Takaisin Jehovan todistajaksi

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

C.Manson

Takaisin Jehovan todistajaksi

Viesti Kirjoittaja C.Manson »

Onko täällä ketään joka on joskus katunut ja palannut Jehovan todistajaksi?
Onko ketää joka on miettii palaavansa takaisin?
Vieras

Re: Takaisin Jehovan todistajaksi

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Miksi sinne kukaan takaisin haluaisi ?

Uskoisi että osaisi nyt näytellä lahkon roolit ja teemat syvällisemmin eläytyen ja saisi lahko-oscarin ?
odette80

Viesti Kirjoittaja odette80 »

Voisin mennä takaisin, mutta vain sukulaisten takia. Luultavasti en mene ellei elämä heitä ihan härän pyllyä ;)
Mag Mell

Viesti Kirjoittaja Mag Mell »

Veikkaan, että 'täydellisen kääntymyksen' ja katumuksen ja gaadnouswhat elämässään tehnyt ex-pakana, nykyinen JT, ei todennäköisesti notkuisi liiemmin täällä. :wink:
Itse olen yrittänyt objektiivisesti tarkastella mahdollisuutta aktiivitodistajaksi paluuseen, ja täytyy rehellisesti todeta sauman olevan aikasmoisen ohut.
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
lavanpalvelija

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Olen tavannut useita luopioita jotka kokevat, että eivät ole kyllin hyviä ollakseen Jehovan todistajia. Syyllisyys syö ilmeisen rankasti.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

lavanpalvelija kirjoitti:Olen tavannut useita luopioita jotka kokevat, että eivät ole kyllin hyviä ollakseen Jehovan todistajia. Syyllisyys syö ilmeisen rankasti.
Itse en tiedä yhtäkään luopiota, jota edes kiinnostaisi miten heidän elämänsä sijoittuu jonkun lahkon virittämien mittareiden mukaan. Siis jos luopioilla tarkoitetaan entisiä jehovantodistajia, jotka ovat selvittäneet itselleen vt-seuran todellisen luonteen. Kokonaan toinen asia on että niitä entisiä jehovantodistajia, jotka eivät ole uskaltaneet heittäytyä avoimen informaation vietäväksi, ja jotka pitävät vt-seuraa jonkinlaisella jalustalla, löytyy kyllä, ja nämä saattavat usein tarkastella elämäänsä ja tekemisiään vt-seuran mittareilla.

Tuollainen välitila on mielestäni surullista. Siinä ei oikein pääse osaksi minkäänlaista kokonaista elämää.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

On hyvä huomata sellainen piirre , että jos on ollut erotettuna seurakunnasta , niin siitä jää leima seurakuntalaisten mieliin.
Tiedän , että jopa uusille jäsenille kerrotaan , että tuo oli kerran erotettuna , mutta se tuli takaisin , ja saatetaan ylistääkkin erotetun nöyryyttä , kun tuli takaisin ja katui tekojansa. Mutta tätä tapahtuu tietysti niin , ettei tuo entinen erotettu kuule sitä , eli selän takana.
Minusta ei olisi kiva mennä takaisin , kun tietää , että tieto omasta erottamisesta kiirii , jopa uusienkin kiinnostuneiden korviin.
Eikä muutenkaan kiinnosta mennä ojasta allikkoon ojanpohjia myöten. :x
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:tuo oli kerran erotettuna , mutta se tuli takaisin
Muistan joskus muinaisuudessa, että seurakunnassa olisi taputettu, kun ilmoitettiin, että se ja se on otettu takaisin. Myöhemmin tuota taputtamista paheksuttiin. :?

Mikähän lienee nykyinen ohje, kun joku ilmoitetaan takaisinotetuksi? Ollaanko hiirenhiljaa? Taputetaanko? Ollaanko niin kuin mitään ei olisi tapahtunut? Huomioidaanko takaisinotettua mitenkään? :shock:
Sukututkija

Viesti Kirjoittaja Sukututkija »

Tony Syrjänen kirjoitti:Itse en tiedä yhtäkään luopiota, jota edes kiinnostaisi miten heidän elämänsä sijoittuu jonkun lahkon virittämien mittareiden mukaan.
Siis tiedätkö ylipäätään yhtäkään luopiota?

Vinkkinä Rikun ansiokas tutkielma aiheen tiimoilta, joka voi tuoda vähän uutta näkökulmaa (- valoa) luopion määritelmään. Suosittelen lämpimästi kaikille, mutta erityisesti takaisin lahkoyhteyteen kaihoaville ja itseään luopioiona pitäville henkilöille.

