Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kuinka moni on katsonut paremmaksi laittaa välit poikki sukulaisiinsa sen takia, että ovat jehovantodistajia?

Yleensähän se on niin, että meidät luopiot on hylätty suvun ym. taholta. Minut ulkoistettiin lapsuudenperheestäni 14 vuotta sitten. Jouduin lähtemään kotoa, en saanut enää pitää yhteyttä sisaruksiini. Vanhempani soittelivat satunnaisesti, ja silloinkin vain painostivat kääntymään takaisin lahkoon. Muuten totaalinen hylkäys.

Tänä päivänä tilanne on se, etten tunne enää sisaruksiani, vanhempiani en tunne enää omakseni. Tätä nykyä minulla on jo oma perhe. Olen antanut lapseni käydä mummolassa silloin tällöin, mutta pettynyt jatkuvaan minuun kohdistuvaan mustamaalaukseen asetelmalla äiti on väärässä ja paha - isovanhemmat oikeassa ja hyviä. Samoin toiveeni on sivuutettu täysin, kun olen sanonut ettei lapselleni saa puhua jt:ien kauhuskenaarioista. Olin ajatellut olla vanhempiani kohtaan armollinen, kun suostuin siihen, että vaikka he veivät minulta sisarukseni ja manipuloivat heidät minua vastaan, minä olen antanut heille mahdollisuuden tavata omaa lastani.

Mielestäni he ovat käyttäneet luottamustani väärin ja käyttäytyneet törkeästi. Myöskin suhtautuminen minuun on niin syvältä huolimatta näennäisestä ystävällisyydestä. En ole kutsuttu perheen juhliin, minut on tehty perinnöttömäksi (enpä kyllä mitään haluakaan), minua kutsutaan luopioksi ja entiseksi pahantekijäksi, vaikka "kyllähän sinä nyt olet jo hylännyt paljon syntejä ja siistinyt elämääsi". Olen aina sivuutettu kaikesta, jt-ystävänsä ajavat ohitseni milloin missäkin asiassa, olen aina halveksittu.

Nyt olen aikuinen ja tullut päätöksen eteen: en ansaitse enää sortamista ja halveksuntaa, en loukkauksia ja hylkäämistä. Elämäni on mallillaan: minulla on upea perhe, tosi ystäviä, hyvä koulutus, olen tasapainoinen, tavallinen perheenäiti. Siitä huolimatta en ole koskaan vanhemmilleni tarpeeksi hyvä. Sitä paitsi, olen joutunut salaamaan heiltä paljon mukamas syntejä, jotta meillä olisi ollut edes viileän asialliset välit. Kaikki pohjautuu vain minun nyökyttelylleni ja loputtomalle häpeän ja alemmuudentunteelleni, joita tunnen äitini kaikkivoipien silmien alla.

Sanokaa minulle, teenkö elämäni virheen, jos annan heidän vain mennä, päästän irti, vien lapselta toiset isovanhemmat? En vain näe muuta vaihtoehtoa enää.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Jos todellakin tuntuu siltä, että oman mielenterveyden kannalta ainoa vaihtoehto on välien katkaisu, niin mielestäni se on oikea vaihtoehto. Kukaan ei ansaitse jatkuvaa alistamista, ja sitähän vanhempasi haluavat. Alistaa, ja rikkoa itsetuntosi, jotta palaisit takaisin lahkoon.

Itse ainakin katkaisisin välit, jos tuollaista olisi.
mana
Viestit: 160
Liittynyt: 07.10.2007 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja mana »

Jos vanhempasi eivät kunnioita pyyntöäisi olla tuputtamatta jtsatuja lapsillesi ja vieläpä mustamaalaavat sinua heille, en näkisi syytä pitää vanhempiisi enää yhteyksiä. Kannattais vaan ilmottaa heille, että jos tuollainen meininki ei lopu, et aio olla enää yhteydessä heihin. Heistähän se sitten on kiinni. Minuakaan ei yhtään kiinnoistas pitää omiin vanhempiini yhteyttä. Jos en niille omana itsenäni kelpaa, en voi mitään. En jaksa kuunnella enää hetkeäkään niiden aneluita mennä takaisin taas nuolemaan Jehovan pyllyä (tai paremminkin brooklynin herrojen pyllyjä) Äiti kans varottelee, että oo tosi tarkkana niiden maailmallisten kavereides kanssa ja pidä hyvää huolta lompakostas kun ne on käymässä yms yms. En halua kuunnella tollasta yhtään. Olen ihan tyytyväinen elämääni nyt enkä aio sitä alkaa muuttamaan vanhempieni mieliksi.

