Nyt säikähdin

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Lieke

Nyt säikähdin

Viesti Kirjoittaja Lieke »

Jokunen aika sitten keskustelin pitkään opiskelutoverini kanssa, ja hän tässä yhteydessä kertoi olevansa Jehovan todistaja. En asialle antanut sen kummempaa painoarvoa, ihmisessä on paljon muutakin kuin uskonto tai ideologia.

Ystäväni on todella mukava, ja näemme jonkin verran myös vapaa-aikanakin. Viime viikon lopulla sain kirjan "Lähesty Jehovaa", jonka otin vastaan, itseasiassa vielä hyvilläni, ja ehdin siihen vähän tutustuakin.

Tänään näin taas ystäväni ja hän kysyi jos haluaisin tutkia julkaisua yhdessä hänen kanssaan. Lupasin huomiselle aamupäivälle tapaamisen, jolloin hän tulee luokseni ymmärtääkseni lukemaan kirjaa kanssani.

Nyt sitten puolivahingossa surffaillessa löysin tämän foorumin, ja hetken luettuani ehdin jo säikähtää, mihin olen oikein sekaantumassa!? :shock: Annanko pirulle pikkusormen jos otan hänet huomenna vastaan? En myöskään missään nimessä halua loukata ystävääni, ja myönnän että asia edelleen kiinnostaa minua hieman.

Onko kokeneemmilla neuvoja?

Hyvä että on tällainen paikka missä uudet ja asioista tietämättömät voivat entisiltä todistajilta kysyä vaikkapa neuvoa! Onko kertomanne asiat totuudenmukaisia vai jotain muuta, siinä vielä kysymys.. :oops:
witch

Viesti Kirjoittaja witch »

Siitä tutkimisesta se kivinen polku todistajaksi alkaa. Kyllä näillä foorumeilla olevat varoitukset siitä lahkosta ovat totta. Joten kannattaa olla varovainen niiden todistajien kanssa.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Nyt säikähdin

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Jaahas. Ystäväsi on siis velvollisuudentunnon ja aidon auttamishalun jonkinlaisena sekoituksena päättänyt tarjota sinulle jehovantodistajien evankeliumia. Tämä tilanne tulee aina ennemmin tai myöhemmin eteen, jos (aidosti uskova) jehovantodistaja ystävystyy ns. maailmallisen kanssa. Itse olen ollut tällaisessa asetelmassa kummallakin puolella.

Ei kai siinä mitään, jos keskustelet hänen kanssaan henkeviä tämän yhden kerran, jos tapaaminen on jo sovittu ja asia vähän kiinnostaakin. Toisaalta jos et halua jatkaa jehovantodistajien käännytysohjelmassa (johon sinua ollaan vetämässä nyt mukaan, tästä on hyvä olla tietoinen), on varmaan hyvä tehdä selväksi, että keskustellaan jatkossa uskonasioista satunnaisemmin ja jätetään tällaiset tapaamiset tähän yhteen kertaan.

Jos ystäväsi tuntuu kärsivän jehovantodistajuudestaan, voit tietysti yrittää auttaa häntä pois järjestöstä. Mutta jos hän on uskossaan onnellinen, luultavasti vain pilaisit ystävyytenne, jos ryhtyisit erityisemmin väittelemään hänen kanssaan tai osoittamaan hänen uskontonsa epäkohtia.
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Re: Nyt säikähdin

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Lieke kirjoitti:Nyt sitten puolivahingossa surffaillessa löysin tämän foorumin, ja hetken luettuani ehdin jo säikähtää, mihin olen oikein sekaantumassa!? Shocked Annanko pirulle pikkusormen jos otan hänet huomenna vastaan? En myöskään missään nimessä halua loukata ystävääni, ja myönnän että asia edelleen kiinnostaa minua hieman.

Onko kokeneemmilla neuvoja?

Hyvä että on tällainen paikka missä uudet ja asioista tietämättömät voivat entisiltä todistajilta kysyä vaikkapa neuvoa! Onko kertomanne asiat totuudenmukaisia vai jotain muuta, siinä vielä kysymys..
On parempi loukata jehovantodistajan tunteita mahdollisimman pian ja sanoa EI, mieluummin kun huomata pian olevansa sisällä lahkossa ja elävänsä elämää jota ei halua elää.

