Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Uskotko Jumalaan?

Äänestys päättyi 15.10.2008 09:30

Uskon
32
44%
En
29
40%
En osaa sanoa
12
16%
 
Ääniä yhteensä: 73

Arskavain
Viestit: 578
Liittynyt: 14.11.2007 21:14
Paikkakunta: Tornio

Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Jos mahdollisimman moni vastaa kysymykseen, saadaan tietää tästäkin jotakin konkreettista.
Elä ja anna toisten elää
Vieras

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Osaan nimetäkin niitä. Ukko Ylijumala, Suuri Henki, Zeus, sitten joku jehova -niminen ja mitä niitä taas olikaan
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Tähän mennessä gallupissa on tullut poikkeuksellisen paljon kyllä vastauksia. Joskus muinoin toteutimme hieman samanlaisen kyselyn, ja tulokset olivat päinvastaisia. En tiedä kertooko tämä enemmän siitä, että palstalaiset olisivat tulleet takaisin uskoon, vai siitä, että uskovat ovat helpommin vastaamassa kyselyyn. Mielenkiintoista statistiikkaa, joka kuitenkin pääsääntöisesti noudattaa yleistä kuvaa suomen väestöstä jossa uskonnottomien osuus on kasvussa, mutta samalla ääriliikkeet vahvistuvat.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Arskavain kirjoitti:Jos mahdollisimman moni vastaa kysymykseen, saadaan tietää tästäkin jotakin konkreettista.
Minä ilmoittaudun Jumalaan uskovaksi.

Saa nauraa. :D
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja almi »

Hyvä kysymys, mutta vähän vaikea samalla. Pitäisi tietää, millä tavoin uskotaan. (Sen jälkeen gallupin tekeminen onkin monisivuisen kyselyn täyttämistä.)

Luulen, että Jumalaan uskominen ei muutu aikojen saatossa. Tapa saattaa muuttua, eivätkä kaikki ehkä ymmärrä että jotkut aspektit omassa ajattelussa saattavat olla uskonnollisia.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Lehtiveli kirjoitti:Tähän mennessä gallupissa on tullut poikkeuksellisen paljon kyllä vastauksia. Joskus muinoin toteutimme hieman samanlaisen kyselyn, ja tulokset olivat päinvastaisia. En tiedä kertooko tämä enemmän siitä, että palstalaiset olisivat tulleet takaisin uskoon, vai siitä, että uskovat ovat helpommin vastaamassa kyselyyn. Mielenkiintoista statistiikkaa, joka kuitenkin pääsääntöisesti noudattaa yleistä kuvaa suomen väestöstä jossa uskonnottomien osuus on kasvussa, mutta samalla ääriliikkeet vahvistuvat.
Onko muuten niin että ennen sivuston päivitystä rekisteröimättömät eivät voineet osallistua äänestyksiin (joka jo sinällään selittää vastausten 'poikkeuksellisen' määrän) ? Nythän äänestyksiin pääsee kirjaamaan oman kantansa vaikka ei ole kirjautuneena ja aijemmin näin ei käsittääkseni ollut...
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Saa nauraa"

Eikös se Buddha esitetä aina nauravana patsaana ? (Olkoon sitten Jumala taikka assistenttinsa taikka edes muuten Pyhä)
Vieras

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Lehtiveli kirjoitti:Tähän mennessä gallupissa on tullut poikkeuksellisen paljon kyllä vastauksia. Joskus muinoin toteutimme hieman samanlaisen kyselyn, ja tulokset olivat päinvastaisia. En tiedä kertooko tämä enemmän siitä, että palstalaiset olisivat tulleet takaisin uskoon, vai siitä, että uskovat ovat helpommin vastaamassa kyselyyn. Mielenkiintoista statistiikkaa, joka kuitenkin pääsääntöisesti noudattaa yleistä kuvaa suomen väestöstä jossa uskonnottomien osuus on kasvussa, mutta samalla ääriliikkeet vahvistuvat.
Siis että mitä? Jumalaan uskovien osuus on aikaisempaan kyselyyn verrattuna noussut ja uskomattomien osuus vähentynyt, mutta kyselyn tulos muka "noudattaa yleistä kuvaa suomen väestöstä jossa uskonnottomien osuus on kasvussa, mutta samalla ääriliikkeet vahvistuvat."?

Millähän tilastotieteellä tuollaiseen johtopäätökseen voi päästä!? :lol: :lol: :lol:
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Siis että mitä? Jumalaan uskovien osuus on aikaisempaan kyselyyn verrattuna noussut ja uskomattomien osuus vähentynyt, mutta kyselyn tulos muka "noudattaa yleistä kuvaa suomen väestöstä jossa uskonnottomien osuus on kasvussa, mutta samalla ääriliikkeet vahvistuvat."?