En nyt osaa sanoa teetkö elämäs virheen jos pistätä välit poikki. Mutta jos et laita, pahimmassa tapauksessa vanhempasi saavat myöhemmin aivopestyä jonkun lapsistasi Jehovan todistajaksi ja silloin myös hän voi alkaa pitämään sinua pahana luopiona ja karttamaan sinua :?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Guest kirjoitti:Sanokaa minulle, teenkö elämäni virheen, jos annan heidän vain mennä, päästän irti, vien lapselta toiset isovanhemmat? En vain näe muuta vaihtoehtoa enää.
Eiköhän se ole itse asiassa lapsenkin etu kuvaamassasi tilanteessa, jossa vanhempien asemaa ei kunnioiteta, vaan suolletaan kulttipropagandaa ohi vanhempien tahdon. Lapsi joutuu ristiriitaiseen tilanteeseen ja lisäksi taustalla ovat asiat, joita lapsi ei edes käsitä.

Kun omat lapseni kasvoivat riittävästi, niin he panivat välit poikki isoäitiinsä ja molemmissa tapauksissa viimeinen pisara oli Vt-sääntöjen tuputtaminen. Pojalla oli liian pitkä tukka ja tytön olisi pitänyt pukeutua hameeseen, farkkujen asemesta.
Vieras

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vieras kirjoitti:..minut on tehty perinnöttömäksi ..
Huolesi on turha. Perintö-asiat menevät perintökaaren mukaan ja sinulla on oikeus perintöön, eikä sitä voida sinulta pois ottaa, paitsi jos olet taparikollinen.
Sen estämättä, mitä perillisen oikeudesta lakiosaan on säädetty, perittävä voi tehdä perillisen perinnöttömäksi, jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Sama on laki, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää.

Perinnöttömäksi tekemisestä on määrättävä testamentissa ja samalla mainittava määräyksen peruste. Peruste on sen toteennäytettävä, joka vetoaa tähän määräykseen.

Lähde: Perintökaari
Vanhempien uskonnosta poikkeavan uskonnon valitseminen ei ole tuomioistuimessa kelpaava peruste perinnöttömäksi tekemiseen, joten suosittelen, että pidät pesän selvityksessä sitten vain oikeuksistasi kiinni etkä anna tyhjien puheiden "perinnöttömäksi tekemisestä" estää sinua saamasta sitä osaa, joka sinulle lakien mukaan kuuluu.
Vieras

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Lisätään vielä edelliseen, että mikäli sinun perintöoikeutesi sivuutettaisiin (mitä siis ei voida tosielämässä tehdä koska olet kuvauksesi mukaan elänyt täysin normaali perheellisen ihmisen elämää), lapsillasi olisi oikeus tuohon perintöön sinun sijastasi.

Mutta tämä spekulointi on turhaa, koska tosiaan mitään laillista perustetta sinun perintö-oikeutesi epäämiselle ei ole kuvauksesi perusteella olemassa.
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja almi »

Joskus on hyvä päästää irti perhesiteistä, jos uskontoon liittyvistä asioista tulee kiila yhteydenpitoon.

Minä katkoin omasta aloitteestani suhteeni äitiini, kun lähdin pois Jehovan todistajista. En jaksanut enkä halunnut kuunnella äitini saarnaa siitä, kuinka Harmagedon tulee ja sen jälkeen tapahtuvat x ja y - miksi kuunnella, jos ei moisiin asioihin enää usko? Lisäksi meillä oli muutenkin hileiset välit, eli kovin suurta muutosta ei loppujen lopuksi tullut. Omasta puolestani olen ollut tyytyväinen kaikki nämä vuodet, koska suojelen näin itseäni uskontoterrorilta. Enkä kaipaa äitiäni. Meidän väliimme on tullut niin iso railo, että sen yli ei tee mieli huudella.

Ymmärrän, jos joku ei halua lopettaa yhteydenpitoa vanhempiinsa. Perhesiteet eivät koskaan katoa, vaikka ne saattavat vinoutua ennen eroa tai sen jälkeen. Toisaalta suosittelen suojelemaan itseään, jos jokin perhesiteissä alkaa ahdistaa liikaa. Toivon myös, että muut antavat tilaa ratkaisuille. Omista tunteistaan ahdistuvat ja ex-todistajaa "ohjaavat" sivulliset eivät välttämättä tiedä, mitä ovat tekemässä.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Vieras

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Sanokaa minulle, teenkö elämäni virheen, jos annan heidän vain mennä, päästän irti, vien lapselta toiset isovanhemmat? En vain näe muuta vaihtoehtoa enää."


