Åpus

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Åpus

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vastajulkaistu Jehåvasjäveln on ruåtsiksi, tekijä Henrik Pettersson (Forum) ja tekijänsä esikoisteos.

Päähenkilö kasvaa jt:na mutta jättää lahkon.

Lukemassani arvostelussa on arvostelijalle syntynyt kuva kummasta yhteisöstä jossa paljon rakentuu itsepetokselle
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Åpus

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vieras kirjoitti:Lukemassani arvostelussa on arvostelijalle syntynyt kuva kummasta yhteisöstä jossa paljon rakentuu itsepetokselle
Ehkäpä paras yhden lauseen kuvaus jehovantodistajuudesta, jonka olen saanut lukea. :wink: Itsepetos on todellakin yksi kantavimmista voimista kun ihminen antaa jehovantodistajuuden viedä ja itse vikisee sen tahdissa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Åpus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tony Syrjänen kirjoitti: Itsepetos on todellakin yksi kantavimmista voimista kun ihminen antaa jehovantodistajuuden viedä ja itse vikisee sen tahdissa.
Tää on niiin totta. Hyvin harva JT uskoo asiaansa 100% varmuudella. Loppu paikataan itsepetoksella. Jos uskovainen olisi 100% varma asiastaan, hän ei tekisi mitään muuta kuin toitottaisi varoitussanomaa aamusta iltaan ja kaikille tapaamilleen ihmisille, silläkin uhalla, että hänet leimattaisiin hulluksi. Useimmat JT:t kuitenkin "varmuuden vuoksi" rakentavat myös hiukan maallista uraa ja hankkivat taloja, autoja, ym. tavaraa, jolla ei luulis olevan merkitystä ihmiselle, joka tietää varmasti, että paratiisi tulee ihan just.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Åpus

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Tony Syrjänen kirjoitti:Itsepetos on todellakin yksi kantavimmista voimista kun ihminen antaa jehovantodistajuuden viedä ja itse vikisee sen tahdissa.
Kuinkahan moni oikeasti uskoo Raamattuun? Jeput lukevat sitä vaarallisen paljon, etenkin tienraivaajat. Mitä enemmän minä luin Raamattua ja rukoilin, sitä enemmän se vaikutti hölynpölyltä.

Kuinkahan moni, kun puhutaan maan piiristä ei kuvittele palloa vaan äänilevyä.
Kuinkahan monen mielestä on huijaus puhua neljästä todistajasta evankeliumien tapahtumille, kun kuitenkin mainitaan, että alkuperäisiä lähteitä on kaksi.
Kuinkahan monen mielestä on toki hyvä, että kello herättää mielummin ajoissa kuin liian myöhään, niin kuin Russell sanoi, mutta lähinnä häiritsevää jos kello herättää kahdelta aamuyöllä.
Kuinkahan monesta se, että Jeesuksen olemassaolosta on enemmän todisteita kuin Julius Caesarin ei vakuuta, koska Julius Caesariin uskominen vaatii vähemmän elämänmuutoksia? Kuinkahan monen mielestä joku murikkaan hakattu Pilatuksen nimi on Raamatun todisteena samaa luokkaa kuin se, että Putin esiintyi Itse Valtiaissa todistaa Itse Valtiaiden olevan todellinen kuvaus historiasta.

Toiveajattelua, voi kun olisi totta paratiisi ja ikuinen elämä, voi kun olisi totta niin ei tarvitsisi kohdata tätä maailmaa rapistumisineen ja vastuineen ja kuolemineen ja työttömyyksineen ja kuitenkin kalvava epäilys siitä, että juuri näin tulee tapahtumaan.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Åpus

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Pehmoluopio kirjoitti:Kuinkahan moni oikeasti uskoo Raamattuun? Jeput lukevat sitä vaarallisen paljon, etenkin tienraivaajat. Mitä enemmän minä luin Raamattua ja rukoilin, sitä enemmän se vaikutti hölynpölyltä.
Oikein sisko / veli todistaa, mutta on ihmisiä, jotka katsovat Raamatun olevan sanasta sanaan ja pilkulleen jumalansanaa. Oma lukutapani on lähinnä historialliskriittinen, ts. olen luterilaisten fundamentalistien näkökulmasta lähestulkoon pakana. Kirjana Raamattu sisältää muinaistaruja, runollista kerrontaa tai ns. kaunokirjallisuutta, historiaa, yms.. lisäksi kaikki nämä ikään kuin tehosekottimella sotkettuna, mutta jota sinänsä on kiintoisaa lueskella. Se kertoo myös eräästä juutalaisuuden lahkosta, mistä efesolaisia kiittäen tuli pilkkanimi, mikä sittemmin nousi kunnianimenä liki korkeuksiin.

