Kuinka selität itsellesi maailmankaikkeuden olemassaolon?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

am-ha·’a’rets
Viestit: 296
Liittynyt: 28.05.2007 12:44

Kuinka selität itsellesi maailmankaikkeuden olemassaolon?

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Tähän on nyt tarkoitus koota lukijoiden omia näkemyksiä maailmankaikkeuden synnystä. Eli kysymys kuuluu:

Onko maailmankaikkeus muodostunut sattumalta itsestään vai onko sen tehnyt joku?
"Life is what You make of it."
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Kuinka selität itsellesi maailmankaikkeuden olemassaolon

Viesti Kirjoittaja Tony »

am-ha·’a’rets kirjoitti: Onko maailmankaikkeus muodostunut sattumalta itsestään vai onko sen tehnyt joku?
Jaa-a, kun tietäisi. Tietääkö joku? Ei minun käsittääkseni. Siksi en näe kovinkaan mielekkäänä tai välttämättömänä, että minulla (tai kenelläkään muullakaan) jokin järkkymätön mielipide asiasta tulisi olla. Se kun voi olla (ja todennäköisesti olisikin) väärä, olisi se sitten mikä tahansa.

Toisaalta, vaikka pohtisin tuota asiaa sadan neroksi luokiteltavan ihmis-aivon voimin, en siltikään tulisi tietämään maailmankaikkeuden suurinta salaisuutta olemassaolostaan, joten miksi edes vaivautua tosimielellä?

Jos nyt jotain mieltä askarruttavia ajatuksia kuitenkin esittäisin; ihmettelisin sitä mihin kaikkea avaruuden tilaa tarvitaan luomisteoriassa. Toisaalta ajallisesti ajateltuna maailmankaikkeus on varmasti aikasta vanha kokonaisuus, ja kun annetaan tuolle tarpeeksi aikaa, mikä jottei jonnekin (jos ei muuallekin) olisi tällainen maapallo eliöineen voinut tupsahtaa.

Ja jos jumalaa ja tuon olemassaolon syitä (ja syntyä?) äityy pohtimaan, ovat kysymykset määrällisesti tuhatkertaisia verrattuna vaikkapa tieteen tarjoamaan ajatukseen kaikkeuden tai meidän synnystä. Eronahan noilla pohdittaessa on vain se, että jumalteorioijan ei tarvitse välittää pätkääkään mahdottomuuksista, ne ovat jumalan erikoisalaa.

Vastauksena 'en tiedä' on mahdollisuuksille sijaa antava, eikä sitä tarvitse lähteä verenmaku suussa puolustelemaan. Joku voisi kutsua tuota vastausta myöskin rehelliseksi, mene ja tiedä sitten... :wink:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
StereoX
Viestit: 143
Liittynyt: 28.04.2007 08:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja StereoX »

Huvittavaa että tästä oli miehen kanssa juuri tänä aamuna puhetta. Sanoin silloin ja olen edelleenkin samaa mieltä.. Sillä ei ole minulle mitää merkitystä :shock:

Maailman synty on uskon asia, koska todisteita ei ole. Ihminen uskoo mihin haluaa, siihen ei tarvita factoja pohjalle.
"hedelmistään puu tunnetaan"
pahkeinen
Viestit: 108
Liittynyt: 20.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja pahkeinen »

Minua ei koko aihe ole jaksanut kiinnosta enää vuosikausiin. Luomisteoriaa pidän lähinnä hupaisana, vaikka siihen jotkut edelleen tuntuvat ihan vakavissaan uskovan. Tiedemaailman esityksiin olen jonkin verran tutustunut, mutta täytyy myöntää että kunnollinen perehtyminen vaatisi melkoisesti aikaa eikä lopputuloksella ole minun kannaltani merkitystä, joten luotan tässä asiassa itseäni viisaampiin.

Aikanaan oli melko viihdyttävää lukea aiheen ympärille muodostuneita väittelyitä, mutta niihinkin kyllästyy äkkiä kun tuntuvat noudattavan samaa kaavaa kerta toisensa jälkeen.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Sitä ei vaan yksinkertaisesti tiedetä. Selviää ehkä joskus kun tiede kehittyy.

Luomisteoria on ihan viihdyttävä kertomus, mutta eihän sekään mitään selittäisi, heittäisi vaan ongelman "ihmiselle käsittämättömien" asioiden laariin.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
ex-jehu

Viesti Kirjoittaja ex-jehu »

Mun mielestä ihan turha miettiä tällaisia kysymyksiä. En oikeastaan tiedä onko sillä mitään väliä mistä ollaan tultu tai minne ollaan loppupeleissä menossa. Tärkeintä on että elää sellaisen elämän kuin itse haluaa ja, että itsellä on kivaa.

