Vartiotorni 1.4.2007 Uskollisuus ja alistuminen
Lähetetty: 15.06.2007 19:57
Vartiotorni 1.4.2007
USKOLLISIA KRISTUKSELLE JA
HÄNEN USKOLLISELLE ORJALLEEN s.21
”Hänen isäntänsä - - asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.” (Matteus 24:45-47)
s.22
”Määräaika”, jona tuomion piti alkaa ”Jumalan huoneesta”, koitti ilmeisesti vuonna 1918. (Malakia 3:1; 1.Pietarin kirje 4:17.) Ne jotka väittivät edustavansa Jumalaa ja hänen tosi palvontaansa maan päällä, tutkittiin asianmukaisesti. Kristikunnan kirkot, jotka olivat vuosisatojen ajan opettaneet Jumalaa häpäiseviä oppeja ja sekaantuneet pahasti ensimmäisen maailmansodan verilöylyihin, hylättiin. Hengellä voideltujen kristittyjen uskollinen jäännös koeteltiin, puhdistettiin ikään kuin tulella ja hyväksyttiin, ja heistä tuli Jehovalle ”sellaisia, jotka esittävät uhrilahjan vanhurskaudessa” (Malakia 3:3).
Malakian ennustuksen mukaisesti siihen moniosaiseen tunnusmerkkiin, jonka Jeesus antoi opetuslapsilleen ”läsnäolonsa ja asiainjärjestelmän päättymisen ajasta, sisältyi kollektiivisen ”orjan” tunnistaminen. Jeesus sanoi: ”Kuka oikeastaan on se uskollinen ja ymmärtäväinen orja, jonka hänen isäntänsä on asettanut huolehtimaan palvelusväestään, antamaan heille heidän ruokansa oikeaan aikaan? Onnellinen on tuo orja, jos hänen isäntänsä saapuessaan tapaa hänet näin tekemästä! Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.” (Matteus 24:3, 45-47.) ”Saapuessaan” tarkastamaan ”orjaa” vuonna 1918 Kristus tapasi uskollisten opetuslasten hengellävoidellun jäännöksen antamasta hengellistä ”ruokaa oikeaan aikaan”; se oli jakanut sitä vuodesta 1879 lähtien Vartiotornin ja muiden Raamattuun perustuvien julkaisujen välityksellä. Hän tunnusti sen kollektiiviseksi välineekseen, ”orjakseen”, ja vuonna 1919 hän uskoi sille kaiken maallisen omaisuutensa hoidon.
s.22,23
Jeesus sanoi: ”Kuka oikeastaan on se uskollinen taloudenhoitaja ... ” (Luukas 12:42,44.)
Tässä orjaa sanotaan taloudenhoitajaksi. Kollektiivinen taloudenhoitaja ei olisi jokin älykköjen ryhmä, joka selittää Raamatun kiinnostavia yksityiskohtia. ”Uskollinen taloudenhoitaja” antaisi ravitsevaa hengellistä ruokaa ”oikeaan aikaan”, ja lisäksi se asetettaisiin huolehtimaan Kristuksen palvelijoitten koko joukosta ja määrättäisiin hoitamaan kaikkia Kristuksen etuja maan päällä, hänen ”kaikkea omaisuuttaan”. Mitä tähän sisältyisi?
Orjan velvollisuuksiin sisältyy kaiken sen aineellisen omaisuuden valvonta, jota Kristuksen seuraajat käyttävät kristillisessä toiminnassaan. Siihen kuuluvat Jehovan todistajien maailmankeskus ja haaratoimistot sekä heidän palvontapaikkansa – valtakunnansalit ja konventtisalit – kautta maailman. Mikä vielä tärkeämpää, orja valvoo myös hengellisesti rakentavia Raamatun tutkimisohjelmia, jota on käynnissä viikoittaisissa kokouksissa ja säännöllisin väliajoin pidettävissä konventeissa. Näissä tilaisuuksissa annetaan Raamatun ennustusten täyttymistä koskevaa tietoa ja ajankohtaisia ohjeita siitä, miten soveltaa Raamatun periaatteita jokapäiväiseen elämään.
