Ei kaikilla ole huonoja kokemuksia

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Sille joka kysyi "miksi luopioista ja entisistä todistajista valehdellaan" ja "Kuitenkin haluaisin kysyä että miksi todistajat tuomitsevat muut uskonnot sen takia kun niissä olevat yksilöt tekevät pahoja asioita, mutta eivät ota huomioon että todistajat tekevät ihan samallaisia pahoja asioita yksilöinä? "

En itse tiedä tapauksia, joissa entisistä todistajista olisi valehdeltu, mutta en kiellä etteikö se olisi mahdollista. Toki on. Ihmiset valehtelee ja tekee virheitä, eivätkä edes myönnä virheitään, koska ovat epätäydellisiä. Tämä koskee TOKI myös todistajia, koska hekään eivät ole täydellisiä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joku sanoi: "Sen lisäksi että asia on vaikeasti todennettavissa (paitsi omien sanojesi mukaan omalta kohdaltasi), on maailmassa miljoona ja yksi eri asiaa, harrastusta, uskontoa ja aatetta mikä voi pelastaa ihmisen - itseltään?"

Aivan totta. On hyvä, että on olemassa asioita, jotka voivat pelastaa ihmishenkiä. Ja kuten sanoin, tämä on yksi asia, joka varmasti pelastaa ihmishenkiä (ainakin minun kohdallani ja tiedän, etten ole ainoa, koska jos ihmisellä ei ole toivoa hän todennäköisesti kuolee nopeammin). Tarkoitus oli sanoa, että eikö siis ole HYVÄ, että se pelastaa ihmishenkiä ja eikö se ole niin iso hyvä asia, että se korvaa uskonnon huonoja puoliakin?

Ja näin sanoi joku toinen: "Ei kyllä sinne pääse vartiotorniseurankin mukaan 'heti'. Kuolema kun on tiedoton tila, jossa ei tiedosteta myöskään aikaa." Ok. Joo, toi on noin. Mutta kuitenkin heidän uskontonsa tarjoaa enemmän toivoa minulle, koska heidän mukaansa paratiisiin herätetään myös ei-uskovia. Minusta se on ylipäätään reilumpaa (anteeksiantavampaa tai miten sen nyt sanoiskaan) kuin se, että sut joko tuomitaan lopullisesti tai nostetaan ylös taivaaseen kuoleman jälkeen. Et on sentään joku mahdollisuus saada virheitä anteeksi.
StereoX
Viestit: 143
Liittynyt: 28.04.2007 08:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja StereoX »

Anonymous kirjoitti: En itse tiedä tapauksia, joissa entisistä todistajista olisi valehdeltu, mutta en kiellä etteikö se olisi mahdollista. Toki on. Ihmiset valehtelee ja tekee virheitä, eivätkä edes myönnä virheitään, koska ovat epätäydellisiä. Tämä koskee TOKI myös todistajia, koska hekään eivät ole täydellisiä.


Todistajat opettavat että me valehdellaan ja ollaan saatanasta. Siis tätä valehtelua tarkoitan..
"hedelmistään puu tunnetaan"
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mun kohdalla ei myöskään voi puhua tästä aivopesusta, josta täälä oli jossain keskusteluketjussa mainuttu. En koe itseäni mitenkään aivopestyksi, koska enhän ole edes käynyt kokouksissa/konventeissa kahdeksaan vuoteen.
Aikamoista aivopesua pitäis siis olla, jotta se toimisi 9 vuotta "viimeisestä annoksesta" eteenpäinkin.
Ja en myöskään niele ihan kaikkea juuri niin kuin minulle sanotaan. Siksihän olen täälä sivuillakin, koska minusta on mielenkiintoista katsoa mitä perusteluja tällä toisella kannalla on. Jos minut olisi aivopesty en varmastikaan tekisi niin. Ja kuten sanoin, olisi aika ihme, että tuo "aivopesu" toimisi 9 vuotta "viimeisestä annoksesta" eteenpäin.
Ja onhan täällä muitakin, jotka haluavat ajatella asioita kriittisesti ja esittää kysymyksiä. Jehovan todistajat eivät edes kiellä esittämästä kysymyksiä vaan minulle ainakin aina opetettiin, että opetuslapsetkin esittivät kysymyksiä Jeesukselle ja tottakai ihminen saa kysyä. Mut ehkä on sitten tapauksia, joilta kaikki kysymykset on ollu aina kiellettyjä. Se on tietysti kummallista, mutta kysymyksien kieltäminen ei edusta tuon uskonnon yleistä/virallista kantaa. Voi toki olla olemassa idiootteja, jotka kieltävät toisia kysymästä mitään, koska heillä ei ole itsellään tarpeeksi uskoa, jotta osaisivat vastata.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Todistajat opettavat että me valehdellaan ja ollaan saatanasta. Siis tätä valehtelua tarkoitan.."