Mitä kauemmin jehovien käännytysleikkiä leikkii, sitä vaikeampi on pistää hommalle piste ja sanoa: "ei, en halua olla jehovantodistaja".

Usko minua, minä olen nuorena aikuisena lähtenyt jehovien käännytyksen ja en osannut sanoa ajoissa ei, ennen kuin olin noin seitsemän vuoden ajan heilunut jehovana ja samalla aikuistunut ja itsenäistynyt kylliksi, niin että saatoin sanoa "nyt riittää".

Jehovista eroon pääseminen on vaikeaa ja elämä on armoton ja vuodet ovat kalliita. Mitä aikaisemmin sanot jehoville ei, sitä halvemmalla lahkosta eroon pääset.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Kapteeni
Viestit: 221
Liittynyt: 15.06.2007 14:49
Paikkakunta: Mindanao, Lanao del Norte
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Hei Lieke,
Et hyödy mitään aloittamalla tutkistelua ystäväsi kanssa. Todennäköisesti tuhlaat aikaasi ja alat miettimään asioita jotka ovat sinulle vielä nyt turhanpäiväisiä ja viattomia. Se kaikki alkaa ystäväsi ah niin suurella huolenpidollla sinusta. Kuukauden kuluttua sinua jo viedään kokouksiin, konventtiin jossa tapaat lisää hymyileviä ja niiin onnellisia ihmisiä... Katsos Lieke, jos sinä alat tutkimaan Jehovan Todistajien kanssa huomenna aamupäivällä, niin sinut registeröidään kiinnostuneeksi siinä samassa. Ja sen jälkeen ystäväsi päämäärä on, että sinusta tehdään Jehovan Todistaja. Ystäväsi tulee pommittamaan sinua kirjallisuudella, kokouksiin kutsumisilla, Harmagedonilla jne, jne...
Todennäköisesti tuo opiskelukaverisi ei ole kiinnostunut sinusta henkilönä vaan ainoastaan mahdollisena uutena Jehovan Todistajana.
Toisaalta tilaanteesi on erittäin mielenkiintoinen sillä sinulla on mahdollisuus tutustua Jehovan Todistajien oppeihin ja samalla hakea tietoa entisten Jehovan Todistajien kotisivuilta. Olen kiinostunut tietämään minkä päätöksen teet. Ehkä olisi parasta, että perut tuon huomisen meetingin ja tutustut ensin ex. Jehovan Todistajien kirjoituksiin täällä internetissä ja vasta sitten päätät mitä teet. Eli lykkää tuota tapaamista pari viikkoa niin sinulla on vankempi perusta tuolle tapaamiselle.
madgyver
Viestit: 289
Liittynyt: 30.04.2007 13:35

Viesti Kirjoittaja madgyver »

Ja kannattaa muistaa että jos sinusta tulisi Jehovan Todistaja (siis kastettu), ja sitte jossain vaiheessa vuosien kuluessa huomaisitkin että ei tää ollukaan mun juttu, niin tämä sun ystäväsi (siis mikäli on edelleen JT), ei saa pitää sinuun minkäänlaista yhteyttä eroamisesi jälkeen, eikä edes tervehtiä kadulla. Eli se siitä ystävyydestä. Ystävyyden kannalta on parempi kun pysyt poissa JT-kuvioista. Sitä et tule katumaan.

Ja tämä tarina ei ole mikään luopiovalhe.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

En itse lähtisi tutkimaan kirjallisuutta, tai jos haluat tutkia, niin kannattaa säilyttää kriittinen suhtautuminen. Kannattaa muistaa se, etteivät Jehovan todistajat koskaan kerro sinulle koko totuutta, sillä suurin osa heistä ei itsekään tajua sitä.

Päivän sana on kognitiivinen dissonanssi ;)
madgyver
Viestit: 289
Liittynyt: 30.04.2007 13:35

Viesti Kirjoittaja madgyver »

Ja toinen asia tuli mieleen. Jos satut mainitsemaan ystävällesi esim. tästä palstasta, ja että olet etsinyt netistä tietoa Todistajista, niin todennäköisesti hän paheksuu sitä ja sanoo että se ei ole järkevää, kaikki siellä on valhetta. Sille on oma termikin, "luopiovalhe".