Kerta kaikkiaan Raamattua ei voi ymmärtää pelkästään Raamattua lukemalla: on myös tutustuttava kulloisenkin aikakauden historiaan ja nimenomaan kulttuurihistoriaan ja lisäksi erinäisiin kommentaareihin ja muihin selittäviin opuksiin, näihinkin kriittisesti. Totta vieköön: nykyraamatussa ja kaikissa Raamatuissa on erinäisiä virheellisyyksiä, epäselvyyksiä (lähinnä kielen suhteen) jne... Emme nykyään enää tunne kaikkea varhaiskirjoituksista, mistä syystä kääntäjät ovat koettaneet parhaansa mukaan etsiä itse kullekin kielelle parhaan mahdollisen käännöstavan tai sanonnan (esim. joissakin afrikkalaisissa kielissä "mallirukouksen" sana "leipä" on tuntematon, joten se on käännetty sanalla "puuro"). Tämän rehelliset kääntäjät avoimesti tunnustavat.

Mitä sitten uskomiseen contra uskoon tulee, uskokoon puolestani kukin, mitä ja mihin haluaa tai olkoon uskomatta, onhan meillä "uskonnon vapaus", ainakin siinä määrin, mitä laki ja hyvät tavat edellyttävät.
Vieras

Ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mua ihmetyttää se, kun Jehovan todistajat suunnittelevat kaikkea niin aikaisin... nytkin jo suunnitellaan kesän 2009 ulkomaisia konventteja ja varataan matkat niihin! Eikö harmageddon olekaan tulossa ihan milloin vain? Tuleeko Harmageddon vasta joskus kesän 2009 jälkeen????
Eikö NYKYHETKEN pitäisi olla s kaikkein tärkein hetki, jos se saattaa olla viimeinen tässä järjestelmässä vietetty hetki?????
Jehovien meininki siis todellakin vaikuttaa itsepetokselta... He näyttävät uskovan tämän järjestelmän jatkumiseen aika pitkälle, sillä harva tuntemani maailmallinen ihminen suunnittelee jo ensi kesän reissuja....
Vieras

Re: Åpus

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuo on vain yksi ihmetyttävä piirre tässä lahkossa, juuri siinä on se hyvä piirre, että se ei saa ihoa kananlihalle.

Samaa voisi kysyä siitä suuresta omaisuudesta, joka on vartiotorniseuran, tytäryhtiöineen, nimissä. Yksittäisinä selkeinä numerotietoina tietoina siitä paljastetaan milloin tuollainen puolentoistasadan miljoonan pankkitalletus, milloin lähes sadan miljoonan kiinteistökauppavoitto, milloin mikäkin, kuitenkin paikallinen bisneslehti on arvioinut konsernin New Yorkin alueen 10 suurimman liikeyrityksen piiriin kuuluvaksi.

Tuo varallisuuden jatkuva kasvu on mahdollisesti ainoa pysyvänä alusta asti säilynyt piirre tässä yhteisössä, jopa poppoon luonne Jumalan pyhänä on osittain kumottu, nimittäin 1918 käväisi Jeesus tuomitsemassa ryhmittymän aikaisemman hengellisyyden, perusteina lahko tietää nykyään kertoa esim. olleen joulun vieton, samalla kun Jeesus olisi kehunut lahkon tulevan hengellisyyden.

Opeista nyt muuten puhumattakaan, jotka ovat edestakaisinkin muuttuneita.

Lahkon jäsenten oma lehti Valtakunnan palvelus kesäkuu 1974 neuvoi jäseniä myymään asuntonsa ja antamaan varat lahkon tarkoittamaan tarkoitukseen, koska maailmanloppu oli mutenkin niin lähellä. Lehti ei kertonut, mihin lahko itse käytti varansa.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Vieras kirjoitti:Mua ihmetyttää se, kun Jehovan todistajat suunnittelevat kaikkea niin aikaisin... nytkin jo suunnitellaan kesän 2009 ulkomaisia konventteja ja varataan matkat niihin! Eikö harmageddon olekaan tulossa ihan milloin vain? Tuleeko Harmageddon vasta joskus kesän 2009 jälkeen????
Tuohon piintynyt jeppu sanoo tietysti, että konventit ovat varmoja tuli harmagedon tai ei.

Aika paljon perustuu jonkinlaiselle naiivin sinisilmäiselle hyväuskoisuudelle mitä tulee Jehovan tai Jehovan todistajien tekemisiin. Sama hyväuskoisuus ei kuitenkaan päde Jehovan todistajien jäsenten tekemisiin, vaan niitä luetaan kuin piru Raamattua.

