Jeesuksen hyvä-paha palvelija vertaus
Lähetetty: 22.05.2007 22:43
24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
24:43 Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
24:44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
Jeesus varoittaa tuossa apostolejaan siitä, ettei heidän tule olla varomattomia ja uneliaita odottaesaan hänen toista tulemistaan. Hän on juuri aikaisemmissa jakeissa verrannut tuota tulemisen yllättävyyttä moniin esimerkkeihin. Sitten hän jatkaa varoitteluaan palvelija-vertauksella.
24:45 Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?
24:46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!
24:47 Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
24:48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy',
24:49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
24:50 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
24:51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."
Vartiotorniseura selittää tuon Jeesuksen vertauksen yhtenä tapahtumana. Ikäänkuin talossa olisi palvelusväen lisäksi sekä hyvä että paha palvelija.
Tämä virheellinen selitys tuo koko vertaukseen omalaatuisen ja sekavan sisällön. Kuinka palvelusväki voi olla yhtäaikaa sekä hyvin huolehdittu ja ruokittu sekä lyöty?
Kun lisäksi seura selittää tuon palvelijan ja palvelusväen olevan todellisuudessa yhtä, niin silloin myös hyvä ja paha palvelija ovat yhtä niin keskenään kuin koko palvelusväen kanssa. Ja pahan palvelijan rangaistus koskisi näin koko palvelusväkeä sekä myös hyvää palvelijaa.
Jae 50 antaa lisäksi selkeän kuvan siitä, että pahalla palvelijalla olisi eri herra.
Tuo Jeesuksen vertaus ei kuitenkaan ole yhtä pötköä ja tarina yhdestä ja samasta talosta palveluskuntineen. Jeesus esittää tuossa kaksi erilaista tapaa hoitaa palvelijan tehtävää. Aivan kuten jaoin jakeet sitä osoittamaan. Apostolien tuli olla valppaita jotta he palvelisivat hyvin. Jeesus kertoi varoituksena myös sen, miten huonosti hoidettu palvelijan työ palkitaan. Kyseessä on siis kaksi vaihtoehtoista tapaa hoitaa tuo palvelijan tehtävä.
24:43 Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
24:44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
Jeesus varoittaa tuossa apostolejaan siitä, ettei heidän tule olla varomattomia ja uneliaita odottaesaan hänen toista tulemistaan. Hän on juuri aikaisemmissa jakeissa verrannut tuota tulemisen yllättävyyttä moniin esimerkkeihin. Sitten hän jatkaa varoitteluaan palvelija-vertauksella.
24:45 Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?
24:46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!
24:47 Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
24:48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy',
24:49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
24:50 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
24:51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."
Vartiotorniseura selittää tuon Jeesuksen vertauksen yhtenä tapahtumana. Ikäänkuin talossa olisi palvelusväen lisäksi sekä hyvä että paha palvelija.
Tämä virheellinen selitys tuo koko vertaukseen omalaatuisen ja sekavan sisällön. Kuinka palvelusväki voi olla yhtäaikaa sekä hyvin huolehdittu ja ruokittu sekä lyöty?
Kun lisäksi seura selittää tuon palvelijan ja palvelusväen olevan todellisuudessa yhtä, niin silloin myös hyvä ja paha palvelija ovat yhtä niin keskenään kuin koko palvelusväen kanssa. Ja pahan palvelijan rangaistus koskisi näin koko palvelusväkeä sekä myös hyvää palvelijaa.
Jae 50 antaa lisäksi selkeän kuvan siitä, että pahalla palvelijalla olisi eri herra.
Tuo Jeesuksen vertaus ei kuitenkaan ole yhtä pötköä ja tarina yhdestä ja samasta talosta palveluskuntineen. Jeesus esittää tuossa kaksi erilaista tapaa hoitaa palvelijan tehtävää. Aivan kuten jaoin jakeet sitä osoittamaan. Apostolien tuli olla valppaita jotta he palvelisivat hyvin. Jeesus kertoi varoituksena myös sen, miten huonosti hoidettu palvelijan työ palkitaan. Kyseessä on siis kaksi vaihtoehtoista tapaa hoitaa tuo palvelijan tehtävä.