Todistajien mukaan saatana on näkymätön henkiolento, joka osaa vaikuttaa ihmisiin heidän sitä tiedostamattaan. Joten tämän mukaan: mistäs sen tietää, vaikka olisittekin saatanasta. :lol: En tarkoita nyt loukata ketään, älkää ottako tätä vakavasti. Mutta heidän kannaltaan katsottuna asia on niin.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Huomasin virheen tuossa kirjoituksessani: en siis ole käynyt 9 vuoteen kokouksissa/konventeissa. Kirjoitin aluksi 8 vuotta, koska laskin väärin. Siitä johtuu siis toi, et siinä mainitaan eka 8 vuotta ja sitten puhutaan 9 vuodesta. Sori. Laskupää ei ole paras mahdollinen.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Anonymous kirjoitti:Aivan totta. On hyvä, että on olemassa asioita, jotka voivat pelastaa ihmishenkiä. Ja kuten sanoin, tämä on yksi asia, joka varmasti pelastaa ihmishenkiä (ainakin minun kohdallani ja tiedän, etten ole ainoa, koska jos ihmisellä ei ole toivoa hän todennäköisesti kuolee nopeammin). Tarkoitus oli sanoa, että eikö siis ole HYVÄ, että se pelastaa ihmishenkiä ja eikö se ole niin iso hyvä asia, että se korvaa uskonnon huonoja puoliakin?
Kukin näkee ja punnitsee asioita tavallaan - olkoon se niin. Ja jos Sinä olet tullut siihen tulokseen, että jehovantodistajuus ja sen luomat tulevaisuuden odotteet ovat pitäneet Sinut hengissä, niin hyvä näin. Jokainen ammentakoon toivoa siitä mistä sitä kokee saavansa.

Tsemppiä
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ihan hyvä, että tämäkin puoli tuodaan esille. Suuri osa JT-ajan kokemuksista on ihan positiivisia minullakin ja olenkin yrittänyt näissä keskusteluissa tuoda välillä esiin myös sitä puolta. Itse aloitin mm. tämän ketjun aiheen tiimoilta: http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?t=88

Täytyy myöntää, että itsellenikin tuli hieman yllätyksenä se, miten voimakkaan negatiivisia kokemuksia ja ajatuksia monilla ex-JT:llä on. Minullakin lapsuus ja nuoruuskin sujuivat pääosin onnellisissa ja ei-niin-ahdistavissa merkeissä. Asioista keskusteluani ja kokemuksia luettuani ja kuultuani olen kuitenkin alkanut ymmärtää sitäkin, kuinka paljon jotkut ovat JT-yhteisössä joutuneet kärsimään.

Se on totta, että JT:t ovat samalla tavalla erehtyväisiä kuin muutkin ja yleensä he sen myöntävätkin. Mutta: monet hyvinkin epäinhimilliset ja jopa julmat toimintatavat ovat perusteltavissa VT-seuran kirjallisuudesta löytyvillä ohjeilla. Ne menevät JT:llä kaiken Raamatussa kuvatun rakkaudellisen ja armollisen toimintamallin ohitse. Pahin asia Jehovan todistajissa on mielestäni juuri se, että VT-seura on heille jumala ja määrää sen miten Raamatun periaatteet pitää soveltaa.