Taloudenhoitajan vastuulla on myös valvoa tärkeitä työtä, ”tämän valtakunnan hyvän uutisen” saarnaamista ja opetuslasten tekemistä ”kaikkien kansakuntien ihmisistä”. Tähän sisältyy se, että ihmisiä opetetaan noudattamaan kaikkea, mitä Kristus, seurakunnan Pää, käskee tekemään tänä lopun aikana. (Matteus 24:14; 28:19,20; Ilmestys 12:17.) Saarnaamisen ja opettamisen tuloksena voidellulla jäännöksellä on uskollisten kumppaneiden ”suuri joukko”. Nämä ”kaikkien kansojen halutut” luetaan epäilemättä siihen Kristuksen arvokkaaseen ”omaisuuteen”, josta uskollinen orja huolehtii. (Ilmestys 7:9; Haggai 2:7.)
s.23
Varhaiskristillisessä seurakunnassa apostolit ja vanhimmat, jotka olivat Jerusalemissa, edustivat orjaluokkaa ja tekivät koko kristillistä seurakuntaa koskevia ratkaisuja (Apostolien teot 15:1,2). Ensimmäisen vuosisadan hallintoelimen ratkaisut välitettiin seurakunnille kirjeiden ja matkustavien edustajien välityksellä.
s.24
Samoin kuin oli varhaiskristillisinä aikoina, pieni hengellä voideltujen valvojien ryhmä muodostaa Kristuksen seuraajien hallintoelimen maan päällä nykyään. ... Kristus, seurakunnan Pää, ohjaa näitä uskollisia miehiä heidän valvoessaan Valtakunnan työtä (Ilmestys 1:16,20). ...
Kun olemme alamaisia uskollisen orjan ja sen hallintoelimen ohjaukselle, alistumme siis Kristuksen, orjan Herran, johtoon. ...
Toinen raamatullinen suu uskollisen orjan kunnioittamiseen on se, että maan päällä olevat voidellut kristityt ovat kuvaannollisesti ”temppeli”, jossa Jehova asuu ”hengen välityksellä”. Siksi he ovat ”pyhiä”. (1.Korinttilaisille 3:16,17; Efesolaisille 2:19-22.) Jeesus on uskonut maallisen omaisuutensa tälle pyhälle temppeliluokalle, mikä merkitsee sitä, että tietty valta ja vastuu kristillisessä seurakunnassa kuuluu yksinomaan tälle kollektiiviselle orjalle. Tästä syystä kaikki seurakuntaan kuuluvat pitävät pyhänä velvollisuutenaan noudattaa ja tukea uskollisen orjan ja sen hallintoelimen ohjausta.
s.25
Koska voideltujen määrä vähenee, he eivät voi olla kaikissa seurakunnissa huolehtimassa Kristuksen omaisuudesta. Siksi hallintoelin nimittää muihin lampaisiin kuuluvia miehiä valvonta-asemiin Jehovan todistajien haaratoimistoihin, piireille, kierroksille ja seurakuntiin.
ALISTUMME NÖYRÄSTI RAKKAUDELLISTEN
PAIMENTEN ALAISUUTEEN s.26
”Olkaa tottelevaisia niille, jotka ottavat johdon teidän keskuudessanne, ja olkaa alistuvaisia.”
(Heprealaisille 13:17)
s.27
Aluksi nämä valvojat olivat kaikki voideltuja kristittyjä miehiä. Voidellun seurakunnan vanhimmistossa toimivia sanottiin Ilmestyksen 1:16,20:ssä vertauskuvallisesti Kristuksen oikeassa kädessä eli hänen valvonnassaan oleviksi ”tähdiksi” tai ”enkeleiksi”. Tänä lopun aikana maan päällä olevien voideltujen valvojien määrä kuitenkin vähenee jatkuvasti. Siksi suuri enemmistö seurakuntien kristityistä vanhimmista on muita lampaita. Koska hallintoelimen edustajat nimittävät heidät pyhän hengen johdolla, heidänkin voidaan sanoa olevan Hyvän Paimenen, Jeesuksen Kristuksen, oikean käden eli ohjauksen alaisuudessa (Jesaja 61:5,6). Seurakuntiemme vanhimmat ovat alamaisia Kristukselle, seurakunnan Päälle, ja siksi meidän tulee olla yhteistoiminnassa heidän kanssaan (Kolossalaisille 1:18).
s.28
Entä jos emme jossakin tapauksessa ole varmoja siitä, että vanhinten ohjausta noudattamalla päästään parhaaseen tulokseen? Silloin meiltä vaaditaan alistuvaisuutta. On helppo totella, kun kaikki on selvää ja olemme asioista samaa mieltä. Mutta todellista alistuvaisuutta ilmaisemme antaessamme myöten silloinkin, kun emme ymmärrä saamaamme ohjausta.