Millähän tilastotieteellä tuollaiseen johtopäätökseen voi päästä!? :lol: :lol: :lol:
Vaikkapa tällä ja tällä: http://www.uskonnot.fi/uskonnot/
Edit: Jos tarkoitetaan tämän topicin "galluppia", niin siitä ei hyvin pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi ainakaan vielä tehdä.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Vieras kirjoitti:
Lehtiveli kirjoitti:Tähän mennessä gallupissa on tullut poikkeuksellisen paljon kyllä vastauksia. Joskus muinoin toteutimme hieman samanlaisen kyselyn, ja tulokset olivat päinvastaisia. En tiedä kertooko tämä enemmän siitä, että palstalaiset olisivat tulleet takaisin uskoon, vai siitä, että uskovat ovat helpommin vastaamassa kyselyyn. Mielenkiintoista statistiikkaa, joka kuitenkin pääsääntöisesti noudattaa yleistä kuvaa suomen väestöstä jossa uskonnottomien osuus on kasvussa, mutta samalla ääriliikkeet vahvistuvat.
Siis että mitä? Jumalaan uskovien osuus on aikaisempaan kyselyyn verrattuna noussut ja uskomattomien osuus vähentynyt, mutta kyselyn tulos muka "noudattaa yleistä kuvaa suomen väestöstä jossa uskonnottomien osuus on kasvussa, mutta samalla ääriliikkeet vahvistuvat."?

Millähän tilastotieteellä tuollaiseen johtopäätökseen voi päästä!? :lol: :lol: :lol:
Sillä, että nykyinen kysely vastaa lukemiani tilastoja suomalaisten "uskovaisuusasioista", ja aikaisempi kysely oli siihen verrattuna hyvin erilainen. Tästä kyselystä ei tietenkään ääriliikkeiden osuutta voi arvioida, se näkyi aiheesta tehdyssä laajemmassa tutkimuksessa josta oli jokin aika sitten hesarissa juttua. Huonosti ilmaistu, myönnän.
RaM

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja RaM »

Mikäs galluppi tämä on kun tähän voi äänestää monta kertaa. :shock:
Minä olen jo kolmasti pistänyt ääneni (kokeilun vuoksi) EN sarakkeeseen.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

RaM kirjoitti:Mikäs galluppi tämä on kun tähän voi äänestää monta kertaa. :shock:
Minä olen jo kolmasti pistänyt ääneni (kokeilun vuoksi) EN sarakkeeseen.
Eikai. Ethän vain huijaa. Muuten tästä tulee kilpajuoksu, kun kaikki naputtaa vimmatusti omaa äänestystään.

Kokeilenpa minäkin, josko tuo luku suurenisi, vaikka ääneni jo Jumalalle annoinkin. :)


Edit:

Kokeilin minäkin äänestää uudelleen, eikä se minun ääneni uudelleen kirjautunut. En siis voinut kasvattaa Jumalan äänimäärää. Onko niin, että vain ateistit saavat äänestää moneen kertaan? Epistä, sanon minä. :o :mrgreen:

Siis RaM, laitoitko sen ateistiäänen kirjautuneena vai vieraana? Minä ainakin käytän tätä sivustoa vain kirjautuneena.
RaM

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja RaM »

Äänestin ensin vieraana, sitten myöhemmin kirjautuneena ja uudelleen vieraana. Kaikki kolme ääntäni rekisteröityivät.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

RaM kirjoitti:Äänestin ensin vieraana, sitten myöhemmin kirjautuneena ja uudelleen vieraana. Kaikki kolme ääntäni rekisteröityivät.
Kokeilin itse nyt samaa. Ensin olen äänestänyt kirjautuneen, sitten kokeilin vieraana, ja kas kas, se hyväksyttiin. Mutta kahta enempää en voi äänestää, joten kyllä tämä äänestyskone suosii ateisteja.

Kun nyt lasketaan, että RaM antoi kolme ääntä ateismin puolesta ja mä kaksi ääntä Jumalalle, niin tuo äänestystulos on yhden pielessä. Miten ylläpito korjaa tämän? Vai annetaanko Jumalan hoitaa se yksi ääni itselleen omalla tavallaan?

Ettei nyt vain kävisi RaM, veljeni, sinulle niin, että Jumala heittää kuuman kiven taivaasta päähän? :mrgreen:

Tai löydät sen pienen pienen mustan aukon, joka nielaisee sinut niin kuin aikoinaan maa nieli kapinallisia. :twisted:
RaM

Re: Gallup: Uskoakko jumalaan vai ei?

Viesti Kirjoittaja RaM »

oops.... :oops:

Minä mokasin. Minähän äänestin sen ensimmäisen kerran vieraana toiselta koneelta ja tältä koneelta minäkin sain äänestettyä vain kahdesti.
Onneksi minulla on tässä lähellä käytössä kymmenkunta konetta joten piankos minä tuloksen 'korjaan' oikeampaan suuntaan...
no en sittenkään tee sitä. Jos se Jumala vielä oikeasti suuttuu ja nakkaa minua kivellä nuppiin. Ehkä tuosta tapahtumasta se ennustettu harman kivitys sitten alkaisikin... en voi ottaa riskiä. :twisted:
Vastaa Viestiin