_
RaM kirjoitti:Keskustelu hieman laantui, mutta jatkan hieman vielä aiheen komentointia.
Edellä olevasta voimme havaita sen, että Mooseksen aikana YHWH-niminen jumaluus sai vasta alkunsa, eli Mooseksen varhaisemmasta ajasta kertovaan tekstiin lisäämä YHWH nimi on vastaavanlainen virhe, kuin minkä Jt:t tekivät UM käännöksessään lisätessään tuon nimen ut:n puolella sinne, minne sitä ei olisi kuulunut laittaa.
Egyptissä asuneet juutalaiset eivät tunteneet jumalaa, jonka avulla Mooses nostatti itsensä heimon johtajaksi. Ennen Jahwea juutalaiset olivat palvoneet elohiminä tunnettuja jumaluuksia. Kanaanin alueen jumalia joiden palvonnan Mooses yhdisti YHWHn alle. Mooses nimesi elohimin YHWHksi, mutta siitä huolimatta juutalaiset olivat hyvin herkkiä kääntymään myöhemminkin vielä alkuperäisten elohim-jumalten puoleen. Jopa jo autiomaaretkellään Mooseksen viipyessä vuorella tyytymätön kansa kääntyi Elin puoleen tehden hänen palvontaansa varten kultaisen kuvapatsaan. El luojajumalana, Asera taivaan kuningattarena ja Baal hedelmällisyyden jumalana (jumaluuksien roolitus eli vuosisatojen kuluessa hieman alueen eri kansojen keskuudessa) olivat alati läsnä myös juutalaisten elämässä.
Kristinuskon kolmiyhteinen jumaluus kuten YHWH-Jehovakin pohjautuvat siis vahvasti muinaisiin kanaanin alueella palvottuihin pakanajumaluuksiin.
1.Mooseksen kirja:
32:28 Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut."
Isra-EL = taisteleva EL
EL shadday = EL on kaikkivaltias/voittamaton
EL elyon = EL on korkein
Omalta kohdaltani on nyt sanottava, että pidän tätä aihetta sen verran mielenkiintoisena ja tärkeänäkin, että minun on otettava tästä lisää selvää. On turhaa heitellä puolivillaisia kommentteja tietämättä asiasta mitään.
Mutta sen verran sanoisin, että jos ajatellaan tuota raamatun aikajanaa, JA pysytellään raamatussa, niin silloin Aabraham puhuu ennen Moosesta, ja tuo vaihtoehtoinen käännös on huomioon otettava tekijä.
Ja mitä tulee EL Elyoniin, niin Aabraham tunnistaa hänet Jehovaksi:
gen. 14
22 and Abram saith unto the king of Sodom, `I have lifted up my hand unto Jehovah, God Most High, possessing heaven and earth--
http://biblelexicon.org/genesis/14-22.htm
On siis aika rohkea väite sanoa että nimi on lisätty jälkikäteen (luulisi sen toisaalta herättävän keskustelua), varsinkin kun Genesis 2–11, 12–16, 18–22, 24–34, 38, and 49; katsotaan kuuluvan ns. jahvistiseen lähteeseen, jota pidetään kaikkein vanhimpana.
Lähteet ovat joka tapauksessa teorioita, eikä niistä ole varmuutta. Lisäksi on muitakin vanhoja ja uusia teorioita, joten kyllä tässä liikutaan aika hyllyvällä maaperällä.
Se mitä olet esittänyt monolatriasta siirtymisestä monoteismiin, voi hyvinkin pitää paikkansa, viitteitä siitä että YHWH on ollut pääjumala Israelilaisilla on kuitenkin paljon ja pitkältä ajalta. Ja joku on esittänyt myös näkemyksen siitä (Yehezkel Kaufmann), että monoteismin kehittyminen polyteismistä ei ole mahdollista.
"his massive work The Religion of Israel Kaufman asserted that the monotheism of Israel wasn't, it couldn't be, the natural outgrowth of the polytheism of an earlier age. It was a radical break with it. It was a total cultural and religious discontinuity. It was a polemic against polytheism and the pagan worldview. That's implicit, he says, throughout the biblical text. It's been said that Kaufman replaces the evolutionary model with a revolutionary model...
..
Sure they both have animal sacrifice. Sure they both have ritual purity laws. Sure they share certain stories and legends. But these have been adopted by the Israelites and transformed, transformed into vehicles that convey the basic ideas of the monotheistic worldview. So a similarity in form doesn't mean a similarity in function; and in this, Kaufman is anticipating arguments made by anthropologists. The ritual cult of the Israelites may look like that of their neighbors but it functioned very differently; its purpose was drastically different from that of Israel's neighbors. The Israelites like their neighbors may have set up a king over themselves. But Israelite monarchy differed from Canaanite monarchy in significant ways because of their monotheism. .."
http://oyc.yale.edu/religious-studies/i ... ipt02.html
En siis väitä että tuokaan pitää paikkansa, aika paha sellaista olisi sanoakaan, kun totuus piilee jossain missä lie.
Tämä vaatii kyllä lisätyötä, ja tällä hetkellä en taida ehtiä riittävästi...
_