propagandalle!
Kuinkas paljon sitä ikää on? Yliopistot on kuule täynnä aikuisia. Minäkin kävin iltalukion aikuisena ja siitä sitten yliopistoon, hyvin onnistui vaikka suurimman osan yliopistoajastakin olin töissä, jopa täysipäiväisesti. Opinoissa hyvin menestyvä voi suunnitella vaikka tutkijan uraa, hyvin ehtisit mukaan jos ei aivan eläkeikä kolkuttele...
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jehovan todistajat ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Witless »

Japi-40 kirjoitti:Me kaikki tiedämme miten Jehovan todistajat yleensä suhtautuvat opiskeluun.Itse olen lähdössä syksyllä iltakouluun,tarkoitus olisi käydä lukio loppuun joka jäi kesken v.1986.Noihin aikoihin jouduin Jehovan todistajuuden pauloihin ja opiskelu jäi siihen.Myöhemmin kun olin jo Jehovan todistaja puhuin eräälle vanhimmalle,että lähtisin opiskelemaan,hän sanoi tiukkasävyisesti ettei opiskelu kannatta koska harmagedon "tulloo".

Tarkoitukseni olisi lukion jälkeen lähteä opiskelemaan sosiaalipolitiikkaa.Voi sanoa,että Jehovan todistaja aika oli hukkaan heitettyä aikaa
:D

IRTI VARTIOTORNISEURASTA !
Onnittelut!
Vastaa Viestiin