Tiedän, että moni JT on onnellinen ja vilpittömästi uskoo toimivansa oikein ja hyvä niin. Mukana on kuitenkin hyvin paljon niitä, jotka näkevät ulkokultaisuuden ja VT-seuran harrastaman asioiden tahallisen vääristelyn ja salailun läpi, mutta eivät uskalla irrottautua lahkosta julman karttamissäännön takia. Se on paha juttu se.
Viimeksi muokannut Jakke, 18.05.2007 15:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Anonymous kirjoitti: Minun seurakunnassani siitä myöskin kyllä sanottiin, että kyllä heitä pitää tervehtiä ihan siinä missä muitakin. Kyse on vaan siitä, ettei heidän kanssaan ehkä tarvi sitten oleskella jatkuvasti.
Tekisi mieli sanoa, että tämä väite ei voi pitää paikkaansa.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Anonymous kirjoitti: En itse tiedä tapauksia, joissa entisistä todistajista olisi valehdeltu, mutta en kiellä etteikö se olisi mahdollista. Toki on. Ihmiset valehtelee ja tekee virheitä, eivätkä edes myönnä virheitään, koska ovat epätäydellisiä. Tämä koskee TOKI myös todistajia, koska hekään eivät ole täydellisiä.
Kaikki Jehovan todistajien virheet tuntuvat johtuvan "yksilöistä" ja "epätäydellisyyksistä", oppien tulkintavirheetkin ovat hallintoelimen "erehtyväisyyttä".

Anteeksiantavaisuutesi seuraa kohtaan on suorastaan kadehdittavaa :D

Eikö mielestäsi Jehovan todistajat uskontona ja yhdyskuntana ole vastuussa järjettömyyksistä joita he aiheuttavat? Ainahan voi sanoa että "eiväthän he opeta niin" ja blaa blaa blaa, mutta mitä väliä sillä on mitä he sanovat, jos samaan aikaan tehdään toista?

Puhutana että noudatetaan raamatun esimerkkiä. Missä on raamatun esimerkin mukainen rakkaus ja anteeksianto? Poissa.

On hienoa, jos olet pystynyt ammentamaan jaksamista JT-lahkosta. Saman olisi voinut tehdä mistä tahansa muustakin uskonnosta. :)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mutta on se totta kuitenkin. Isäni oli vanhin ja mm. hän näin sanoi. Eli että tietyistä säännöistä huolimatta pitää käyttää tervettä järkeä ja että ei saa ajatella olevansa parempi kuin muut. Mutta kyllä muutkin. Ei kaikki edes tervehtineet erotettuja, mutta meillä sai kyllä tervehtiäkin, mutta ei sit kuitenkaan oleilla erotettujen kanssa sen kummemmin. Eihän siinä oiskaan mitään järkeä muutenkaan. Miksi oleilla sellasten kanssa, jotka ei usko samoihin asioihin, jos itse haluaa säilyttää uskonsa? Pahimmassa tapauksessa sehän vois johtaa jopa oikein kunnon tappeluun, josta sit seurais haittaa kummallekin osapuolelle. Tosi ääritapauksessa kuitenkin, mutta voishan niinkin käydä.
Mun mielestä on kyllä tietysti niin, että jos on lähimmäisenrakkautta niin ei perheenjäsentä kuitenkaan sais kokonaan hylätä. Ei ainakaan lasta! Jos lapsi hylkää vanhemmat niin ehkä se on kuitenki siinä mielessä hyväksyttävämpää, koska vanhemmat ovat aikuisia, jotka tulevat toimeen ilman lasta. Mutta jos vanhemmat hylkää lapsen uskonnon takia niin siitä ois varmasti haittaa lapselle. Näin mä sen ajattelen.
Mut kiva kuulla, että muillakin on positiivisia kokemuksi ja uskaltavat niitä sanoa. Kiitos siitä! :) Koska pitää aina muistaa, että asioilla on kaksi puolta ja että ei pidä keskittyä liikaa huonoihin puoliin, koska se voi johtaa jopa siihen, että aletaan ihan kaikista järjettömistäkin syistä mollata ihmisiä. Että aletaan keksiä ja ihan etsimällä etsiä vikoja ihan vaan ihan vain sen takia, koska siitä on tullu hauska tapa. Kaikestahan voi etsiä vikoja loputtomiin. Se ei lopu koskaan.
Ok. Mustakin tää on ollu hyvä keskustelu. Heippa!
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Anonymous kirjoitti: Aikamoista aivopesua pitäis siis olla, jotta se toimisi 9 vuotta "viimeisestä annoksesta" eteenpäinkin.
Ja en myöskään niele ihan kaikkea juuri niin kuin minulle sanotaan. Siksihän olen täälä sivuillakin, koska minusta on mielenkiintoista katsoa mitä perusteluja tällä toisella kannalla on. Jos minut olisi aivopesty en varmastikaan tekisi niin.
Esimerkiksi tällä palstalla liikkuva M. Meilo oli poissa kokouksista erotettuna 25 vuotta, silti hän oli aivopesty ennen kuin tajusi kuinka väärässä onkaan ollut. Joten en sanoisi, että aivopesun toimivuudella olisi aikarajaa ;) Enemmän kyse on ehkä siitä, milloin ihminen hylkää ennakkokäsityksensä ja aloittaa puolueettoman asioiden tarkastelun.