Edellä lainattiin Heprealaiskirjeen 13:7,17:ää, jossa Paavali esittää neljä syytä olla tottelevaisia alistuvaisia kristityille valvojille. Ensimmäinen on se, että he ”ovat puhuneet - - [meille] Jumalan sanaa”. ...
Nykyään Jeesus johtaa meitä ”uskollisen ja ymmärtäväisen orjan” välityksellä, jota edustavat sen hallintoelin ja nimitetyt vanhimmat (Matteus 24:45).
s.29
Vastahakoisuutemme herättäisi tyytymättömyyttä Jehovassa ja voisi koitua vahingoksemme. Kun toisaalta osoitamme oikeaa kunnioitusta ja olemme yhteistoiminnassa vanhinten kanssa, he voivat hoitaa velvollisuutensa iloiten. Tämä edistää yksimielisyyttä, ja voimme jatkaa iloisina Valtakunnan saarnaamista. (Roomalaisille 15:5,6.) ...
Joskus joku vanhin ei ehkä noudata uskollisen orjanluokan ja sen hallintoelimen ohjausta. Jos hän jatkaa tällaista menettelyä, hän joutuu tekemään tilin Jehovalle, ”sielumme paimenelle ja valvojalle” (1.Pietarin kirje 2:25). Tällaisen vanhimman laiminlyönnit tai virheet eivät kuitenkaan anna meille oikeutta niskoitteluun. Jehova ei siunaa tottelemattomuutta eikä kapinallisuutta. (4.Mooseksen kirja 12:1,2,9-11.)
USKOLLISIA KRISTUKSELLE JA
HÄNEN USKOLLISELLE ORJALLEEN s.21
”Hänen isäntänsä - - asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.” (Matteus 24:45-47)
s.22
”Määräaika”, jona tuomion piti alkaa ”Jumalan huoneesta”, koitti ilmeisesti vuonna 1918. (Malakia 3:1; 1.Pietarin kirje 4:17.) Ne jotka väittivät edustavansa Jumalaa ja hänen tosi palvontaansa maan päällä, tutkittiin asianmukaisesti. Kristikunnan kirkot, jotka olivat vuosisatojen ajan opettaneet Jumalaa häpäiseviä oppeja ja sekaantuneet pahasti ensimmäisen maailmansodan verilöylyihin, hylättiin. Hengellä voideltujen kristittyjen uskollinen jäännös koeteltiin, puhdistettiin ikään kuin tulella ja hyväksyttiin, ja heistä tuli Jehovalle ”sellaisia, jotka esittävät uhrilahjan vanhurskaudessa” (Malakia 3:3).
Malakian ennustuksen mukaisesti siihen moniosaiseen tunnusmerkkiin, jonka Jeesus antoi opetuslapsilleen ”läsnäolonsa ja asiainjärjestelmän päättymisen ajasta, sisältyi kollektiivisen ”orjan” tunnistaminen. Jeesus sanoi: ”Kuka oikeastaan on se uskollinen ja ymmärtäväinen orja, jonka hänen isäntänsä on asettanut huolehtimaan palvelusväestään, antamaan heille heidän ruokansa oikeaan aikaan? Onnellinen on tuo orja, jos hänen isäntänsä saapuessaan tapaa hänet näin tekemästä! Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.” (Matteus 24:3, 45-47.) ”Saapuessaan” tarkastamaan ”orjaa” vuonna 1918 Kristus tapasi uskollisten opetuslasten hengellävoidellun jäännöksen antamasta hengellistä ”ruokaa oikeaan aikaan”; se oli jakanut sitä vuodesta 1879 lähtien Vartiotornin ja muiden Raamattuun perustuvien julkaisujen välityksellä. Hän tunnusti sen kollektiiviseksi välineekseen, ”orjakseen”, ja vuonna 1919 hän uskoi sille kaiken maallisen omaisuutensa hoidon.
s.22,23
Jeesus sanoi: ”Kuka oikeastaan on se uskollinen taloudenhoitaja ... ” (Luukas 12:42,44.)