Esimerkki: Se, että Simson surmasi 500 ympärileikkaamatonta aasin leukaluulla tuosta vain kasaan niin kuin jossain Matrix-leffassa ja supervoimille syy löytyy hiuksista, niin sehän on tietysti totta, vaikka sitä on vähän vaikea kuvitella. Sen sijaan se, että eri sukupuolta olevat viettävät yön saman katon alla ilman seksiä ja niistä toinen on Jehovan todistaja ja toinen maailmallinen, niin sitä taas on hyvin vaikea uskoa tapahtuneeksi.
Viimeksi muokannut Pehmoluopio, 22.08.2008 16:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Åpus

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Guest kirjoitti:Tuo varallisuuden jatkuva kasvu on mahdollisesti ainoa pysyvänä alusta asti säilynyt piirre tässä yhteisössä...
Nostitpa esille hyvin merkittävän pointin, yhteisön varallisuuden kasvun. Ketkä tai mitkä mahtavat sitä kasvattaa! Eräs varmaan on tuo mainitsemasi kiinteistöbisness.

Toisena merkittävänä tekijänä näkisin jäsenistön, johon siihenkin viittasit. Nyt on vain niin, että jäsenistön enemmistö siirtyy koko ajan alikehittyneisiin maihin ja niiden köyhimmistöön, otaksun. Toki seura näyttelee mahtavaa sanomaa: Se on ottanut yksinoikeudekseen saarnata ainoaa oikeaa, tarkkaa ja täsmällistä jumalallista totuutta, mutta ei muuta.

Aikoinaan luterilainen hyvinkin tunnettu lahetyssaarnaaja, Verneri Louhivuori, sanoi eräässä seurakuntatilaisuudessa. "Me emme voi julistaa hyvää uutista pakanoille, ellemme ensin tee jotain käytännöllistä: Jos mies on joutunut krokotiilin raatelemaksi, meidän tulee ensin parantaa hänet, mikäli suinkin voimme. Ei miestä auta yhtään, jos hän makaa jokitörmällä raadeltuna ja me avaamme Raamattumme lukien hänelle lohduttavia kohtia. Se auttaa, jos voimme saattaa hänet kuntoon, vasta tämän jälkeen on julistamisen aika". Näinhän ei Jehovan todistajilla ole.

Toki suurissa katastrofeissa annetaan apua, mutta ensisijaisesti yhteisön jäsenille ja kuka tietää, muodon vuoksi jolle kulle ulkopuoliselle lähinaapurille. Pääsääntöisesti kerätään "vapaaehtoisesti" rahaa tai muita hyödykkeitä yhä enenevässä määrin maailman köyhilta Jehovan nimeen. Samoin käytetään hyväksi sitä runsaslukuista vapaaehtoista ilmaistyövoimaa, jolle toki annetaan ruoka ja vaatteet, sekä jonkinlainen suoja asumiseen ynnä pieni käsiraha käyttöön.

Kutsuisin kaikkea tätä lähinnä riistoksi, sillä yhteisön hierarkiassa hallintoelin ja siitä alaspäin saavat "arvonsa" mukaiseet "edut" tavallisten rivijäsenten "edun" ollessa verrattavissa työmehiläisiin tai -muurahaisiin.
Vieras

Re: Åpus

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Tuohon piintynyt jeppu sanoo tietysti, että konventit ovat varmoja tuli harmagedon tai ei."

Niitähän järjestetään rakennuksissa, joissa on muutoin epäsuotavaa, jopa tuomittavaa toimintaa, kuten jääkiekkopelejä, ammattinyrkkeilyä, erotikkamessujakin. No sehän on vain selittelytaitoa että asiassa ei ongelmaa näkyisi.

Opeissa on sitten kiistatonta, että lahkon kiinteistöt kyllä itse harmassa suojellaan, niinhän niitä odotustunnelmissakin paljon suojellaan, paitsi nyt Kaivokselassa... jehova kyllä sitten paljastaa salaisuutensa, täytyy vain tehdä enemmän kenttää.

Muutoinhan ne kiireisimmät harmaodotukset ovat synnyttäneet kummallista käytöstä, Suomessakin 1975 maailmanloppua varten jotkut suunnittelivat maalle muuttamista, jossa saattaisi turvallisemmin selviytyä. Eli Jehova ei kaupungissa suojelisikaan omiaan. Mutta onhan toki totta että todistaja ei voi varma ollakaan omasta pelastumisestaan omien oppiensa mukaan, mahdollisuuksia voi vain parantaa tekemällä enemmän lahkotuyötä ja tottelemalla pomojaan vieläkin enemmän.
Vastaa Viestiin