Jos on ennakkoon asettunut Jehovan todistajamieliseksi (yleensä vanhasta tottumuksesta) ei tule saamaan kovin kaksisia tuloksia pohdintoihinsa. Seura on edelleen pyhä lehmä, ja ainoastaan "yksilöt" tekevät syntiä. Se on hienoa, että uskaltaudut kertomaan mielipiteitäsi. Se on juuri tämän palstan idea :)
Ja onhan täällä muitakin, jotka haluavat ajatella asioita kriittisesti ja esittää kysymyksiä. Jehovan todistajat eivät edes kiellä esittämästä kysymyksiä vaan minulle ainakin aina opetettiin, että opetuslapsetkin esittivät kysymyksiä Jeesukselle ja tottakai ihminen saa kysyä. Mut ehkä on sitten tapauksia, joilta kaikki kysymykset on ollu aina kiellettyjä. Se on tietysti kummallista, mutta kysymyksien kieltäminen ei edusta tuon uskonnon yleistä/virallista kantaa. Voi toki olla olemassa idiootteja, jotka kieltävät toisia kysymästä mitään, koska heillä ei ole itsellään tarpeeksi uskoa, jotta osaisivat vastata.
Hauska puoli asiassa on se, että Jehovan todistajat sanovat, että "totuudesta täytyy vakuuttua". Kuinka totuudesta voi vakuuttua, kun ei saa esittää kritiikkiä? Totuuden pitäisi kestää kritiikki, jota se ei kuitenkaan kestä.

Kysymysten esittäminen ja kriittinen ajattelu ei todellakaan edusta Jehovan todistajien virallista kantaa. Virallista kantaa edustaa se, että "täytyy tulla lapsen kaltaiseksi" joka uskoo kaiken ajattelematta ollenkaan. :lol:
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Anonymous kirjoitti:Mutta on se totta kuitenkin. Isäni oli vanhin ja mm. hän näin sanoi. Eli että tietyistä säännöistä huolimatta pitää käyttää tervettä järkeä ja että ei saa ajatella olevansa parempi kuin muut. Mutta kyllä muutkin.
Isäsi on yksi niistä "yksilöistä" jotka tekevät oman järkensä mukaan. Suurin osa ei ole. (Itseasiassa, täälläpäin on noin 250 todistajaa, joista kaksi ovat jopa tervehtineet erottamisen jälkeen. Toinen heistä aikoo erota itsekin)
Ei kaikki edes tervehtineet erotettuja, mutta meillä sai kyllä tervehtiäkin, mutta ei sit kuitenkaan oleilla erotettujen kanssa sen kummemmin. Eihän siinä oiskaan mitään järkeä muutenkaan. Miksi oleilla sellasten kanssa, jotka ei usko samoihin asioihin, jos itse haluaa säilyttää uskonsa?
Entäpä tilanteet, joissa aikaisemmin on ollut yhteisiä harrastuksia ja on vapaa-ajallakin tultu mainiosti toimeen? En voi olla rinnastamatta lahkoa poliittiseen puolueeseen:

Jos oletetaan, että minä kuulun kommareihin, ja henkilö X kuuluu myös kommareihin. Meillä on yhteiset harrastukset, ja olemme myös vapaa-ajalla yhdessä. Jos eroan kommareista, ei herra X lopeta yhteisiä harrastuksia, vaikka poliittinen katsontakanta olisikin erilainen.

Ei uskonto, poliittinen katsontakanta tai muukaan vastaava ole ystävyyden edellytys. Minullakin on ystäviä jotka ovat ateisteja, on ystäviä jotka ovat uskovaisia, ja tulen kaikkien kanssa toimeen.
Mut kiva kuulla, että muillakin on positiivisia kokemuksi ja uskaltavat niitä sanoa. Kiitos siitä! :) !
Eiköhän meillä kaikilla ole joitakin hyviä kokemuksia Jehovan todistajista. Huonot kokemukset ylittävät hyvät, reippaasti.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Esimerkiksi tällä palstalla liikkuva M. Meilo oli poissa kokouksista erotettuna 25 vuotta, silti hän oli aivopesty ennen kuin tajusi kuinka väärässä onkaan ollut. Joten en sanoisi, että aivopesun toimivuudella olisi aikarajaa Enemmän kyse on ehkä siitä, milloin ihminen hylkää ennakkokäsityksensä ja aloittaa puolueettoman asioiden tarkastelun."