Tässä orjaa sanotaan taloudenhoitajaksi. Kollektiivinen taloudenhoitaja ei olisi jokin älykköjen ryhmä, joka selittää Raamatun kiinnostavia yksityiskohtia. ”Uskollinen taloudenhoitaja” antaisi ravitsevaa hengellistä ruokaa ”oikeaan aikaan”, ja lisäksi se asetettaisiin huolehtimaan Kristuksen palvelijoitten koko joukosta ja määrättäisiin hoitamaan kaikkia Kristuksen etuja maan päällä, hänen ”kaikkea omaisuuttaan”. Mitä tähän sisältyisi?
Orjan velvollisuuksiin sisältyy kaiken sen aineellisen omaisuuden valvonta, jota Kristuksen seuraajat käyttävät kristillisessä toiminnassaan. Siihen kuuluvat Jehovan todistajien maailmankeskus ja haaratoimistot sekä heidän palvontapaikkansa – valtakunnansalit ja konventtisalit – kautta maailman. Mikä vielä tärkeämpää, orja valvoo myös hengellisesti rakentavia Raamatun tutkimisohjelmia, jota on käynnissä viikoittaisissa kokouksissa ja säännöllisin väliajoin pidettävissä konventeissa. Näissä tilaisuuksissa annetaan Raamatun ennustusten täyttymistä koskevaa tietoa ja ajankohtaisia ohjeita siitä, miten soveltaa Raamatun periaatteita jokapäiväiseen elämään.
Taloudenhoitajan vastuulla on myös valvoa tärkeitä työtä, ”tämän valtakunnan hyvän uutisen” saarnaamista ja opetuslasten tekemistä ”kaikkien kansakuntien ihmisistä”. Tähän sisältyy se, että ihmisiä opetetaan noudattamaan kaikkea, mitä Kristus, seurakunnan Pää, käskee tekemään tänä lopun aikana. (Matteus 24:14; 28:19,20; Ilmestys 12:17.) Saarnaamisen ja opettamisen tuloksena voidellulla jäännöksellä on uskollisten kumppaneiden ”suuri joukko”. Nämä ”kaikkien kansojen halutut” luetaan epäilemättä siihen Kristuksen arvokkaaseen ”omaisuuteen”, josta uskollinen orja huolehtii. (Ilmestys 7:9; Haggai 2:7.)
s.23
Varhaiskristillisessä seurakunnassa apostolit ja vanhimmat, jotka olivat Jerusalemissa, edustivat orjaluokkaa ja tekivät koko kristillistä seurakuntaa koskevia ratkaisuja (Apostolien teot 15:1,2). Ensimmäisen vuosisadan hallintoelimen ratkaisut välitettiin seurakunnille kirjeiden ja matkustavien edustajien välityksellä.
s.24
Samoin kuin oli varhaiskristillisinä aikoina, pieni hengellä voideltujen valvojien ryhmä muodostaa Kristuksen seuraajien hallintoelimen maan päällä nykyään. ... Kristus, seurakunnan Pää, ohjaa näitä uskollisia miehiä heidän valvoessaan Valtakunnan työtä (Ilmestys 1:16,20). ...
Kun olemme alamaisia uskollisen orjan ja sen hallintoelimen ohjaukselle, alistumme siis Kristuksen, orjan Herran, johtoon. ...