Mutta siis tämä on vaan minun mielipiteeni, jonkun mielestä voi olla erittäin mielenkiintoista miettiä tällaisiin kysymyksiin vastauksia, joihin ei kyllä tosiaan vastauksia taida vielä ainakaan löytyä.
PoterO

Re: Kuinka selität itsellesi maailmankaikkeuden olemassaolon

Viesti Kirjoittaja PoterO »

am-ha·’a’rets kirjoitti:Onko maailmankaikkeus muodostunut sattumalta itsestään vai onko sen tehnyt joku?
En tiedä. Enkä ole menettänyt yöuniani, vaikka en osaa sitä selittääkään.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Itsekään en juuri asialla päätäni vaivaa. Pidän kuitenkin tieteen tarjoamaa näkemystä todennäköisempänä vaihtoehtona. Absoluuttinen totuus se ei kuitenkaan ole, koska kokoajan tapahtuu uusia löytöjä.

Asialla taitaa olla elämää suurempi merkitys ainoastaan uskovaisilla, jotka pystyvät "faktoillaan" pönkittämään ajatusmaailmaansa ja näkökulmaansa eteenpäin :)
gloo
Viestit: 64
Liittynyt: 17.04.2007 23:13

Re: Kuinka selität itsellesi maailmankaikkeuden olemassaolon

Viesti Kirjoittaja gloo »

am-ha·’a’rets kirjoitti:Onko maailmankaikkeus muodostunut sattumalta itsestään vai onko sen tehnyt joku?
Onko se edes syntynyt tai olisiko sen syntyminen välttämättämyys?
"Suppose we've chosen the wrong god. Every time we go to church we're just making him madder and madder"
-Homer Simpson
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Me jokainen luomme itse oman maailmankaikkeutemme. Minulle se on aika pieni, koska olen pieni ja mitätön ihminen mitättömine pyrkimyksineni.

Koko kaikkeus on pohjimmiltaan energiaa, kuten me ihmisetkin, eli olemme osa kaikkeutta, jolla ei ole alkua eikä loppua. On vain loputon virta jatkuvasti muotoaan muuttavaa energiaa, jota me ihmiset aistimme rajallisesti. Eli kukaan ei ole luonut kaikkeutta, vaan me kaikki luomme sitä omalta osaltamme jatkuvasti. Ei ole Jumalaa, mutta me jokainen olemme osaltamme jumalia. Ei ole Sattumaa, mutta me jokainen olemme osaltamme osa suurta sattumaa.

Eläessämme olemme pohjimmiltamme vain energiaa. Kuollessamme meissä oleva energia ei kuitenkaan katoa mihinkään.

Yritys selittää kaikkeuden synty jumalalla tai sattumalla on siis sama kuin yrittäisi kahlita loputtoman ja katoamattoman energian muottiin jonka ihminen pystyy tajuamaan.
Let me go Master I hate you so
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Re: Kuinka selität itsellesi maailmankaikkeuden olemassaolon

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

am-ha·’a’rets kirjoitti:Tähän on nyt tarkoitus koota lukijoiden omia näkemyksiä maailmankaikkeuden synnystä. Eli kysymys kuuluu:

Onko maailmankaikkeus muodostunut sattumalta itsestään vai onko sen tehnyt joku?
Maailma on kuoriutunut Sotkan munasta. Lue vaikka Pyhasta Kalevalasta, jos et usko.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Me ihmiset olemme suunnilleen yhtä hyvässä asemassa selittämään maailmankaikkeuden alkua, kuin madon peräsuolessa elävä bakteeri voisi selittää maapallon syntyä.

Tieteellä on voimassa oleva teoria alkuräjähdyksestä ja todisteitakin sen puolesta. Toisaalta emme varmasti tiedä sitäkään, onko tieteen tuntema maailmankaikkeus vain osa jotain vieläkin suurempaa.

Kun mietimme sitä, mihin uskomme ja mihin tuo uskominen meitä velvoittaa tai miten se ohjaa elämäämme, niin kaikenlaiset huuhaa-luomisteoriat ovat kaikkein vaarallisimpia. Toisaalta ne ovat myös helpoimpia tiputtaa pois varteenotettavien teorioiden listalta, jos vain haluaa realistisesti ilman uskonnollista pakkomielteisyyttä niitä tarkastella.

Raamatun oppi alkusynnystä ja eliöstön ilmaantumisesta maanpäälle on helppo todeta virheelliseksi. Etenkin vedenpaisumustarinan valossa.

KIVETTYNYT IHMINEN eli IHMISEN FOSSIILI

On löydetty runsaasti erilaisia fossiileja, joiden ajoitus (mm. maakerrokset joista niitä löytyy) kertoo eliöstön synnyn tapahtuneen hitaasti, asteittain monimuotoistuen sekä ennenkaikkea PITKÄN ajan kuluessa.
Fossiilistosta EI LÖYDY juuri mitään nykyisestä eliöstöstä, kuten nisäkkäistä.
AINUTTAKAAN NYKYIHMISEN FOSSIILIA EI OLE OLEMASSA!
Miksi ei? Koska fossilisoituminen vie niin kauan aikaa, ettei nykyihmisiä ole ehtinyt fossiloitua. Vedenpaisumuksen olisi pitänyt olla ainutlaatuisen hyvä hetki fossiilien syntymisellä. Nopea kuolema ja hautautuminen mineraaleihin. AINUTTAKAAN tuollaista fossilisoitumisen alkua ei kuitenkaan ole löytynyt mistään päin maapalloa. Ei vaikka anutlaatuisen hyvät edellytykset sille pitäisi tuon tarinan mukaan olla.