Sitten sopiikin miettiä että miksi hän paheksuu ja tuomitsee sen? Jos JT-totuus ei pala tulessakaan, ni mitä syytä hänellä olis sinua kieltää etsimästä muuta tietoa todistajista kun sen mitä he itse kertovat ? Eikö hän luota siihen että Jumala auttaa sinua näkemään totuuden, vaikka kaikki muut paitsi todistajat ovat väärässä ? Toki näilläkin palstoilla on joskus liioittelua ja jopa valheitakin (ja ei, en anna esimerkkejä;), mutta kyllä voin sanoa omasta reilun kahdenkymmenen vuoden kokemuksesta että valheita täällä on todella vähän. Karttamisasiat, veri-itsemurhat, pedofiilien suojelu, hämärät talousasiat, oppimuutokset, noi kaikki on aivan totta ja helposti itsekin tarkistettavissa.

Mutta kaikkea hyvää sulle, ja onnea elämässä, toivottavasti osaat tehdä oikean ja sua tyydyttävän ratkaisun :) Olis tosiaan kiva tietää että mihin päädyit.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Nyt säikähdin

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Lieke kirjoitti:Jokunen aika sitten keskustelin pitkään opiskelutoverini kanssa, ja hän tässä yhteydessä kertoi olevansa Jehovan todistaja. En asialle antanut sen kummempaa painoarvoa, ihmisessä on paljon muutakin kuin uskonto tai ideologia.
Hips, Lieke!
Minä en ole Jehovan todistaja, en koskaan ollutkaan mutta ehkä jotakin tiedän. Näin ollen ystäväsi ei voi väittää minua "luopioksi" eikä kirjoittamaani "luopiovalheeksi".

Valinta on Sinun ja meillä on uskonnonvapaus. En halua varoittaa Sinua, mutta toivon, että klikkaat Veljesseura.org edessä olevaa pallo-kuvaketta ja kurkkaat sen takaa löytyvää materiaalia, erityisesti kirjoittajien kokemuksia.

Voit myös klikata linkkiä: http://www.geocities.com/valaisija/ ja katsoa mitä sieltä löytyy.

Ystävääsi et loukkaa, jos peruutat tapaamisen ja kerrot palaavasi asiaan ensin itse sitä mietittyäsi Sinulle paremmin sopivana ajankohtana, jolloin voit ilmoittaa miten haluat jatkossa toimittavan - et häntä loukkaa, ja vaikka loukkaisitkin, hänet on koulutettu tämä kestämään.

Hänen käytöksensä aivan varmasti Sinua kohtaan muuttuu, mikäli ilmoitat, ettei tutkiminen Sinua itse asiassa kiinnosta. Tämä ei johdu loukkaaantumisesta, vaan siitä, ettet ole ystäväsi kannalta potentiaalinen käännytettävä.

Myös voisit kurkata linkkiä: http://medlem.spray.se/aaac/kokemuksiaFI.html

Jehovan todistajat iste ovat sanoneet haluavansa, että heidän opetuksiinsa tutustutaan. Voit tehdä sen lähtemällä mukaan tai ensin ottamalla itse selvää heistä. Netissä linkkejä riittää.

Lopuksi kiintoisa linkkivinkki, jota ei voi olla lukematta: http://www.espoohsrk.fi/assets/txt/Jeho ... stajat.pdf

Iloa elämääsi. :)
Lieke

Viesti Kirjoittaja Lieke »

Olen yrittänyt tavoittaa ystävääni pitkin aamua siinä kuitenkaan onnistumatta. Taidan sittenkin tarvita miettimisaikaa.
et häntä loukkaa, ja vaikka loukkaisitkin, hänet on koulutettu tämä kestämään.
Jaakko, tämä on niitä asioita joita otan varauksella. En jaksa uskoa ketään "koulutettavan" varta vasten pettymyksiin ja loukkauksiin. Kyseessä on kai uskonto, ei armeija?
Karttamisasiat, veri-itsemurhat, pedofiilien suojelu, hämärät talousasiat, oppimuutokset, noi kaikki on aivan totta ja helposti itsekin tarkistettavissa.
Eihän tätä ihmislapsen pää kestä.. Jos en saa ystävääni kiinni ennen tapaamista, otan hänet vastaan. Jos mahdollista, kysyn myös tietoa yllä olevista asioista. Mieluummin lykkään tapaamista ja otan asioista itse selvää.