Toinen raamatullinen suu uskollisen orjan kunnioittamiseen on se, että maan päällä olevat voidellut kristityt ovat kuvaannollisesti ”temppeli”, jossa Jehova asuu ”hengen välityksellä”. Siksi he ovat ”pyhiä”. (1.Korinttilaisille 3:16,17; Efesolaisille 2:19-22.) Jeesus on uskonut maallisen omaisuutensa tälle pyhälle temppeliluokalle, mikä merkitsee sitä, että tietty valta ja vastuu kristillisessä seurakunnassa kuuluu yksinomaan tälle kollektiiviselle orjalle. Tästä syystä kaikki seurakuntaan kuuluvat pitävät pyhänä velvollisuutenaan noudattaa ja tukea uskollisen orjan ja sen hallintoelimen ohjausta.
s.25
Koska voideltujen määrä vähenee, he eivät voi olla kaikissa seurakunnissa huolehtimassa Kristuksen omaisuudesta. Siksi hallintoelin nimittää muihin lampaisiin kuuluvia miehiä valvonta-asemiin Jehovan todistajien haaratoimistoihin, piireille, kierroksille ja seurakuntiin.
ALISTUMME NÖYRÄSTI RAKKAUDELLISTEN
PAIMENTEN ALAISUUTEEN s.26
”Olkaa tottelevaisia niille, jotka ottavat johdon teidän keskuudessanne, ja olkaa alistuvaisia.”
(Heprealaisille 13:17)
s.27
Aluksi nämä valvojat olivat kaikki voideltuja kristittyjä miehiä. Voidellun seurakunnan vanhimmistossa toimivia sanottiin Ilmestyksen 1:16,20:ssä vertauskuvallisesti Kristuksen oikeassa kädessä eli hänen valvonnassaan oleviksi ”tähdiksi” tai ”enkeleiksi”. Tänä lopun aikana maan päällä olevien voideltujen valvojien määrä kuitenkin vähenee jatkuvasti. Siksi suuri enemmistö seurakuntien kristityistä vanhimmista on muita lampaita. Koska hallintoelimen edustajat nimittävät heidät pyhän hengen johdolla, heidänkin voidaan sanoa olevan Hyvän Paimenen, Jeesuksen Kristuksen, oikean käden eli ohjauksen alaisuudessa (Jesaja 61:5,6). Seurakuntiemme vanhimmat ovat alamaisia Kristukselle, seurakunnan Päälle, ja siksi meidän tulee olla yhteistoiminnassa heidän kanssaan (Kolossalaisille 1:18).
s.28
Entä jos emme jossakin tapauksessa ole varmoja siitä, että vanhinten ohjausta noudattamalla päästään parhaaseen tulokseen? Silloin meiltä vaaditaan alistuvaisuutta. On helppo totella, kun kaikki on selvää ja olemme asioista samaa mieltä. Mutta todellista alistuvaisuutta ilmaisemme antaessamme myöten silloinkin, kun emme ymmärrä saamaamme ohjausta.
Edellä lainattiin Heprealaiskirjeen 13:7,17:ää, jossa Paavali esittää neljä syytä olla tottelevaisia alistuvaisia kristityille valvojille. Ensimmäinen on se, että he ”ovat puhuneet - - [meille] Jumalan sanaa”. ...
Nykyään Jeesus johtaa meitä ”uskollisen ja ymmärtäväisen orjan” välityksellä, jota edustavat sen hallintoelin ja nimitetyt vanhimmat (Matteus 24:45).
s.29
Vastahakoisuutemme herättäisi tyytymättömyyttä Jehovassa ja voisi koitua vahingoksemme. Kun toisaalta osoitamme oikeaa kunnioitusta ja olemme yhteistoiminnassa vanhinten kanssa, he voivat hoitaa velvollisuutensa iloiten. Tämä edistää yksimielisyyttä, ja voimme jatkaa iloisina Valtakunnan saarnaamista. (Roomalaisille 15:5,6.) ...
Joskus joku vanhin ei ehkä noudata uskollisen orjanluokan ja sen hallintoelimen ohjausta. Jos hän jatkaa tällaista menettelyä, hän joutuu tekemään tilin Jehovalle, ”sielumme paimenelle ja valvojalle” (1.Pietarin kirje 2:25). Tällaisen vanhimman laiminlyönnit tai virheet eivät kuitenkaan anna meille oikeutta niskoitteluun. Jehova ei siunaa tottelemattomuutta eikä kapinallisuutta. (4.Mooseksen kirja 12:1,2,9-11.)