Et tee virhettä. Vaikutat fiksulta ihmiseltä ja olet omalta osaltasi toiminut oikeudenmukaisesti ja tehnyt parhaasi. Sinuna olisin jo lopettanut yhteydenpidon. Ei sinulla ole mitään syytä sietää enempää tuollaista käytöstä. Sekin on tärkeä asia, että osaat vetää rajat ihmisille siihen kuinka sinua kohdellaan ja pitää puoliasi. Joskus ihmisille on tehtävä kunnolla selväksi, että tietyntyyppinen käytös ei ole hyväksyttyä ja se on oikein. Olet tosiaankin oikeassa siinä, ettet ansaitse tuollaista käytöstä enää. Se on väärin itseäsi kohtaan, että annat tilanteen jatkua ja suostut olemaan sorrettuna. Säälin ihmisiä jotka rakastavat ja arvostavat itseään niin vähän, että suostuvat olemaan toisten kynnysmattona. On varmasti tärkeää yrittää toteuttaa elämässä lähimmäisenrakkautta, suvaitsevaisuutta ym, mutta yhtä tärkeää on myös oppia pitämään omaa puolta ja olla tiukkana silloin kun se on tarpeen. Tämä ei ole julmuutta.
Vieras

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olen samaa mieltä Markun ajatuksista. Olet varmasti aivan oikeassa tässä asiassa ja uskon että myös ammattilaisetkin antaisivat tuo saman neuvon ristiriitatilanteisiin.Vanhemmat vastaavat lasten keasvatuksesta, toisten on kunnioitettava sitä. Vanhepien yli eivät saa toiset ihmiset mennä esim uskollisten asioiden kanssa. Jos minulle olisi omialapsia, jotka käsivivät mumolassa kuuntelemassa JT oppeja ja säntöjä, niin teksin tästä lopun heti. Tuollainen ei ole hyväksyttävää. Jos kuitenkin tapaavat lapsia, niin siihenkin on luotava selvät säännöt. Käännytys, riistiriitojen aiheuttaminen ym ovat niitä asioita joita he evät saa tehdä.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Guest kirjoitti: Käännytys, riistiriitojen aiheuttaminen ym ovat niitä asioita joita he evät saa tehdä.
Ongelman synty on siinä, että jehovantodistaja käännyttelee vaikka puu-ukkoa jos vaan saa siihen ohjeistuksen. Tässä vaan biologinen side jyrää sen Vt-ohjeen, että vieraiden kakaroita ei käydä käännyttelemässä. Toki Vt-seura kokee, että lapsenlapset eivät ole vieraita. Jos logiikka pitää, niin vanhin menettää natsansa myös silloin kun lapsenlapsi menee college-tasoiseen koulutukseen.

Äiti teki käytöksellään sen verran hyvää työtä, että etenkin poika ihmetteli aika ajoin ääneen kuinka jehovantodistajien puheet ja käytännön toiminta ovat etäällä toisistaan. Kerran seisoimme punaisissa jalankulkijavaloissa pojan kanssa ja samasta hoitopaikasta poikaansa hakenut 'taiteilijanäyttelijäjulkkisisä' mennä viipotti poikansa kanssa kadun yli. Poika kiinnitti siihen huomiota ja jatkoi kysyen; "miksi xxxx (äidin silloinen jt-hovikuski) parkkeeraa aina jalkakäytävälle kun käymme keskustassa?"
wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Vieras kirjoitti:Joskus ihmisille on tehtävä kunnolla selväksi, että tietyntyyppinen käytös ei ole hyväksyttyä ja se on oikein.
Tässä suhteessa varsinkin fanaattisimmat Jt:t näyttävät olevan aivan erityisen kovakalloista porukkaa. Hermot meinasi joskus mennä, kun aikoinaan yritin vastata Jt-äitini Vt-saarnaus/toistoautomaattiin. Sitten keksin pomminvarman keinon; kun sanon jotain oikein loukkaavaa hänen "Pyhästä Kaikkivaltiaasta" Jehova Jumalastaan, niin saarnaus/papukaijatoisto loppui kuin seinään.

Tässä siis ehdotukseni keskustelunavaukseen (tai siis itseasiassa "keskustelunlopetukseen", itsepähän aina aloitti):

- Minä en ainakaan viitsi palvoa sellaista väkivaltaista idioottia, joka Jehova on, koska... (viittauksia Vanhan Testamentin valikoituihin osiin)
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Välit poikki jt-vanhempiin omasta tahdosta

Viesti Kirjoittaja almi »

wolframium kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Joskus ihmisille on tehtävä kunnolla selväksi, että tietyntyyppinen käytös ei ole hyväksyttyä ja se on oikein.
Tässä suhteessa varsinkin fanaattisimmat Jt:t näyttävät olevan aivan erityisen kovakalloista porukkaa.
Näin lienee siksi, että kaikki ei-jt:n kommentit ovat tuosta näkövinkkelistä katsottuna suurin piirtein Saatanan suulla lausuttuja.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Vastaa Viestiin