Fossiilisto todistaa kiistatta maapallon ja eliöstön alun olleen kokonaan toisenlainen, kuin mitä raamattu opettaa.
Mitä järkeä olisi ottaa tuollaisen perättömyyksiä ja satuihin verrattavia tarinoita täynnä olevan juutalaispaimentolaisten uskomusoppaan omaksi elämänoppaakseen tai oppikirjaksi siitä, miten maailmankaikkeus on saanut alkunsa?
Mitä järkeä on hylätä tieteellinen tutkimustuloksiin ja havaintoihin perustuva oikean tiedon etsintä vain siksi, että se on eri mieltä monesta asiasta tuon yksinkertaisten paimentolaisten muoinoin väsäämän historiikin kanssa?

Harva Jehovan todistaja tajuaa edes sitä, että muinainen katolilaisen kirkon ja sen alaisuudessa työskennelleiden tutkijoiden maailmankuva pannukakku maasta, sen ylle kaarrutetusta taivaankannesta siihen kiinnitettyine aurinkoineen, kuineen ja tähtineen, on lähtöisin RAAMATUSTA.
Se on raamatun oppi, vaikkakin nykyinen ihmiskunta tieteen edetessä on hylännyt tuon käsityksen pyrkien selittelemään (siis kreationistisesti raamattua tulkitsevat lahkot) raamatun sanojen merkinneenkin jotain muuta, kuin mitä siinä sanotaan.

Jos tieteellä on teorioita maailmankaikkeuden synnystä, niin niihin voi uskoa tai niihin voi suhtautua skeptisestikin. Miten kukin haluaa. Typerintä mitä kukaan voi tehdä, on korvata tuo tieteen tutkimus naurettavilla vääriksi osoitettavilla vanhoilla 'alkuasukastarinoilla'.
Aamu
Viestit: 215
Liittynyt: 23.05.2007 20:32
Paikkakunta: Ankh-Morpork

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Olen samoilla linjoilla kuin moni muukin täällä, eli että asialla ei ole väliä. Usko ei minulla riitä ja faktoja en oikeastaan tarvitse mihinkään. Jos olisin Raamattuun ja sitäkautta Jumalaan uskova ihminen, pitäisin ymmärrettävänä, että uskon kannalta on tärkeää uskoa Jumalan luoneen Maan. Hänellähän on tarkoitus sen ja ihmiskunnan suhteen, niinhän se meni? Mutta ei se silti selitä miksi hän olisi luonut kokonaisen kaikkeuden. Nietzscheä lainatakseni: "Viisaus piirtää tiedollekin rajat." Täällä sitä nyt kuitenkin ollaan ja se siitä.
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kuinka selität itsellesi maailmankaikkeuden olemassaolon

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

am-ha·’a’rets kirjoitti:Onko maailmankaikkeus muodostunut sattumalta itsestään vai onko sen tehnyt joku?
Miksi rajata mahdollisuudet?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Edit: Massetar tämän kirjoitti,
vahingossa kirjautuneena Käärmikseksi, Käärmiksen koneelta.



Kysymys on mielenkiintoinen. Olen useaan otteeseen kertonut uskovani Jumalaan, mutta epäileväni raamattua.

Jeppulana ollessani opin ihmettelemään raamatun luomiskertomuksen oikeaa järjestystä. Ensin piti luoda tietyt asiat että seuraava vaihe olisi mahdollista. Nykyään osaan jo naureskella, että eipä tuota niin kovin vaikeaa ole päätellä. Ei tarvinnut tulla Jumalalta tuo tieto.

Silti olen taipuvainen näkemään Jumalan kaikkialla. Itse kehittäisin itselleni Jumalan, jos ei valmiiksi keksittyjä malleja olisi käytettävissä.

Maailmankaikkeudessa tekee vaikutuksen sen mielettömän tarkka matemaattisuus. Toisaalta matemaattisuus perustuu olemassa oleviin luonnonlakeihin. Kumpi oli ensin muna vai kana?

En usko raamatun luomiskertomukseen. Evoluutiota eli luonnonvalintaa tapahtuu edelleen luonnossa päivittäin. Jopa uusia lajeja syntyy jatkuvasti. Juuri katsoin dokumentin koralleista ja niiden lisääntymisestä ja leviämisestä. Samalla näytettiin kaloja jotka jäljittelivät eri korallilajeja mitä ihmeellisimmän taitavasti. Uusien korallimuotojen ja -värien syntyessä, ilmaantuu kohta kaloja jotka ulkonäöltään muistuttavat niitä.

En usko Jumalan muuttelevan kalojen ulkonäköä, mutta uskon Jumalan antaneen kaloille ja muille eliöille kyvyn tähän. Uskon evoluutioon, joka toimii ja edistyy koska Jumala on sen jollain tavoin "ohjelmoinut" tapahtuvaksi. Uskon asia, uskon asia. Usko syntyy halusta uskoa.
Lukittu