Vastauksia tuli lyhyessä ajassa valtavasti, kiitos niistä! Jos haluatte voin kertoa kuinka minun kävi jos tapaaminen tapahtuu sovitusti..
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Lieke kirjoitti: En jaksa uskoa ketään "koulutettavan" varta vasten pettymyksiin ja loukkauksiin. Kyseessä on kai uskonto, ei armeija?
Kun Jehovan todistajat ravaavat ihmisten ovilla, 90% sanoo suoraan ettei kiinnosta. Kaikista ihmisistä ehkä n. 5% suhtautuu todella vihamielisesti. Siihen kyllä tottuu!
Vastauksia tuli lyhyessä ajassa valtavasti, kiitos niistä! Jos haluatte voin kertoa kuinka minun kävi jos tapaaminen tapahtuu sovitusti..
Olisi mukava kuulla. Ja jos tapaaminen onnistuu, voit toki kysellä ystäväsi kertomiin asioihin hieman toisenlaista näkökantaa täältä, ja sitten muodostaa oman mielipiteesi.
StereoX
Viestit: 143
Liittynyt: 28.04.2007 08:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja StereoX »

En jaksa uskoa ketään "koulutettavan" varta vasten pettymyksiin ja loukkauksiin. Kyseessä on kai uskonto, ei armeija?
Kyllä he itse kutsuvat itseään hengelliseksi sotajoukoksi. Ja koulutusta oville saadaan joka viikko. Heillä on kirja missä nimenomaan valmistetaan vastaamaan mihin tahansa kysymykseen tai reaktioon.

Esimerkiksi Puhu perustellen käyttämällä raamattua sisältää 13 osaisen luvun :Miten raivata pois keskustelun esteitä ?

Laitan tähän sen ensimmäisen osan:
”EN OLE KIINNOSTUNUT”

● ”Saanko kysyä, tarkoitatteko, ettette ole kiinnostunut Raamatusta, vai eikö uskonto yleensä kiinnosta teitä? Kysyn sitä sen vuoksi, että olemme tavanneet monia, jotka ovat joskus olleet uskonnollisia, mutta eivät enää käy kirkossa, koska he näkevät kirkoissa paljon ulkokultaisuutta [tai: he ajattelevat, että uskontoa käytetään vain rahan hankkimiseen; tai: he eivät hyväksy sitä, että uskonto sekaantuu politiikkaan jne.]. Ei Raamattukaan hyväksy sellaisia tapoja, ja se esittää ainoan perusteen sille, että voimme suhtautua tulevaisuuteen luottavaisesti.”

● ”Jos tarkoitatte sitä, ettette ole kiinnostunut jostakin toisesta uskonnosta, voin ymmärtää sen. Mutta olette hyvin todennäköisesti kiinnostunut siitä, millaista tulevaisuutta voimme odottaa, kun otamme huomioon ydinsodan uhan [tai: kuinka voimme suojella lapsiamme huumeiden väärinkäytöltä; tai: mitä voitaisiin tehdä rikollisuuden suhteen, jottei meidän tarvitsisi pelätä kävellessämme kaduilla jne.]. Olisiko tähän mielestänne olemassa mitään todellista ratkaisua?”

● ”Johtuukohan se siitä, että teillä on jo jokin uskonto? .... Sanokaahan, uskotteko, että näemme koskaan aikaa, jolloin kaikki kuuluisivat samaan uskontoon? .... Mikä mielestänne estää sen? .... Jotta uskonnolla olisi merkitystä, mihin sen tulisi perustua?”

● ”Voin ymmärtää sen. Muutamia vuosia sitten en itsekään ollut kiinnostunut. Mutta luin Raamatusta jotakin sellaista, mikä auttoi minua katsomaan asioita eri valossa.” (Näytä henkilölle, mikä tuo kohta oli.)

