Enää ei tarvitse olla edes erotettu...

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

RouvaX

Enää ei tarvitse olla edes erotettu...

Viesti Kirjoittaja RouvaX »

kun jo hylätään... isäni piti pitkästä aikaa tulla käymään meillä, laitoin kuitenkin viestiä, että ethän yritä käännyttää lapsiani. (en halua että lapsiani yritetään aivopestä niinkuin minua lapsena ja nykyään) Ihan ystävällisesti kirjoitin, että sopiiko ettet puhu uskostasi.
Isäni laittoi viestiä takaisin, että ei sitten voi tulla ollenkaan käymään koska heidän kuuluu puhua uskostaan...
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Huoh... kiitän onneani siitä että omat vanhempani eivät ole noin jyrkkiä. VT-Seura saa kaikenlaista pahaa aikaan älyttömillä opeillaan, vievät lapsilta isovanhemmat yms. vastaavaa :(

Toivottavasti isäsi vielä joskus herää näkemään todellisen elämän.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Enää ei tarvitse olla edes erotettu...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

RouvaX kirjoitti:kun jo hylätään... isäni piti pitkästä aikaa tulla käymään meillä, laitoin kuitenkin viestiä, että ethän yritä käännyttää lapsiani. (en halua että lapsiani yritetään aivopestä niinkuin minua lapsena ja nykyään) Ihan ystävällisesti kirjoitin, että sopiiko ettet puhu uskostasi.
Isäni laittoi viestiä takaisin, että ei sitten voi tulla ollenkaan käymään koska heidän kuuluu puhua uskostaan...
No just... Eipä silti, ei minunkaan äitini käy lapsenlapsiaan moikkailemassa. Lapset vähän ihmettelee, että miks se mummo ei käy ikinä heidän luonaan. Yritä siinä sit 6v lapsille selittää syytä. Syksyllä lähtee kaksoset kouluun ja ovat nähneet mummonsa kai kolme kertaa :roll: Eli lapsenlapset voidaan hylätä siksi, että heidän isänsä on erotettu.

Se on sitä rakkautta, joka on tosi kristittyjen tunnusmerkki.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
RouvaX

Viesti Kirjoittaja RouvaX »

Niinpä. Keskimmäiseni jo odotti pappaa kovasti, enkä voi mitenkään kertoa totuutta... miten nyt herkälle 9-vuotiaalle selittää että uskomme (MINÄ uskon) väärin?
:(
Turhapuro
Viestit: 137
Liittynyt: 28.05.2007 10:39
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Turhapuro »

Vanhempani olivat tänään hyvin mielissään kun kävivät luonani ennen lomalle lähtöään. Lapsetkin tykkäsivät. Töhkiksen pistin kyllä pihalla piiloon... en halua ärsyttää. Kiva vierailu. Äiti kertoi arkikuulumisia joistakin, jotka tuntevat minut vieläkin ja juttelevat kun näkevät. Oli mukava kuulla kivoja uutisia "vanhoista" ystävistäkin.
-Joskus näin mustavalkoisena kaiken, mutta nyt kun näkee värit, niin paljon kauniimpi on maailma- -tp07-
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Turhapuro kirjoitti:Äiti kertoi arkikuulumisia joistakin, jotka tuntevat minut vieläkin ja juttelevat kun näkevät.
Hauskaa että muidenkin vanhemmat tekevät noin. Omat vanhemmat kertovat lähes joka kerta kun näen heitä että ketkä kaikki ovat kyselleet perääni seurakunnassa. Nämä uutiset kerrotaan vielä tietynlaisella äänensävyllä. "Ja SEKIN sanoi niin ja näin"

Yritetäänköhän minulle syöttää huonoa omatuntoa vai? :roll:
kirjallisuusveli
Viestit: 903
Liittynyt: 29.04.2007 16:43

Re: Enää ei tarvitse olla edes erotettu...