Ok. Tämän käsityksen mukaan siis myös kaikki opiskelijat ovat aivopestyjä, koska heille opetetaan samoja asioita vuodesta toiseen. Kerrataan ja kerrataan ja kerrataan ja kerrataan. Itse opiskelen yliopistossa tällä hetkellä ja tiedän, mitä sana "kertaus" käytännössä tarkottaa. Se on enmmän kuin 3 kertaa viikossa kokouksissa kuulla samoja asioita. Se on täydet 24 TUNTIA samoja asioita (varsinkin ennen koetta), jotta ne jäis päähän koetta, elämää tai mitä tahansa varten. Eikä minua ole aivopesty koulussa eikä myöskään 9 vuotta sitten kokouksissa. Tiedättekö edes mitä aivopesu oikeastaan tarkoittaa? Sen seurauksena yksilöt uskovat MITÄ TAHANSA, mitä aivopesijä heille sanoo. Siis: esim. tehdään joukkoitsemurha yhdessä. En usko, että kovinkaan moni (jos ainutkaan ellei ole hulluja) Jehovan todistaja lähtisi tuohon mukaan. Ja kuitenkin, jos heidät on aivopesty niin eikö niiden pitäisi lähteä siis tuohon mukaan, jos aivopesijä käskee?

Aivopesun määritelmä englanniksi:
Intensive, forcible indoctrination, usually political or religious, aimed at destroying a person's basic convictions and attitudes and replacing them with an alternative set of fixed beliefs.
The application of a concentrated means of persuasion, such as an advertising campaign or repeated suggestion, in order to develop a specific belief or motivation.

Ja tuon perusteella myös missä tahansa muussa asiassa voidaan harrastaa koko ajan aivopesua ja se voi vaikuttaa meihin tietämättämme. Siis, mistä sitten tiedetään, mikä on aivopesua ja mikä ei? Mistä tiedetään, että esim. täällä ei harrasteta aivopesua? Mistä tiedetään, että politiikka ei ole aivopesua? Mistä tiedetään, että koulunkäynti ei ole aivopesua?
Tiedättekö mikä on repeated suggestion? Se ei ole sitä, että kolme kertaa viikossa käyt kokouksissa (joissa sitä paitsi ei edes käsitellä koko ajan samoja aiheita) vaan suggestio sitä samaa mitä hypnotisoijat tekee. Vaivuttaa sut uneen ja hokee sulle, mitä sun pitää tehdä. Mä en edes usko hypnotisointiin. Ja myös psykologiaa lukeneena tiedän, että se ei edes onnistu, ellei yksilö itse sitä halua. Eikä se välttämättä onnistu sittenkään. Kokouksissa ei harrasteta tuollasta. Ei myöskään konventeissa. Mä käyn 5 kertaa viikossa koulussa ja siellä kerrataan koko ajan samoja asioita. Ilmeisesti mua aivopestään siis myös siellä? Ei nyt kyllä niinkään...
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

En tiedä onko aivopesu ihan oikea termi, mutta sen tapaistahan tuo JT-"opetus" on.

Tuo vertaus kouluelämään ja opiskeluun on hieman ontuva. Koulussa tuskin kielletään tutkimasta jotakin muuta kuin koulun oppikirjoiksi määräämiä teoksia, vai mitä? JT-järjestö kieltää ehdottomasti kaiken "luopiokirjallisuuden". Toisaalta opettajat tuskin pahastuvat jos jossain luennolla esität rakentavaa kritiikkiä ja kyseenalaistat asioita? Kokeilepa samaa kokouksen jälkeen: Mene juttelemaan VT-tutkistelua johtaneen veljen kanssa ja kyseenalaista joku kohta. Tee tämä useamman kerran! Koulussa sinut palkittaisiin aktiivisuudesta, srk:ssa olisit pian vähintäänkin paimennuskäyntien kohteena.

Eikö aivopesua ole sellainen, että sinun käsketään sulkea korvasi kaikelta muulta kuin VT-seuran kautta tulevalta raamatuntulkinnalta?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Vastaa Viestiin