● ”Kiinnostaisiko teitä, jos pystyisin näyttämään teille Raamatusta, miten voisitte nähdä jälleen kuolleet omaisenne [tai: mikä on elämän todellinen tarkoitus; tai: miten se voi auttaa meitä pitämään perheemme yksimielisenä jne.]?”

● ”Jos tarkoitatte sitä, ettette ole kiinnostunut ostamaan mitään, niin haluan sanoa, etten tee mitään kaupallista työtä. Mutta olisitteko kiinnostunut tilaisuudesta elää paratiisimaan päällä vapaana sairaudesta ja rikollisuudesta ja sellaisten lähimmäisten kanssa, jotka tosiaan rakastavat teitä?”

● ”Vastaatteko yleensä näin, kun Jehovan todistajat tulevat luoksenne? .... Oletteko koskaan ihmetellyt, miksi me käymme yhä uudelleen tai mitä asiaa meillä on? .... Lyhyesti sanottuna tulin luoksenne siksi, että tiedän jotakin, mitä teidänkin tulisi tietää. Ehkä haluaisitte kuunnella tämän kerran.”
"hedelmistään puu tunnetaan"
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Lienee hyvä tietää, että Jehovan todistajat saavat viikoittaista koulutusta keskustelemaan heille sopivista aiheista ja johdattelemaan keskustelut aina niihin.
Kiusalliset aiheet sivuutetaan tehokkaasti.

Kaiken pitää hyvältä ja paratiisimaisen houkuttelevalta.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tuollahan olis muutama kiperä kysymys keskustelujen pohjaksi http://veljesseura.org/?q=node/61 8)

Laita ihmeessä raporttia siitä miten meni keskustelu... Jos ehdotat hänelle veljesseura.org -sivuun tutustumista, hän luultavasti kieltäytyy. Kysy itseltäsi miksi hän tekee niin? Eikö tietyistä asioista saa puhua vai mistä on kyse? Eikö "totuus" (kuten he Raamatuntulkintaansa nimittävät) kestä kriittisempää tarkastelua?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Lieke

Viesti Kirjoittaja Lieke »

No niin, nyt on "koettelemus" ohi! Itseasiassa tilanteesta jäi ihan positiivinen kuva, keskustelua syntyi paljon ja sain kysymyksiini vastauksia.

Sain uuden kirjan jota nyt sitten tutkimme, "Mitä Raamattu todella opettaa". Ystäväni katsoi että siitä olisi ehkä kuitenkin parempi aloittaa, siinä kun käsitellään ihan peruskysymyksiä. Sain kuitenkin pitää myös "Lähesty Jehovaa"-kirjan, joten kuten joku jo totesikin alkaa kirjallisuutta heti kerääntyä.

Kävimme läpi ensimmäiset kymmenen kappaletta ensimmäisestä luvusta, missä käsiteltiin mm. kysymyksiä miksi Jumala sallii pahuutta ja mitkä ovat elämämme tärkeimpiä kysymyksiä (sivuhuomautuksena kysymys-vastaus-menetelmästä todettakoon, että tuntui typerältä ja lapselliselta kun omia (hyvin toimia) aivoja ei juurikaan tarvinnut käyttää ja vastaukset löytyivät liian helposti).

En kysynyt mitään etukäteen mielessäni olevista kysymyksistä, tuntui että kysymyksiä oli kyseisestä aineistostakin niin paljon! Luulin muuten että Jehovan todistajat kulkevat aina pareittain, mutta minun luokseni ei saapunut kuin ystäväni.

Ystäväni ehdotti myös uusintakäyntiä mihin en oikein osannut vastata, haluan rauhassa tutustua myös materiaaliin mitä löysin täältä.

Mutta summatakseni kokemukseni jotenkin, voisin sanoa että tilanne ja ilmapiiri oli mukava kun alkujännityksen ja -hävetyksen jälkeen pääsi vauhtiin.. Takaraivossa vilkkuivat kyllä pienet varoituskellot kun kirjan nimi oli "Mitä Raamattu todella opettaa"..

Ristiriitaisia tunteita.
Vastaa Viestiin