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

RouvaX kirjoitti:kun jo hylätään... isäni piti pitkästä aikaa tulla käymään meillä, laitoin kuitenkin viestiä, että ethän yritä käännyttää lapsiani. (en halua että lapsiani yritetään aivopestä niinkuin minua lapsena ja nykyään) Ihan ystävällisesti kirjoitin, että sopiiko ettet puhu uskostasi.
Isäni laittoi viestiä takaisin, että ei sitten voi tulla ollenkaan käymään koska heidän kuuluu puhua uskostaan...
Kysy nyt kuitenkin, että eikö hän todellakaan halua lastaan ja lapsenlapsiaan nähdä. Lupaa kantaa parhaaksikatsomallasi tavalla vastuusi lastesi kasvattamisesta - siis myös uskonnon saralla.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
kyrillos

Viesti Kirjoittaja kyrillos »

Jaakob kirjoitti:Huoh... kiitän onneani siitä että omat vanhempani eivät ole noin jyrkkiä. VT-Seura saa kaikenlaista pahaa aikaan älyttömillä opeillaan, vievät lapsilta isovanhemmat yms. vastaavaa :(

Toivottavasti isäsi vielä joskus herää näkemään todellisen elämän.

on hienoa havaita että siellä täällä asenteet ovat pehmenemässä.

toisaalta sen havaitseminen saa erottamisprosessit vieläkin oudompaan valoon, niiltä osin kun niitä tiukasti noudatetaan.

kai on aika jättää jo sellaiset mustamaalaamis ja merkitsemiskäytännöt oman aikansa asenteiksi.

käytännössä kaiketi avoimempaan ja pehmeämpään suuntaan ollaan menossa
StereoX
Viestit: 143
Liittynyt: 28.04.2007 08:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja StereoX »

Aikoinaan ennen eroani olin hyvin masentunut ja en jaksanut kokouksia.. yritin käydä muutamassa illanvietossa, seurakunnan peleissä. Kerran sovittiin että pelataan pesäpalloa lauantaina klo 17, vain minä ilmestyin paikalle. Kun soittelin ihmisten perään minulle kerrottiin: "päädyimmekin menemään leffaan"

Kyllä sen merkitsemisen ja karttelun huomasi tosiaan ennen eroamista/erottamista. Eikös juuri tuollaisissa tilanteissa nimenomaan pitäisi tulla lähelle ja tukea. Todistajissa karttelu on kiristystä ja nöyryyttämistä. Kuinka kehtaatkin murehtia tässä asianjärjestelmässä, heikkouskoinen. :twisted: :roll:

On kyllä hyvä jos asenteet olisivat hieman muuttumassa. Karttaminen saa ihmiset katkeriksi ja karttamaan todistajia. Lähimmäinen kysyi Suomi24 palstalla että lakkaisimmeko olemasta luopioita jos karttaminen lopetettaisiin. .. En tiedä vastausta siihen, mutta ainakin minulla olisi jotain hyvää sanottavaa todistajista.

Ei niin etteikö nytkin olisi.. kyllä siellä hyviä ihmisiä on.. harhaanjohdettuja vain.
"hedelmistään puu tunnetaan"
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

StereoX kirjoitti: Lähimmäinen kysyi Suomi24 palstalla että lakkaisimmeko olemasta luopioita jos karttaminen lopetettaisiin.
Sananmukaisesti emme lakkaisi ;) Mutta todennäköisesti aktiivinen luopiotoimita voisi hieman hiipua. Karttamiskäytäntö toimii hyvänä ponnahduslautana luopiotoimintaan.
pahkeinen
Viestit: 108
Liittynyt: 20.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja pahkeinen »

Lehtiveli kirjoitti:
StereoX kirjoitti: Lähimmäinen kysyi Suomi24 palstalla että lakkaisimmeko olemasta luopioita jos karttaminen lopetettaisiin.
Sananmukaisesti emme lakkaisi ;) Mutta todennäköisesti aktiivinen luopiotoimita voisi hieman hiipua. Karttamiskäytäntö toimii hyvänä ponnahduslautana luopiotoimintaan.
Samaa mieltä. Mielestäni ihmisten uskonto on heidän oma asiansa niin kauan kun se ei vahingoita muita. Karttamissäännön myötä varsin monelle koituu eriasteisia ongelmia, pahimmillaan oma perhe hylkää "luopion".

Tämä sairas peli tarvitsee vastavoiman, jotta saataisiin estettyä uhrien lisääntyminen. Jos karttaminen loppuisi, Jehovan todistajat olisivat vaan harmittomia uskovaisia muiden joukossa, ja ainakin minulle olisi melko yhdentekevää kuuluuko joku siinä vaiheessa järjestöön vai ei.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

kyrillos kirjoitti:on hienoa havaita että siellä täällä asenteet ovat pehmenemässä.

kai on aika jättää jo sellaiset mustamaalaamis ja merkitsemiskäytännöt oman aikansa asenteiksi.

käytännössä kaiketi avoimempaan ja pehmeämpään suuntaan ollaan menossa
Uskoisin, että ajan myötä jehovantodistajat yksilötasolla höllentävät hieman tuota otettaan karttamisen ehdottomuuden suhteen. Vartiotorniseura tuota tuskin tekee. Netti pitää huolen siitä, että vt-seuralla ei yksinkertaisesti ole varaa höllentää karttamisperiaatettaan.

Vt-seuran surullisen kuuluisa ihissuhteilla kiristäminen siis tulee mielestäni jatkumaan vielä hyvän tovin. Ainakin niin kauan kuin räikeimmät opilliset, ja käytännön ongelmat on saatu muutettua ja sisällytettyä 'uuteen valoon'. Siihen ei taida vt-seura meikäläisenkään elinaikana yltää...
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
RouvaX

Viesti Kirjoittaja RouvaX »

Siis nyt isä soitti, ja sanoi että " En tarkoittanut että pistetään tapaamiset poikki". Mitä vattua?
No mitä sitten, jos ei voinut tulla kylään viikonloppuna?
Mulla sekoaa pää ihan kohta..... Kun ihan selvästi kirjoitti, että eivät voi tulla, kun en anna puhua uskosta meillä.
Selitti vielä miten heidän kuuluu puhua ja saarnata jne. ihan kuin en tuota tietäisi. Sanoin isälle että "eikö se jo mene perille että En ole kiinnostunut enää!" Olenhan kasvanut 15 vuotta siinä uskossa.
Ja nyt poden huonoa omaa tuntoa koska sanoin noin voimakkaasti....
StereoX
Viestit: 143
Liittynyt: 28.04.2007 08:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja StereoX »

RouvaX kirjoitti:"eikö se jo mene perille että En ole kiinnostunut enää!" Olenhan kasvanut 15 vuotta siinä uskossa.
Ja nyt poden huonoa omaa tuntoa koska sanoin noin voimakkaasti....

Se onkin ihmeellinen asia että todistajat eivät salli että heille saarnattaisiin jotain toisesta uskonnosta. Mitähän tapahtuisi jos heidän ovelleen menisi ja käyttäisi samoja keinoja kuin kirjassa "Puhu perustellen käyttämättä Raamattua"
"hedelmistään puu tunnetaan"
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

RouvaX kirjoitti: Ja nyt poden huonoa omaa tuntoa koska sanoin noin voimakkaasti....
Muistan vielä hyvin kun omat vanhempani puhuivat eroamiseni aikoihin uskosta ja "Totuudesta". Jälkeenpäin kun pohdin heidän sanomisiaan, niin päällimmäisenä mieleen tulee se, että sanojen tarkoitus oli ainoastaan aiheuttaa huonoa omatuntoa, ja sitäkautta toivoa että palaisin lahkoon.

Eli huono omatunto on siis juuri sitä, mitä he haluavat sinun tuntevan. Mutta niin ei ole pakko olla, sillä ainoastaan sinä itse päätät omasta elämästäsi ja siitä, haluatko kuulla uskonnollista saarnaamista omassa kodissasi. Oikeus valita, ei siitä tarvitse kantaa huonoa omatuntoa.

Jaksamisia sinne, muutos parempaan on kuitenkin ovella.
Vastaa Viestiin