Jakke kirjoitti:Vellu, joko vanhimman "pian" on kulunut? Olis kiinnostavaa kuulla mitä hän vastaa.
Tosin, nyt pitää muistaa, että "pian" on varsin venyvä, jopa 2000 vuotta kestävä ajanjakso
Tuo vartiotornilainen "pian" kesti tällä kertaa n. puoli vuotta. Tuona aikana tuo vanhin oli jo ehtinyt "hukata" tuon aikajanaesityksen mutta printtasin hänelle uuden muistinvirkistykseksi.
Tästä olimme samaa mieltä:
Hallitsijoiden toisiinsa limittyvistä hallitusajoista hänellä ei ollut huomautettavaa.
Näistä seuraavista asioista olimme eri mieltä:
Sen hän kiisti että Sakarjan kirjassa mainitut 70 vuotta olisi jatkunut Sakarjan päiviin saakka (n. 517eKr) ja hän väitti kiven kovana että paastot olivat loppuneet 20 vuotta aikaisemmin. Perusteluksi hän esitti sen että paastot eivät olleet Jumalan mielenmukaisia. ?!?
Selitin hänelle ettei tuo paastojen "mielenmukaisuus" kuulunut mitenkään asiaan ja että tuon kysymyksen esittäminen "pitikö paastoja vielä jatkaa" olisi ollut turhaa jos paastojen vietto olisi päättynyt 20 vuotta aikaisemmin; muistutin häntä, että Raamatussa esitetään paastojen viettäminen perfektissä (kestomuoto) joka ilmaisee että tekeminen on alkanut joskus ja jatkuu edelleen. Vastineeksi hän käänsi keskustelun aiheen joidenkin pappien homomyönteisyyteen. !?!
Näytin hänelle Jermian 25:12, joka kertoo että 70 vuotta kestänyt useiden kansojen palvelusaika päättyi ensin ja sen jälkeen tapahtui kosto (539 eKr), ja kysyin häneltä millä perusteella hän selittää, että tuo 70 vuotta jatkuisi vielä 2 vuotta tuon koston vuoden jälkeen? Tähän hän sanoi, että "kyseessä oli n. 70 vuotta kestänyt jakso". Tuossa hän tarkoitti sitä että vaikka 70 vuotta olikin kirjaimellinen, niin Jeremian sanat tarkoittivat kuitenkin noin-arvoa. ?!?
Kun kysyin millä perusteella hän voi vaattia toisia uskomaan tuon väitteen, kun Raamattu kuitenkin esittää asian eritavoin kuin Vartiotorni väittää, niin hän sanoi, että "saathan sinä uskoa mitä haluat, mutta järjestön historia vain sopii niin hyvin tuon 1914 ympärille rakennetun tulkinnan ympärille". Tuossa hän viittasi vartiotornilaiseen Ilmestyskirjan tulkintaan. Selitin hänelle, että tuo hänen väitteensä tarkoittaa sitä, että Ilmestyskirjan vartiotornilainen tulkinta perustuu sille väitteelle että vuodelle 1914 ladattu merkitys olisi totta ja vuoden 1914 merkitys puolestaan olisi oikea sillä perusteella, että se se sopii vartiotornilaiseen Ilmestyskirjan tulkintaan, ts. kyseessä on kouluesimerkki kehäpäättelystä, mikä kuuluu virheellisen argumnetoinnin topten-listalle. Tämä ei häntä häirinnyt, ja tässä vaiheessa puhe muuttui muistaakeseni naispappeuteen
Noin tuo keskustelu jotakuinkin meni, enkä enenmpää oikein ehtinyt asiasta keskutella tällä kertaa, mutta sovittiin palaavamme vielä asiaan. Saas nähdä kuinka "pian" tällä kertaa? Mutta siis todistajan vastaväitteet olivat pääosin asianvierestä ja tarkastelun kohteena oleville raamatun paikoille (sisällölle) piti antaa uusia ennaltaarvaamattomia merkityksiä.