Tätä ei esim. luterilainen tulkinta edellytä. Syytä seuraa aina seuraamus, kuitenkin epäjohdonmukaisemmin kuin esim. islamissa tai juutalaisuudessa. Juutalaisuus, jonka laki perustuu varsin pitkälle Hammurabiin. Islam ja (kunnioitettu olkoon hänen nimensä) Profeetta jatkoivat tätä lakia. Mikäli noudatatte, mitä Allah ja Hänen Profeettansa on ilmoittanut, peritte paratiisin, jonka alla virtaavat virvoittavat joet, eikä teiltä mitään puutu, muussa tapauksessa kärvennytte helvetintulesa aina ja ikuisesti.PoterO kirjoitti:Eikö vapaa tahto edellyttäisi sitä että tahto on jostain kumman syystä riippumaton kausaliteetista?
Niin islam kuin juutalaisuus näyttäisivät antavan tilaa vapaalle tahdolle. Kristittyjen ongelma tässä suhteessa on dogmi perisynnistä, joka Adamin ja Evan kautta periytyi kaikille heidän jälkeläisilleen ja näin ollen meille ja meidän jälkeläisimmillemme. Erityisesti luterilaisuudessa korostetaan osittain vapaata tahtoa, ainakin dogmaattisesti. Periaatteessa ihminen on "synnistä siinnyt", jonka jotkut ovat tulkinneet hyvin seksuaalikielteisesti, vaikka alkuperä viittaa Adamin ja Evan lankeemukseen tässä merkityksessä.
Luther lähti tätä asiaa pohtimaan ja tuloksena oli kärjistäen kompsromissi: ihmisellä on osittain vapaa tahto. Lähtemättä nyt enemmälti tätä problematiikkaa selittämään, totean ainoastaan sen, että kysymys on puhtaasti uskonnollis-filosofinen, jonka tueksi (tietenkin) on otettu joitakin raamatunkohtia, jotka sinänsä eivät välttämättä edes viittaa koko ongelmaan, korkeintaan sivuavat sitä.