Tässä Rikun tutkielma Luopumus ja luopioksi leimaaminen http://koti.mbnet.fi/jpoika/riku/tutkielma09.html
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Sukututkija kirjoitti:Siis tiedätkö ylipäätään yhtäkään luopiota?
Vartiotorniseura käyttäytyy järjestönä luopion tavoin. Se on luopunut Jumalan palvelemisesta, se on korottanut hallintoelimen, u&y-orjan ja järjestestön epäjumalan asemaan (vrt. kultaisen vasikan palvonta) ja hylännyt Raamatun. Käytännössä Vartiotorniseuran omat ohjeet menevät aina Raamatun neuvojen edelle, ja se jos mikä on suurta luopumusta. :twisted:
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Sukututkija kirjoitti:Siis tiedätkö ylipäätään yhtäkään luopiota?
Siksipä seuraavassa lauseessa tarkensinkin käsitteen määritelmää tässä yhteydessä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Mag Mell

Viesti Kirjoittaja Mag Mell »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Tiedän , että jopa uusille jäsenille kerrotaan , että tuo oli kerran erotettuna , mutta se tuli takaisin , ja saatetaan ylistääkkin erotetun nöyryyttä , kun tuli takaisin ja katui tekojansa.
Allekirjoittaneen potentiaalinen seurakuntaan paluu kilpistyisi omaan mahdottomuuteensa viimeistään tässä vaiheessa, kun en oikein tiedä, että mitä sitä tarkalleen ottaen pitäisi katua. :lol:
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"mitä sitä tarkalleen ottaen pitäisi katua. " -Mitä siellä ylipäätään tulisi osapuilleenkaan tehdä ?
puuentti

Viesti Kirjoittaja puuentti »

lavanpalvelija kirjoitti:Olen tavannut useita luopioita jotka kokevat, että eivät ole kyllin hyviä ollakseen Jehovan todistajia. Syyllisyys syö ilmeisen rankasti.

Ei ole kysymys syyllisyydestä tai hyvyydestä, vaan rehellisyydestä ITSEÄÄN kohtaan.
Kaihdan tuomitsevia mielipiteitä, mitä saan lukea jt:den kirjoittamana, kuten myös ex-jt kirjoitoituksia jotka
muistuttavat hyvin paljon mustavalkoista ajattelumallia. Ihmisen mieli on paljon monimutkaisempi ja joskus hyvä loppuratkaisu
on paras eri ihmiselle. Pitää antaa tilaa eri päätöksille ja arvostaa niitä. Jos me ex:t vaadimme suvaitsevuutta, niin olkaamme itse sitä.
Joku taas kiroaa että "toikin on menossa takas" niin oikeastaan se ei kuulu kenellekään yhtään ja minä en ole tilivelvollinen kenellekkään.
Eroprosessiin kuuluu eri vaiheet esim. viha ja sekin pitää käydä läpi, mutta siitä pitää pystyä kasvamaan ulos ennen kuin on mahis kasvaa ihmisenä. Sama koskee kaikkea eroa esim. myös avioeroa. Mikään ero ei ole tuskaton, ei myöskään ero uskonnosta, johon liittyy niin paljon tunteita. Jokaisella on oikeus myös ne tuntea ja kertoa.
Viimeksi muokannut puuentti, 19.01.2011 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
puuentti

Viesti Kirjoittaja puuentti »

Pääasiassa ajattelin että jatkuva puolustus kannalla olo on raskasta. Puolustella miksi on jt, miksi on menossa jt:n, miksi on eronnut ja miksi ei mene takaisin. Ei pidä puolustella toisille mitään, vaan miettiä oikeasti mikä on paras vaihtoehto itselle.
Olen tehnyt tukityötä eri ryhmissä ja olen huomannut että eri ratkaisut eri ihmisille on toimiva.
Pääasia on että "asiakas" tuntee tilansa turvalliseksi ja esim. itsetuho on voitettu. Voi olla että tilanne muuttuu tällä ihmisellä vuosin saatossa, mutta silloin hän on kokenut ja elänyt taas elämää eteenpäin eli osaa tehdä taas uusia päätöksiä omalle elämälleen. Ratkaisuja ei voi tehdä kukaan muu ja on aika riski ohjata omilla ajatuksillaan toista tekemään epävarma päätös, sitä riskiä en ainakaan minä ota.
Tukityössä on pääasia tukeminen ei omien mielipiteiden alleviivaaminen.
Viimeksi muokannut puuentti, 19.01.2011 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin